Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@02:09:56 GMT

وزارت اطلاعات، حافظ امنيت و دستاوردهاي نظام

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۸۹۵۰

وزارت اطلاعات، حافظ امنيت و دستاوردهاي نظام

خبرگزاري آريا - قزوين - ايرنا - مديرکل اطلاعات قزوين گفت: وزارت اطلاعات حافظ امنيت کشور و صيانت کننده از دستاوردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي در عرصه هاي مختلف است.

مديرکل اطلاعات استان قزوين روز پنجشنبه به مناسبت روز سربازان گمنام امام زمام (عج) در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه وزارت اطلاعات برآمده از ارزش ها و آرمان هاي انقلاب شکوهمند اسلامي است،اظهار داشت: صيانت از دستاوردهاي انقلاب، امام راحل، شهدا و ارزش هاي اسلامي در حلقه نخست ماموريت ها و وظايف اين نهاد و تشکيلات حاکميتي به شمار مي رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي از استقلال عمل به عنوان يکي از ويژگي هاي ذاتي مربوط به وزارت اطلاعات ياد کرد و گفت: با توجه به اينکه اين تشکيلات برآمده از انقلاب اسلامي نقش داور داشته و از جايگاه حاکميتي برخوردار است، داراي استقلال بوده و اين مهم را بايد يکي از شاخصه هاي اين وزارتخانه در پيگيري اهداف و وظايف تعيين شده براي خود که همانا صيانت از آرمان ها و ارزش هاي انقلاب و حفاظت از دستاوردهاي نظام و ميهن اسلامي است، ياد کرد.
**وجه تمايز دستگاه اطلاعاتي جمهوري اسلامي با ديگر سرويس هاي اطلاعاتي
مديرکل اطلاعات قزوين با اشاره به وجه تمايز دستگاه اطللاعاتي نظام جمهوري اسلامي با ساير سرويس هاي اطلاعاتي دنيا،گفت: در سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه بويژه نظام سلطه هدف وسيله را توجيه مي کند و اين رويکرد براساس ديدگاه مادي گرايانه آنان اتخاذ مي شود.
وي ادامه داد: سرويس هاي اطلاعاتي نظام سلطه با چنين رويکرد و ديدگاهي براي خدشه چهره اسلام و انشقاق در جوامع اسلامي تلاش کرده و به اين ترتيب اقدام به ايجاد جريان هاي تکفيري همچون القاعده و طالبان کرده اند و وقتي در خصوص آنها به اشباع رسيدند، جريان داعش را که از ريختن خون انسان هاي بي گناه و مسلمان هيچ واهمه اي ندارد را براه انداختند.
مديرکل اطلاعات قزوين گفت: در چنين سرويس هاي اطلاعاتي تنها رسيدن به هدف به هر وسيله مهم است و اگر نياز باشد هواپيماي بدون سرنشين آنها براي رسيدن به مقصودش حاضر است حتي يک بيمارستان و يا مدرسه را هدف گرفته و بمباران و افراد زيادي را قتل عام کند.
عضو شوراي تامين استان قزوين افزود: تفاوت سرويس اطلاعاتي نظام جمهوري اسلامي ايران با ديگر سرويس هاي اطلاعاتي در اين است که رويکرد آن مبتني بر ارزش هاي ديني و حول سه محور `شرع، اخلاق و قانون` مي چرخد و در آن هدف وسيله را توجيه نمي کند و چنين رويکردي برکات زيادي را به همراه داشته است به گونه اي که موفقيت هاي زيادي را نصيب وزارت اطلاعات ساخته و آنرا با وجود سابقه و قدمت کمتر نسبت به برخي سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه به يکي از موفق ترين سرويس هاي اطلاعاتي دنيا بدل کرده است.
