Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در اسفند ماه سال گذشته هیئت دولت در مصوبه‌ای با افزایش سرمایه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تا سقف حدوداً هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان موافقت و به عنوان افزایش سرمایه ایران ایر منظور کرد.

بر اساس این مصوبه، رقم مذکور بابت کسر از اصل و سود تسهیلات دریافت شده از سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از حساب ذخیره ارزی بوده و به عنوان افزایش سرمایه دولت در هما محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن اینکه معادل همین رقم (هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان) از بدهی‌های ایران ایر به صندوق ذخیره ارزی تسویه شده محسوب خواهد شد.

هما چه مقدار و چه نوع ارزهایی از حساب ذخیره ارزی دریافت کرده بود؟

ایران ایر از حساب ذخیره ارزی ۳۵ میلیون و ۸۳۹ هزار یورو معادل ۱۷۸ میلیارد و ۶۴۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزی و همچنین یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۸۷۲ هزار درهم امارات معادل هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان تسهیلات ارزی دریافت کرده بود که مجموعاً هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان بوده است که بر اساس مصوبه دولت تا سقف این مقدار از تسهیلات دریافتی، تسویه شده و به عنوان افزایش سرمایه دولت در هما محاسبه خواهد شد.

گفتنی است ایران ایر برای خرید هواپیما ۳۳۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده بود که این رقم از محل مصوبه هیئت دولت دهم بود که در دولت یازدهم پس از امضای برجام بابت خرید ۲۰۰ فروند هواپیما شامل ۱۰۰ فروند ایرباس، ۸۰ فروند بوئینگ و ۲۰ فروند ای تی آر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

دولت ۳۳۰ میلیون دلار به هما داد / خودش هم آن را تسویه کرد

قرار بود این رقم (۳۳۰ میلیون دلار) به عنوان پیش پرداخت در اختیار این سه شرکت هواپیماساز قرار گرفته و پس از آن خودِ شرکت‌های تولیدکننده هواپیما در قالب فاینانس هواپیماها را به ایران واگذار کنند؛ اقساط این تسهیلات نیز از محل درآمد ایران ایر از فروش بلیت هواپیماهای خریداری شده به غول‌های هواپیماسازی بازگردانده شود که این اتفاق نیفتاد و تسهیلات دریافتی از محل صندوق توسعه ملی به صورت یکجا در اختیار ایرباس و ای تی آر برای خرید ۱۳ ای تی آر و ۳ ایرباس قرار گرفت؛ بوئینگ نیز هیچ گاه هواپیمایی به ایران تحویل نداد و کل قرارداد را فسخ کرد.

بنابراین ایران ایر باید مابقی تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی (حساب ذخیره ارزی) را از طریق بانک عامل به صورت اقساط بازگرداند. تا کنون معادل ریالی باقی مانده تسهیلات دریافتی اعلام نشده است.

شرفبافی: بخشی از بدهی‌های هما به صندوق توسعه ملی تسویه شد

فرزانه شرفبافی مدیرعامل ایران ایر در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که آیا با این مصوبه هیئت دولت، کل بدهی‌های ایران ایر به صندوق توسعه ملی و بانک عامل تسویه شد؟ اظهار داشت: همه بدهی‌های ایران ایر تسویه نشد و تنها بخشی از این تسهیلات را تسویه کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری که آیا با این مصوبه هیئت وزیران، هواپیماها به مالکیت ایران ایر در می آیند و از مالکیت دولت خارج می‌شوند؟ افزود: این مصوبه برای انجام وظیفه دولت در خصوص افزایش سرمایه دولت در هما بوده است و ارتباطی به مالکیت هواپیماها به دولت ندارد؛ چرا که مالکیت همه هواپیماهای خریداری شده از ابتدا در اختیار هما بود و دولت مالکیتی در این حوزه نداشته است.

همچنین در مصوبه دیگری در اسفند ماه سال گذشته در شورای اقتصاد، این شورا با خرید ۲۸ فروند هواپیما از سوی ایران ایر موافقت کرد.

بر اساس این مصوبه شورای اقتصاد، هما می‌تواند ۲۰ فروند ای تی آر، سه فروند ایرباس جدید و ۵ فروند ایرباس کارکرده خریداری کند. پیشنهاد این مصوبه را وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده بود که با آن موافقت شد.

