Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@19:30:10 GMT

حال و روز دومین دریاچه شور جهان+ عکس

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۱۹۹۸

سعیدی عکاس و خبرنگاری که برای گشت و گذار به ارومیه سفر کرده است به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:پر شدن دریاچه ارومیه جان دوباره‌ای به آذربایجان داده است کور سوی امید به احیای دریاچه را در دل‌ها زنده کرده است.

سپهری نیز که همرا با خانواده خود برای دیدن دریاچه آمده گفت:داستان بازگشت دریاچه ارومیه به مانند بازگشتن عزیزی می‌ماند که همه منتظر آمدنش بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش ۴۲ سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

ساعی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از افزایش ۴۲ سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد. وی گفت: امسال شاهد بارش‌های خوبی در ماه‌های اخیر در آذربایجان شرقی بودیم که تراز آب دریاچه ارومیه در فروردین ماه سال ۹۸ به ۱۶/۱۲۷۱ سانتیمتر رسیده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: تراز آب دریاچه ارومیه سال گذشته همین زمان حدود ۷۴/۱۲۷۰ بود که امروز نسبت به سال گذشته حدود ۴۲ سانتیمتر افزایش تراز راداریم.

ساعی افزود:از لحاظ وسعت نیز وسعت دریاچه ارومیه سال گذشته حدود ۲ هزارو ۲۷۶ کیلومتر مربع بود که امسال این وسعت به ۲ هزارو ۷۱۵ کیلومتر مربع رسیده است که در نتیجه آن ۴۳۸ کیلومتر مربع سطح وسعت دریاچه ارومیه افزایش یافته است.

وی ادامه داد:امسال حجم آب دریاچه ارومیه حدود ۳ میلیاردو ۵ میلیون متر مکعب است که سال گذشته همین موقع حدود یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون متر مکعب بود که نشان می‌دهد حجم امسال آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته یک میلیارد و ۶ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: از میان سد‌های موجود استان فقط سد قلعه چای عجبشیر به سمت دریاچه ارومیه رها سازی می‌شود که مصوب حدود ۱۰ میلیون متر مکعب بود که از ۵ فروردین ۹۸ این کار انجام شده است.

رها سازی  ۲۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

وی گفت:ولی با توجه به بارش‌های خوب امسال شرکت آب منطقه‌ای استان قرار است ۲۰ میلیون متر مکعب نیز مازاد به دریاچه رهاسازی کند.

حسن پور یکی از کاسبان فروشگاه‌های اطراف دریاچه ارومیه نیز گفت:با پر آب شدن آب دریاچه ارومیه کار وکاسبی ما نیز رونق دوباره‌ای پیدا کرده است. وی افزود:امیدواریم با تداوم بارش‌ها و تدابیر مسئولان شاهد احیای مجدد دریاچه ارومیه و حضور بیشتر گردشگران در این منطقه باشیم.

مدیر بهره برداری و نگهداری سد‌های استان افزود:بر اثر افزایش بارش‌های چند روز اخیر ورودی تعدادی از سد‌های استان از جمله سد قلعه چای عجبشیر، سد سهند هشترود و سد آیدوغموش شهرستان میانه به شدن افزایش یافته است.

امیر محمدی افزود: در جهت کنترل سیلاب وارده بر این سدهاخروجی این سد‌ها با برنامه ریزی‌های انجام شده افزایش یافته است و لذا از عموم مردم می‌خواهم به سواحل رودخانه‌های پایین دست این سد‌ها نزدیک نشوند یا در کنار آن‌ها اتراق نکنن.

وی افزود:در استان ما مجموعا ۱۴۷ سد بزرگ و کوچک وجود دارد و از اول سال آبی حدود ۲۱۵ میلیون متر مکعب آب وارد این سد‌ها شده است که با احتساب بر جامانده از سال گذشته حدود ۳۳۷ میلیون متر مکعب آب در سدهایمان ذخیره داریم که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت:در میان سد‌های استان سد قلعه چای عجبشیر با افزایش ۴۶ درصدی نسبت به سال قبل رتبه اول آبگیری را به خود اختصاص داده است.

محمدی گفت:گرچه به لطف بارش‌ها ورودی آب سد‌های استان افزایش یافته است، اما در برخی از سد‌های استان با مشکلاتی مواجه هستیم و لزوم صرفه جویی از سوی مردم ضرورت دارد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۱۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور استاندار آذربایجان غربی در برنامه صف اول شبکه خبر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در برنامه صف اول شبکه سراسری خبر به تشریح اقدامات دولت در بخشهای مختلف و روند اجرای طرح های نجات دریاچه ارومیه خواهد پرداخت.

این برنامه ساعت  ۱۹:۳۰ امشب دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ پخش خواهد شد.

  

دیگر خبرها

  • «ارومیه» واقعا احیا شد؟
  • بکرترین دریاچه لرستان در دل طبیعت (فیلم)
  • حضور استاندار آذربایجان غربی در برنامه صف اول شبکه خبر
  • روزهای بهاری دریاچه ارومیه
  • اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه (فیلم)
  • (ویدئو) لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • فیلم | تصاویر هوایی از لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • تصاویر اتصال 5 رودخانه به دریاچه ارومیه
  • تصاویر منحصربفرد از لحظه ورود همزمان ۵ رود به دریاچه ارومیه