کلیسا نوتردام قهرمان اصلی گوژپشت نوتردام
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۵۶۶۱
قهرمان حقیقی رمان گوژپشت نوتردام، کلیسا نوتردام پاریس است که ویکتور هوگو همه گوشه و کنار این بنای گوتیک را به تفصیل توضیح میدهد. کلیسا مأوای آرامش گوژپشت؛ پناهگاه اسمرالدا و دوزخ فرولو است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، گوژپشت نتردام رمانی رمانتیک و از آثار ادبی نویسنده فرانسوی، ویکتور هوگو است که به صورت فیلم و انیمیشن از آن اقتباسهایی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گوژپشت نتردام داستان ناقوسها و برجها و پستوهای سبک گوتیکی کلیسای نتردام است که هوگو پی در پی اطراف آن پرسه میزند و داستان را به درون آن میکشاند و اوج هنرنمایی ادبی خود را رو میکند آن جا که سقوط کلود فرولو را از بالای برجهای کلیسا به تماشا مینشیند.
ویکتور هوگو در مقدمه کتاب مینویسد: "چند سال پیش نویسنده این کتاب [خودم]، به هنگام تماشا یا بهتر بگوییم ضمن کاوش در کلیسای نتردام در یکی از زوایای تاریک کلمهای را دیدم که دستی عمیقاً بر یکی از دیوارها کنده بود. کسی که این کلمه را بر دیوار برج کلیسای نتردام نقش زده بود چندین قرن پیش از جهان رخت بربسته و نوشته او هم به دنبال وی ناپدید گردیده، پایان عمر کلیسا نیز بسیار نزدیک است. کتاب حاضر درباره سنگ نوشته مزبور به رشته تحریر در آمدهاست. "
ویکتور هوگو در یکی از جستارهای کتاب خود از بیتوجهی به کلیسای نتردام که از قرون وسطی به جا مانده شکوه میکند. او نگارش این کتاب یازده جلدی را در سال ۱۸۲۹ شروع کرد کلیسای جامع نتردام که آن را «بنایی باشکوه و اعجابآور» توصیف میکرد به خاطر بیتوجهی در حال تخریب بود.
ولی داستان تاریخی او که ماجرای دلباختگی سه نفر- کاپیتان فوبوس، اسقف اعظم کلود فرولو و کازیمودو (گوژپشت یک چشم) - به اسمرالدا، دختر کولی است، در بازسازی این بنای تاریخی نقش مهمی داشت.
یکی از جستارهای فصل چهارم جلد دهم کتاب در شبکههای اجتماعی در توصیف آتشسوزی غروب دوشنبه به کرات نقل شد.
ویکتور هوگو در این بخش از کتاب مینویسد: «تمام نگاهها به بالای کلیسا خیره شد» و این توصیف دقیقی از لحظاتی بود که میلیونها نفر از مردم در کرانه رود سن و یا بر صفحه تلویزیونها آتشسوزی این بنای تاریخی و مشهور را در روز دوشنبه تماشا کردند.
هوگو که در عین حال یک فعال سیاسی - اجتماعی سختکوش بود و بسیاری او را پدرخوانده فکری اتحادیه اروپا میدانند بالاخره در طول عمرش توانست بازسازی گسترده کلیسای نتردام را به چشم ببیند.
طراحی شخصیت ها در داستان
طرح داستان آمیخته به مبالغه و بسیار ثقیل است و ارزش رمان، بیش از هرچیز، مولود تجسم قوی و معجزهآسا و سرشار از قدرت و تغزل پاریس در قرون وسطاست؛ با آن کوچههای رازآمیزش که همهشان انباشته از قیل و قال و هیاهوی توده مردماند. قهرمان ها، پیش از هرچیز عناصر مجموعه بزرگی هستند که اندیشه منسجم و روانشناسی فرد را کنار میگذارد.
شخصیت ها ابتدایی و سطحی و بیتنوعاند و بیشتر از آنکه موجوداتی زنده و واقعی باشند غیر واقعی و خیالی به نظر می رسند. رئیس شماس ها خائن این ملودرام است و کازیمودو، که جسم دهشتبار و روح بسیار گرانمایهای دارد، دلقک اوست.
و اما فرمانده فوبوس همان جوان اول ماجراست؛ پسری خوشگل و سبکسر و بیوفا. سیمای اسمرالدا، ذرهای کمتر از قهرمان های دیگر جنبه قراردادی دارد، با این حال از لطف و ملاحت گیرایی برخوردار است که بسیار زود او را به شخصیتی مردمپسند تبدیل کرد.
هوگو درگوژپشت نوتردام و به همین گونه چندی بعد در بینوایان توفیق مییابد که به رویاهای بزرگ و شگرف ذهن خود روح و جسم بدهد و به نمادها حیات ارزانی بدارد و شخصیترین و اغلب قابل اعتراضترین نظرهای خودش را به عنوان واقعیتی تاریخی تحمیل کند.
همین الهام و قدرت خلاقهاست که به توصیف های شایان تحسینی که هوگو از تالار بزرگ کاخ دادگستری و میدان گرو(میدان اعدام پاریس) رقم زدهاست، روح میدهد و همه رنگ و بوی حقیقت را به دنیای ولگردها و گداها ارزانی میدارد که به وجهی غریب جامعهشناس آن شد؛ در صورتی که این دنیا را تا اندازهای خودش آفریده بود.
این کتاب پس از اتفاقی که برای کلیسا نوتردام افتاد در فرانسه به پرفروش ترین کتاب در هفته گذشته تبدیل شد، داستان این کتاب را از دست ندهید.
منبع: ایمنا
کلیدواژه: کتاب كتاب و كتاب خواني كليساي نوتردام نقد کتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۵۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان
فلورانس، خواهرخوانده ایتالیایی اصفهان در ابتدا بهعنوان پایگاهی نظامی بنا شد، اما در طول زمان میزبان آثار فرهنگی و هنری بسیاری شد که مشابهت آنها با اصفهان، پایه خواهرخواندگی دو شهر را گذاشت.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فلورانس، پایتخت ناحیه توسکانی ایتالیا که بهطور معمول از آن بهعنوان زادگاه رنسانس و موزه زنده یاد میشود، دارای مجموعهای از گنجینههای هنری و تاریخی بسیار است. این شهر که در سال ۵۹ قبل از میلاد توسط ژولیوس سزار تأسیس شد، با نام متفاوت فلورنتیا به معنای شکوفایی شناخته میشد. طرح واقعی شهر با ایده ایجاد یک اردوگاه نظامی طراحی شده است. در حدود قرن چهارم که بیزانسها و استروگوتهای آلمانی برای کنترل ایتالیا در حال رقابت بودند، فلورانس در مرکز بحثهای نهچندان قابل مذاکره قرار داشت که این امر از جمعیت آن بهشدت کاست، اما صلح خیلی زود برقرار شد و این شهر شگفتانگیز تحت حکومت شارلمانی در سال ۷۷۴ شکوفا شد.
فلورانس در آغاز قرن دهم در راه شکوفایی هنری قرار گرفت و مارگرو هوگو اولین کسی بود که فعالیت هنری خود را در آن آغاز کرد. شهر بهرغم ناآرامیهای سیاسی در آغاز قرن چهاردهم به رونق ادامه داد و حتی پول طلای خود، فلورین، را در سال ۱۲۵۲ ضرب کرد. این اقدام به افزایش مشارکت فلورانس در صحنه مالی سراسر اروپا منجر شد و خانواده بانکداری قدرتمند مدیچی بر شهر حاکم شدند.
قدرت اقتصادی جدید مهاجران بسیاری را به فلورانس جذب کرد که در میان آنها تعدادی از تأثیرگذارترین هنرمندان آن زمان از جمله لئوناردو داوینچی، بوتیچلی، میکل آنژ و گیرلاندایو نیز وجود داشتند، آنها برای خلق شاهکارهای خود راهی این شهر شدند و حضورشان فلورانس را به بهشتی برای فرهنگ، هنر و تاریخ تبدیل کرد و در قرن بیستویکم برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت.
تمام پلهای فلورانس به جز پونتهوکیو در سال ۱۹۴۴ توسط آلمان بمباران شد و فوران آب رودخانه آرنو در چهارم نوامبر ۱۹۶۶، خیابانهای آن را زیر آب برد. این امر آسیب بسیاری به پیکره شهر وارد آورد و گردشگران و مردم محلی را بر آن داشت برای نجات شاهکارهای هنری شهر دست بهکار شوند بهطوریکه رشد اقتصادی شهر تاریخی فلورانس در دنیای امروز بهطور عمده از منابع مالی و گردشگری تأمین میشود.
شاهکارهای تاریخی در فلورانسفلورانس شهری سرشار از تاریخ و هنر است که هر گوشهوکنار و ساختمان آن داستان و اهمیت خاص خود را دارد. این شهر میزبان چشمگیرترین معماریهای شهری و آثار فرهنگی و تاریخی با قدمت طولانی است.
کلیسای جامع فلورانسکلیسای جامع یا سانتا ماریا دلفیوره بهحدی بزرگ است که اتمام ساخت آن ۱۴۰ سال طول کشید. معماران فلورانسی برنامهریزی این سازه عظیم را در سال ۱۲۹۴ آغاز کردند، اما فناوری مهندسی مورد نیاز برای پشتیبانی از چنین پروژهای هنوز در آن زمان توسعه پیدا نکرده بود.
کلیسای جامع برای نزدیک به ۱۲۴ سال بدون گنبد باقی ماند تا زمانی که برونلسکی طرحی مبتکرانه ارائه داد که ساخت گنبد عظیم را ممکن میکرد. سرانجام در سال ۱۴۳۶ کلیسا تکمیل شد و نمای آن در دهه ۱۸۷۰ تحت بازسازیهایی قرار گرفت.
کلیسای سنلورنزوسنلورنزو یکی از قدیمیترین کلیساها در فلورانس و کلیسای محلی خانواده ثروتمند مدیچی در سراسر رنسانس است که در اوایل دهه ۱۴۰۰ توسط فیلیپو برونلسکی طراحی شد و از آن زمان توسط تعدادی از هنرمندان مختلف تغییر پیدا کرد.
این کلیسا دارای تعدادی از چشمگیرترین نمونههای معماری رنسانس است که طرحهای میکل آنژ نمونه کاملی از سبک معماری نوآورانه، مدرن و تقریباً مانریستی را به آن افزود که در دهه ۱۵۲۰ محبوبیت بیشتری پیدا کرد.
کلیسای سانتا ماریا نوولاکلیسای سانتا ماریا نوولا یکی از قدیمیترین کلیساهای دومینیکن در فلورانس است که قدمت آن به اواخر قرون وسطی باز میگردد. ساخت آن به سبک گوتیک آغاز شد که در قرن سیزدهم رایج بود. در ابتدا ساختار اصلی بنا تکمیل شد، اما نما ناتمام ماند و تقریباً ۲۰۰ سال بعد، لئونه باتیستا آلبرتی، نمای مرمر سیاه و سفید منبتکاری شده را برای آن طراحی کرد. عناصری از معماری دوران باستان نیز به آن اضافه شد که بر معماری رنسانس مانند ستونها، طاقها و پدیدارهای رومی آن تاکید داشت.
کاخ پالازو وکیوپالازو وکیو یا کاخ قدیمی تالار شهر فلورانس یکی از چشمگیرترین آثار در منطقه توسکانی است که در سال ۱۲۹۹ در دوران آشفتگی سیاسی بهعنوان یک قلعه-کاخ ساخته شد. بنای تاریخی و برج ناقوس گوتیک-رومانسک آن قرار بود قدرت جمهوری فلورانس را به رخ بکشد و هر دشمن احتمالی را بترساند.
در جلوی کاخ، سپرها و نشانهای تأثیرگذارترین و مهمترین اصناف کارگری در فلورانس وجود دارد که نشاندهنده تنوع و ثروت جمهوری فلورانس است. این کاخ از نظر سیاسی و هنری در طول تاریخ مهم بوده است.
موزه ملی بارگلو یا بارجلوبارگلو در ابتدا بهعنوان یک ساختمان مدنی برای قرار دادن منطقه اداری شهر فلورانس ساخته شد و قدیمیترین بنای عمومی در فلورانس است که در سال ۱۲۵۵ افتتاح شد و از نظر سبکی شبیه به یک قلعه با برج ناقوس بلند و باریک است. در اواخر قرن شانزدهم تا سال ۱۸۵۹، بارگلو به مقر پلیس و زندان و سپس به موزه هنر تبدیل شد. امروزه تعدادی از مهمترین آثار و مجسمههای دوران باستان و رنسانس در این ساختمان جای دارد.
پل پونتهوکیوپونتهوکیو روی رودخانه آرنو قدیمیترین پل فلورانس و تنها پلی است که از بمباران جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد. قدمت این پل به دوران رومیان بازمیگردد و مغازههای رنگارنگ و جذاب در امتدادش آن را بسیار منحصربهفرد میکنند.
میدان جمهوری فلورانسمیدان جمهوری یکی از میدانهای شهری اصلی در فلورانس است و از بناهای معماری جدیدتر آن بهشمار میرود که در میان شهری با معماری رنسانس بسیار خودنمایی میکند. این میدان در گذشته بازاری شلوغ بوده است و در طول قرنها توانست ظاهر قرون وسطایی خود را حفظ کند تا اینکه در قرن هجدهم شورای شهر تصمیم گرفت آن را گسترش دهد، بنابراین کارگاهها، خانهها و بعضی دیوارهای قرن سیزدهمی که شهر را احاطه کرده بود ویران شد تا راه را برای بلوار وسیعی باز کند و وجههای مدرن برای این شهر اروپایی به ارمغان آورد.
خواهرخواندگی فلورانس و اصفهانفلورانس و اصفهان بهواسطه زمینههای تاریخی و فرهنگی مشابه از بیستودوم شهریور سال ۱۳۷۷ (سیزدهم سپتامبر ۱۹۹۸) خواهرخوانده شدند. این امر سنگ بنای روابط گستردهتر و همکاریهای فرهنگی بیشتر را میان دو شهر گذاشت. تبادل هیئتهای فرهنگی و گردشگری، همچنین همکاریهای اقتصادی و امور فرهنگی از محورهای اصلی این خواهرخواندگی بهشمار میرود.
کد خبر 747092