خانواده مهدوی میل به ارزشهای معنوی را در خود تقویت میکند / برتری خدمت به همسر نسبت به عبادت هزار ساله
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۷۸۱۶
محقق و پژوهشگر مهدویت معتقد است خانوادهای صالح است که در جهت اصلاح اعضای خود و جامعه گام بردارد؛ چرا که جامعه صالح در گروی تربیت افرادی است که زمینه آن در خانواده شکل میگیرد. ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، اصلاح جامعه و پیشبرد آن به سوی ارزشهای آسمانی در گروی تربیت افراد صالحی است که هسته اولیه آن در خانواده شکل میگیرد؛ لذا نقش والدین به خصوص مادران در درجه اول و بعد نقش مسئولان فرهنگی جامعه بسیار حائز اهمیت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هر اندازه والدین به خصوص مادران با این شاخصهها آشناتر باشند و توانایی پیادهسازی آنها را در محیط خانواده داشته باشند، علاوه بر اینکه فرزندانی نیکو برای خود و جامعه تربیت میکنند، یکی از مهمترین واجبات شرعی خود را ادا میکنند. در این صورت این فرزندان صالح در آینده مدیرانی خواهند بود که توانایی اصلاح امور کشور و عبور آن از چالشهای متعدد را خواهند داشت.
به مناسبت ایام ولادت با سعادت امام عصر(عج) با حجتالاسلام علی محمد باقی استاد حوزه و دانشگاه درباره موضوع «شاخصههای خانواده مهدوی» به گفتوگو نشستیم.
حجتالاسلام باقی به عنوان محقق و پژوهشگر مهدویت معتقد است صالحیت که بر اساس آیات قرآن از ویژگیهای بارز یاوران مهدی(عج) است، باید از شاخصههای هر خانواده متدینی باشد. خانوادهای صالح است که در جهت اصلاح اعضای خود و جامعه گام بردارد؛ چرا که جامعه صالح در گروی تربیت افرادی است که زمینه آن در خانواده شکل میگیرد.
این استاد مرکز تخصصی اولین محور خانواده صالح را اقامه نماز معرفی میکند و میگوید: در خانواده مهدوی نماز و توجه به خداوند پررنگ است، همچنان که خداوند در آیه132 سوره طه میفرماید: «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها؛ و خانوادهات را به نماز فرمان بده و خود نیز بر آن شکیبایى ورز.
مشروح گفتوگو را در ادامه بخوانید
خانواده علاوه بر نیاز مادی باید در تأمین نیاز معنوی کوشا باشد
* به نظر میرسد از مهمترین بسترهای اجتماعی، بستر خانواده است؛ چرا که تربیت افراد از آنجا شکل میگیرد. ارزیابی شما درباره جایگاه خانواده در نظام هستی چیست؟
خانواده به گروهی گفته میشود که گرچه ممکن است سلایق مشترک نداشته باشند، اما در راستای هدف مشترک حرکت میکنند و آن هدف مشترک، تأمین نیازهای جسمی و روحی است. بنابراین همان گونه که باید برای تأمین نیازهای مادی در یک خانواده دغدغه وجود داشته باشد، باید برای تأمین نیازهای روحی، روانی و معنوی برنامهریزی صورت بگیرد. زیرا انسان محدود به دنیا نیست. انسان یک جسم خاکی به نام تراب دارد. خداوند میفرماید: «هُوَ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ تُراب؛ او کسی است که شما را از خاک آفرید». همچنین یک حقیقت روحانی دارد که متعلق به آسمان است؛ در واقع انسان فطرت و طینت دارد و با بُعد روحانی خود به آسمانها متصل است؛ لذا اصل انسان ابعاد روحانی اوست و نیازهای مادی باید برای تأمین این ابعاد به کار گرفته شوند؛ از این جهت است که باید نسبت به حلال و حرام دقت کرد. اگر رزق حرام وارد بُعد جسمانی ما شود، بر روح ما اثر منفی میگذارد و به مرور زمان باعث قطع اتصال معنوی انسان با خداوند میشود. جسم که آلوده حرام شود، قلب را قساوت فرا میگیرد.
