Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-05@06:19:01 GMT

جریان آب در شریان هامون/دوباره آب، دوباره زندگی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۹۷۰۸

جریان آب در شریان هامون/دوباره آب، دوباره زندگی

جریان آب در سیستان و آبگیری بخش هایی از دریاچه هامون، موجی از نشاط و شادی را برای مردم این منطقه به همراه داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 کیلومتر مربع وسعت به سبب قرار گرفتن در اقلیمی گرم، خشک و بیابانی، همواره با مشکل کمبود منابع آبی رو به روست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وابستگی سیستان به آب هیرمند که منشا اصلی آن کوه های بابابغما در کشور افغانستان است و سدسازی گسترده افغان ها در مسیر جریان آب، موجب بروز خشکسالی در این منطقه گردید؛ معضلی که هر روز  ابعاد گسترده تری از زندگی مردم این منطقه را تحت تاثیر خود قرار می داد و رفته رفته زمینه ساز کوچ شمار زیادی از مردم سیستان شد.
 
افت سطح آب در سفره های آب زیرزمینی و کاهش محسوس میزان بارش ها، نشان از وخامت اوضاع و به صدا در آمدن آژیر خطر در سیستان داشت. ترک های لب های خشکیده هامون، هر روز عمیق تر و امید ساکنان این منطقه برای استشمام عطر نم خاک دشت ها، هر روز کم رنگ تر می شد تا اینکه ورود سامانه بارشی به کشور و آغاز بارندگی ها در سراسر ایران مردم سیستان را نسبت به برخورداری از این نعمت الهی امیدوار کرد.

شدت گرفتن بارش باران در حوزه آبریز هیرمند و جریان آب در شریان های حیاتی هامون بار دیگر امید و شادی را در دل های مردم شمال استان زنده کرده. خروش آب در سیستان سیلی سهمگین به راه انداخته و آن سیل لبخند ساکنان این منطقه است.

علاوه بر این، هدایت آب به سمت کانون های ریزگرد خبر از آسمانی صاف و هوایی پاک تر از سال های اخیر برای ساکنان این منطقه دارد.
 
عبدالحسین سالاری، یکی از ساکنین روستای سالاری در گفتگو با عصرهامون، ضمن تقدیر و تشکر از سپاه پاسداران و مسئولان استانی و شهرستانی برای تلاش های شبانه روزی شان جهت مدیریت و هدایت آب گفت: به لطف خدا و همت مسئولین، علیرغم جریان شدید و حجم زیاد آب در منطقه، بحران به خوبی مدیریت شده و خسارت جانی و مالی برای مردم نداشته است.

وی آب را لازمه آبادی و رونق در دشت سیستان عنوان کرد و افزود: این آب، برکت و روشنای چشم مردم سیستان است و از این یایت خدا را یسیار شاکریم. مردم هامون از این اتفاق بسیار خوشحال اند.
 
به گفته سالاری، سطح قابل توجهی از زمین های زراعی اطراف روستای سالاری زیر کشت است و این اتفاق موجب شده تا خیال کشاورزان از بابت تامین آب برای آبیاری مزارع شان آسوده باشد.

حسین قاسمی، یکی از ساکنین شهر زابل نیز در گفتگو با خبرنگار عصرهامون، اظهار کرد: مردم سیستان سال هاست که برای آمدن آب دعا می کنند.

وی ادامه داد: غیر از برکتی که آب برای مزارع کشاورزان دارد، باعث کاهش آلودگی هوا و گرد و خاک در منطقه نیز می شود.

وی تصریح کرد: تلاش های شبانه روزی پرسنل سپاه و دیگر دستگاه ها باعث شده تا ورود آب به شکل مناسبی مدیریت شود و مشکل خاصی برای مردم پیش نیاید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۹۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات حزب الله به مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نیرو‌های حزب الله لبنان امروز جمعه در ادامه حمایت‌های خود از مردم غزه و پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، مواضع این رژیم را در مناطق مرزی فلسطین اشغالی در هم کوبید.
رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند که در جریان حملات سنگین موشکی حزب الله، آژیر‌های خطر در شمال ارتفاعات «میرون» واقع در منطقه «الجلیل» (شمال فلسطین اشغالی) به صدا درآمده است.
این منابع خبر دادند که در جریان این حملات، صدای چند انفجار مهیب شنیده شده است. شبکه ۱۴ اسرائیل می‌گوید که در جریان این حملات، دستکم ۱۸ موشک از لبنان شلیک شده است.
این رسانه‌ها همچنین اذعان کردند که یک انفجار مهیب در منطقه «الجلیل الاعلی» شنیده شده، ولی هنوز علت این انفجار مشخص نیست.
جنبش حزب الله هم با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که ساعت ۱۴ و ۳۵ دقیقه به وقت محلی، محل تجمع نظامیان اسرائیلی را در منطقه مقابل شهرک «یارون» هدف حمله موشکی قرار داده است.
نیرو‌های مقاومت لبنان ساعت ۱۶ و ۵۰ دقیقه هم، دستگاه‌های جاسوسی واقع در مقر «رویسات العلم» واقع در ارتفاعات اشغالی «کفرشوبا» را هدف قرار دادند و منهدم کردند.

دیگر خبرها

  • احداث ۲۰ پروژه جدید در جنوب تهران/ ساخت پارکینگ زیرسطحی در محله جوادیه
  • خطر سیل در کمین نان مردم جنوب کشور
  • نقش مهم سد‌ها در کنترل سیلاب سیستان و بلوچستان
  • قایق هایی که پس از سالها در کنار کوه خواجه سیستان به آب افتاد
  • هوای سیستان بارانی شد + فیلم
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در زابل
  • سیستان بارانی شد
  • حملات حزب الله به مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین
  • تشکیل شورا نماد برجسته مردم سالاری است/ جان‌بخشی به نظام شورایی مزیت بزرگی برای کشور است
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است