Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی گفت: مشکلی که همواره از گذشته داشته ایم تعدد نرخ ارز در بازار ایران بوده که به دلیل عدم شفافیت، زمینه رانت و سواستفاده را به وجود آورده است.

سید تقی کبیری عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به چند نرخی بودن نرخ ارز در بازار ایران، اظهار داشت: مشکلی که همواره از گذشته داشته ایم تعدد نرخ ارز در بازار ایران بوده که به دلیل عدم شفافیت، زمینه رانت و سواستفاده را به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه افزود: چند نرخی بودن ارز در گذشته موجب شده بود عده ای از این فرصت سواستفاده کرده و با نرخ پایین ارز دریافت کنند، بدون اینکه این ارز را برگردانند.
کبیری با بیان اینکه بنابر اقرار رسمی دولت بخشی از ارزهایی که از دولت گرفته شده، برگشت داده نشده است، تصریح کرد: دلیل این موضوع چند نرخی بودن ارز و سواستفاده عده ای فرصت طلب از موقعیت پیش آمده است چراکه با نرخ پایین ارز را می گیرند، بخشی را در مسیر مورد نظر صرف می کنند و بخشی را در راه دلالی به کار می گیرند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی گفت: رییس جمهور چندماه پیش اعلام کرد واردکننده ای از ما 100 میلیون دلار گرفته، 50 میلیون دلاررا به واردات اختصاص داده و 50 میلیون دلار دیگر را دلالی کرده است. این یعنی ایجاد فرصت برای فرصت طلبانی که می خواهند از این موقعیت سواستفاده کنند و از آنجایی که متاسفانه نظارت کافی در این حوزه وجود ندارد زمینه سواستفاده از این فضا برای این افراد فراهم می شود.
کبیری با بیان اینکه ما همیشه از چند نرخی بودن ارز لطمه دیده ایم، تاکید کرد: این امر باعث شده از یک سو عده ای درآمدهای کلانی به دست آورند و از سوی دیگر فضای تورم زایی را در کشور شاهد باشیم.
وی در پایان با تاکید بر لزوم ساماندهی چند نرخی بودن ارز، خاطرنشان کرد: منظور از تک نرخی کردن ارز، برهم زدن بازار ثانویه و شناور نیست، بلکه باید زمینه سوءاستفاده را از افرادی که می خواهند از این شرایط به نفع خود استفاده کنند، بگیریم.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ارز دلار دولت روحانی چند نرخی بودن ارز تک نرخی بودن ارز دلال دلالان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد/ رونق کسب‌وکارها در سال جاری

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی زاده ظهر دوشنبه در نشست با مسئولان حوزه اقتصادی استان اظهار داشت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده و حوزه اقتصادی نقش مؤثری در تحقق شعار سال دارد.

وی به توفیقات دولت سیزدهم در حوزه اشتغال و تولید اشاره کرد و افزود: روند مستمر توسعه اشتغال در کشور مبتنی بر زیست بوم ملی اشتغال از موفقیت‌های اساسی دولت سیزدهم در یکسال اخیر است.

استاندار بوشهر از کاهش ۰.۹ درصدی نرخ بیکاری در کشور خبر داد و تصریح کرد: نرخ بیکاری در کشور از ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت که موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

محمدی زاده با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در بین جوانان و زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی خاطر نشان کرد: میزان اشتغال ناقص در کشور نیز در یکسال اخیر حدود ۱.۳ درصد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: خالص اشتغال ایجادی در کشور در سال ۱۴۰۲، بالغ بر ۷۷۵ هزار شغل جدید است.

استاندار بوشهر گفت: سامانه جستجوی شغل در کشور در سال گذشته، راه اندازی و بیش از ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در این سامانه ثبت و ۳۱۰ هزار نفر از کارجویان نیز ثبت نام کردند.

محمدی زاده به توسعه مشاغل خانگی در کشور در دولت سیزدهم پرداخت و افزود: ۱۸۰ هزار مجوز مشاغل خانگی در سال گذشته در کشور صادر و بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات در این زمینه پرداخت شد.

وی اضافه کرد: ۳۵۹ بازارچه مشاغل خانگی در سطح کشور در یکسال اخیر برپا شده که نقش مؤثری در بازاریابی کالاهای تولیدی مشاغل خانگی داشته است.

استاندار بوشهر گفت: در استان بوشهر نیز طی یکسال اخیر، اتفاقات ارزشمندی در حوزه اشتغال و تولید و کاهش بیکاری رقم خورده که کاهش نرخ بیکاری به ۶.۱ درصد از مهم‌ترین توفیقات است.

محمدی زاده بیان کرد: طی ۲ سال اخیر حدود ۶۰ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شده و امسال با رونق فضای کسب و کار و جهش تولید، اشتغال نیز رشد محسوسی خواهد داشت.

وی ابراز داشت: احیای واحدهای راکد و نیمه راکد در استان بوشهر با شتاب بسیار خوبی انجام شده و امیدوارم امسال شاهد احیای تمام واحدهای تولیدی باشیم.

کد خبر 6098325

دیگر خبرها

  • دلالان نقره داغ شدند؛ ابلاغ قانون قیمت‌گذاری در بازار مسکن
  • دلالان نقره داغ شدند؛ تعیین قانون قیمت‌گذاری در بازار مسکن
  • ۶۰ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد/ رونق کسب‌وکارها در سال جاری
  • جنجال علیه اخذ مالیات از دلالان دانه‌درشت آن هم با پول بیت‌المال
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • رونق تولید با مالیات بر سوداگری
  • رد پای دلالان به طرح مسکن ملی یزد باز شد
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