خدمت به همسر برتر از عبادت هزار ساله
از این سو خانواده بستری است که هم باید پاسخگوی نیازهای مادی و هم نیازهای معنوی انسان باشد؛ لذا آینده و عاقبت انسان در بستر خانواده شکل میگیرد. شاید آن دسته از روایاتی که میفرماید اگر کسی ازدواج کند، نصف دیگر دینش کامل میشود، از همین جهت باشد. یا امام رضا(ع) کار جهت تأمین رزق در خانواده را مساوی با جهاد در راه خداوند قرار داد و فرمود: «کسی که خود را برای روزی خانوادهاش به زحمت میاندازد و کار میکند مانند رزمنده است که در راه خدا میجنگد؛ اَلکادُّ عَلَی عِیالِهِ کَالْمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللهِ».
یا پیامبر(ص) در روایتی خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «ای علی، یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از عبادت هزار سال و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عیادت از هزار مریض و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و هزار گرسنهای که برای رضای خداوند رحمان سیر شود و هزار برهنه را پوشاند و هزار اسب در راه پروردگار دادن و برایش بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زبور و قرآن است و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و بخشیدن هزار شتر به فقراست و چنین مرد خدمتکار به همسر از دنیا بیرون نمی رود مگر این که جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند.»
این دست روایات نشان میدهد خانواده از مهمترین بستر برای رشد معنوی افراد و عامل تکامل آنهاست. خداوند در قرآن رسولانی را معرفی میکند که پس از ازدواج به درجات بالاتر دست یافتند. با این نگاه در مییابیم که نباید در محیط خانواده به نیازهای مادی اکتفا کرد بلکه باید برای اعضای آن برنامهریزیهای معرفتی و معنوی داشته باشیم. انسانی که به خانواده اهمیت دهد، میتواند به حریم الهی دست یابد و در واقع مقدمه ورود به حریم خداوند بها دادن به خانواده است. با این تعاریف خانواده سکوی پرتاب به سوی آسمان معنویتهاست.
زمینه جامعه سالم از بستر خانواده شکل میگیرد
* اکنون در برههای هستیم که دشمنان با استفاده از ابزار رسانه و ... زمینههای فساد و گناه را در محیط خانواده ایجاد کردهاند. به نظر شما در چنین شرایطی سرپرستان خانواده باید چه شاخصههایی را رعایت کنند؟
یکی از شاخصههای مطلوبی که خانوادهها باید پایبند آن باشند، صالحیت است. خانوادهای صالح است که در جهت اصلاح اعضای خود و جامعه گام بردارد؛ چرا که جامعه صالح در گروی تربیت افرادی است که زمینه آن در خانواده شکل میگیرد. صالحیت به قدری اهمیت دارد که از صفات بارز حضرت ولی عصر(عج) شناخته میشود. یکی از القابی که به ایشان اختصاص دارد، «أبا صالح» است. یعنی حضرت در اوج صالحیت هستند.
خانوادهای که قصد دارد مصلح باشد، باید تقید به یکسری شاخصهها داشته باشد. خداوند در آیه41 سوره حج میفرماید: «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُور؛ همانان که اگر آنان را در زمین قدرت و تمکّن دهیم، نماز را برپا مىدارند و زکات مىپردازند و مردم را به کارهاى پسندیده وا مىدارند و از کارهاى زشت باز مىدارند؛ و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست».
جهت خانواده را باید به سوی صالحیت سوق دهیم
همان گونه که در روایات آمده است، مصداق بارز این آیه به امام عصر(عج) و اصحاب ایشان تعلق دارد. امام باقر(ع) ذیل این آیه فرمود: «وَ هَذِهِ الْآیَةُ لِآلِ مُحَمَّدٍ ع وَ الْمَهْدِیُّ وَ أَصْحَابُهُ یُمَلِّکُهُمُ اللَّهُ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا؛ این آیه مختص آل محمد(ص) و مهدی و اصحابش است که خداوند مشرقها و مغربهای زمین را در مالکیت ایشان در میآورد». این مسئله نشان میدهد ما باید جهت خانواده و جامعه (به مثابه خانواده بزرگ) را به سوی صالحیت سوق دهیم تا شبیه یاران حضرت شویم. در واقع باید همواره سعی کنیم عمل خود را منطبق با اراده امام کنیم. بر اساس این آیه و برای دستیابی به چنین موقعیتی باید در چهار محور کار صورت گیرد:
اولین محور آن، اقامه نماز است. در خانواده مهدوی نماز و توجه به خداوند پررنگ است، همچنان که خداوند در آیه132 سوره طه میفرماید: «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها؛ و خانوادهات را به نماز فرمان بده و خود نیز بر آن شکیبایى ورز».
اقامه نماز با چند امر محقق میشود. یکی از شرایطش موضوع حد و حدود نماز است. یعنی نماز را باید با آداب و شرایطش خواند. یکی از مهمترین مستحبات نماز، اقامه آن در اول وقت است. در گام بعدی خانواده را باید به خواندن نماز در مکان مقدسی همچون مسجد عادت دهیم.
در بستر خانواده مبلّغ محبتهای خداوند و اهلبیت(ع) باشیم
یکی دیگر از مسائلی که باعث میشود نماز در خانه محقق شود، رواج نگاه توحیدی در بستر خانواده است. وقتی سیره انبیاء را نگاه میکنیم، توجه به خداوند و تفکر توحیدی بسیار پررنگ است. ایشان رویدادهای مثبت زندگی را به خداوند نسبت میدادند. پیامبران به هر بهانهای خانواده و قوم خود را با خدا انس میدادند.
نکات اسلامی برای تربیت فرزندان در تعطیلات نوروزی/ نوروز چه ظرفیتهای تربیتی برای فرزندان دارد؟نقش زنان در کانون خانواده در تربیت انسان / فرزندان بیت علی(ع) تربیتیافته مکتب فاطمه(س) بودندخانواده صالحی که قصد دارد نماز در آن نهادینه شود، باید زیباییهای زندگی را از خدا و اهلبیت(ع) بداند و دائم مبلّغ نعمات ایشان باشد. اگر فرزند از مادر خود به خاطر پخت غذا تشکر میکند، مادر بلافاصله بگوید این از لطف خدا بود. الحمدلله که توانستم شما را خوشحال کنم. اگر فرزند از پدر خود بابت هدیهای تشکر کرد، پدر بیدرنگ آن را به محبت خدا نسبت دهد؛ مثلاً بگوید خدا رزق و روزی ما را تأمین کرد تا توانستم این هدیه را بگیرم. اگر خدا نمیخواست و امام زمان(عج) مجرای روزی خدا نبود، توانایی خرید نداشتم. چنین حالتی در خانواده میزان توجه به خدا را روز به روز بیشتر میکند.
خانواده صالحی که قصد دارد نماز در آن نهادینه شود، باید زیباییهای زندگی را از خدا و اهلبیت(ع) بداند و دائم مبلّغ نعمات ایشان باشد. اگر فرزند از مادر خود به خاطر پخت غذا تشکر میکند، مادر بلافاصله بگوید این از لطف خدا بود. الحمدلله که توانستم شما را خوشحال کنم.
خانواده مهدوی میل به ارزشها را در خود تقویت میکند
مسئله بعدی که نیاز است در یک خانواده مهدوی و یا صالح نهادینه شود، بر اساس همان آیه41 سوره حج، زکات است؛ «وَ آتَوُا الزَّکاةَ». در زکات مسئله از خودگذشتگی و ایثار و خدمت به خلق خدا نهفته است. یا میتوان گفت نماز، توجه به خدا و زکات، نمادی از بریدن از دنیا برای دستیابی به تزکیه است. در حقیقت خانوادهای که قصد حرکت به سوی زمینهسازی امر ظهور و خدمت به حریم امام خود را دارد، باید این مسئله را تمرین کند که «در دنیا باشیم اما آلوده آن نشویم». قآنی میگوید: «رسم عاشق نیست با یک دل دو دلبر داشتن ** یا ز جانان یا ز جان بایست دل برداشتن».
خانوادهای که غرق در دنیا شده است، نمیتواند با خداوند انس بگیرد، نمیتواند با امام خویش ارتباط برقرار کند در نتیجه توانایی اقامه صلات را نخواهد داشت. چرا که دل گنجایش یک محبت بیشتر را ندارد. خداوند در آیه4 سوره احزاب میفرماید: «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فی جَوْفِه؛ خدا براى هیچ مردى در درونش دو قلب قرار نداده». در مسئله زکات تلاش میکنیم از محبت دنیا بریده شویم. خانوادهای که تلاش دارند در راه خدا انفاق کنند، مشخص است که میل به آخرت دارد. مهمترین مصداق زکات هم زکات مالی است. جهاد با مال به قدری اهمیت دارد که خداوند در آیات قرآن آن را مقدم بر زکات جان کرده است. در آیه88 سوره توبه میخوانیم: «لکِنِ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِم... ؛ ولى پیامبر و کسانى که با او ایمان آوردند با اموال و جانهایشان جهاد کردند»
مسیر حرکت خانواده مهدوی بسترسازی امر ظهور امام عصر(عج) است
دغدغه خانواده مهدوی تنها سعادت فردی نیست بلکه تعاملات خود با دیگران را به گونهای تعریف میکند که همه چیز در مسیر زمینهسازی ظهور باشد. در خانواده مهدوی، دغدغه اصلی، دغدغه امام است نه دغدغه خود.لذا هم به فکر اصلاح خود و هم اصلاح دیگران هستند. چنین اشخاصی به جای توجه به خود، توجه به امام را پرنگ میکنند. بر خلاف کسانی که از ابزار دین صرفاً جهت رشد خود استفاده میکنند و خیرشان به دیگران نمیرسد. انسان مهدوی و خانواده مهدی باید از خود مایه بگذارند تا موجب رفعت و رشد دین شوند. مخصوصاً در عصر غیبت، وظیفه خانوادههای متدین سنگین میشود. خانواده مهدوی در صدد است تمام حرکات و سکناتش در مسیر حرکت به سوی دولتی باشد که خداوند به تمام انبیاء و اولیا وعده آن را داده است و بلکه هدف از خلقت بشریت، دستیابی به همان حکومت الهی در آخرالزمان است.
از این جهت در عصر غیبت، حزب شیطان با ترفندهای مختلف و آلودگیها و فسادهایی که ایجاد میکند، مدام به دنبال تعویق این امر است. اما اراده خداوند آن است که صالحان را وارث اصلی زمین کند: «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون؛ و همانا ما پس از تورات در زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به میراث مىبرند». بنابراین در تمام ادیان آسمانی بحث مهدویت، منجی، آینده روشن، دولت کریمه و حتی سیر حوادث آخرالزمان وجود دارد؛ به همین دلیل سیاستِ کلی نظام و بستر خانواده باید در این راستا تعریف شود.
انسان مهدوی و خانواده مهدی باید از خود مایه بگذارند تا موجب رفعت و رشد دین شوند. مخصوصاً در عصر غیبت، وظیفه خانوادههای متدین سنگین میشود. خانواده مهدوی در صدد است تمام حرکات و سکناتش در مسیر حرکت به سوی دولتی باشد که خداوند به تمام انبیاء و اولیا وعده آن را داده است.
همچنین خداوند در آیهای دیگر میفرماید اراده کرده دین اسلام را به تمام ادیان غلبه دهد: «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون؛ اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان پیروز کند، هر چند مشرکان رضایت نداشته باشند» (33 توبه)
بر این مبنا اگر از خودگذشتی دارم، اگر به دنبال اصلاح خود، خانواده و جامعه هستم، دغدغه اصلی من باید رساندن و نزدیک کردن و تعجیل در فرج امام عصر(عج) باشد. اما اگر غیر از این باشد، زیاد توفیقی ندارد. کسی که تنها به فکر خود است، زندگیاش ثمره بایستهای در راستای امر ظهور ندارد. در گام بعدی اگر کسی به طمع احسان معبود خود گامی در خیرات بردارد، زیاد بهرهای ندارد. سعدی زیبا میگوید: «گر از دور، چشمت به احسان اوست ** تو در بند خویشی نه در بند دوست».
انتهایپیام/
R1392/P/S4,37/CT2منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۷۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجتالاسلام سیداحمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران در خطبه های خود با اشاره به خطبه ۱۸۸ نهج البلاغه، تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) در این خطبه همگان را سفارش به تقوای الهی و شکر گذاری نعمتهای خداوند میکنند و می فرمایند بر دادههای ذات مقدس ربوبی شاکر باشید و شکر او را فراوان به جای آورید. بحث توحیدی که در این خطبه مطرح میکنم این است که ذات مقدس ربوبی در جایی ارحم الراحمین است و خداوند در جای دیگر هم مجازات میکند. انتقام خداوند غیر از انتقام بشر است انتقام خداوند مجازات او است و با انتقام بشر فرق میکند. در قرآن ۱۷ بار این واژه به کار رفته است.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه "انبیا منطق داشتند و با حساب سخن میگفتند"، تاکید کرد: برخیها زیر بار حق نمیروند چندین چراغ دارند ولی به بیراهه میروند.
خاتمی خاطر نشان کرد: در سه آیه، قرآن با تاکید تصریح میکند که تحقیقا تردید نکنید که ما به حساب مجرمین میرسیم و نابودشان میکنیم. آنچه را که ایران اسلامی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی انجام داد کار الهی بود و کاری بود که براساس قرآن صورت گرفت.
خطیب نماز جمعه تهران خاطر نشان کرد: کتاب های زیادی درباره اسما خداوند وجود دارد. تخلق به اخلاق خدایی داشته باشید و بکوشید خُلقی را که میتوانید داشته باشید.
خاتمی بیان کرد: انتقام به جایی که نظام اسلامی از رژیم صهیونیستی گرفت، تنبیه متجاوز بود و عملیات وعده صادق بخشی مربوط به اقدامات آنها در گذشته است که دشمنان پاسخ جنایت خود را دریافت کردند، یک بخشی هم مربوط به آینده است آنچه مربوط به آینده است یعنی اگر دوباره بخواهند غلط را تکرار کنند سیلی محکمتری خواهند خورد.
وی بیان کرد: نظام، نظام قرآنی و اسلامی است و ما قرآنی و اسلامی عمل خواهیم کرد.
خاتمی در خطبه های دوم نماز جمعه تاکید کرد: در همان خطبه ۱۸۸ مولی سفارش میکنند همواره به یاد مرگ باشید و غفلت نکنید فکر میکنید شما از مرگ غافل شدید، مرگ هم از شما غافل میشود! هر کسی باشید و به هر کجا برسید آخرین منزل هستی این است و باید خودمان را باید برای سفر طولانی آماده کنیم.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به مناسبت های هفته گذشته خاطر نشان کرد: در هفتههای گذشته مناسبت نیروهای مسلح را داشتیم. دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران بود. ۲۲ فروردین روز ارتش و ۲۱ فروردین شهادت سپهبد صیاد شیرازی.
وی نیروهای مسلح را بازوهای پرتوان ملت عنوان کرد و گفت: نیروهای مسلح دژ مستحکم ملت هستند و نمیگذارند دشمن کمترین تعرضی به کشور داشته باشد. مقام معظم رهبری تعبیری زیبایی هفته گذشته از نیروهای مسلح انجام دادند که فرمودند اینها مایه عزت دین هستند، اگر اینها نبودند با داعش نمیجنگیند و اگر حاج قاسم نبود و با داعشی ها نمیجنگید باید با آنها در خیابانهای تهران میجنگیدیم. اینکه با امنیت زندگی میکنیم آموزش و پرورش دانشگاه و حوزه ، کشاورزی ، صنعت با آرامش اداره میشود در سایه خدمات این عزیزان است.
خاتمی مساله امنیت را رکن و زیربنای همه توسعهها دانست و بیان کرد: اولین ویژگی که قرآن برای یک جامعه نمونه بیان میکند امنیت است و همه نیروهای مسلح شایسته تکریم هستند. وزارت دفاع، نیروهای مسلح و سپاه و بسیج همگی ویژگیهای که امیرالمونین توصیه کرده را دارند.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا و شهادت مرحوم عبدالعظیم حسنی اظهار کرد: درباره عبدالعظیم تعبیری دیدم که نوشته بود او را زنده زنده دفن کردند و به شهادت رساند و ثواب زیارت ایشان ثواب زیارت امام حسین (ع) است.
وی ضمن گرامیداشت هفته کارگر تصریح کرد: وزیر کار گزارش عملکرد خوبی ارائه داد. مقام معظم رهبری فرمودند طبق آمار نیمی از جمعیت ما کارگران و خانوادههای آنها هستند و اگر حال این نیم جمعیت خوب شود حال نیمی از جمعیت ایران به سامان خواهد رسید.آقا در مناسبتهایی که روز کار و کارگر است کلماتشان منشور است.به وزیر کار گفتم این منشور را تدوین و ترسیم کنید و بایدهای آقا را در ارتباط با کارگران از جمله امنیت شغلی را اجرایی و عملیاتی کنید. فرمایشات آقا وضع و خطابه نیست بلکه دستورالعمل اجرایی است.
خاتمی با بیان اینکه در ماجرای غزه شاهد جنایات وحشیانه صهیونیست ها و اقتدار جبهه مقاومت بودیم، گفت: جمعی از دانشگاهیها در آمریکا در دانشگاهی در کالیفرنیا و فرانسه به حمایت از مظلومین غزه برخواستهاند و کشوری که به دروغ خود را حامی حقوق بشر معرفی میکند ۱۰۰ نفر از این معترضین را دستگیر کرد.استاد برجسته روابط بینالملل در دانشگاه هاروارد میگوید آمریکا باید بپذیرد که نسل آمریکا نسلی است که به کلی تغییر کرده است معنای این حرف این است که بعد از حدود ۲۰۰ روز مقاومت مردم غزه بیداری وجدانی در دنیا شکل گرفته است.
27211
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899795