Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- يک کارشناس امور بانکي با بيان اينکه بازار متشکل ارزي مي‌تواند التهاب و نوسان نرخ ارز را کاهش دهد، گفت: به دليل اينکه معاملات اين بازار، شفاف است و خريداران و فروشندگان مي توانند در شرايط رقابتي درخواست‌هاي خود را ارائه کنند، نوسان هاي آن نسبت به بازار غيرشفاف کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش روز يکشنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، پس از مدت ها انتظار و نوسان هاي شديد نرخ ارز که بي ثباتي ارزي و اقتصادي را در سال گذشته به دنبال داشت، بانک مرکزي تصميم گرفت بازار متشکل ارز را راه اندازي کند و نخستين گام ها را براي عملياتي کردن اين بازار بردارد.
نخستين جلسه هيات مديره بازار متشکل ارزي نيز در هفته گذشته برگزار شد؛ قرار است در نخستين گام براي راه اندازي اين بازار، همه صرافي هاي مجاز و بانک هاي عامل از درگاهي که اعلام مي شود، نسبت به اخذ کد کارگزاري بازار متشکل ارزي اقدام کنند.
به نظر کارشناسان اين بازار مي تواند بي ثباتي بازار ارز را کاهش داده و سازوکاري شفاف و قابل رصد را براي معاملات انواع ارز ايجاد کند.
«احمد حاتمي يزد» امروز (يکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره راه‌اندازي بازار متشکل ارزي، افزود: اين بازار، سازوکاري مشابه بورس دارد که خريداران و فروشندگان، قيمت‌هاي مورد نظر خود را در آن اعلام مي‌کنند که در نهايت طرفين بر سر يک قيمت به توافق رسيده و معامله انجام مي‌شود.
مديرعامل اسبق بانک صادرات با برشماري مزاياي راه اندازي بازار متشکل ارزي اضافه کرد: اين بازار باعث شفافيت معاملات ارز شده و همچنين بروز رساني و کارآمد شدن اطلاعات بانک مرکزي و مديريت ارزي کشور را به دنبال دارد.
وي خاطر نشان کرد: از طريق اين بازار مشخص خواهد شد که چه افرادي و با چه هدفي، اقدام به خريد و فروش ارز کرده اند، به عنوان مثال مشخص مي شود که ارز خريداري شده را براي واردات دريافت کرده و يا آن را صرف پرداخت بدهي ارزي خود کرده اند.
اين کارشناس امور بانکي ادامه داد: همچنين از طريق اين بازار، نرخ مورد قبول بازار آزاد که با نرخ رسمي دولتي متفاوت است نيز کشف و مشخص مي شود.
وي اضافه کرد: بانک مرکزي به عنوان بزرگترين عرضه کننده ارز کشور مي تواند در مقاطعي که لازم مي داند در اين بازار مداخله کرده و تاثيرگذار باشد و با قيمت بازار و يا پايين تر از آن، ارز خود را به فروش برساند.
حاتمي يادآور شد: البته در شرايطي بانک مرکزي اقدام به مداخله و تاثيرگذاري خواهد کرد که يا نياز به ريال داشته و يا اينکه بخواهد نرخ ارز را پايين نگاه دارد.
وي افزود: همچنين اگر بانک مرکزي مشاهده کند که نرخ ارز به صورت غيرمعمول در حال کاهش است نيز مداخله کرده و مي‌تواند از طريق خريداري ارز، مانع افت غيرمعمول قيمت ها شود.
** بازيگران بازار متشکل ارز
اين کارشناس امور بانکي اضافه کرد: علاوه بر بانک مرکزي، ساير بانک ها و همچنين صرافي هاي مجاز نيز به عنوان بازيگران بازار متشکل ارزي به‌شمار خواهند رفت که توسط آنها خريد و فروش انجام مي شود.فعالان اقتصادي و همچنين افراد عادي مي‌توانند از طريق بانک‌ها يا صرافان در بازار متشکل ارزي، اقدام به خريد و فروش ارز کنند.
حاتمي درباره توان بازار متشکل ارزي براي تبديل شدن به مرجع اصلي تعيين قيمت ارز، اضافه کرد: در شرايط عادي اين هدف تحقق پذيراست، اما در شرايط بحراني و تحريم نمي‌توان به طور کامل به اين هدف دست يافت.
اين کارشناس امور بانکي يادآور شد: اکنون بخش زيادي از درآمد ارزي ما در خارج از کشور نگهداري شده و امکان جابجايي آن وجود ندارد، اگر امکان انتقال اين ارزها باشد شرايط رقابتي تر خواهد شد.
حاتمي با بيان اينکه برخي فعالان اقتصادي تمايل به خارج کردن ارز از کشور دارند، گفت: در سال گذشته بيش از 40 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي انجام شد که حدود يک چهارم آن به کشور بازگشت و بقيه از طريق صادرکنندگان دولتي، خصوصي و خصولتي در خارج از کشور نگهداري مي شود که مشخص نيست به چه صورت قرار است به کشور بازگردد.
اين کارشناس امور بانکي يادآور شد: بخشي از اين پول، صرف واردات مورد نياز خود شرکت ها خواهد شد، قسمتي نيز در بازار آزاد بفروش مي رسد اما نهايتا بخش مهمي از سرمايه ارزي کشور هيچ گاه باز نمي گردد.
وي ادامه داد: بنابراين مي توان گفت که طرف عرضه و تقاضا اکنون به صورت کامل، رقابتي نيست بر اين اساس، اهداف مورد نظر به طور کامل تحقق نمي يابد و نتايج مورد نظر محدود خواهد بود.
** امکان جايگزيني سامانه نيما در آينده
اين کارشناس امور بانکي درباره احتمال جايگزيني بازار متشکل ارزي با سامانه نيما، گفت: در ابتدا بازار متشکل ارزي و سامانه نيما مي توانند همزمان به فعاليت بپردازند، اما اگر بازار متشکل ارزي بتواند کارآمدي خود را نشان دهد در آينده مي تواند جايگزين سامانه نيما شود.
وي افزود: اکنون در سامانه نيما واردکنندگان و صادرکنندگان تقاضاهاي خود را مطرح مي‌کنند، اما در خارج از سامانه نيما، افراد ديگري از طريق صرافي ها و يا در کف خيابان اقدام به خريد و فروش ارز مي کنند که بازار متشکل ارزي مي تواند آنها را پوشش دهد.
** شرط موفقيت بانک مرکزي در اثرگذاري بر قيمت ارز
اين کارشناس امور بانکي با بيان اينکه راه اندازي بازار متشکل ارزي براي اقتصاد کشور مفيد است، يادآور شد: در صورتي که بازار متشکل ارزي راه اندازي شود، ديگر شاهد معاملات در کف خيابان نخواهيم بود، زيرا افراد نيازي به عرضه ارز در کف خيابان نداشته و مي توانند در بازار متشکل، اقدام به فروش کنند يا نياز ارزي خود را تامين کنند.
حاتمي به مزيت ديگر راه اندازي اين بازار اشاره کرد و گفت: اکنون مقدار قابل توجهي ارز در خانه هاي مردم نگهداري مي شود که دير يا زود افراد به دليل نياز به پول براي خريد خانه و غيره، بايد آن را به فروش برسانند که در صورت وجود بازار متشکل ارزي، اين بازار مي تواند به محلي مطمئن و امن براي خريد و فروش ارز اين افراد تبديل شود.
وي به تاثيرات منفي دخالت بانک مرکزي براي قيمت‌گذاري دستوري در بازار متشکل ارزي اشاره کرد و گفت: قيمت‌گذاري دستوري هيچ گاه به نتيجه نمي رسد زيرا بازار ارز، بازار بسيار بزرگي است که افراد زيادي در آن مشغول فعاليت هستند و همه آنها قابل شناسايي و کنترل نيستند.
مديرعامل اسبق بانک صادرات يادآور شد: اگر بانک مرکزي بخواهد در بازار ارز تاثيرگذار باشد بايد به جاي دستور دادن، خود وارد بازار شده و براي جلوگيري از بالا رفتن نرخ آن اقدام به عرضه ارز کند.
وي گفت: بانک مرکزي زماني مي تواند در تعيين قيمت ارز در بازار متشکل ارزي موفق باشد که نرخ مورد نظرش، منطقي بوده و بر اساس واقعيت هاي اقتصادي و نيز موجودي ارزي بانک مرکزي تعيين شده باشد.
اين کارشناس امور بانکي تصريح کرد: نرخ مورد نظر بانک مرکزي بايد بر اساس عرضه و تقاضا و کار کارشناسي دقيق محاسبه تعيين شود.
حاتمي با بيان اينکه بانک مرکزي پيش از اين در تعيين قيمت کارشناسي و واقعي ارز دچار اشتباهاتي شده بود، گفت: نمونه بارز اين اشتباه در اصرار بر عرضه ارز 4200 توماني بود که منطقي نبود و باعث هدر رفتن منابع ارزي کشور شد و همچنين نتوانست بازار ارز را به تعادل برساند.
اقتصام***2022**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۱۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام سیاست دولت به مجلس برای مهار نوسانات ارزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید محمد حسینی، امروز چهارشنبه در حیاط دولت، اظهار داشت: در برخی کمیسیون‌های تخصصی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، بحث‌هایی مطرح بود که با همکاری دو قوه، نوسانات ارزی مهار شود.

حسینی تصریح کرد: همچنین مطرح شد که اگر دولت در این‌باره اعلام نظر و برنامه خود را اعلام نکند، مجلس اقداماتی انجام دهد که بر همان مبنا نیز پاسخی تهیه شد و مجموعه کار‌هایی که در حال انجام یا در آینده مدّ نظر است، تبیین شد و فکر می‌کنم در حال حاضر، مسئله خاصی وجود نداشته باشد.   معاون رئیس جمهور در امور مجلس، درباره چگونگی تعامل دولت و مجلس جدید با ابراز امیدواری به اینکه مجلس دوازدهم بهتر از مجلس فعلی خواهد بود، گفت: البته ما از مجلس فعلی هم راضی هستیم.   حسینی اظهار داشت: البته از مجلس آینده نیز انتظار داریم که همکاری بسیار خوبی با دولت داشته باشد.   معاون رئیس جمهور در امور مجلس تصریح کرد: با کارهایی که دولت در ۳ سال گذشته انجام داده است، مشکلی پیش نمی‌آید.

دیگر خبرها

  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳:۰۰
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • اعلام سیاست دولت به مجلس برای مهار نوسانات ارزی
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد