Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@12:02:38 GMT

عراق یک گام دیگر به میانجگری نزدیک شد

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۹۶۶۲

عراق یک گام دیگر به میانجگری نزدیک شد

اولین اجلاس پارلمان‌های شش کشور همسایه عراق در حالی برگزار شد که نمایندگانی از ایران و عربستان در آن حضور داشتند و به اعتقاد کارشناسان فرصتی فراهم شده تا عراق نقش میانجگری میان این دو کشور و سایر کشورهای منطقه ایفا کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، اولین اجلاس پارلمان‌های شش کشور همسایه عراق با عنوان «عراق؛ ثبات و توسعه» به ریاست «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور امروز (شنبه 31 فروردین) در بغداد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیأت‌های پارلمانی از عربستان سعودی، ترکیه، کویت، اردن، سوریه و ایران به ریاست رؤسا یا مقاماتی ارشد از این کشورها در این نشست حضور داشتند.

 

کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق سه محور اصلی مورد بحث در این نشست را امنیت عراق و کشورهای منطقه، اتخاذ ترتیبات مجدد منطقه‌ای به منظور تصمیم‌گیری‌های مهم برای ایجاد یک منطقه امن در مرحله آتی و همچنین بحث در مورد همکاری‌های اقتصادی و سیاسی در میان کشورهای عضو عنوان کرده بود.

 

«علاء الدین بروجردی» که به نمایندگی از رئیس مجلس شورای اسلامی ایران برای شرکت در نشست رؤسای پارلمان کشورهای همسایه عراق به بغداد سفر کرده است در حاشیه این سفر با «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. طرفین در این دیدار در مورد تازه‌ترین تحولات سیاسی عراق و منطقه و نیز راهکارهای تقویت مناسبات فیمابین به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

سید عمار حکیم تاکید کرد که عراق گام‌های استواری برای پیشبرد سیاست درهای باز با کشورهای منطقه و جهان برداشته و در تلاش است بر اساس منافع مشترک با همگان روابطی متوازن برقرار کند. از سوی دیگر، حکیم بر اهمیت برگزاری نشست پارلمانی کشورهای همسایه عراق که بر اساس دیدگاه مشترک در قبال مسائل مختلف برگزار می‌شود، تاکید کرد.

 

بروجردی نیز در این دیدار از موضع بغداد در قبال جمهوری اسلامی ایران قدردانی و بر اهمیت برگزاری نشست پارلمانی کشورهای همسایه عراق برای تقویت همکاری پارلمانی میان دو کشور تاکید کرد.

 

بنابراین گزارش این برای اولین بار است که نشستی با حضور کشورهایی که سیاست های متناقضی با یکدیگر دارند، برگزار می شود و به اعتقاد کارشناسان، عراق امیدوار است که با برگزاری چنین نشستی، شکاف میان این کشور‌ها را کمتر کند به ویژه اینکه «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق در ماه‌های گذشته به برخی از این کشور‌ها سفر کرده است.

 

محمد الحلبوسی در توئیتی پیرامون این نشست نوشته است: «عراق سرافراز و پرافتخار و پیروزمند در برابر تروریسم، با حضور همسایگانش در بغدادِ عربیت، اسلام و صلح، مفتخر شده است.»

 

همچنین «بشیر حداد»، معاون الحلبوسی، نیز اعلام کرده است که «نشست بغداد راهکار و فرصت ارزشمندی برای ایجاد شراکت استراتژیک میان عراق و همسایگانش است.»

 

به نظر می رسد عراق با برگزاری این نشست در تلاش است تا به میانجی میان کشورهای منطقه تبدیل شود که در این راستا نیز اقدامات فراوانی را انجام داده است از جمله اینکه رهبران عراق سفرهایی را به کشورهای منطقه به ویژه ایران و عربستان داشته اند و توافقات سیاسی و اقتصادی زیادی با این کشور‌ها امضا کرده‌اند.

 

فرارو در تحلیلی درباره سیاست های منطقه ای عراق آورده است: «عراق در میان کشور‌های منطقه موقعیت خاصی پیدا کرده است. به گونه‌ای که با همه کشور‌ها بدون هیچ محدودیتی تعامل می‌کند. در حالی که اکثر کشور‌های عربی با دولت سوریه ارتباط رسمی ندارند، عراق با هم با دولت سوریه و هم با گروه‌های معارض، مانند کرد‌های سوریه، ارتباطاتی دارد. چنین امری در روابط عراق با عربستان و ایران نیز قابل مشاهده است. ایران و عربستان در چند سال اخیر هیچگونه روابط دیپلماتیکی نداشته‌اند. اما عراق با هر دو کشور روابط نسبتا خوبی برقرار کرده است.»

 

این در حالی است که طبق ترجمه فارس از خبرگزاری اخبار العراق (واع) ناظران سیاسی در عراق این نشست را یکی از مهم‌ترین اتفاقات دیپلماتیک این کشور در دوران پساداعش و به عنوان  نشانه‌ای از ورود عراق به مرحله سیاسی و بین‌المللی جدید تعبیر می‌کنند.

 

«علاء سکر الدلفی»، عضو پارلمان عراق، این نشست را سمبل آغاز مرحله جدیدی برای نقش پیشگامانه عراق در منطقه برای برقراری صلح و حل بحران‌ها قلمداد کرد و گفت: «میزبانی بغداد از چنین اجلاس‌هایی، قدرت و جایگاه راهبردی عراق را برای ایجاد امنیت و ثبات دائمی در منطقه خاورمیانه تقویت می‌کنند.»

 

نماینده عراقی تصریح کرد: «عراق از همه چالش‌ها سربلند بیرون آمده و مهم‌ترین آن، جنگ با داعش است که به نیایت از همه کشورهای منطقه و جهان انجام داد.»

 

حالا با پایان این نشست و انتشار بیانیه پایانی آن با مضمون حمایت شرکت کنندگان این نشست از ثبات، تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق  باید منتظر بود تا دید جایگاه منطقه ای تازه عراق تا چه میزان می تواند نقش تاثیرگذاری در مناسبات میان سایر کشورها داشته باشد و آیا این کشور می تواند بر اساس چشم اندازی که در این نشست برای خود به تصویر کشیده نقش میانجی را میان کشورهای منطقه به ویژه ایران و عربستان ایفا کند یا خیر؟/

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان رژه روز ارتش نیمه شعبان ارتش روز ارتش خبرگزاری سیل خوزستان اردبیل بیانیه گام دوم انقلاب روز ارتش جمهوری اسلامی ایران عربستان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۹۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان

به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از آناتولی، به دنبال درگیری پلیس ارمنستان با کسانی که در اعتراض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان و انتقال چهار روستای ارمنی به باکو، سعی داشتند چند بزرگراه این کشور از جمله بزرگراه‌های بین‌المللی را مسدود کنند، ۱۷ نفر در ایروان و ۱۲ نفر در منطقه تاووش ارمنستان دستگیر شدند.

به نوشته آناتولی، پیشتر هیات‌هایی از سوی ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای تعیین مرزبندی جدید میان دو کشور نشستی برگزار کرده بودند.

در بیانیه مطبوعاتی مشترکی که پس از برگزاری این نشست از سوی هیات‌های دو کشور در روز ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) منتشر شد، اعلام شده بود که در مرزبندی جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، چهار روستا که از دهه ۱۹۹۰ میلادی تاکنون تحت کنترل ارمنستان قرار داشتند، به جمهوری آذربایجان واگذار شده است.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیر‌های معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از ۲ طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بار‌ها نقض شده است

دیگر خبرها

  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • کشفی تازه و متفاوت از تصور پیشین درباره مرز میان مرگ و زندگی
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها
  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات