Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@00:38:06 GMT

لزوم تهیه پروتکلی درباره سیل در خوزستان

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۱۳۱۵

لزوم تهیه پروتکلی درباره سیل در خوزستان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه نباید وقتی سیلی رخ داد تازه به فکر مقابله با آن باشیم، گفت: بلکه باید از قبل با انجام مطالعاتی در این زمینه، پروتکل و دستورالعملی متناسب با شدت سیل، شکل بگیرد؛ این پروتکل شامل موارد سازه‌ای و اجرایی و موارد غیرسازه‌ای و مدیریتی می‌شود.

علی حقیقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از روزی که مساله سیل در کشور مطرح شد دانشگاه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، دانشجویی و پژوهشی فعالیت خود را در حوزه سیل آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی دانشگاهیان با توجه به تخصص خود به صورت فردی و مستقل در این زمینه همکاری داشتند و به مردم مشاوره می‌دادند. مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه نیز کارگروهی را تشکیل داد و به مناطق سیل‌زده روانشناس اعزام کرد.

وی افزود: دانشگاه در سه بخش به صورت کمک‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می‌تواند در زمینه سیل کمک‌هایی انجام دهد. کمک‌های کوتاه مدت شامل اقداماتی مانند جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای کمک به سیل‌زده‌ها بود که یکی از این اقدامات ارائه خدمات مشاوره‌ای به سیل‌زدگان یا ویزیت دام سیل زده‌ها در دانشکده دامپزشکی و توسط دانشگاه بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برای انجام اقدامات میان مدت و بلندمدت نیز در حال بررسی هستیم و قرار است پنج موضوع کلان برای کار در دانشگاه در نظر بگیریم. یکی از موضوعات مساله مدیریت بحران در استان با تمرکز بر سیل است. نباید وقتی سیلی رخ داد در آن لحظه ما فکر کنیم که برای مقابله با آن باید چه کاری انجام دهیم، بلکه از قبل باید مطالعاتی در این زمینه انجام شده باشد تا پروتکل و دستورالعملی متناسب با شدت سیل، شکل بگیرد و بتواند به ستاد بحران کمک کند.

حقیقی ادامه داد: این پروتکل شامل موارد سازه‌ای و اجرایی و موارد غیرسازه‌ای و مدیریتی نیز می‌شود. ما در تلاش هستیم تا سندی را آماده کنیم که اگر چنین اتفاقی دوباره در آینده رخ داد این سند به ستاد بحران کمک کند تا بداند متناسب با مشکلات چه اقداماتی را باید در چه زمانی انجام دهد.

وی افزود: طرح دیگری تحت عنوان مدیریت تغییر اقلیم استان در دانشگاه در حال انجام است که این طرح مورد حمایت استاندار و به خواسته استاندار تعریف شده است. گفته می‌شود سیلاب‌ها و خشکسالی‌های شدید نشانه‌های تغییر اقلیم هستند و به صورت متناوب تکرار می‌شوند. لازم است برای تغییر اقلیم استان آماده باشیم و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم. در زمان خشکسالی می‌توان طرح‌هایی را اجرا کرد که در زمان سیلاب بتوان از آب‌ها حداکثر استفاده را کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: موضوع دیگری که در دانشگاه دنبال می‌کنیم، مستندسازی سیل اخیر است تا بدانیم علل رخ دادن این سیل چه مسائلی بوده است و چقدر خسارت مالی، انسانی، روحی و روانی داشته‌ایم. باید تبعات سیل و تمام اتفاقاتی که ظرف یک ماه گذشته در استان رخ داده است در قالب یک سند جامع، عارضه‌یابی و آسیب شناسی شوند.

حقیقی گفت: قصد داریم یک کنفرانس در دانشگاه برگزار کنیم و در قالب نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، این سیل را بررسی کنیم. خسارات، نحوه کمک به کشاورزانی که زمین‌های خود را از دست داده‌اند یا چگونگی کمک برای مرمت ساختمان‌ها و تلاش برای اینکه مردم به زندگی عادی برگردند، از موضوعاتی هستند که باید بررسی شوند.

وی با اشاره به انتخاب دانشگاه شهید چمران به عنوان دانشگاه معین درخصوص تحقیقات در زمینه سیل، خاطرنشان‌کرد: وزارت علوم آماده هرگونه همکاری با دانشگاه شهید چمران و خوزستان درخصوص مساله بحران‌های اخیر و مشکلات پیش آمده است. دانشگاه برنامه‌های مختلفی را در دستور کار دارد. اساتید ما در حال همکاری با سازمان آب و برق و استانداری هستند و مشاوره‌های لازم را به آن‌ها می‌دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل خوزستان منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۱۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم همکاری تمامی نهادها با پلیس در اجرای طزح نور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، حجت الاسلام و المسلمین عادل پور در نماز عبادی سیاسی این هفته اجرای طرح نور عفاف و حجاب را باعث حمایت مردم دانست و از دیگر دستگاه‌ها خواست در اجرای این طرح کنار پلیس باشند .

 نقش وزارت ارشاد، وزارت صمت، وزارت کشور، شهرداری‌ها، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش و امور خارجه در طرح نور کجا است چرا فقط صداوسیما فعالیت لازم را انجام داده است از دستگاه قضایی می‌خواهیم  در این زمینه ورود کند .

خطیب جمعه خرمشهر در بخش دیگری از سخنانش فرارسیدن روز کار و کارگر را به قشر کارگری تبریک گفت و افزود: با وجود تحریم‌های سنگین اگر چرخ اقتصادی کشور می‌چرخد به  برکت وجود  این کارگران است که باید بصورت عملی از کارگران قدردانی کرد و امنیت شغلی آنها تامین شود.

 نهم اردیبهشت روز شورا‌ها نامگذاری شده است این روز را هم به مردم و هم به افرادیکه در این زمینه فعالیت می‌کنند، تبریک عرض می‌کنم .شورا‌ها به این دلیل راه اندازی شد که اراده مردم در امر مردم سالاری دینی انجام شود.
ما از همه کسانی که مخلصانه در این مسیر چه در این شورا و چه در شورا‌های قبلی فعالیت و زحمت کشیدند تشکر میکنیم. اما یک مورد را نباید فراموش کنیم  در شوراها بجای اینکه مردم سالاری دینی تشکیل شود شاهد گروه سالاری بودیم و از مجلس میخواهیم هم به قانون شورا‌ها و هم نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظری داشته باشد .

حجت الاسلام و المسلمین همچنین دشمنی آمریکا با ملت ایران را تاریخی عنوان کرد و افزود: آنها تبعیت صد در صدی می‌خواهد می‌خواهد ایران اسلامی کاملا تابع زورگویی‌های آن‌ها باشد.

امام جمعه خرمشهر در پایان ضمن تشکر از فعالان  عرصه بهداشت و درمان شهرستان خرمشهر از دانشگاه علوم پزشگی آبادان انتقاد کرد و گفت: شاهد هستیم اعتبارات و امکانات عادلانه در بین شهر‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان توزیع نمی‌شود.

 

دیگر خبرها

  • لزوم همکاری تمامی نهادها با پلیس در اجرای طزح نور
  • لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان
  • لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان
  • ۶ عمل پیوند اعضا در خوزستان انجام شد
  • انجام ۶ عمل پیوند اعضا در خوزستان
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • ۲۰ تانکر آب در روستاهای محروم بخش بیارجمند شاهرود توزیع شد
  • طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی اهواز عملیاتی می‌شود
  • لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده
  • لزوم انجام کار مطالعاتی دقیق بر روی پل‌ها و جاده‌ها