Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-19@05:19:45 GMT

حال و روز دومین دریاچه شور جهان+ عکس

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۱۹۹۸

سعیدی عکاس و خبرنگاری که برای گشت و گذار به ارومیه سفر کرده است به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:پر شدن دریاچه ارومیه جان دوباره‌ای به آذربایجان داده است کور سوی امید به احیای دریاچه را در دل‌ها زنده کرده است.

سپهری نیز که همرا با خانواده خود برای دیدن دریاچه آمده گفت:داستان بازگشت دریاچه ارومیه به مانند بازگشتن عزیزی می‌ماند که همه منتظر آمدنش بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش ۴۲ سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

ساعی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از افزایش ۴۲ سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد. وی گفت: امسال شاهد بارش‌های خوبی در ماه‌های اخیر در آذربایجان شرقی بودیم که تراز آب دریاچه ارومیه در فروردین ماه سال ۹۸ به ۱۶/۱۲۷۱ سانتیمتر رسیده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: تراز آب دریاچه ارومیه سال گذشته همین زمان حدود ۷۴/۱۲۷۰ بود که امروز نسبت به سال گذشته حدود ۴۲ سانتیمتر افزایش تراز راداریم.

ساعی افزود:از لحاظ وسعت نیز وسعت دریاچه ارومیه سال گذشته حدود ۲ هزارو ۲۷۶ کیلومتر مربع بود که امسال این وسعت به ۲ هزارو ۷۱۵ کیلومتر مربع رسیده است که در نتیجه آن ۴۳۸ کیلومتر مربع سطح وسعت دریاچه ارومیه افزایش یافته است.

وی ادامه داد:امسال حجم آب دریاچه ارومیه حدود ۳ میلیاردو ۵ میلیون متر مکعب است که سال گذشته همین موقع حدود یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون متر مکعب بود که نشان می‌دهد حجم امسال آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته یک میلیارد و ۶ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: از میان سد‌های موجود استان فقط سد قلعه چای عجبشیر به سمت دریاچه ارومیه رها سازی می‌شود که مصوب حدود ۱۰ میلیون متر مکعب بود که از ۵ فروردین ۹۸ این کار انجام شده است.

رها سازی  ۲۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

وی گفت:ولی با توجه به بارش‌های خوب امسال شرکت آب منطقه‌ای استان قرار است ۲۰ میلیون متر مکعب نیز مازاد به دریاچه رهاسازی کند.

حسن پور یکی از کاسبان فروشگاه‌های اطراف دریاچه ارومیه نیز گفت:با پر آب شدن آب دریاچه ارومیه کار وکاسبی ما نیز رونق دوباره‌ای پیدا کرده است. وی افزود:امیدواریم با تداوم بارش‌ها و تدابیر مسئولان شاهد احیای مجدد دریاچه ارومیه و حضور بیشتر گردشگران در این منطقه باشیم.

مدیر بهره برداری و نگهداری سد‌های استان افزود:بر اثر افزایش بارش‌های چند روز اخیر ورودی تعدادی از سد‌های استان از جمله سد قلعه چای عجبشیر، سد سهند هشترود و سد آیدوغموش شهرستان میانه به شدن افزایش یافته است.

امیر محمدی افزود: در جهت کنترل سیلاب وارده بر این سدهاخروجی این سد‌ها با برنامه ریزی‌های انجام شده افزایش یافته است و لذا از عموم مردم می‌خواهم به سواحل رودخانه‌های پایین دست این سد‌ها نزدیک نشوند یا در کنار آن‌ها اتراق نکنن.

وی افزود:در استان ما مجموعا ۱۴۷ سد بزرگ و کوچک وجود دارد و از اول سال آبی حدود ۲۱۵ میلیون متر مکعب آب وارد این سد‌ها شده است که با احتساب بر جامانده از سال گذشته حدود ۳۳۷ میلیون متر مکعب آب در سدهایمان ذخیره داریم که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت:در میان سد‌های استان سد قلعه چای عجبشیر با افزایش ۴۶ درصدی نسبت به سال قبل رتبه اول آبگیری را به خود اختصاص داده است.

محمدی گفت:گرچه به لطف بارش‌ها ورودی آب سد‌های استان افزایش یافته است، اما در برخی از سد‌های استان با مشکلاتی مواجه هستیم و لزوم صرفه جویی از سوی مردم ضرورت دارد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۱۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر ناترازی کامل انرژی در ایران تا ۸ سال آینده

به گزارش تابناک،انتخابات مجلس دوازدهم در حالی برگزار شد که جریان‌های سیاسی برای حفظ ظاهر هم حتی یک صفحه برنامه‌ برای حل مشکلات اساسی کشور از جمله بحران انرژی ارائه نکرده‌اند !

محمدصادق مهرجو کارشناس انرژی می گوید: بیش از ۹۸ درصد از تامین انرژی کشور وابسته به سوخت‌های فسیلی است. از سال ۹۰ تا ۱۴۰۱ رشد مصرف گاز به صورت سالانه ۴.۸ درصد بود و رشد تولید فقط ۳.۸ درصد بود.

یعنی ما سالی یک درصد رشد تولید کمتری نسبت به مصرف داشته‌ایم. گاز یک کالای مصرفی نیست بلکه یک کالای استراتژیک است که محور توسعه بوده ولی اکنون با ناترازی روزانه ۳۰۰ میلیون متر مکعبی مواجه شده‌ایم.

