Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@13:58:34 GMT

مساجد باید پناهگاه مومن و غیر مومن باشند

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۶۳۹۰

یک استاد دانشگاه عنوان کرد: مساجد باید مامن مومنین و غیرمومنین و پناهگاه تمام نیازهای معنوی و مادی مردم باشد، ولی آیا در حال حاضر مساجد کشور به این مکان امن تبدیل شده‌اند؟

به گزارش ایسنا، محمدرضا ستوده نیا پنج شنبه ۲۹ فروردین در نشست علمی اساتید قرآنی با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب با محوریت مساجد که در دارالقرآن علامه طباطبایی قم برگزار شد، گفت: ما در سطح کلان با دو دسته مشکل مواجه هستیم؛ مشکلات کلی و مشکلات جزیی؛ در میان اندیشمندان توجه بیشتر معطوف به مسائل کلان و تئوریک است که همان چشم‌اندازهای مربوط به آینده است ولی مردم بیشتر به مسائل جزیی و بالفعل توجه دارند و شاید اصلاً درکی از مسائل کلی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستوده نیا اضافه کرد: شاید اگر در سیره رسول اکرم (ص) دقت کنیم، می بینیم که علاوه بر اینکه ایشان ملاکهای کلی را بیان کردند ولی در مواجهه با مردم عامی، معمولاً به ذکر جزییات می پرداختند اما ما امروز شاهد نوعی غفلت از شیوه‌ی پیامبر هستیم.

این پژوهشگر قرآنی اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) پس از نزول وحی عمده وقت خود را به تبیین آیات برای اصحاب می گذراندند و تا زمانی که اصحاب هر آیه نازل شده را یاد نمی‌گرفتند و احکام آن را آموزش نمی دیدند، سراغ آیه دیگری نمی رفتند.

وی همچنین گفت: پیامبر از طریق قرائت الفاظ آیات قرآن بر مردم، جامعه را قرآنی کردند و آنها را شیفته کلام وحی کردند؛ قرائت یک صفحه‌ای قرآن در مساجد مثل یک نور است؛ در این زمینه نیز باید کافی خوانی ترویج یابد تا معارف اهل بیت (ع) نیز در زندگی مردم جاری شود.

ستوده نیا ابراز کرد: مساجد باید مامن و ملجا مومنین و غیرمومنین و پناهگاه تمام نیازهای معنوی و مادی مردم باشد، ولی آیا در حال حاضر مساجد کشور به این مکان امن تبدیل شده‌اند؟

این داور بین‌المللی قرآن با اشاره به این‌که جایگاه قرآن بسیار بالا و رفیع است ادامه داد: گاهی ما بر حسب عادت به "بزرگ کردن همه چیز" باعث می‌شویم مردم میان خود و قرآن فاصله‌ی زیادی حس کنند و این در حالی است که مردم همواره در پی امور در دسترس هستند بنابراین از بیم اینکه قرآن را متوجه نخواهند شد سراغ آن نمی‌روند.

وی با تاکید بر ضرورت وارد کردن قرآن به متن زندگی مردم در کنار اهل بیت (ع)، ادامه داد: ما در خصوص اهل بیت (ع) توانستیم آن‌ها را وارد زندگی مردم کنیم اما در خصوص قرآن چطور؟

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در القای آیات الهی به عموم مردم باید از هنر استفاده کنیم، کانون‌های مساجد باید روی عامل معنویت و تطهیر معنوی توجه بیشتری کنند یعنی معنویت و حالت روحانیت در کانون های مساجد باید به درستی القا شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: این برنامه ها به صورت مردمی مدیریت و اجرا خواهد شد که ترویج معارف اهل البیت(ع) و ایجاد شور و نشاط مد نظر قرار می گیرد.

حجت الاسلام علیرضا ناجی، کانون‌های مساجد را محور برنامه‌های دهه کرامت اصفهان معرفی کردو افزود: هیات های مذهبی، موسسات مردمی، تشکل های دینی و قرآنی، مساجد، اصناف، بقاع متبرکه و ادارات فرهنگی و شهرداری ها در این مناسبت برنامه ریزی هایی دارند.

وی گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد دبیر ستاد دهه کرامت و این مراکز محور بسیاری از برنامه‌ها هستند. حجت الاسلام علیرضا ناجی افزود: این دهه همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) آغاز و تا ولادت امام رضا(ع) ادامه دارد که تشکل‌های مردمی برای این دهه فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: کانون های مساجد محور بخش عمده برنامه های این ایام هستند که در نقاط شهری و روستایی فعالیت هایی را در تعامل با ادارات دولتی و خدماتی و تشکل های مردمی اجرا می کنند.

حجت الاسلام ناجی با بیان اینکه جشن های مردمی و جلسات عمومی در مساجد برگزار می شود، افزود: بخشی از این برنامه ها با حضور خادمین حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) توام خواهد بود.

وی یادآورشد: برنامه ها تنها با محوریت جشن نیست و مسابقات فرهنگی، تولید محتوا در فضای مجازی، معرفی دختران نمونه و تجلیل از آنان و تبیین اهمیت حجاب و عفاف برای اغنا فکری نیز پیش بینی شده است.

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • می‌ترسم جنگ تمام شود و این زندگی ادامه داشته باشد!
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • پایان مسابقات فوتسال جام مساجد در میامی
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند
  • سوگواری سلماسی‌ها به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • یزد عزادار صادق آل محمد (ع)
  • برپایی دسته‌های عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد
  • ‌۱۷۰ میلیارد ریال، هزینه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بر دوش شهرداری گرگان
  • کوهنورد ۲۶ ساله اردبیلی در ارتفاعات سبلان پیدا شد