Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئولان استان اگر قصد پیشگیری از تاراج طبیعت و منابع طبیعی را دارند در درجه اول باید فرهنگ سازی کنند، مردم این استان از قدیم الایام از این گیاهان استفاده کرده اند نیاز است که فرهنگ سازی کنید، اینکه گفته شود فلان گیاه سرطان زا است کاری از پیش نمی برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح زاگرس، فصل بهار شد و باز هم در خیابان های شهر یاسوج شاهد فروش بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی هستیم البته در حقیقت باید اسمش را فروش طبیعت گذاشت چرا که بعد از مدتی وقتی یک کارخانه کالایی را تولید نکند سرآنجام آن کالا تمام می شود و یک بحران جدی ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طبیعت نیز اینگونه است وقتی بارها و بارها گیاهانش از ریشه کنده شوند و به فروش برسند دیگر چیزی برای عرضه کردن ندارد و به مرور زمان به یک بحران تبدیل می شود و این یک شعار و یا داستان نیست بلکه موضوعی است که روزانه با آن سر و کار داریم.

 

اگر بخواهیم نمونه بیاوریم به عنوان مثال گیاه بن سرخ دو یا لیزک را مثال می زنم گیاهی که  پنج سال قبل به فراوانی وجود داشت اما امروزه انگشت شمار وجود دارد گاهی به دلیل نادر بودن گیاهی دیگر به عنوان بن سرخ به مردم قالب می شود اما به راستی چرا باید اینگونه باشد.

 

اصلا این گیاهان چگونه ریشه کن می شوند منظور از ریشه کن شدن این گیاهان این است که وقتی همین گیاه بن سرخ بعد از کمی رشد کندن توسط مردم کنده شود بنابراین نمی تواند رشد دانه هایش را بیرون بدهدوقتی این دانه ها بیرون نیایند گرده افشانی و انتقال به مکانی دیگر توسط باد وجود ندارد، بنابراین اینگونه می شود که گیاه بن سرخ از بین می رود.

 

 

گیاهانی مثل گنگر، بیلهر، خرگریو، موسیر، لیزک، تره و ... در طبیعت به مرور زمان از بین می روند اما یک سوال اینکه چرا مسئولان علاج واقعه نمی کنند و نوش دارو پس از مرگ سهراب را پیش گرفته اند؟

 

در کنار صحنه های تلخ تاراج گیاهان دارویی در خیابان های یاسوج برخورد نامناسب ماموران منابع طبیعی نیز به این درد می افزاید شاید اینجا است که باید گفت کدام یک حق دارند آیا آن جوان بیکار حق دارد فروش گیاهان دارویی را انتخاب کند و یا آن نیروی منابع طبیعی حق دارد که برای جلوگیری از تاراج طبیعت اینگونه زحمت چند روزه یک جوان را بار ماشین کند و ببرد؟

 

برخورد مسئولان ما در خیابان ها با فروشنده های گیاهان دارویی تداعی این ضرب المثل است نوش دارو پس از مرگ سهراب، باید گفت که آقای مسئول این گیاهان دیگر مرده اند و  شما چه جمع آوری کنید و چه نکنید کنده شده اند و کاری نمی توان کرد جز اینکه آه و ناله های آن زن و یا جوان را راهی خود می کنید.

پیشگیری بهتر از درمان

 

مسئولان استان اگر قصد پیشگیری از تاراج طبیعت و منابع طبیعی را دارند در درجه اول باید فرهنگ سازی کنند، مردم این استان از قدیم الایام از این گیاهان استفاده کرده اند نیاز است که فرهنگ سازی کنید، اینکه گفته شود فلان گیاه سرطان زا است کاری از پیش نمی برد.

 

همه مردم استان سیل های اخیر را دیدند همه نیز متوجه غیر طبیعی بودن آن شدند، آبی که از کوه سرازیر می شود نباید گل آلود باشد اما این بار گویا زمین نیز از این وضعیت دلی خون دارد، وقتی از افراد قدیمی بپرسید متوجه می شوید که این چنین گل آلود بودن آب سابقه نداشته است و این یک زنگ خطر است،

 

 

زنگ خطری برای مسئولان استان که بررسی کنند دلیل گل  آلود بودن  آبی که از کوه های استان سرازیر می شود چیست شاید این کوه ها نیز زخمی بر تن دارند و این آب آن زخم ها را می شورد  و با خود می برد.

 

مسئولان  استان اگر قصد همراهی و کمک به طبیعت را دارند باید کمی بهتر وارد میدان شود گرفتن گیاهان کنده شده از افرادی که در حال فروش هستند دردی را دوا نمی کند اگر قصد کمک دارند باید از ریشه وارد شوند نگذارند اصلا فردی برای چیدن گیاه به کوه برود و از همان جا جلوگیری کنند.

 

انتظار می رود مسئولان استان برای این شرایط قرمز چاره ای بیاندیشند تا در آینده شاهد کوه های خشک و بی آب و علف نباشیم و شاهد نباشیم که استان را روزی به دلیل از بین رفت بافت کوه و گیاهان آب بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۶۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی

اگر از آن دسته افرادی هستید که مراقبت از گل و گلدان برایتان اهمیت ویژه ای دارد و راه های مختلفی را امتحان کرده اید باید بدانید که تامین زنجیره ویتامین های مهم برای گیاه آپارتمانی اهمیت بسیاری دارد... - اخبار بازار -

اگر از آن دسته افرادی هستید که مراقبت از گل و گلدان برایتان اهمیت ویژه ای دارد و راه های مختلفی را امتحان کرده اید باید بدانید که تامین زنجیره ویتامین های مهم برای گیاه آپارتمانی اهمیت بسیاری دارد که می توان با کود دهی مناسب ( نظیر ورمی کمپوست ) این مهم را اجرایی کرد.

ویتامین های مهم برای رشد گیاه

-کلسیم: در جوانه زنی و رشد گیاه و حفظ پایداری و نفوذپذیری غشاء سلول موثر است. این ماده نقش مهمی در تشکیل و اتصال دیواره های سلولی دارد. باید توجه داشت تغییر شکل برگ ها، کاهش مقاومت گیاه نسبت به امراض و غیر عادی شدن شکل ظاهری در گیاهان میوه دار از عوامل کمبود کلسیوم خبر می دهد. کلسیم در اصلاح وضعیت خاک، کاهش شوری و نفوذ بهتر رطوبت به خاک تاثیر بسیاری دارد.

-آهن: از عناصر ضروری برای رشد و تولید مثل گیاهان بوده و در صورت عدم تامین میزان مورد نیاز، تولید کلروفیل در برگ ها کاهش می یابد. در صورت فقر آهن برگ هایی که جدید تولید می شود معمولا زنگ فسفری و روشن هستند و برگ های قدیمی تر ظاهرا به همان حالت قبلی خود هستند.

-منگنز: این عنصر در خاک وجود دارد و منشا آن سنگ‌های معدنی تجزیه شده است. بعد از آهن بیشترین عنصر موجود در خاک را منگنز تشکیل می دهد. این عنصر در تولید کلروفیل و فتوسنتز گیاه نقش مهمی دارد. قابل ذکر است که در گیاهان مثمر باعث تسریعِ روندِ میوه دهی می شود. افزایش سرعت جوانه زنی و خنثی سازی رادیکال های آزاد از دیگر کارکردهای منیزیم است. نبود این ماده باعث زرد شدگی برگ های قدیمی می شود و سوختگی انتهای آن را به دنبال دارد. کم شدن شکوفه و رشد باریک گیاه نیز از دیگر علائم کمبود این ماده با ارزش است.

-پتاسیم: این عنصر در حیات و تنظیم رشد گیاهان موثر و ضروری است. پتاسیم سبب مقاومت گیاهان به گرما و سرما می شود و در کاهش بیماری های انگلی و غیر انگلی بسیار اثر گذار است. گیاهانی که با کمبود پتاسیم مواجه هستند معمولا ضعیف، کوتاه و کوچک تر هستند. خشک شدن شاخه از انتها و سوختگی زردرنگ در حاشیه برگ از دیگر مشکلات کمبود پتاسیم محسوب می شود.

چه کودی مناسب برای گیاهان آپارتمانی است؟

کود و افزودنی به گلدان آپاراتمانی باید ویژگی های مختص به خود را داشته باشد و محتویات آن متناسب با حال و هوای گلدان در خانه باشد. کودهایی که به این منظور استفاده می شود باید سبک باشند تا ریشه گیاه راحت تر در هوای بسته خانه تنفس کند. نگهداری و ذخیره رطوبت نیز از دیگر فاکتورهای مهم کود برای گلدان آپارتمانی است. این کود باید به گونه ای باشد که رطوبت خاک را تنظیم نماید تا گیاه همیشه از آب کافی استفاده کند. اغلب کودهای دامی و حیوانی به دلیل وجود تخم علف هرز در بافت، بعد از کود دهی شاهد رشد گیاهان هرز و خودرو در گلدان هستیم. این کودها برای گیاهان آپارتمانی مناسب نیستند. وجود بوی مزاحم خصوصا بعد از هر نوبت آبیاری از دیگر معایب کودهای دامی محسوب می شود. این کودها دارای انگل و ناقل بیماری هستند و مناسب یک گلدان آپارتمانی نیستند.

ورمی کمپوست ، کود مطلوب برای گیاه آپارتمانی

ورمی کمپوست افزودنی کاملا ارگانیک است که با دارا بودن عناصر میکرو (روی، آهن،مس، منگنز، بر) و ماکرو (نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم) سبب بهبود خواص خاک گلدان می شود. گیاه شما را در مقابل اغلب بیماری ها و آفات مقاوم می کند و غذایی کامل به خاک اضافه می کند. ورمی کمپوست کاملا بی بو و عاری از هرگونه تخم و بذر علف هرز است. ویتامین B12 در این کود سبب می شود رشد گیاه به بهترین شکل صورت گیرد. وجود آنزیم های سلولاز و کتیناز که در تجزیه مواد آلی داخل خاک و در دسترس قراردادن مواد غذایی به گیاه نقش دارند از دیگر مزیت های ارزشمند این محصول است.

ورمی کمپوست  بدون بو، بهداشتی و فاقد تخم حشرات ریز است که همین ویژگی های سبب شده برای گلدان های آپارتمانی بسیار مطلوب باشد.

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در گلدان

برای اینکه به بهترین نتیجه برسید کافیست 30 درصد از خاک گلدان را از ورمی کمپوست پر کنید. این کود ضمن تامین رطوبت خاک سبب گردش بهتر هوا به ریشه نیز می شود. بر خلاف کودهای شیمیایی استفاده بیشتر از این کود به هیچ وجه سبب سوختن ریشه گیاه نمی شود. افزایش گل دهی، برگ های شاداب تر و رشد سریعتر از ویژگی های این محصول است.

خرید ورمی کمپوست

اگر شما هم برای گلدان های خانگی خود نیازمند کودی مناسب هستید می توانید از وبسایتhttps://vermicomposting.ir بازدید و از آموزش های آن استفاده نمایید. همچنین برای خرید و استعلام  قیمت ورمی کمپوست با شماره 09122687542 تماس بگیرید. گلخانه دارها و باغ داران نیز می توانند برای افزایش محصول، ریشه زایی، تغییر خواص خاک و مقاومت بیشتر گیاه نسبت به آفات از کود ورمی کمپوست استفاده نمایند.

همچنین برای مبارزه با آفات به صورت ارگانیک به کمک محصول  ورمی واش  کافیست با ما تماس گرفته و از مشاوره و راهنمایی افراد با تجره شرکت آوریج کود البرز (ثبت رسمی 5094 ) بهره مند شوید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

دیگر خبرها

  • یاسوج میزبان هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین
  • هشتیمن جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران‌ زمین در یاسوج برپا می شود
  • ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی
  • سفر گروه فوق تخصصی جراحی ابن سینا به یاسوج
  • عزاداری یاسوجی‌ها در سالروز شهادت امام صادق(ع) + فیلم
  • برپایی آیین‌ سوگواری شهادت امام جعفرصادق (ع) در یاسوج
  • شدت و حجم باورنکردنی باران در کهگیلویه‌وبویراحمد | ویدئو
  • ۳ کشته و ۲ مصدوم در تصادف محور یاسوج به بابامیدان
  • طراوت باران بهاری به طبیعت کهگیلویه و بویراحمد
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض