Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-19@06:25:13 GMT

حال خوب این روزهای دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۹۲۳۶

حال خوب این روزهای دریاچه ارومیه

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بر اساس آمار از ابتدای سال آبی تاکنون دریاچه ارومیه ۵۵ سانتی‌متر افزایش ارتفاع داشته که از نظر کارشناسان عدد بسیار قابل قبولی است.

بر این اساس، حدود ۱.۳ میلیارد مترمکعب به ذخایر آب دریاچه ارومیه اضافه شده و به گفته محمد حاج‌رسولی‌ها - مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران - وسعت این دریاچه حدود ۵۲۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین فرهاد سرخوش - مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه - اخیراً به ایسنا گفته است که حجم آب دریاچه ارومیه بیش از یک میلیارد مترمکعب افزایش یافته و تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۱۹ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ سانتی‌متر افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه، ۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته یک میلیارد با ۹۹۰ میلیون متر مکعب بود که امسال نسبت به سال گذشته یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان این‌که طی روزهای اخیر ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدها و رودخانه‌های استان وارد دریاچه ارومیه شده، اظهار کرد: عمده ورودی آب به پیکره از سمت جنوب دریاچه و از رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود و گدار مهاباد بوده است و باید گفت که دریاچه وضعیت تهدید خود را سپری کرده است و بارش‌های اخیر و رهاسازی‌ها سبب بهبود وضعیت دریاچه شده و همچنان رهاسازی از سد بوکان و مهاباد به سمت پیکره ادامه دارد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: دریاچه ارومیه سد بوکان سیمینه رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۹۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه/ احداث باغات در اراضی شیبدار دریاچه ارومیه

یک کارشناس محیط زیست گفت: متاسفانه دولت در کاهش مصرف آب کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه هنوز نتوانسته کار خاصی انجام بدهد و در همین ماه‌های اخیر شاهد افزایش احداث باغات در زمین‌های شیبدار حوزه دریاچه ارومیه بوده‌ایم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بارش‌های زمستانه در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و همچنین رهاسازی آب به سمت دریاچه از سدهای چراغ ویس سقز، سد بوکان، سد مهاباد، سد سیلوه، تونل کانی سیب و... باعث شده تا شرایط دریاچه در روزهای پایانی سال به وضعیت تقریباً پایداری برسد و طبق اعلام ستاد احیای دریاچه ارومیه در حال حاضر یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب در دریاچه موجود است.

بر اساس آمار از ابتدای سال آبی جاری تا تاکنون، دریاچه ارومیه افزایش 26 سانتی‌متری را داشته و تراز اکولوژیک آن 1274.1 متر است و ورودی آب باعث افزایش تراز دریاچه ارومیه به‌ میزان 45 سانتی‌متر نسبت به ابتدای سال آبی شده است.

افزایش 10 درصدی وسعت آب "دریاچه ارومیه" نسبت به سال گذشته + عکس

با وجود این اقدامات و بهبود شرایط دریاچه همچنان کارشناسان در خصوص وخامت حال آن در تابستان پیش رو هشدار می‌دهند و معتقدند که تا زمانی که کشاورزی در حوزه آبریز ارومیه کاهش پیدا نکند هر راهکاری تنها مُسکنی کوتاه مدت برای کاهش آلام دریاچه ارومیه خواهد بود.

در همین رابطه، محسن موسوی خوانساری؛ کارشناس محیط زیست به تسنیم گفت: متأسفانه علی‌رغم همه هشدارها، دولت در حوزه کشاورزی هنوز نتوانسته کار خاصی انجام بدهد و در همین ماه‌های اخیر تبدیل اراضی دیم به اراضی آبی را در حوزه آبریز ارومیه داشته‌ایم و احداث باغات در زمین‌های شیبدار حوزه دریاچه ارومیه رو به افزایش است.

با تولید محصولات باغی و کشاورزی دورریز "مرگ دریاچه ارومیه" را به تماشا نشسته‌ایم!

وی، درباره شرایط دریاچه در تابستان نیز هشدار داد: متأسفانه تبخیر شدیدی را در حوزه آبریز ارومیه داریم و میزان تبخیر به اندازه یک و نیم متر از ارتفاع آب دریاچه خواهد بود. برای اینکه دریاچه به شرایط پایداری برسد که تابستان را هم به سلامت رد کند حداقل به سالانه سه و نیم میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد اما بر اساس آمار تاکنون یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب در دریاچه موجود است که هنوز با حقابه سالانه آن فاصله دارد. لذا اگر پرداخت حقابه به طور کامل اتفاق نیفتد، باز هم در تابستان به دلیل تبخیر شدید شاهد وخامت حال دریاچه ارومیه خواهیم بود.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: اقداماتی که در راستای رهاسازی آب انجام شده قابل تقدیر است اما بدون شک تا زمانی که مصرف آب در حوضه کشاورزی کم نشود خبری از احیای دریاچه نخواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه ۴۷ سانتیمتر افزایش یافت
  • وضعیت دریاچه ارومیه در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲
  • افزایش چشمگیر تراز دریاچه ارومیه | آب این دریاچه چند سانتی متر بالاتر آمده است؟
  • افزایش ۴۷ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه
  • تراز دریاچه ارومیه ۴۷ سانتی‌متر افزایش یافت
  • افزایش کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه/ احداث باغات در اراضی شیبدار دریاچه ارومیه
  • خبر خوش درباره دریاچه ارومیه
  • خبر خوش برای دریاچه ارومیه؛ شرایط نسبت به پارسال چه تغییری کرده است؟
  • خبر خوش برای دریاچه ارومیه ؛ شرایط نسبت به پارسال چه تغییری کرده است؟
  • خبری خوش برای دریاچه ارومیه