Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@02:42:38 GMT

جاسوس سرشناس آمریکایی به شبکه سه رفت

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۸۵۳۸

جاسوس سرشناس آمریکایی به شبکه سه رفت

جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست در ایران است که چند سال به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود.

به گزارش مشرق، مجموعه تلویزیونی «گاندو» به کارگردانی آقای جواد افشار با گذشت نزدیک به یک‌سال از آغاز تولیدش، در صف پخش کنداکتور شبکه۳ قرار گرفته است.تصویربرداری سریال «گاندو» که خرداد سال گذشته در تهران آغاز شده بود، با ضبط سکانس‌های پایانی در کشور چین، به پایان رسید و جواد افشار (کارگردان) در نقش مرتضی و مجتبی امینی (تهیه‌کننده) در نقش بهمن به همراه چند بازیگر چینی مقابل دوربین رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
داستان این مجموعه تلویزیونی که پانزدهمین سریال جواد افشار برای تلویزیون بوده، به قلم آرش قادری به نگارش درآمده است. «گاندو» به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده است. در خبرهایی که تاکنون درباره این سریال منتشر شده، آمده که این مجموعه، فضایی جاسوسی و امنیتی دارد. در ادامه این گزارش به جزییات جالبی از قصه این سریال که الهام‌گرفته از یک پرونده امنیتی واقعی است، اشاره می‌شود. بیشتر بخوانید: کاسبی جیسون رضائیان ادامه دارد

پرونده‌جاسوسی‌درتلویزیون


آقای جواد افشار یکی از کارگردانان نسبتاً پرکار تلویزیون است. او مجموعه‌های غروب بی‌پایان، سایه سکوت، پول کثیف، جابربن‌حیان، روز رفتن، گل یا پوچ، روزهای زیبا، لبه آتش، سی‌امین روز، مادرانه، کیمیا، برادر و آنام را کارگردانی کرده است. برخی از کارهای او پربیننده و برخی هم ناموفق بوده است. حالا افشار در تجربه‌ای جدید به سراغ ساخت قصه‌ای امنیتی رفته و طبیعی است که تولید یک مجموعه اکشن -آن هم در ایران- کار ساده‌ای نباشد. تبدیل یک سوژه واقعی به یک فیلمنامه و سپس تصویری کردن آن کار ساده‌ای نیست. معذوریت‌های امنیتی از یک‌سو و سختی تصویرکردن سکانس‌های اکشن در ایران، آن هم در شرایطی که از شهرک سینمایی و امکانات لازم خبری نیست، قطعاً کار دشواری است. در این سریال وحید رهبانی در نقش یکی از ماموران امنیتی بازی کرده است. علیرام نورانی و فرهاد قائمیان این‌بار در نقش ضدقهرمان هستند و تیم جاسوسان داستان را تشکیل می‌دهند. تعداد زیادی بازیگر خارجی در این سریال حضور داشته‌اند و تقریباً در لوکیشن هر کشور، نزدیک به ۵۰ بازیگر بومی فعال هستند. به گزارش خبرنگار «صبح‌نو» اما مهم‌ترین نکته «گاندو» حضور پیام دهکردی است که نقش محوری و ضدقهرمان این کار را برعهده دارد. پیام دهکردی در نقش «جیسون رضاییان» فردی که چند سالی را به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت بود، بازی کرده است. علت نام‌گذاری این سریال به نام «گاندو» این است که تنها سرنخ پرونده امنیتی مذکور، تمساح یک جاسوس زن است. این تمساح سرنخ پیگیری پرونده شده و نهایتاً باعث رسیدن ماموران به جیسون رضاییان می‌شود.

داستان «جیسون»


جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست در ایران است که چند سال به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود. او در آمریکا متولد و بزرگ شده است و تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد. مهم‌ترین اتهامات ضدامنیتی رضاییان، نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های «ضدتحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران است. جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست که سال‌ها درباره روابط ایران و آمریکا نوشته بود، خود حالا به بخشی از داستان تبدیل شده است. او مهره ارزشمندی برای کاخ سفید بود که تیر سال ۹۳ به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر و ۱۸ ماه بعد، در دی سال ۹۴ یک پای مبادله تاریخی ایران و آمریکا شد. اهمیت این شخص برای اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و دوستان دموکراتش چنان بود که تقریباً در تمامی مذاکرات هسته‌ای، جان کری وزیر خارجه آمریکا نامی از او پیش کشیده بود. وندی شرمن به‌عنوان معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در طول مذاکرات جایی گفته بود در صورتی که جیسون در تبادل قرار نگیرد، کل مذاکرات ملغی خواهد شد. برادر جیسون در تیر ۹۴ در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای که ختم به برجام شد، در محل مذاکرات حضور یافت. با این حال مذاکراتی خارج از چارچوب مذاکرات هسته‌ای وزیران خارجه ایران و آمریکا، برای آزادی و مبادله جیسون در جریان بود. مذاکرات محرمانه‌ای که ۱۸ ماه طول کشید و خروجی و نتیجه آن فرود جت ایرفورس سوئیسی در مهرآباد برای انتقال جیسون و همراهانش ابتدا به سوئیس و آلمان و سپس آمریکا بود اما یک هواپیمای دیگر از طرف ایران در فرودگاه سوئیس نشسته بود. از طرف مقابل استرداد مبلغ قابل‌توجهی از پول‌های بلوکه‌شده ایران و همچنین تعدادی از شهروندان ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا تعهد می‌شود.

مسیر پیچیده


ساخت فیلم و سریال‌هایی اینچنین در ایران سابقه طولانی ندارد، درست برعکس آمریکایی‌ها که بلافاصله پس از هر اتفاق مهم امنیتی از آن فیلم و سریال می‌سازند و با آب‌وتاب فراوان، حتی شکست‌هایشان را پیروزی جلوه می‌دهند. حالا در گاندو قرار است به یکی از اتفاقات مهم، پیچیده و خاص امنیتی کشورمان اشاره شود. در گاندو اگر پرداختی دقیق و جذاب صورت گرفته باشد، می‌تواند راه را برای توجه و اعتماد بیشتر مسوولان بالادستی برانگیزد و می‌توان آن‌ها را برای بازشدن پای پرونده‌های مهم جاسوسی به سینما و تلویزیون راضی کرد. همان اتفاقی که به طور ویژه و با موفقیتی مثال‌زدنی، دوسال پیش با «ماجرای نیمروز» رقم خورد. گاندو پروداکشنی قابل توجه و تیم بازیگرانی شناخته‌شده دارد. همچنین اتفاقاتی برای اولین‌بار در آن رخ داده است, پس از سال‌ها بعد از احتمالاً آژانس شیشه‌ای- یک هلیکوپتر در مرکز شهر تهران، برای پروژه‌ای تلویزیونی نشسته است! در هفته‌های پایانی سال ۹۷ بود که میدان هفت‌تیر تهران چند ساعتی را درگیر سکانس‌های مربوط به فرود هلیکوپتر بود. طبق اطلاع به‌دست‌آمده احتمالاً این مجموعه تلویزیونی بلافاصله پس از پایان ماه مبارک رمضان از شبکه۳ سیما پخش خواهد شد. بعد از مدت‌ها که تلویزیون مجموعه مهم پلیسی-امنیتی نداشته، گاندو می‌تواند اتفاقی خوب باشد. باید تا زمان پخش این سریال صبر کنیم تا مشخص شود آیا جواد افشار از پس یک پروژه خاص جاسوسی برآمده یا گاندو به سرنوشت سریال‌هایی مثل «ماتادور» دچار خواهد شد!

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید گام دوم انقلاب وعده های روحانی اخبار سیل امریکا اوباما برنامه هسته ای ایران برنامه هسته ای ایران جابربن حیان جواد افشار جیسون جیسون رضائیان جیسون رضاییان دهکردی روزنامه نگار واشنگتن پست سریال گاندو شبکه3 سیما فرودگاه سوئیس فرهاد قائمیان کاخ سفید گاندو ماجرای نیمروز ماه مبارک رمضان مجتبی امینی مذاکرات هسته ای میدان هفت تیر تهران وحید رهبانی وندی شرمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی

اتفاق مهمی در آمریکا در حال وقوع است. دانشجویانِ برترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جهان در آمریکا علیه اسرائیل قیام کردند. بالغ بر ۷۹ دانشگاه در آمریکا در این اعترضات شرکت کردند. 

دولت آمریکا نیز سیاست مشت آهنین را انتخاب کرده است. الجزیره روز ۱۰ اردیبهشت گزارش داد که بیش از ۱۶۰۰ دانشجو در سراسر آمریکا دستگیر شد‌ه است. اما این مشت آهنین در دانشگاه UCLA به گونه دیگری رقم خورد.

اعتراضات علیه اسرائیل در دانشگاه «کالیفرنیا در لس آنجلس» (UCLA) با یورش یک گروه لباس شخصی از طرفداران اسرائیل مواجه شد.

مهاجمان، پرچم اسرائیل را حمل می‌کردند و به سلاح سرد و اقلامی نظیر اسپری فلفل، چوب و سنگ مسلح بودند. نیرو‌های پلیس نیز نظارت می‌کردند. اما نکته ماجرا اینجاست؛ بخشی از مهاجمین، «فارسی زبان» و از «ایرانیان مقیم کالیفرنیا» بودند.

«سیاوش اردلان» کارمند شبکه BBC فارسی در ایکس خود نوشت: «فرق اعتراضات دانشجوئی دیشب در کالیفرنیا با دو هفته اخیر در امریکا این بود که اینبار به جای پلیس، این دانشجویان طرفدار اسرائیل بودند که به تحصن دانشجویان حامی فلسطینیان هجوم بردند و با اون‌ها درگیر شدند. در این ویدئو صدای فحش‌های فارسی از جمع گروه حامیان اسرائیل شنیده میشه.»

«تریتا پارسی» بنیانگذار نایاک و نزدیک به حزب حاکم در آمریکا در صفحه ایکس خود پیرامون وقایع دانشگاه کالیفرنیا نوشت: اینجا تعدادی از حامیان اسرائیلی هستند که به تظاهرکنندگان ضد جنگ در UCLA به صورت خشونت‌بار حمله کردند. می‌توانید بشنوید که برخی از آنها به فارسی فحاشی می‌کنند. آنها ممکن است از اعضای جامعه بسیار جنگ طلب یهودیان ایرانی‌تبار لس آنجلس باشند.»

روان شناسی فارسی زبانان معارض جمهوری اسلامی در خارج چندان آسان نیست. چرا مهاجران ایرانی باید به تجمع دانشجویان آمریکا حمله کنند؟ سوال را به نحو دیگری می‌توان طرح کرد: اساساً ربط اعتراض دانشجویان آمریکایی به ضد انقلاب چه بود که به عنوان مهاجر و مهاجر زاده در آمریکا به آمریکایی‌ها حمله‌ور شدند؟ 

این رفتار به همین نقطه ختم نمی‌شود. معارضین جمهوری اسلامی در خارج از ایران، درون خود نیز چند تکه هستند و هر طیف علیه دیگری اقدام می‌کند. 

شبکه سلطنت طلب منوتو با شبکه صهیونیستی اینترنشنال درگیر است. هر دو شبکه علیه BBC فارسی موضع‌گیری می‌کنند. 

ائتلاف شش نفره موسوم به مهسا که خود را سرکردگان انقلاب ادعایی ۱۴۰۱ معرفی می‌کردند نیز ۴۳ روز بیشتر دوام نیاورد و فروپاشید. ر. پهلوی، ح. اسماعیلیون، م. علینژاد، ن. بنیادی، ش. عبادی و ع. مهتدی (تجزیه طلب) اسامی این شش نفر بودند. 

اکنون سمپات‌های افراد مذکور به هتاکانه‌ترین شکل ممکن در حال اقدام علیه دیگری است. به نظر می‌رسد که رفتار ضد انقلاب را نباید در چارچوب منطق تحلیل کرد. طایفه‌ای که منطقی برای ارائه ندارد جز فحاشی و چماق!

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • یک سرباز آمریکایی در روسیه به اتهام دزدی بازداشت شد
  • افشای جزئیات کشف شبکه جاسوسی مزدور آمریکا و اسرائیل در یمن
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • افشای جزئیات کشف شبکه جاسوسی مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
  • بحث درباره «فیلم و سریال» به شبکه چهار کشیده شد
  • لیکرز به دنبال تغییر سرمربی
  • «امتداد» آماده پخش شد/ فیلم و سریال از دریچه فلسفه و اندیشه
  • عمو پورنگ با «لالایی» بازیگر می‌شود / جزئیات پخش سریال عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور