Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@02:37:48 GMT

باک خودروها با بنزين چند توماني پر مي‌شود؟

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۴۴۵۱

باک خودروها با بنزين چند توماني پر مي‌شود؟

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- ماجراي بازگشت دوباره سهميه‌بندي و دو‌نرخي‌شدن بنزين چند ماهي است که مطرح مي‌شود. گاهي نمايندگان مجلس از اختصاص سهميه بنزين به افراد سخن مي‌گويند و از آن طرف وزير نفت دو‌ نرخي‌شدن را راه حل مبارزه با قاچاق سوخت مي‌داند؛ با اين حال هنوز سرنوشت بنزين مشخص نيست.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، اواخر سال گذشته و با تصويب بودجه سال 98، بيشتر افراد گمان مي‌کردند که بنزين امسال گران نمي‌شود و وضعيت شرايط موجود حفظ خواهد شد زيرا هيچ کدام از سناريوهاي مطرح شده در کميسيون انرژي مجلس راي نياورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين در شرايطي بود که چند ماه قبل از آن احياي کارت سوخت به دولت ابلاغ شده بود و در فراخوان‌هاي متعدد از صاحبان خودرو که کارت سوخت خود را گم کرده بودند و يا به هر دليل خودروي آنها فاقد کارت سوخت بود، خواسته بودند تا براي صدور کارت جديد اقدام کنند.
در همان زمان اما اعلام شد که بازگشت کارت سوخت به معناي بازگشت سهميه‌بندي و دو‌نرخي‌شدن بنزين نيست و تنها براي رصد مصرف سوخت توسط خودروها در مناطق مختلف کشور انجام مي‌شود.
با اين حال در ادامه مشخص شد نه تنها سهميه‌بندي انجام خواهد شد بلکه در نوع سهميه‌بندي نيز شاهد تغييرات خواهيم بود. ميزان سهميه‌بندي هم تغيير خواهد کرد. همچنين هنوز مشخص نيست اين سهميه به افراد يارانه‌بگير تعلق مي‌گيرد و يا دوباره خودروها سهميه بنزين مي‌گيرند.
**سهم هر فرد از يارانه بنزين
اختصاص سهميه بنزين به خودروها اما همواره محل اختلاف بوده و از سوي صاحبنظران با انتقاداتي مواجه شد. اين افراد معتقدند که سهميه بنزين به خودروها باعث مي‌شود تا يارانه بيشتري به افراد ثروتمند داده شود و در مقابل افرادي که از نظر اقتصادي ضعيف‌تر هستند و حتي خودرو شخصي ندارند از اين يارانه محروم شوند.
اين در شرايطي است که فلسفه پرداخت يارانه در سراسر دنيا حمايت از افراد فقيرتر است تا از حداقل‌هاي زندگي برخوردار باشند.
آمارها نشان مي‌دهد که هم اکنون، دهک دهم يعني پردرآمدها 23 برابر دهک نخست يعني کم درآمدها از يارانه گاز، برق و بنزين بهره‌مند مي‌شوند. دهک اول (کم درآمدها) 1.3 درصد مجموع يارانه بنزين و دهک دهم 22.6 درصد آن را مصرف کرده‌اند.
بنابراين چندان دور از ذهن نيست که دولت بخواهد نحوه پرداخت يارانه بنزين را براي نزديک‌شدن به شرايط عادلانه‌تر تغيير دهد و در اين راه يکي از راهکارهايي که در اختيار دارد سهميه‌بندي بنزين در شکل و شمايلي جديد خواهد بود.
بر همين اساس، شرکت ملي پالايش و پخش فرورده هاي نفتي با تاييد کليت خبر بازگشت سهميه بندي و دو نرخي شدن بنزين اما اعلام کرده که جزئيات، زمان و قيمت دقيق هوز مشخص نيست و تمام مواردي که در فضاي مجازي و يا از سوي رسانه‌ها به عنوان قيمت بنزين و يا زمان سهميه‌بندي مطرح مي‌شود در حد گمانه‌زني‌هاست.
**توجه به شرايط اقتصادي براي سهميه‌بندي بنزين
«غلامرضا شرفي»، عضو کميسيون انرژي مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا با بيان اينکه موضوع سهميه‌بندي بنزين بررسي شده است، گفت: با اين حال هنوز به نتيجه‌اي نرسيده که در مجلس قابل طرح باشد.
به گفته شرفي، فضاي مجازي بخشي از تحليل‌ها و اخبار را کنار هم گذاشته بنابراين اطلاعات اعلام شده موثق نيست.
شرفي ادامه داد: به نظر من چاره‌اي جز دو‌نرخي‌شدن بنزين نداريم زيرا اين سوخت که مورد نياز همگان است و بر همه موئلفه‌هاي ملي تاثير مي‌گذارد بايد بيشتر از گذشته کنترل شود.
وي با اشاره به اينکه هنوز قيمت بنزين سهميه‌بندي و بنزين آزاد مشخص نيست، افزود: با توجه به شرايط سخت اقتصادي، اين موضوع با ديدگاه کارشناسي و روانشناختي اين مقطع و شرايط موجود انجام مي‌شود تا با مردم به يک توافقي در کنترل و عرضه بنزين برسيم.
اين نماينده مجلس گفته که در صورت اختصاص سهميه بنزين به افراد، سهم هر نفر بيشتر از 24 ليتر در ماه خواهد بود اما هنوز تصميم نهايي براي نحوه سهميه‌بندي مشخص نيست.
** سهميه‌بندي بنزين در کميسيون انرژي مطرح نشد
با اين حال «اسدالله قره خاني»، سخنگوي کمسيون انرژي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، مطرح شدن دوباره موضوع سهميه‌بندي بنزين در کميسيون انرژي را رد کرد و گفت: در حالي که وزير نفت دوشنبه هفته گذشته در کميسيون حضور داشت اما چيزي در اين زمينه بيان نشد و کميسيون هم تصميمي در اين موضوع ندارد مگر اينکه دولت لايحه‌اي به مجلس ارائه کند.
وي ادامه داد: دولت اگر لايحه دهد، کميسيون و مجلس بررسي مي‌کنند و در نهايت با تصميم مجلس، اقدام اجرايي و عملي صورت مي‌گيرد.
سخنگوي کميسيون انرژي مجلس با اشاره به اينکه تاکنون چنين چيزي به مجلس اعلام نشده، افزود: هنوز مشخص نيست پيشنهاد دولت چيست زيرا در اين زمينه مباحث مختلفي مانند دو‌نرخي‌شدن بنزين، نحوه سهميه‌بندي، استفاده از کارت سوخت و قيمت‌گذاري وجود دارد.
**ابلاغي براي افزايش قيمت بنزين نداشتيم
همچنين «بيژن حاج محمدرضا»، رئيس اتحاديه جايگاه داران بنزين در گفت و گو با ايرنا در اين مورد گفت: موضوع سهميه‌بندي بنزين از پاييز سال گذشته مطرح شده و تا از زيرساخت‌ها استفاده کنند.
وي ادامه داد: البته هدف بيشتر افزايش قيمت فرآورده است اما تاکنون محقق نشده است. اين در حالي است که سال گذشته افزايش قيمت تکذيب شد و امسال هم هنوز ابلاغي مبني بر افزايش قيمت بنزين نداشته‌ايم.
به عقيده حاج محمدرضا اين کار منطقي نيست و مساله سهميه‌بندي در فرآورده فساد را بيشتر مي‌کند؛ بنابراين اين کار نه تنها چيزي را حل نمي‌کند بلکه استمرار آن مشکل‌ساز خواهد بود.
وي با بيان اينکه قاچاق سوخت از جايگاه‌ها انجام نمي‌شود، افزود: در شروع سهميه‌بندي در سال‌هاي گذشته، مصرف در ابتدا پايين مي‌آيد اما در ادامه مصرف دوباره بالا مي‌رود.
رئيس اتحاديه جايگاهداران بنزين تاکيد کرد: اگر قرار است قيمت را بالا ببرند نياز به سهميه‌بندي نيست و اينکار بايد انجام شود.
وي به عرضه يک ميليون خودرو در سال اشاره کرد و گفت: قرار بود سالانه خودروهاي اسقاطي را جمع کنيم اما اينکار نشد و هر سال به تعداد خودروها افزوده مي‌شود که باعث افزايش مصرف بنزين در کشور است بنابراين توزيع و عرضه سوخت اگر بالا رفته به معناي افزايش قاچاق نيست.
**بهينه‌کردن مصرف با عرضه سوخت به قيمت واقعي
«محسن دلاويز» مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت نيز معتقد است که وضعيت حمل و نقل کشور بر مصرف بنزين تاثير‌گذار است و در بحث قيمت‌گذاري حامل‌هاي انرژي نيازمند تصميمات منطقي و جسورانه هستيم و براي ساماندهي تقاضاي مصرف سوخت بايد نگاه‌ها به خودروسازان معطوف شود.
وي پيش از اين در گفت و گو با ايرنا با اشاره پايين بودن سرانه مالکيت خودرو در ايران، ادامه داد: اما شدت انرژي بالاست و همين امر باعث شده تا حدود 24 درصد از انرژي در کشور در بخش حمل و نقل مصرف شود.
دلاويز به موضوع سهميه‌بندي نيز اشاره کرد و افزود: تجربه نشان داده که اين موضوع بر مصرف بنزين تاثير گذار است اما نقطه مطلوب براي بهينه‌کردن مصرف، عرضه سوخت به قيمت واقعي، فارغ از سهميه و يارانه است.
وي تاکيد کرد: يارانه هنگفت انرژي در اين شرايط لطمه‌هاي جبران ناپذيري به اقتصاد و توسعه کشور وارد مي‌کند و اين قيمت‌گذاري و مصرف بي‌رويه پيامدهاي خطرناکي خواهد داشت و نيازمند عزم ملي و همکاري همه مردم و نهادها به ويژه مجلس و دولت براي برون‌رفت از اين وضعيت هستيم.
اقتصام**4018**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۴۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است

تین نیوز

سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: طبق قانون توسعه و مدیریت مصرف سوخت باید میزان سفرهای حمل ونقل درون شهری به ۷۵ درصد برسد که در حال حاضر زیر ۵۰ درصد است

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا احمدی سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: متوسط مصرف سوخت حدود ۱۲۰میلیون لیتر در روز است و نسبت به قانونی که پیش بینی شده میزان مصرف سوخت بسیار بیشتر شده است.

به گفته وی این میزان مصرف سوخت به دلیل سوء مدیریت ها در حوزه حمل ونقل عمومی است و با توجه به آنکه قانون توسعه و مدیریت مصرف پیش بینی کرده است که مصرف سوخت روند افزایشی داشته است و فاصله میزان مصرف با قانون پیش بینی شده است.

احمدی فینی گفت: میزان مصرف سوخت، بنزین، گازوئیل و برحسب میزان مسافر جابه جایی آنها و براساس بار است و با توجه به آنکه مقرر شده است ۷۵درصد از سفرهای درون شهری از طریق ناوگان حمل ونقلی و درون شهری انجام شود اما طبق بررسی های صورت گرفته میزان سفرهای انجام شده از طریق ناوگان حمل ونقلی زیر ۵۰ درصد است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • ۲ سواری حامل سوخت قاچاق در نهبندان توقیف شد
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • ۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند
  • در هنگام سوخت گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنید
  • میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است