Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایجاد یک میلیون شغل جدید در گرو افزایش صادرات، برگزاری اولین جلسه هیات مدیره بازار متشکل ارزی، راه اندازی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور، عبور از بحران ها با تدبیر و مدیریت ویژه، کاهش نرخ رسمی یورو و پوند از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۲۹ فروردین ماه) به شرح زیر است:

عبور از بحران ها با تدبیر و مدیریت ویژه/ باید در جنگ اقتصادی مقابل آمریکا پیروز شویم

«محمدمهدی مفتح» شب گذشته (چهارشنبه 28 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با موضوع تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن پخش شد با اشاره به اینکه دولت و مجلس به عنوان حاکمیت، موظف به انجام درست کار مردم است، گفت: «قانون اساسی هم چنین تکلیفی را معین کرده است که ساختار اداری مناسبی برای انجام کارهای مردم در کشور باید وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ساختار جدید نمی تواند غیرقابل تغییر باشد زیرا جهان و کشور و اولویت ها در حال تغییر هستند و برای خدمت رسانی بهتر به مردم باید ساختارها را هم به بهترین شکل و مطلوب تغییر دهیم و تنظیم کنیم.»

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  که موافق تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن با تاکید بر اینکه نباید روی ساختار خاصی تعصب داشته باشیم و اگر کارآمدی ساختاری از دست رفت باید اصلاح شود، گفت: «هدف اصلی، خدمت رسانی به مردم است. تاکنون تغییرات زیادی در این ساختار داشته ایم و صنعت، معدن و تجارت هم روزی شامل 4 وزارتخانه بود.»

 

طلا گرمی ۴۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان/کاهش نرخ رسمی یورو و پوند

امروز پنجشنبه (29 فروردین) هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان  ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۷۴دلار معامله می‌شود. در بازار سکه نیز سکه بهار آزادی طرح جدید، سکه بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه یک گرمی به ترتیب با قیمت های 4 میلیون و 770 هزار تومان، 4 میلیون و 550 هزار تومان، 2 میلیون و 620 هزار تومان، یک میلیون و 690 هزار تومان، 935 هزار تومان ارزشگذاری شده است.

 

در بازار ارز نیز در بازار آزاد دلار، یورو، پوند، درهم، لیر، یوان چین، دلار کانادا، دلار استرالیا و کرون سوئد به ترتیب 13 هزار و 640 تومان، 15 هزار و 500 تومان، 18 هزار و 150 تومان، 3 هزار و 720 تومان،  2 هزار و 410 تومان، 2 هزار و 40 تومانف 10 هزار و 150 تومان، 9 هزار و 900 تومان، هزار و 450 تومان مبادله می شود.

 

در بازار ارز نیز امروز (29 فروردین) صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ خریداری می‌کنند. همچنین صرافی های بانکی یور ردو امروز (28 فروردین) با قیمت 15 هزار و 350 هزار تومان خریداری می کنند و با قیمت 15 هزار و 400 تومان به مردم می فروشند.

 

صندوق توسعه ملی؛ آخرین وام دهنده در حوزه نیازهای ضروری کشور

هزینه کرد از صندوق توسعه ملی اثرات اقتصادی خاص خود را دارد بر این اساس باید برای هزینه کرد از این صندوق با تامل اقدام کرد و از همین رو است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت پیشنهاد دادند که استفاده از راههای جایگزین نظیر بهره‌برداری از پنج درصد مقرر در بودجه عمومی کشور برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه، جابجایی در ردیف‌های بودجه عمرانی، بیمه‌ها و تسهیلات بانکی در اولویت است.

 

راه اندازی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور

ایران با داشتن 300 روز آفتابی در سال به عنوان یکی از کشورهای با ظرفیت بالا در حوزه انرژی خورشیدی است. از آنجا که در سال های اخیر استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر در راستای کاهش آلودگی های زیست محیطی و به دلیل بالا بودن هزینه های سوخت سوختنی در دستور کار همه دنیا قرار گرفته در کشور ما نیز استفاده از این نوع از انرژی ها با جدیت از سوی نهادها و دستگاه های مربوطه دنبال می شود و با توجه به پتانسیلی که کشور در حوزه انرژی خورشیدی دارد شاهد هستیم که روز به روز بر تعداد نیروگاه های خورشیدی کشور اضافه می ششود.

 

بنابراین گزارش بر این اساس قرار است به زودی بزرگترین نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۳۰ هزار مگاوات با موافقت وزیر صمت در ساوه اجرایی شود. این خبر را عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خانه ملت داده و گفته است: «این نیروگاه به نسبت تولید برق در اوایل انقلاب که ۵ هزار مگاوات بود، بزرگترین نیروگاه محسوب می‌شود، زیرا تا به حال نیروگاه بالای ۱۰۰ مگاوات خورشیدی در کشور نداشتیم. سرمایه‌گذار پروژه بزرگترین نیروگاه خورشیدی منطقه، خارجی است و وزیر صمت نیز دستورهای  اولیه را برای اجرایی شدن این پروژه صادر کرده است.»

 

آخرین خبرها از تشکیل بازار متشکل ارزی/برگزاری اولین جلسه هیات مدیره بازار

انک مرکزی از سال گذشته تاکنون برنامه ریزی ها و دستورالعمل های فراوانی را برای کنترل بازار ارز انجام داده و در دستور کار دارد که یکی از مهمترین اقدامات این بانک «تشکیل بازار متشکل ارزی» است که به اعتقاد مسئولان این بانک و کارشناسان اقتصادی حوزه پولی و بانکی تشکیل آن می تواند کمک بسیاری به ساماندهی به بازار ارز کند و از ایجاد شوک های ناگهانی قیمتی در این بازار جلوگیری کند.