مقام مسئول هما: موافقت شورای اقتصاد با خرید هواپیماهایی است که وارد ناوگان شده نه هواپیمای جدید

معصومه اصغرزاده مدیر روابط عمومی ایران ایر درباره این مصوبه شورای اقتصاد اظهار داشت: مجوز شورای اقتصاد مربوط به ۱۳ هواپیمای ای تی ار، ۳ فروند ایرباس ۳۳۰ و ۳۲۱ نوساز (که در سال ۹۵ از این شرکت فرانسوی خریداری شد) و ۳ فروند ایرباس ۳۱۹ دست دوم است (که در بهمن ۹۷ وارد ناوگان هما شدند) است و ربطی به خرید هواپیمای جدید ندارد.

به گفته برخی منابع آگاه، ایران ایر، وزارت راه و شهرسازی و شرکت هواپیماسازی ای تی آر همچنان در حال مذاکره هستند تا ۷ فروند ای تی آر باقی مانده را بتوانند با استفاده از اخذ مجوز خاص از اوفک (اداره کنترل دارایی‌های خارجی وارت خزانه داری آمریکا) و معافیت از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران خریداری و وارد کشور کنند. به نظر می‌رسد علت صدور مجوز شورای اقتصاد برای خرید ۲۰ فروند ای تی آر، همین امیدواری ایران ایر برای وارد کردن ۷ فروند باقی مانده از ۲۰ فورند توافق شده با شرکت ایتالیایی - فرانسوی ای تی آر باشد.

کد خبر 4594845 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران ایر شورای اقتصاد فرزانه شرفبافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۵۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت ایران کم‌ خرج‌ ترین دولتِ در حال‌ توسعه معرفی شد + جدول

صندوق بین المللی پول اعلام کرد دولت ایران در سال گذشته کم خرج ترین دولت در میان ۳۸ کشور در حال توسعه با درآمد متوسط بوده است . - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول از میزان هزینه کرد دولت ها در 38 کشور در حال توسعه با درآمد متوسط نشان می دهد دولت ایران کمترین میزان هزینه کرد نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان این دولت ها را طی سال 2023 داشته است.

این نهاد بین المللی در گزارش جدید خود موسوم به «دیده بانی مالی» نسبت هزینه کرد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را تنها 13.5 درصد محاسبه کرده است که کمترین رقم در میان کشورهای در حال توسعه با درآمد متوسط است.

هزینه کرد دولت ایران طی دو سال متوالی کاهش داشته و از معادل 14.2 درصد جی دی پی در سال 2021 به 13.8 درصد در سال 2022 و 13.5 درصد در سال 2023 کاهش یافته است.

دولت کویت در میان این کشورها پرخرج ترین دولت شناخته شده به طوری که نسبت هزینه کرد دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته 50.8 درصد بوده است.

متوسط هزینه کرد دولت ها در این 38 کشور نیز 32.6 درصد اعلام شده که بیش از دو برابر ایران بوده است. متوسط هزینه کرد دولت ها درخاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل 29.7 درصد تولید ناخالص داخلی منطقه بوده که بیش از دو برابر ایران است.

نسبت هزینه کرد دولت ها در برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی آن ها در سال 2023 عبارت است از: برزیل 47.9 درصد، چین 33.9 درصد، مصر 22.7 درصد، اندونزی 16.6 درصد، مالزی 23.3 درصد، عربستان 32.3 درصد، ونزوئلا 14.4 درصد، پاکستان 19.2 درصد، عمان 26.2 درصد، قطر 24.4 درصد، روسیه 36.8 درصد، ترکیه 33.9 درصد، امارات 25.9 درصد، و ویتنام 19.9 درصد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تسویه بدهی شهرداری با بانک‌ها/ قرارداد چین ابهامی ندارد
  • تسویه ۱۹۰ میلیارد تومان از بدهی‌های آب و فاضلاب بوشهر
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت ایران کم‌ خرج‌ ترین دولتِ در حال‌ توسعه معرفی شد + جدول
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه
  • شارژ ۱۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه/ تزریق ۱۰۰ همت به مسکن در ۱۴۰۳
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه/تزریق۱۰۰همت به مسکن در۱۴۰۳