در تازه‌ترین اظهارنظر، غلامحسین حسن‌تاش، کارشناس ارشد حوزه انرژی و رئیس پیشین مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی نیز هشدار داد: با رشد پنج‌ درصدی مصرف گاز طبیعی و دو درصدی فرآورده‌های نفتی در سال ۱۴۱۰ یعنی هشت‌سال دیگر، به ناترازی کامل انرژی می‌رسیم!

تولید هر متر مکعب گاز چقدر آب می‌خورد؟

موسسه SolutiEN نوشت، هر مترمکعب گاز طبیعی در ایران با هزینه‌ای حدود ۵.۴ سنت تولید شده درحالیکه که میانگین قیمت آن در داخل کشور ۱.۱ سنت قیمت‌گذاری شده است.

حدود دوسوم گاز تولیدی به مشترکین خانگی و نیروگاهی به ترتیب با قیمت حدود ۱ سنت  فروخته شده، رقمی که در مجموع یک دهم هزینه تولید است. این در حالی است که میانگین عایدی حاصل از صادرات گاز، متانول و اوره حدود ۵ برابر هزینه تأمین این گاز بوده است .

اعتیاد صنایع خام‌فروش به انرژی ارزان

سیدهاشم اورعی استاد دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با یارانه انرژِی گفت: در کشور، دولت پرداخت‌کننده ۹۰ درصد قیمت انرژی است و این انرژی ارزان، بهینه‌سازی مصرف را از صرفه خارج کرده و شدت مصرف انرژی ایران، روندی صعودی گرفته است.

سال به سال خام‌فروش‌تر شده‌ایم و به اصطلاح عمق خام‌فروشی بیشتر شده است. رابطه بهره‌وری با قیمت انرژی معکوس است، ما قیمت انرژی را تثبیت نکرده‌ایم بلکه با توجه به تورم، ارزش آن هر روز کمتر می‌شود.

سالانه گاز دو فاز پارس‌جنوبی دود می‌شود


محمدصادق مهرجو کارشناس انرژی آمار جالبی از هدر رفت گاز در ایران ارائه می دهد: در سال ۱۴۰۱، تولید گاز غنی ایران روزانه ۹۳۶ میلیون متر مکعب بود که ۸۷۰ میلیون متر مکعب آن تحویل پالایشگاه‌های گازی شد و مابقی ۶۶ میلیون متر مکعب جزو هدررفت‌‌هاست که در مشعل سوزانده شده است .تولید گاز از دو فاز میدان مشترک پارس‌جنوبی حدود ۵۶ میلیون متر مکعب در روز است که برای آن سرمایه‌گذاری معادل ۱۰ میلیارد دلار نیاز است. یعنی شما با جمع‌آوری گازهای همراه می‌توانید با هزینه اندک، دستاورد بزرگی را ایجاد کنید.

طبق گزارش ستاد راهبردی تحول دولت، میزان هدررفت گاز تا قبل از مصرف‌کننده نهایی (مردم) معادل ۷۲۱ میلیون بشکه نفت است. یعنی روزانه بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب در زنجیره تلف می‌شود.به بیان دیگر، دولت می‌تواند ناترازی گاز فعلی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز را با بهینه‌سازی در زنجیره تولید تا توزیع برطرف کند.

روند تولید و مصرف انرژی در ایران به‌گونه‌ای است که در کمتر از یک دهه آینده به واردکننده بزرگ گاز تبدیل می‌شود و در حوزه نفت هم ظرفیت صادرات نفت ایران از دست می‌رود.

سیاست‌های حاکم باعث شده تقاضا برای قاچاق سوخت افزایش یابد و صنعت کشور بر پایه انرژی ارزان شکل بگیرد درحالی که انرژی در ایران باید اهرمی برای تولید ثروت تبدیل می‌شد.

در سال ۲۰۲۳ سرمایه‌گذاری برای انرژی‌های پاک حدود ۱۸۰۰ میلیارد دلار و برای سوخت‌های فسیلی حدود ۱۰۰۴ میلیارد دلار بوده است. هرچند تغییر پارادایم مصرف انرژی در جهان بسیار سخت و پیچیده خواهد بود اما افزایش سرمایه‌گذاری برای انرژی‌های پاک به معنای گذار از سوخت‌های فسیلی در آینده است.

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه ۴۷ سانتیمتر افزایش یافت
  • افزایش چشمگیر تراز دریاچه ارومیه | آب این دریاچه چند سانتی متر بالاتر آمده است؟
  • افزایش ۴۷ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه
  • اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری
  • تراز دریاچه ارومیه ۴۷ سانتی‌متر افزایش یافت
  • در دولت قبل هیچکدام از پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به نتیجه نرسید
  • اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری دو راهبرد اساسی در نجات دریاچه ارومیه
  • خطر ناترازی کامل انرژی در ایران تا ۸ سال آینده
  • افزایش کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه/ احداث باغات در اراضی شیبدار دریاچه ارومیه
  • کشف قدیمی‌ترین فلز جهان در ایران به وزن ۳ کیلو و نیم متعلق به ۹ هزار سال قبل / باستان‌شناسان قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان را در آذربایجان و در جنوب دریاچه ارومیه پیدا کردند (فیلم)