 

بنابراین گزارش در انتهای سال گذشته با هماهنگی های صورت گرفته در بانک مرکزی برای تشکیل بازار متشکل ارزی دستور العمل و شیوه نامه آن تدوین شد و مسئولان خبر دادند که با آغاز سال جدید شاهد ساماندهی در بازار ارز با ایجاد این بازار هستیم و به دنبال آن رئیس کل بانک مرکزی (18 فروردین) در دیدار نوروزی با اصحاب رسانه خبر داده که بازار متشکل ارزی تا پایان ماه عملیاتی می‌شود.

 

حالا بر اساس آخرین اخبار برای تشکیل این بازار امروز (پنجشنبه 29 فروردین) اولین جلسه هیات مدیره تشکیل و مدیرعامل بازار متشکل ارزی برگزار شد. در این جلسه با تصمیم هیات مدیره مقرر شد کلیه صرافی های مجاز و بانک های عامل از درگاهی که متعاقبا اعلام می شود، نسبت به اخذ کد کارگزاری بازار متشکل ارزی اقدام کنند.

 

۳۰ برنامه عملیاتی سازمان بورس برای توسعه بازار

نامگذاری سال های اخیر با عناوین اقتصادی و به ویژه در چند سال اخیر در حوزه تولید از سوی مقام معظم رهبری نهادها و دستگاه های مختلف را بر آن داشته تا اهتمام جدی تری بر حوزه تولید داشته باشند و برنامه ریزی های خود را با محور افزایش تولید و حمایت از کالای ایران انجام دهند.

 

بنابراین گزارش در این میان سازمان ها و نهادهای اقتصادی به عنوان بخش هایی که ارتباط مستقیم با تولید دارند توجه ویژه تری به این بخش داشته اند و از آغاز سال و پس از پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و تاکید چندین باره ایشان به موضوع اقتصاد به عنوان مسئله اصلی کنونی کشور و توجه به رونق تولید در نشست ها و دیدارهای خود از سیاست گذاری ها و برنامه ریزیهایی که در سال جاری در این زمینه در دستور کار دارند خبر داده اند.

 

بازار بورس و سهام نیز به عنوان یکی از بخش های مهم در بدنه اقتصادی کشور عزم جدی برای رونق تولید و افزایش رشد اقتصادی با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های خود دارد و در این مسیر 30 برنامه عملیاتی را برای توسعه بازار در سال جاری دنبال می کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه این خبر را داده و اعلام کرده است: «این برنامه ها شامل ۳۰ موضوع مختلف در نظر گرفته شده اند. اگرچه از موارد پیشنهادی کانون ها، سبدگردان ها و کلیه نهادهای بازارسرمایه در این خصوص استقبال و حمایت می کنیم. امسال با هدف توسعه بازار، برای هر معاونت حداقل پنج برنامه درنظر گرفته ایم که به تدریج ابلاغ و اجرایی می شوند.»

 

ایجاد یک میلیون شغل جدید در گرو افزایش صادرات

«رضا رحمانی» در جلسه هم اندیشی معدن و صنایع معدنی، کمبود اتاق‌های فکر را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: در کشور‌های توسعه یافته از تحلیل‌هایی که کارشناسان و اتاق‌های فکر ارائه می‌کنند، می‌توان به جهت گیری‌های آن کشور‌ها در عرصه‌های مختلف پی برد که در این خصوص مسوولان کشور ما نیز باید به اتاق‌های فکر وصل شوند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرایط خاص کشور در سال ۹۸ از تدوین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با محور‌های تعمیق ساخت داخل، معدن و صنایع معدنی، صادرات، فناوری، توسعه امکانات لجستیک، بهبود فضای کسب و کار خبر داد و افزود: در حوزه معدن ظرفیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد و در برخی موارد نیز باید ظرفیت سازی شود و در این خصوص که از اکتشاف، بهره برداری معادن تا صنایع مربوطه را در بر می‌گیرد، نقشه راه را تدوین و ابلاغ کردیم.

 

رحمانی با بیان اینکه برای معدن باید نهضت راه بیاندازیم، گفت: در این حوزه ظرفیت بالقوه وجود دارد که باید بالفعل شود، در حوزه اکتشاف نیز ضعف‌هایی وجود دارد که باید بر طرف شود./

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان روز ارتش رژه روز ارتش سیل خسارت سیل کمک به سیل زدگان خبرگزاری ارتش شبستان دکترین مهدویت اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۹۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: نخستین نیروگاه‌های خورشیدی کشور برای تامین برق چاه‌های کشاورزی در خراسان رضوی نصب می‌شود و این استان پیشگام اجرای این طرح در کشور است.
علیرضا خدابنده افزود: خراسان رضوی در راستای ابلاغیه وزارت نیرو مبنی بر نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی، نصب این نیروگاه‌ها را به عنوان اولین استان و پیشرو در این طرح آغاز کرد.

او گفت: مدیریت بار در روز‌های اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در استان خراسان رضوی است، در این راستا دارندگان چاه‌های کشاورزی می‌توانند با مراجعه به ادارات برق شهرستان‌ها نسبت به ثبت نام برای دریافت پنل‌های خورشیدی اقدام کنند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خراسان رضوی است و تاکنون هزار و ۱۲۱ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۱۰.۵ مگاوات در استان نصب شده است.

خدابنده افزود: برنامه امسال نیز نصب حدود ۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی ویژه مشترکان در خراسان رضوی است.

او گفت: به این منظور مقرر شده است با هدف انسجام بخشی و هم افزایی فعالیت‌های نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، کمیته راهبری این نهضت در هر شهرستان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌های خود را برگزار کرده تا مسیر راهبری طرح تا قبل از آغاز روز‌های پیک تابستان ۱۴۰۳ هموار گردد.

 

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی
  • افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران