Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@04:14:02 GMT

شهروندان از مصرف قارچ‌های وحشی خودداری کنند

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۱۸۴۸

شهروندان از مصرف قارچ‌های وحشی خودداری کنند

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، امام بخش قائدی  معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شناسایی انواع خوراکی قارچ سمی بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو و مزه مشکل است و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است، ضمن اینکه مصرف قار‌چ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: برخی از معیار‌های سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقر‌های در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.

قاعدی با بیان اینکه هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید، بیان کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرماست و فرآیند‌های آماده سازی غذا مانند کباب، آب پز، سرخ و یا بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

وی از شهروندان خواست تا در صورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ هرچه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.

قائدی در مواردی که علائم گوارشی با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمی به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مساله بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد، یادآور شد: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی پزشکان در بیمارستان به همراه داشته باشید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین با تاکید بر اصلاح شیوه تغذیه گفت: چربی‌های دریافتی بدن نباید از ۳۰ درصد کالری روزانه تجاوز کند.

قائدی با اشاره به اینکه چربی در بسیاری از مواد روزمره همانند گوشت، زرده تخم مرغ، فرآورد‌های لبنی و روغن‌ها به طور طبیعی یافت می‌شود، اظهار کرد: چربی‌ها را به دو دسته چربی بدن و چربی غذا تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد:تاثیر خوردن چربی غذایی بر سلامت تا حد بسیار زیادی متفاوت از پیامد‌های داشتن مقدار زیادی چربی در بدن است.

قائدی گفت: روغن‌های جامد هیدروژنه، معمولاً اسید چرب اشباع شده زیادی دارند. به همین دلیل مصرف این گونه روغن ها، باعث کاهش افزایش کلسترول نامطلوب خون می‌شود و در نهایت به بروز مشکلاتی همچون افزایش فشار خون، گرفتگی عروق و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌انجامد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: روغن‌های نباتی جامد ابتدا به صورت مایع هستند و در کارخانه‌های تولید روغن برای بالا بردن مقاومت، آن‌ها را هیدروژنه یا جامد می‌کنند.

قائدی ابراز داشت: روغن‌های جامد مدت بیشتری قابل نگهداری هستند، حرارت را بهتر تحمل می‌کنند و علاوه بر این به نور حساس نیستند، ولی به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع برای سلامت بدن زیان آورند.

قائدی افزود: در ۲ دهه اخیر شاهد بیمار‌های قلبی و عروقی و افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها هستیم و به همین علت باید از مصرف روغن‌های جامد پرهیز و از روغن‌های مایع به ویژه روغن‌های گیاهی برای پخت و پز استفاده کنیم.

انتهای پیام/س.پ

خطر مصرف قارچ های سمی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۱۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهروندان از تردد و توقف در حریم رودخانه ها خودداری کنند

سید احمد موالی زاده فرماندار اهواز با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت سد دز و رهاسازی آب، بر بالا آمدن آب رودخانه دز هشدار داد.

او ادامه داد: شهروندان به ویژه اهالی روستاها از تردد و توقف در حاشیه و حریم رودخانه های دز و کارون خودداری کنند.

فرماندار اهواز گفت: با توجه به رهاسازی آب سد دز، به روستاهای حاشیه رودخانه ها اطلاع رسانی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • خودداری شهروندان از نزدیک شدن به رودخانه ها در اهواز
  • شهروندان از تردد و توقف در حریم رودخانه ها خودداری کنند
  • انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید
  • شهر و حیات مدنی
  • هشدار اورژانس ؛ این قارچ‌های خطرناک را مصرف نکنید
  • ۹ راهکار موثر برای کاهش وزن در زنان بالای ۳۰ سال
  • خودداری از مصرف خودسرانه هرگونه قارچ خود رو در طبیعت
  • قابل توجه کسانی که هر روز پنیر می خورند
  • نوشیدن این چای فشارتان را تنظیم می‌کند
  • هشدار به کسانی که هر روز پنیر میخورند