Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@02:05:16 GMT

امید به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد برگشت

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۰۵۴۶

امید به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد برگشت

گچساران- ایرنا - در حالی که از سه دهه پیش تاکنون ساز زندگی عشایری ناکوک شده بود و بسیاری از آنان به زندگی مصرف گرایی حاشیه شهرها روی آورده بودند اما توسعه زیرساخت های رفاهی و اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از اهالی را به زادگاه های خود برگرداند.

به گزارش ایرنا،ترک مناطق عشایری در این استان از سه دهه اخیر آغاز شد به طوری که جمعیت عشایر کهگیلویه و بویراحمد که در سال 1366 بیش از 17 هزار خانوار با 113 هزار نفر جمعیت بود به 11 هزار و 200 خانوار با 70 هزار نفر در سال های اخیر کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل عشایر کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در چهار سال گذشته یک هزار و 200 خانوار به جمعیت عشایر این استان افزوده شده است.
مجید علی پور گفت: جمعیت عشایری کهگیلویه و بویراحمد 11 هزار و 200 خانوار بوده که هم اکنون به 12 هزار و 400 خانوار رسیده است.
وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات خرید دام، بالا رفتن سطح درآمد عشایری، اجرای طرح زنجیره ای تولید گوشت و ایجاد زیرساخت های رفاهی از مهمترین دلایل افزایش جمعیت عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
علی پور ابراز کرد: توسعه فرهنگ استفاده از سوخت های فسیلی در مناطق عشایری در چند سال اخیر موجب کاهش قابل توجه مهاجرت عشایر به مناطق روستایی و شهری استان شده است.
علی پور تصریح کرد: بیش از 80 میلیارد ریال تسهیلات روستایی و عشایری به 273 طرح در در مناطق عشایری این استان در سال گذشته پرداخت شد.
وی ادامه داد: افزون بر یکهزار میلیارد ریال تسهیلات خرید دام به جوانان جویای کار عشایر این استان تاکنون پرداخت شده است.
وی بیان کرد:10 هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، 400 تن پشم، 26 هزار تن شیر، 180 تن انواع روغن های دامی و هفت هزار و 500 تن گوشت قرمز تولید سالانه از سوی عشایر این استان تولید می شود.
علی پور ابراز کرد: دولت تدبیر امید توجه ویژه ای به زیر ساخت های عشایری این استان داشته بطوری که میزان اعتبارات عشایر کهگیلویه و بویراحمد 90 درصد افزایش یافت.
وی تصریح کرد: اعتبارات عشایری این استان از 10 میلیارد ریال به 160 میلیارد ریال رسیده است.
علی پور اظهار داشت: هم اکنون تعداد دام های در اختیار عشایر این استان 2 میلیون و 40 هزار راس است.
وی تصریح کرد: 73 طرح عمرانی سال گذشته در مناطق عشایری این استان اجرا شد که امسال این تعداد پروژه ها 10 درصد افزایش خواهد یافت.
وی ابراز داشت: احداث 700 هکتار باغ مرکبات با سیستم‌های آبیاری نوین،2 تعاونی خرد محلی برای صنایع دستی، دامپروری نیمه صنعتی نظیر گاو شیرده،زیرساخت‌های آب، برق، گاز، جدول کشی از جمله خدمات انجام شده در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد است.
با توجه به نامگذاری امسال به نام رونق تولید و نقش عشایر در تولید از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، فراهم شدن زمینه مهاجرت معکوس به مناطق عشایری ضرورتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
عشایر که با طبیعت انسی دیرینه دارند شب های پرستاره که در دیگر نقاط کشور کمتر خودنمایی می کند، نواهای دلنشین طبیعت چون شرشر آب چشمه ها، صدای گونه های حیات وحش، خوردن غذاهایی که به دست خودشان تولید می شود را از زیبایی های زندگی عشایر می دانند.
این قشر کم توقع می گویند:در صورتی که آب و علوفه باشد حاضر نیستند سادگی زندگی خود را با زرق و برق های شهر عوض کنند.
شاید تا چند سال پیش زیبایی های زندگی عشایر به عنوان زیباترین شیوه زندگی سنتی ایرانی آنچنان به چشم نمی آمد اما حالا با بارندگی های سال زراعی جاری و پایان خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد عشایرنشینی رونق دوباره ای گرفته است.
به طوری که پس از سال ها کوچ زود هنگام امسال با توجه به بارش‌های اخیر ، تاریخ کوچ عشایر در استان از ۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت تعیین شده است.
به گفته مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بارندگی های اخیر در این استان موجب جوشش و پر آب شدن 100 درصد از چشمه های خشک شده مناطق عشایری این استان شده است.
مجید علی پور توضیح داد: 350 حلقه چشمه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سال های متمادی به دلیل کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی به‌ طور کامل خشک شده ‌بودند که بر اثر بارندگی سال زراعی جاری هم اکنون دبی آنها به طور چشمگیری افزایش یافته است.
وی افزود: بیش از 570 حلقه چشمه و قنات شناسنامه دار در مناطق عشایری این استان وجود دارد.
جامعه عشایری که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) ذخایر انقلاب هستند علاوه بر ایفای نقشی اثرگذار در تولید، غیرت و تعصب آنها در حفظ یکپارچگی سرزمینی و دفاع از وطن مثال زدنی هستند.
زندگی عشایر در سیاه چادرها و کوچ فصلی به نقاط مختلف کشور برای دستیابی به شرایط بهتر در پرورش دام ، تولید محصول های لبنی و صنایع دستی کشور ، نقش آنان را در خدمت به کشور برجسته کرده است.
در چهار دهه اخیر بهبود زیرساخت های جاده ای، آب،برق،گاز، گسترش سواد و فضاهای آموزشی باعث تغییر های شگرفی در زندگی مردم کهگیلویه و بویراحمد از جمله عشایر شده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: از بعد از انقلاب تاکنون بیش از 9 هزار کیلومتر ایل راه برای عبور و مرور عشایر در کهگیلویه و بویراحمد احداث شد.
علی پور اظهار داشت: انجام هر کیلومتر زیرسازی و آسفالت در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد سه میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
جمعیت دانش آموزی عشایر استان سه هزار و 695 نفر است.
برای ارتقای آموزش در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد 205 مدرسه عشایری در 150 منطقه عشایری این استان احداث شده است.
هم اینک از مجموع 205 مدرسه عشایری استان 88 مدرسه به علت تراکم پایین جمعیت به‌صورت کانکس و چادری و مابقی ساختمان آموزشی دارند.
هم اکنون بیش از 482 معلم کار تدریس به دانش آموزان عشایری را بر عهده دارند.
به منظور جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان عشایر در مقطع دوره اول متوسطه که استان فاقد مدرسه شبانه روزی بود یک آموزشگاه شبانه روزی به بهره برداری رسید.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت که مبادا شرایط خاص امروز، تکنولوژی ، فناوری ها ، دنیای ماشینی امروز و البته برخی مرارت ها و سختی های روزگار سبب فراموشی و غفلت عشایر از گذشته های پرافتخار پدران قد خمیده و مادران رنج کشیده خود شود و دانش آموزان عشایری این مهم را همچنان آویزه گوششان کنند.
علی محمد احمدی با اشاره به اینکه از بعد از انقلاب تاکنون حمایت از عشایر همیشه مورد توجه دولت ها بوده گفت: خدمات دولت ها به عشایر از بعد از انقلاب تاکنون قابل تحسین است.
وی معتقد است که هویت، تمدن کهن ایرانیان و بسیاری از صفات برجسته انسانی و اسلامی به شیوه های ناب زندگی عشایری از گذشته های دور گره خورده است.
او می گوید غیرت و جوانمردی، وفاداری، عشق به میهن، قدرشناسی و سخت کوشی از واژه هایی است که همواره از بعد از انقلاب تاکنون با عشایر دلیر و سلحشور کهگیلویه و بویراحمد و زاگرس نشینان عجین است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: هرگونه زیرساخت و امکاناتی حتی فضای ارتباطی و فناوری ها و سایر امور زیربنایی باید از مناطق عشایر و روستاها آغاز و ایجاد شود.
احمدی توسعه و گسترش روزافزون شهرنشینی را اشتباهی راهبردی در گذر زمان دانست و گفت: باید این مسیر اشتباهی که فناوری و تکنولوژی را به جای روستاها و مناطق عشایری در اختیار شهرنشینان قرار داده ایم اصلاح شود.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: ظرف پنج سال گذشته تعداد 55 مدرسه پیش ساخته حتی در دورترین نقطه عشایری در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.
هادی زارع پور اضافه کرد: تاکنون افزون بر 12 هزار نفر از دانش آموزان مدارس روستایی و عشایری در سطح استان مشمول اجرای طرح غربال گری و سنجش سلامت قرار گرفته اند.
وی ابراز داشت: بیش از 60 درصد از مدارس مناطق عشایری این استان هوشمند سازی و به امکانات و تجهیزات روز آموزشی مجهز هستند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6110

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اميد عشاير كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۰۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد

روح الله نظامی مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت:  ۳۰۰ کیلومتر از راه‌ها و جاده‌های عشایری در این استان به منظور برطرف کردن آسیب‌های ناشی از سیلاب، با هفت میلیارد ریال اعتبار بهسازی و بازگشایی می‌شود.

وی اضافه کرد: سیلاب از مهمترین دلایل صدمه به جاده‌های عشایری و ایلراه‌هاست و بر همین اساس اداره عشایر به منظور تسهیل در تردد و کوچ عشایر عملیات تیغ زنی و بازگشایی را انجام می‌دهد.

نظامی با اشاره به آغاز مطالعات و مستندسازی در حوزه جاده‌های عشایری استان مرکزی اضافه کرد: امسال برای این منظور یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده و طرح هم اکنون در دست مشاور برای انجام مطالعات است.

وی خاطر نشان کرد: پس از انجام مطالعات برخی از جاده‌های عشایر استان با تامین اعتبارات از محل منابع دولتی آسفالت و برخی الی راه‌های مال رو نیز به صورت شوسه احداث می‌شود.

استان مرکزی دارای ۷۷۰ خانواده عشایر با چهار هزار نفر جمعیت است که ۹۰ درصد آنان در شهرستان‌های ساوه و زرندیه مستقر هستند؛ این قشر با ۳۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان