Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، انتشار خبر افشای اطلاعات مشتریان تاکسی اینترنتی تپ سی  یک هشدار جدی برای شرکت‌های کسب و کار اینترنتی بود تا در رعایت اطلاعات کاربران جدی‌تر باشند.» گزارش‌ها حاکی است نزدیک هفت میلیون سطر اطلاعات شامل نام، شماره ملی و اسناد مالی رانندگان این شرکت حمل و نقل اینترنتی لو رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تپ سی:مسئولیت را می‌پذیریم

میلاد منشی پور مدیر عامل شرکت تپ سی دیروز در پیامی توئیتری نوشت: از اتفاقی که افتاده ناراحتم، مسئولیت آن را پذیرفته و عذرخواهی می‌کنم. به زودی اقدامات و برنامه عملی خودمان برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی را منتشر خواهیم کرد. اگرچه شرکت تپ‌سی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌گونه دسترسی به هیچ نوع اطلاعات مسافران مانند اطلاعات سفر، مبدا و مقصد، زمان سفر، اطلاعات هویتی و ... صورت نگرفته، اما سپس به بررسی‌های دقیق‌تر اشاره می‌کند و از نفوذ به یکی از سرور‌های جانبی خبر می‌دهد: «با بررسی دقیق‌تر موضوع، تیم امنیت تپ‌سی متوجه تلاش برای تعدادی نفوذ با منشأخارجی به سرور‌های این شرکت شد که تنها یکی از سرور‌های جانبی مورد نفوذ هکر‌ها با آدرس آی‌پی متعلق به کشور اوکراین قرار گرفته است که فاکتور‌های ۶۰ هزار راننده فعال جهت حسابرسی مالیاتی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ روی آن نگهداری می‌شدند.

سیستم‌های پیشرفته حفاظتی تپ سی اجازه نفوذ بیشتر به سرور‌های اصلی را نداده‌اند. منشا و هدف اصلی این نفوذ خارجی برای تپ سی مشخص نیست و همکاری تیم امنیت تپ‌سی با پلیس فتا و مرکز ماهر در این زمینه ادامه دارد.»

سازمان فناوری اطلاعات:فاجعه است

نعناکار مدیر کل حقوقی سازمان فناوری ایران افشای اطلاعات کاربران شرکت حمل و نقل اینترنتی را یک فاجعه خواند و گفت: دادستانی به عنوان مدعی العموم باید به این مسئله ورود کند تا مردم بدانند نهاد و مجموعه‌ای برای صیانت از داده‌های شخصی آن‌ها گام برداشته است. بنابر خبر ایرنا، وی معتقد است اگر لایحه صیانت از داده‌های شخصی که نزدیک پنج ماه است در کمیسیون فرعی هیئت دولت مطرح شده، زودتر تصویب شود، قطعا از پیش آمدن مسائل این چنینی جلوگیری خواهد کرد.

ماجرا چگونه کشف شد؟

ولادیمیر دیاچنکو، کارشناس امنیت سایبری در یکی از شرکت‌های اروپایی است که در حوزه امنیت سایبری فعالیت دارد و در جست وجوهایش روی بانک‌های داده‌ای که دسترسی عمومی به آن‌ها وجود دارد، متوجه می‌شود که اطلاعات بانک داده یک شرکت حمل و نقل به طور عمومی در دسترس است.

موضوعی که نشان می‌دهد اطلاعات رانندگان یک تاکسی اینترنتی شامل کد ملی، نام، نام خانوادگی، فاکتور‌ها و... لو رفته است. او دراین زمینه در گفتگو با بی بی سی بیان می‌کند: پس از این که از این موضوع با خبر شدم، آن را به مرکز «ماهر»، مسئول امداد و هماهنگی در وقایع سایبری وزارت ارتباطات ایران، اطلاع دادم. او می‌گوید: «این اطلاعات سه روز به طور عمومی روی اینترنت در دسترس بوده است. به گفته او ۶.۷ میلیون مدخل اطلاعاتی در دسترس بودند که به دلیل تکراری بودن برخی از مدخل‌ها، در مجموع بین یک تا دو میلیون صورت حساب در بانک داده مذکور وجود داشته است که به سال‌های ۹۵ و ۹۶برمی‌گردد. به گفته او از این اسناد نمی‌توان دریافت که نام این شرکت چیست، اما احتمالا مربوط به یک شرکت تاکسی اینترنتی است.»

ماجرای تاکسی‌های اینترنتی

«نعناکار» مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات در اظهارنظری در این باره به ایرنا گفت: ما در این باره با چند چالش رو به رو هستیم از جمله این که تاکسی‌های اینترنتی در ایران همواره با مشکل مجوز رو به رو هستند. نعناکار با اشاره به این مسئله گفت: سوال اصلی این است که تاکسی‌های اینترنتی باید از چه نهادی مجوز دریافت کنند؟ چیزی که قانون در باب حوزه تاکسی‌های اینترنتی مطرح می‌کند این است که سازمان تاکسیرانی باید مجوز فعالیت آن‌ها را صادر کند.