** وزارت اطلاعات و رويکرد امنيت مردم محور
وي، مردمي بودن و برخورداري از رويکرد امنيت مردم محور را از ديگر تفاوت هاي سرويس اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران با سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه ياد کرد و گفت: مردمي بودن و برخورداري از ستاد خبري همگي از ويژگي هاي منحصر به فرد دستگاه اطلاعاتي ميهن اسلامي است که برگرفته از مباني فرهنگي، انقلابي و ديني ماست.
وي با اشاره به سبقه وزارت اطلاعات و تشکيل آن در سال 1363،گفت: اين دستگاه با عمري کمتر از چهار دهه به چنان قدرت و استحکامي دست يافته که با وجود سرويس هاي اطلاعاتي با عمر 200 ساله و بالاتر در دنيا، حرف اول را منطقه مي زند و يکي از موفق ترين سرويس هاي اطلاعاتي جهان است که حتي دشمنان نيز به اين موضوع اذعان دارند.
اين مسئول اطلاعاتي گفت: به برکت اقتدار وزارت اطلاعات در کنار نيروهاي مسلح بويژه سپاه پاسداران و همچنين هدايت هاي داهيانه مقام معظم رهبري و پشتيباني هميشگي مردم از انقلاب و نظام خود، هيچ امنيتي جز با نقش و تاثيرگذاري جمهوري اسلامي ايران تامين و محقق نمي شود.
مديرکل اطلاعات قزوين ادامه داد: در جريان شکل گيري داعش، اروپائيان اذعان داشتند که هدف اصلي جمهوري اسلامي ايران بود و اين جريان افراطي تروريستي و تکفيري با هدف مهار انقلاب شکل گرفت و تا نزديک مرزهاي کشور ما آمد اما با اشراف اطلاعاتي، حضور موثر نيروهاي مستشاري جمهوري اسلام ايران و مدافعان حرم اين نيروي خطرناک در عراق و سوريه از ميان رفت و در داخل مرزهاي کشور نيز با هوشياري سربازان گمنام امام زمان(عج) و تلاش نيروهاي مسلح شاهد کمترين مشکل و چالش امنيتي بوديم.
وي با اشاره شرارت هاي نظام سلطه براي آسيب رساندن به نظام جمهوري اسلامي،گفت: جريان هاي تکفيري تروريستي ساخته و پرداخته نظام سلطه مانند داعش قصد داشتند در عرض چند روز دمشق و بغداد را در اختيار خود بگيرند اما اراده مردم، هدايت هاي داهيانه مقام معظم رهبري و نقش آفريني مدافعان حرم و حضور مستشاري سپاه پاسداران و از سوي ديگر مديريت و برآورد دقيق جامعه اطلاعاتي و شناسايي عقبه ها و بسترهاي تهديدات موجود در منطقه موجب شکست اين جريان ها و تبديل تهديدات آنها به فرصت شد.
**شکل گيري جريان هاي تکفيري با هدف ضربه به ايران اسلامي
اين عضو شوراي تامين استان قزوين، فلسفه شکل گيري جريان هاي تکفيري در منطقه را ضربه به امنيت ايران دانست و گفت: محور عبري-عربي-غربي صحنه گردان جريان هاي تکفيري و تروريستي منطقه بودند و به وضوع شاهد بوديم که به رهبري آمريکا و رژيم صهيونيستي و با اتکا به پول هاي بادآورده برخي رژيم هاي مرتجع منطقه بويژه عربستان سعودي سعي شد تا با استفاده از اين جريانات محور مقاومت و جمهوري اسلامي ايران ناامن شده و عمق امنيت ميهن اسلامي هدف گرفته شود.
وي ادامه داد: با وجود اين اقدام جمعي نظام سلطه مشاهده کرديم که با نظر جمهوري اسلامي ايران و تاکيدات مقام معظم رهبري بشار اسد به عنوان رئيس جمهوري قانوني و مشروع اين کشور بر سر قدرت باقي ماند و همچنين عراق نيز بواسطه حفظ بغداد و رهايي از بند تروريست ها مديون ايثارگري هاي نظام ما شد و به تعبير برخي آمريکايي ها که گفتند ما در منطقه هزينه کرديم اما محصول را جمهوري اسلامي چيد، برگ برنده در اين جريانات از آن جمهوري اسلامي ايران شد.
اين عضو شوراي تامين استان قزوين خاطرنشان کرد: دشمنان دست از طراحي توطئه برنداشته اند و پس از انفعال جريان هاي تکفيري در عراق و سوريه تلاش دارند تا اين جريان ها را در افغانستان زنده کنند که از اين کار سه هدف عمده را شامل مهار جمهوري اسلامي ايران و همچنين متحدان منطقه اي آن چين و روسيه را دنبال مي کنند اما با هوشياري مردم افغانستان اين نقشه آنان نيز همچون گذشته نقش برآب خواهد شد.
مديرکل اطلاعات قزوين در بخش ديگري از صحبت هاي خود از امنيت به عنوان پايه و اساس رشد و توسعه هر جامعه ياد کرد و گفت: درست است که ميهن اسلامي ما بواسطه تحريم هاي ظالمانه نظام سلطه از حيث اقتصادي و معيشتي با کاستي هايي روبروست که البته بخشي از مشکلات اين حوزه نيز داخلي است اما برخورداري از امنيت پايدار و آرامش رواني و عيني موجود در جامعه يک اصل مهم در کشور است که همه مردم به آن اذعان دارند و اين مقوله را از ديگر مسايل تميز مي دهند.
** جمهوري اسلامي ايران، جزيره ثبات و آرامش در منطقه
مديرکل اطلاعات قزوين با بيان اينکه ميهن اسلامي به عنوان جزيره ثبات و آرامش در منطقه مطرح است، خاطرنشان کرد: قدرت منطقه اي جمهوري اسلامي ايران موجب شده است امنيتي بدون نقش و تاثيرگذاري ايران براي منطقه متصور نباشد و کشورمان در معادلات و تصميم گيري هاي منطقه اي و کلان نقش ويژه، ملموس و عيني داشته باشد.
مديرکل اطلاعات قزوين با اشاره به امنيت مثال زدني ميهن اسلامي با وجود قرارگيري در دل منطقه اي که محل فتنه و آتش افروزي نظام سلطه است، افزود: اين درحالي بود که شاهد بازگشت عناصر اروپايي جذب شده به داعش به کشورهاي خود و انجام عمليات هاي موفق خرابکارانه و تروريستي آنان و ناتواني سرويس هاي اطلاعاتي غربي در مهار اين گونه عمليات ها بوده ايم.
وي با اشاره به تقديم 200 شهيد از سوي وزارت اطلاعات به منظور صيانت و حفظ امنيت و آرامش در ميهن اسلامي، ياد و شهداي اين شهدا و سربازان گمنام امام زمان (عج) را گرامي داشت و گفت: شناسايي، ضربه و دستگيري و يا هلاکت 350 تيم تروريستي به همراه کشف 250 جليقه انتحاري و 15 هزار قبضه سلاح طي سال هاي اخير تنها بخشي از دستاوردهاي وزارت اطلاعات در حوزه هاي امنيتي بوده است.
اين مسئول حوزه اطلاعاتي خاطرنشان کرد: بسياري از اقدامات و دستاوردهاي وزارت اطلاعات در ايجاد و حفظ امنيت پايدار به دليل ملاحظات امنيتي و يا اخلال در آرامش فکري مردم براي جامعه قابل بازگو کردن نيست.
** مثلث شرع، قانون و اخلاق، محورهاي کاري وزارت اطلاعات
مديرکل اطلاعات قزوين با بيان اينکه دستگاه اطلاعاتي کشور با تکيه بر شرع،قانون و اخلاق و کار حرفه اي و تکيه بر مردم در راستاي کمک به تامين امنيت نظام جمهوري اسلامي ايران گام برمي دارد و اين مهم موجب محبوبيت اين وزارتخانه در نزد جامعه شده است،اظهار داشت: در نظرسنجي هاي انجام شده طي سال هاي اخير رتبه اين وزارتخانه به لحاظ عملکرد و محبوبيت در مقاطعي در جايگاه سوم قرار داشته است.
عضو شوراي تامين استان قزوين در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: امروز انقلاب و نظام ما با وجود جنگ و توطئه هاي مستمر دشمنان اگرجه در برخي حوزه ها از جمله فرهنگي و اقتصادي با مشکلاتي روبرو است که نبايد آنها را انکار کرد اما در عرصه امنيت و دستاوردهاي اين حوزه با عنايات الهي در سطح منطقه اي و فرامنطقه اي سرآمد و شاخص است.
وي ادامه داد: استفاده از ظرفيت عظيم جمعيت 80 ميليوني کشور و رويکرد امنيت مردم محور از سوي وزارت اطلاعات موجب شده تا 90 درصد عمليات شناسايي و ضربه به سوژه هاي اطلاعاتي از جمله گروه هاي تروريستي، جريان هاي نفوذي و جاسوسي با مشارکت و ايفاي نقش مردم که نسبت به امنيت جامعه اسلامي حس مسئوليت دارند، انجام شود.
عضو شوراي تامين استان قزوين با اشاره به فعاليت شبانه روزي ستاد خبري وزرات اطلاعات و سامانه 113،گفت: اين سامانه و ستاد به طور 24 ساعته آماده دريافت هرگونه گزارشات مردمي و پاسخگويي و مشاوره اطلاعاتي به جامعه 80 ميليوني کشور است.
**رويکرد پيشگيري و توجيه وزارت اطلاعات
مديرکل اطلاعات قزوين در ادامه به رويکرد پيشگيري و توجيه نخبگان دستگاه اطلاعاتي کشور اشاره کرد و گفت: در چنين رويکردي سربازان گمنام امام زمان (عج) در نقش مشاوري امين براي نخبگان جامعه ظاهر شده و از بروز مشکلات و چالش هاي بعدي پيشگيري مي کنند و چنين رويه اي موجب شده تا سرويس هاي اطلاعاتي اروپايي براي تامين امنيت کشورهاي خود از دستگاه اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران درخواست انتقال تجارب خود را داشته باشند که اين مهم نشان مي دهد رقباي انقلاب خواهان نشستن در ميز تبادل و عاشق ارتباط گرفتن با ايران و گرفتن کمک از آن هستند.
وي با بيان اينکه رويکرد پيشگيرانه وزارت اطلاعات در خصوص مديران و نخبگان و خواص جامعه نتيجه بخش بوده است، اظهار داشت: يکي از اهداف دشمنان نشانه گيري نخبگان جامعه ما در حوزه هاي مختلف از جمله انرژي هسته اي و عرصه هاي فناورانه و به خدمت گرفتن آنان براي اهداف خود است که رويکرد پيشگيرانه دستگاه اطلاعاتي کشور موجب خنثي سازي اين نقشه ها و استفاده از سوژه هاي انتخاب شده در جهت پاسخ متقابل به سرويس هاي جاسوسي بيگانه است.
اين مسئول اطلاعاتي يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران به دليل ماهيت ديني و انقلابي خود هدف نخست جريان سلطه است و در اين بين دشمنان مي کوشند تا با طعمه گذاري و آلوده سازي نخبگان در کشور نفوذ پيدا کرده و به جريان سازي و پياده کردن اهداف شوم خود دست بزنند و مسير انقلاب را تغيير دهند اما وزارت اطلاعات با اتحاذ رويکرد پيشگيري و اعتمادسازي توانسته بسياري از نقشه هاي دشمن در اين حوزه را خنثي و به آنان بازگرداند.
وي از وزارت اطلاعات به عنوان مشاوري امين براي مردم و مسئولان ياد کرد و اظهار داشت: از همه نخبگان و مردم بويژه نخبگان و شهروندان ايراني مقيم خارج از کشور تقاضا داريم هر وقت با تهديدي روبرو شدند وزارت اطلاعات را امين خود بدانند چرا که وزارت اطلاعات امين ترين نهاد براي حمايت از شهروندان ايراني در هر نقطه جهان است.
عضو شوراي تامين استان قزوين از وزارت اطلاعات به عنوان گوش و چشم بيناي نظام جمهوري اسلامي ياد کرد و افزود: اين دستگاه به عنوان نهادي حاکميتي که پايگاهي مردمي دارد وظيفه خود مي داند که نقاط قوت موجود در ميهن اسلامي را تقويت نموده و براي رفع نقاط ضعف نيز با رويکرد پيشگيرانه و توجيه خيرخواهانه اقدام کند بنابراين سياست اين وزارتخانه مچ گيري و سوژه سازي نيست.
**وزارت اطلاعات و ديپلماسي پنهان
مديرکل اطلاعات قزوين از ديپلماسي پنهان به عنوان بخش ديگري از ماموريت هاي وزارت اطلاعات نام برد و گفت: اين وزارت در کنار ديگر نهادهاي رسمي و حاکميتي با تکيه بر تخصص و تجربه در کنار ديپلماسي آشکار بيشترين خدمت و برآوردها را در حوزه تعاملات و تهديدات منطقه اي و فرامنطقه اي به حوزه هاي تصميم ساز ارايه مي کند.
اين عضو شوراي تامين استان قزوين همچنين يادآور شد: برخي از فعاليت هاي وزارت اطلاعات نيز اطلاع رساني به مراکز تصميم ساز در سطوح استاني و ملي و تحليل و برآورد در قالب بولتن با رويکرد هشدار و اطلاع رساني است که تاثير مناسبي در کاهش تخلفات و مفاسد و ارتقاي سلامت اداري و همچنين توسعه امنيت در سطح جامعه ، کاهش هزينه هاي نظام و رضايت مندي مردم دارد.
وي يادآور شد: وزارت اطلاعات به عنوان مادر جامعه اطلاعاتي ميهن اسلامي رياست شوراي اطلاعاتي را با هم افزايي و در يک تعامل سازنده و هوشمند با بهره گيري از ظرفيت و توانمندي ساير نهادهاي اطلاعاتي همچون سپاه پاسداران، نيروي انتظامي، ارتش، وزارت دفاع و دستگاه قضائي عهده دار است.
** کمک به تحقق شعار سال در دستور کار وزارت اطلاعات
اين عضو شوراي تامين استان قزوين با اشاره به نام گذاري سال جاري به نام `رونق توليد` از سوي مقام معظم رهبري، يکي از رويکردهاي وزارت اطلاعات را حمايت از سرمايه گذاري و تقويت توليد دانست و گفت: براي سالم سازي فضاي اقتصادي کشور، مبارزه با کانون هاي فساد و آلوده زا در محيط اقتصادي کشور در دستور کار قرار دارد و در اين راستا شناسايي، برخورد و ضربه اطلاعاتي به عناصر فاسد با جديت دنبال مي شود.
مديرکل اطلاعات قزوين اظهار داشت: شناسايي و مقابله با فرارهاي مالياتي، زمين خواري و قاچاق کالا و ارز سه رويکرد مهم وزارت اطلاعات در زمينه هاي مرتبط با امنيت اقتصادي به شمار مي رود که در سال رونق توليد با جديت بيشتر دنبال مي شود.
اين مسئول حوزه اطلاعاتي همچنين گفت: معاونت اقتصادي وزارت اطلاعات براساس وظايف ذاتي خود حمايت از فرايند سرمايه گذاري، تامين امنيت سرمايه گذاران و جلوگيري از فرار مغزها و نخبگان و همچنين مبارزه با غده هاي سرطاني فساد و امنيت سازي در حوزه توليد را در دستور کار و اقدام دارد.
وي ادامه داد: شناسايي ظرفيت ها در حوزه سرمايه گذاري، جلوگيري از تعطيلي واحدهاي توليدي، کمک به تزريق منابع ارزي و احصا و شناسايي آسيب هاي اقتصادي، و ارايه آن به مسئولان ذيربط در کنار شناسايي راه هاي کاهش اثار تحريم و دور زدن آنها و در مجموع تقابل با تهديدات حوزه توليد از جمله فعاليت هايي است که وزارت اطلاعات در حوزه امنيت اقتصادي آنها را دنبال مي کند.
** دستگيري اخلال گران نظام اقتصادي در قزوين توسط سربازان گمنام امام زمان(عج)
مديرکل اطلاعات قزوين به يک نمونه از برخوردهاي صورت گرفته اين وزارتخانه با مفاسد اقتصادي طي سال گذشته اشاره کرد و گفت: شناسايي و دستگيري 12 نفر از عاملان شبکه خريد و فروش غيرقانوني ارز و اخلال در نظام اقتصادي و باتکي کشور در سه استان کشور از جمله قزوين با گردش مالي 11 هزار ميليارد ريالي و بازگشت اين وجوه به بيت المال از جمله اين اقدامات بوده است.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود به عمليات رواني دشمنان عليه نظام جمهوري اسلامي ايران در فضاي مجازي اشاره کرد و گفت: فراخوان ها و برجسته سازي برخي مباحث در افکار عمومي از طريق فضاي مجازي از طراحي ها و رويکردهاي دشمنان در اين حوزه به شمار مي رود که نيازمند هوشياري هرچه بيشتر مردم در مقابله با اين دست جريانات است.
مديرکل اطلاعات قزوين با درخواست از والدين براي مراقبت و کنترل بيشتر بر فرزندان خود حين استفاده از فضاي مجازي همچنين اظهار داشت: تلاش براي جذب جوانان به گروه هاي انحرافي نوظهور و شست و شوي ذهني آنان و بدبين کردن اين نسل نسبت به ارزش هاي ديني و انقلابي از ديگر توطئه هاي دشمنان در فضاي مجازي به شمار مي رود که وزارت اطلاعات همواره براي مهار و مديريت عقبه هاي تشکيلاتي و. آگاه سازي جامعه از پشت پرده و ماهيت اين جريان هاي معاند و منافق با تکيه بر دانش و تجربه خود ورود پيدا کرده است.
وي از جعل عنوان پست هاي منتسب به مقام معظم رهبري و دفتر ايشان و همچنين وزارت اطلاعات به عنوان يکي از جرائم مربوط به سودجويان و معاندان ياد کرد و گفت: مردم بايد در برخورد با اين افراد هوشيار بوده و مراتب را با ستاد خبري وزارت اطلاعات (سامانه تلفني 113) گزارش دهند.
عضو شوراي تامين استان قزوين در ادامه امنيت اين استان را مطلوب و بالاتر از ميانگين کشور دانست و گفت: قزوين جزو استان هايي با امنيت پايدار بالا است که ابتدا بايد آنرا بواسطه لطف و عنايت پروردگار و سپس تعامل، هم افزايي و نقش آفريني هوشمندانه جامعه اطلاعاتي استان و اشراف اطلاعاتي در حوزه هاي مرتبط با امنيت عمومي دانست.
وي، صيانت از سرمايه هاي انساني و دارايي هاي نظام را مورد توجه وزارت اطلاعات دانست و اظهار داشت: در همين رابطه اين وزارتخانه اقدام به برگزاري دوره هاي توجيهي و آموزشي براي نيروهاي انساني جامعه هدف از جمله نخبگان و مديران کرده است.
مديرکل اطلاعات قزوين همچنين در بخش ديگري از صحبت هاي خود يکي از شگردهاي سرويس هاي جاسوسي بيگانه و گروه هاي برانداز را عرصه عمليات رواني سنگين عليه جمهوري اسلامي ايران خواند از طريق فضاي مجازي و رسانه ها خواند و گفت: لازم است اصحاب رسانه در مديريت اين فضا هوشمندانه، با تدبير و ارزيابي دقيق فعاليت کنند تا ناخواسته در زمين دشمن و پازل طراحي شده از سوي آنان قرار نگيرند.
اين مسئول جامعه اطلاعاتي خاطرنشان کرد: اطلاع رساني مدبرانه، شفاف و به هنگام و هدفمند طراحي هاي دشمن را در حوزه عمليات رواني از طريق فضاي مجازي و رسانه با شکست روبرو مي سازد، ضمن آنکه جامعه را براي کسب اطلاعات و اخبار از پيگيري منابع خبري بيگانه بي نياز مي سازد.
3013
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۸۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت «روز ملی خلیج فارس» در پیامی بر اهمیت این آبراه به لحاظ تاریخی، راهبردی و ژئوپلیتیک تاکید کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزیر امور خارجه امروز دوشنبه با صدور این پیام خلیج‌ فارس را پهنه‌ای مواصلاتی میان اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی و از نظر راهبردی، بخشی از یک نظام ارتباطی مهم جهانی دانست که اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند را در بر دارد.

وی ضمن تبریک این روز افزود: خلیج فارس نامی جاودانه و میراثی جهانیست. در تاریخ ایران دهم اردیبهشت روزی است که یادآور از خودگذشتگی‌های مردمانی دلاور که با مجاهدت خود، پایان اشغال و استعمار پرتغالی بر سواحل جنوبی را پس از سال‌ها رقم زدند.

ادامه پیام وزیر امور خارجه به شرح زیر است:

«خلیج‌فارس پهنه بی‌نظیر مواصلاتی میان اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است و از نظر راهبردی، بخشی از یک نظام ارتباطی مهم جهانی می‌باشد که اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند را در بر دارد. اهمیت خلیج فارس در ابعاد تاریخی، تمدنی، جغرافیایی، فرهنگی و از جهات گوناگون اقتصادی، سیاسی، حمل‌ونقل، انرژی و ژئوپلیتیک از توضیح و تکرار بی‌نیاز است. به همین دلیل است که اهمیت این پهنه آبی در سراسر جهان بسیار قابل توجه است.

در نگاه و باور جمهوری اسلامی ایران، امنیت مقوله‌ای پیچیده، متکثر، چند بعدی و تفکیک ناپذیراست که صرفاً با همکاری دست جمعی و از طریق تقویت پیوندها و ایجاد سازوکارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محقق خواهد شد. در همین راستا معتقدیم امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین خواهد شد و در این مسیر، استثناء و تجاهل نسبت به هیچ کدام از کشورها پذیرفته نیست و جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارائه پیشنهاد و ابتکار در این حوزه‌ها، همواره پیش‌قدم بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارزش‌ها و پیوندهای مشترک با مردم منطقه همواره در کلیه زمینه‌ها از پدیده‌های زیست محیطی و گردشگری گرفته تا امنیت نظامی و روابط اقتصادی آماده همکاری و در اختیار قرار دادن ظرفیت‌ها و مزیت‌های خود در مسیر توسعه پایدار خلیج فارس بوده است. مایلم مجددا تاکید کنم کشورمان با برخورداری از ظرفیت‌های گسترده خدادادی و کسب پیشرفت‌های گسترده در عرصه‌های مختلف، آمادگی دارد تا این دستاوردها را در خدمت به صلح، ثبات، توسعه و پیشرفت منطقه و ارزش‌های مشترک دیرپای آن قرار دهد.

امیرعبداللهیان: خلیج فارس بخش مهمی از هویت انکار‌ناپذیر ایران و منطقه است

هرچند نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده اما درعین حال خلیج فارس محملی برای همسایگان ابدی و خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است. از همین رو، دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و نصب‌العین قرار دادن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، بازتعریف و بازتنظیم روابط با همسایگان را مد نظر قرار داد و نه در شعار بلکه در عمل نشان داد که مجدانه به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه سیاست همسایگی و صلح و ثبات در منطقه از راه تعامل و گفتگو بین دو ساحل این گستره آبی است.

حضار گرانقدر؛ یک ویژگی مهم که وجه شناسه امروز برای خلیج‌فارس به شمار می‌رود، روحیه مبارزاتی ساحل‌نشینان سلحشور آن است که اشغال و حضور بیگانگان را برنمی‌تابند. بخش اعظم نابسامانی‌های موجود در خلیج فارس به واسطه دخالت و حضور قدرت‌های خارجی در منطقه بوده که درک سطحی، برداشتی نادرست و منفعت محور از تحولات آن دارند. دخالت و نقش‌آفرینی کشورهای فرامنطقه‌ای نه تنها موجب ثبات و امنیت مردمان این دیار نشد، بلکه مسیر همکاری‌های مسالمت‌آمیز را به مواجهه و واگرایی سوق داد.

در حالیکه آمریکا و غرب به دنبال فروش تسلیحات بیشتر و متنوع‌تر به کشورهای منطقه هستند، جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به نفس، عقلانیت سیاسی، رفتار مسولانه و روابطی مودت‌آمیز به دنبال اتصال جنوب این پهنه تاریخی به آسیای میانه، قفقاز و دریای سیاه بوده تا منافع همه ملت‌های منطقه را مورد توجه قرار دهد. ایران، به عنوان یک کنشگر بزرگ و توانمند، با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم خود و ایمان به توانمندی‌های نهفته در خلیج فارس و داشته‌های کشورهای این حوزه، برای کمک به پیشرفت و تعالی ملل مسلمان منطقه اطمینان کامل دارد. فراموش نکنیم ما با همه تمایزها و تفاوت‌های فرهنگی، زبانی، نژادی، مذهبی و فکری قرنهاست در کنار یکدیگر زیست مشترک داشته‌ایم و به یقین برای نسل‌های آینده نیز باید سرنوشتی مشترک توام با همزیستی مسالمت‌آمیز و همبستگی اجتماعی را به ودیعه بگذاریم.

واکنش امیرعبداللهیان به بیانیه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایران

اینک با درک و مطالعه این تجربه، جمهوری اسلامی ایران بر آن است تا در مشورت و همکاری با همسایگان خود یک الگوی بومی برای ثبات و امنیت منطقه استراتژیک غرب آسیا را پیشنهاد کند. در این خصوص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی آن را دارد تا در همفکری و جلب نظرات سازنده مراکز مطالعاتی و اندیشمندان صاحب نام کشورهای منطقه، نگرش مفهومی مورد نظر را غنا بخشد.

امروز در حالی نام جاودان خلیج فارس را گرامی می‌داریم که تحولات مهمی در اطراف ما به ویژه  در شامات که ارتباط تاریخی با خلیج فارس دارد در جریان است. قطعا دفاع از فلسطین و فروکاستن از آتش افروزی رژیم صهیونیستی تاثیرات مثبتی در منطقه مهم و حساس خلیج فارس نیز خواهد داشت.

در مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، امید آن دارم خلیج فارس همواره امن، با ثبات و پر رونق محیطی برای آرامش مردمان شمال و جنوبش باشد. 

باور دارم این همایش با حضور و مشارکت فعالانه همه صاحب نظران و اندیشمندان و با ارائه بحث‌های مستدل و تبادل نظر همه جانبه به اهداف والای خود که همانا تقویت منافع ملی و هویت فرهنگی و تاریخی ایران و صیانت از آن  است، دست خواهد یافت.

در پایان از همه دست اندرکاران این مراسم بخصوص محققان و اساتید گرانقدر که در پاسداشت این روز بزرگ همت گماشته‌اند سپاسگزاری می‌کنم.»

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند
  • محکومیت کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا به جرم جاسوسی
  • دستاوردهای عملیات‌ وعده صادق ‌در عرصه علم و فناوری چه بود؟
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند 
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»