Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:26:43 GMT

احتمال سرمازدگی باغات در کردستان وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۰۰۹۴

احتمال سرمازدگی باغات در کردستان وجود دارد

سنندج - ایرنا - طبق پیش بینی های هواشناسی احتمال بارش تگرگ،افت دما در کردستان و سرمازدگی به باغات این استان وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به تحلیل و بررسی آخرین نقشه های پیش یابی و خروجی مدل های هواشناسی، بتدریج از ظهر امروز تا بعدازظهر روز شنبه امواجی از هوای ناپایدار از منطقه گذر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رحیم صدیقی اضافه کرد: این ناپایداری سبب ابری شدن آسمان، وزش قابل ملاحظه و گاهی شدید باد و از عصر روز پنجشنبه بارش باران به صورت رگباری با احتمال رعدوبرق و کاهش 2 تا چهار درجه ای دما می شود.
وی گفت: برآورد بارش های این امواج در نواحی غربی استان از جمله بانه و مریوان و سروآباد و نیمه جنوبی استان از جمله کامیاران و تا حدودی سنندج، قروه و دهگلان نسبت به دیگر مناطق بیشتر است .
صدیقی افزود: در این مدت بارش تگرگ و نیز رعد و برق دور از انتظار نیست و همراه با این امواج وزش باد قابل ملاحظه و گاهی شدید است.
وی ادامه داد: با توجه به ویژگی بارش های بهاره، امکان آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها بطور موقت وجود دارد و همچنین انتظار می رود کاهش دما به صورت نسبی در طول هفته آینده نیز وجود داشته باشد.
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: با توجه به اعلام هواشناسی کردستان احتمال بروز سرمازدگی در باغات استان به ویژه در مناطقی که سامانه بارشی فعالیت دارد پیش بینی شده است.
مهدی فتحی اضافه کرد: انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل سرما زدگی در راستای جلوگیری از بروز خسارت لازم و ضروری است و انتظار می رود کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی در مدت فعالیت سامانه بارشی و کاهش دمای هوای استان نسبت به اقدامات پیشگیرانه جهت مبارزه با سرمازدگی تدابیر لازم را انجام دهند.
وی اظهار داشت: تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه های گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها، آماده سازی وسایل مورد نیاز برای مواجهه با سرمازدگی بهاره ، اطراف مزارع و باغات اقداماتی نظیر بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش از جمله توصیه های کشاورزی در این مدت است.
وی افزود: ایجاد پوشش پلاستیکی بروی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر، خودداری از انجام هرس درختان، برداشت محصولات آماده برداشت نظیر سبزیجات، صیفی جات و انتقال به مکان امن و انبارهای استاندارد همچنین استفاده از ریز مغذی های توصیه شده به منظور تقویت درختان و باغات از دیگر اقدامات لازم برای مقابله با سرما زدگی در این مدت است.
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گفت: خودداری از انجام عملیات شخم و پاکنی تاکستان ها همچنین آبیاری به موقع مزارع و باغات قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط ضروری است .
وی گفت: محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما از دیگر اقدامات مهم برای جلو گیری و کاهش آسیب های ناشی از سرمازدگی به بخش کشاورزی است که باید در زمان اعلام شده اجرایی شود.
به گزارش ایرنا، این استان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
کردستان سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.
عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود 800 هزار تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 48 هزار تُن است.
کردستان دارای 43 هزار هکتار باغ است و حدود 577 هزار هکتار اراضی آبی و دیم این استان زیر کشت گندم و جو رفته است.
7349 / 3034

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد هواشناسي سرمازدگي كشاورزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکوفه درختان گلابی باغات روستای جغدان به روایت تصویر

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، با آغاز فصل بهار و شکفتن شکوفه‌های بهاری درختان گلابی باغات روستای جغدان بخش ناغان در استان چهارمحال و بختیاری و روییدن سبزه‌ها، جلوه‌ای دیگر از زیبایی‌های این منطقه خود‌نمایی کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: هاشمی شهروندخبرنگار 

دیگر خبرها

  • ۶۴۰ هکتار از باغ‌های چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شد
  • ۶۴۰ هکتار از باغات چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شدند
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم
  • اعلام هشدار نارنجی برای وقوع تندباد و بارندگی در خوزستان
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم و اقدامات لازم
  • واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند
  • شکوفه درختان گلابی باغات روستای جغدان به روایت تصویر