لایحه صیانت از داده‌های شخصی روی میز دولت

نعناکار سپس به یک نقص قانونی که باعث شده دستگاه‌ها نتوانند به خوبی روی فعالیت پلتفرم‌های اینترنتی نظارت کنند، اشاره کرد و گفت: از آذر سال گذشته دایره حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران با جدیت دنبال تصویب لایحه‌ای در این خصوص بوده است. حدود ۱۳ نهاد دولتی روی این لایحه بحث و درباره آن نظراتی ارائه کردند. متن نهایی لایحه هم اینک آماده ارائه به کمیسیون اصلی است. زمانی که این لایحه با تصویب مجلس به شکل قانون در بیاید، می‌تواند نقش موثری در زمینه صیانت از داده‌های شخصی کاربران ایفا کند.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

ماجرای افشای اطلاعات رانندگان و کاربران شرکت تپ سی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تاکسی اینترنتی تپ سی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۱۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پیری» دقیقا از چه سنی آغاز می‌شود؟

ایتنا - این تحقیق که در مجله روانشناسی و سالمندی انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شد، داده‌‌های ۱۴ هزار شرکت‌‌کننده در یک نظرسنجی سالمندی در آلمان را بررسی کرد که درباره پیری به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی مطالعه می‌کرد. تاریخ تولد شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۷۴ بود و از سن ۴۰ تا ۸۵ سالگی به این مطالعه وارد شده بودند.
ما از چند سالگی «پیر» محسوب می‌شویم؟

به نظر می‌رسد که پاسخ این پرسش در حال تغییر است، چرا که عمر مردم طولانی‌تری شده است، دیرتر بازنشسته می‌شوند و تا سنین بالاتری همچنان از سلامتی جسمی و روحی برخوردارند. 

طبق پژوهشی که نتیجه آن اخیرا در مجله انجمن سالمندی آمریکا منتشر شد، افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.

این تحقیق که در مجله روانشناسی و سالمندی انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شد، داده‌‌های ۱۴ هزار شرکت‌‌کننده در یک نظرسنجی سالمندی در آلمان را بررسی کرد که درباره پیری به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی مطالعه می‌کرد. تاریخ تولد شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۷۴ بود و از سن ۴۰ تا ۸۵ سالگی به این مطالعه وارد شده بودند.

شرکت‌کنندگان طی ۲۵ سال، هشت بار درک خود را از سالمندی گزارش کردند. آن‌ها هر چهار تا پنج سالی که می‌‌گذشت، آغاز سن پیری را یک‌ سال دیرتر از بار قبل اعلام کردند. شرکت‌کنندگانی هم که زودتر یعنی بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۵ به دنیا آمده بودند، در مقایسه با افرادی که بعد از ۱۹۳۵ متولد شده‌ بودند، فکر می‌کردند که پیری زودتر آغاز می‌شود.

مارکوس وتشتاین، نویسنده ارشد این مطالعه و روانشناس دانشگاه هومبولت برلین، گفت: «درک و تصور ما از پیری در گذر زمان به‌وضوح تغییر می‌کند. افرادی که امروز در سنین میانسالی‌اند یا افراد مسن‌تر باور دارند که سن پیری آن‌ها دیرتر از همسالانشان در ۲۰ سال پیش است.»

به گفته وتشتاین، این تغییر تا حدودی به بالا رفتن سطح امید به زندگی در افراد برمی‌گردد. امید به زندگی در آلمان حدود ۸۱ سال است که از ۷۱ سال در ۱۹۷۴ بیشتر شده است. همچنین بسیاری از مردم برای مدت طولانی‌تر یک زندگی همراه با سلامتی دارند و پژوهش‌ها از بهبود سلامتی قلب، قابلیت‌‌های شناختی و کیفیت کلی زندگی در جمعیت مسن آلمان در طول این سال‌ها خبر می‌دهد.

وتشتاین می‌گوید: «افرادی که احساس جوانی می‌کنند، معتقدند پیری دیرتر شروع می‌شود.»

شرکت‌کنندگانی که تنهاتر بودند، بیماری‌های مزمن داشتند یا از سلامتی کامل برخوردار نبودند، بیشتر بر این تصور بودند که پیری زودتر آغاز می‌شود. زنان هم فکر می‌کردند که سن پیری در مردان حدود ۲.۴ سال دیرتر آغاز می‌شود.

البته برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که این نتایج ممکن است قابل تعمیم به کشورهای دیگر نباشد. زیرا دیدگاه‌‌های فرهنگی درباره پیری و روند‌ تحولات جوامع در طول زمان متفاوت است. به عنوان مثال امید به زندگی در ایالات متحده در طول همه‌گیری کووید از ۷۹ سال در ۲۰۱۹، به ۷۶ سال در ۲۰۲۱ رسید، در حالی که امید به زندگی در آلمان از سال ۲۰۱۴ نسبتا پایدار بوده است.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که باورهای منفی درباره افزایش سن با افزایش سطح استرس مرتبط است که به نوبه خود می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. برعکس افرادی که به پیری نگرشی مثبت دارند، احتمالا کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل‌اند و در مقایسه با افرادی که نگرش منفی درباره افزایش سن دارند، طولانی‌تر عمر می‌کنند.

همچنین افرادی که خود را جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای‌شان می‌دانند، زوال حافظه آهسته‌تر، عملکرد شناختی بهتر و کاهش علائم افسردگی را گزارش کردند. در مقابل، افرادی که خود را مسن‌تر از سن حقیقی‌شان می‌بینند، بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر قرار دارند.

دیگر خبرها

  • تجلیل پلیس ازراننده تاکسی که به بانوان باحجاب خدمات رایگان می دهد
  • تسلاهای ایلان ماسک تاکسی می شوند اما با قابلیتی منحصر به فرد
  • «پیری» دقیقا از چه سنی آغاز می‌شود؟
  • در شش ماه گذشته در یک جنگ دو مرتبه شکست اطلاعاتی خوردیم + فیلم
  • عرضه اینترنتی دارو کلید خورد | اطلاعات بیماران در اختیار پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد؟
  • دومین شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل پس از طوفان الاقصی چیست؟
  • دومین شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل پس از طوفان الاقصی
  • دستگیری سارقی که مجهز به پابند الکترونیک بود
  • ژنرال حلیوا رئیس سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل کیست و چرا استعفا داد؟
  • ◄ بحران رانندگان عمومی جدی شد/ کوچ رانندگان سواری کرایه بین شهری از این شغل