Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زنجان - ايرنا - منطقه گردشگري گاوازنگ زنجان از جمله طرح هاي مهم استاني است که با وجود گذشت 2 دهه، مشکلات متعدد آن نظير معارضان، نبود زيرساخت هاي لازم و ساخت و سازهاي غير اصولي رفع نشده و اين موضوع انجام امور مختلف در اين منطقه را با کندي مواجه کرده است.

به گزارش ايرنا، منطقه گاوازنگ براي اغلب شهروندان زنجاني نامي آشناست، بسياري از خانواده ها در روزهاي پاياني هفته بسته به شرايط جغرافيايي ساعاتي را با ديگر اعضاي خانواده در اين مکان مي گذرانند، اما تمامي زيرساخت هاي لازم براي يک منطقه گردشگري و تفريحي در گاوازنگ فراهم نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منطقه گردشگري گاوازنگ زنجان يک مجموعه بسيار مستعد براي تقويت اقتصاد شهري و استاني، بهبود شاخص هاي اجتماعي در نشاط، شادابي و سلامت جامعه، ايجاد رضايتمندي در شهروندان و گردشگران و همچنين ايجاد اشتغال پايدار زود بازده است.
به دليل مشکلات و چالش هاي سالهاي گذشته، طي 2 دهه اخير، اهداف ياد شده در اين منطقه تا کنون محقق نشده است، در اين ميان سازمان همياري شهرداري هاي استان بر اساس تفويض اختيار از سوي معاون عمراني استانداري و طبق قرارداد با اداره کل منابع طبيعي متولي اجراي اين طرح مهم هستند.
مديرعامل سازمان همياري شهرداري ‌هاي استان زنجان در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: اين پروژه مهم استاني اوايل دهه 70 به عنوان منطقه گردشگري انتخاب و با انتقال خانوارهاي ساکن در آن به روستاي ` امند` موضوع تملک زمين هاي مالکان براي اجراي پروژه مطرح شد.
سعيد اميدي افزود: با شروع اين روند، روستائيان موضوع واگذاري زمين خود به پروژه را با معاونت عمراني وقت استانداري توافق کردند که در اين فرآيند بخشي از زمين ها مستثنيات بوده و قابليت معامله داشتند.
وي اضافه کرد: برخي ديگر جزء اراضي ملي بوده اند و مسئولان و مديران وقت با رويکرد معارض از پروژه ها نسبت به صلح زمين هاي ملي با اهالي منطقه اقدام مي کردند.
اين مسئول ادامه داد: درسال هاي بعد، استانداري براي تسهيل روند اجرا، موضوع پروژه را به سازمان همياري شهرداري هاي استان زنجان (با سهامداري تمامي شهرداري هاي استان) تکليف و تعويض کرد.
اميدي افزود: متعاقب آن، موضوع به عقد قراداد واگذاري اراضي 100 هکتاري ( در قالب موجر- مستاجر و انتقال سند زمين پس از اجراي کامل طرح) به سازمان از سوي اداره کل منابع طبيعي منجر شد که پس از سال ها با کسر حرايم راه، مسيل و تاسيسات زير بنايي (برق و گاز) مساحت عرصه به 75 هکتار کاهش يافت.
وي اظهار داشت: پس از ورود سازمان همياري به اين طرح و در راستاي تملک کامل روستا موضوع ايجاد شهرک مسکوني جديد با هدف و پيش بيني الزامات بهداشتي، آموزشي و فرهنگي و متعاقب آن عقد تفاهم نامه هاي تملک و واگذاري زمين معوض با روستاييان مطرح شد.
مديرعامل سازمان همياري شهرداري ‌هاي استان زنجان ادامه داد: پس از آن واگذاري برخي قطعات مسکوني يا تجاري در محل پروژه به اشخاص، با هدف تامين مالي پروژه انجام گرفت که از سال 92 به دليل ايردهاي وارده از سوي برخي دستگاه هاي نظارتي، در عمل تمامي روندهاي پيشين متوقف شد.
** فروش زمين انجام نگرفته است
وي اضافه کرد: رويکرد جدي اعضاي هيات مديره سازمان (معاونت عمراني استانداري به عنوان رئيس هيات مديره، شهردار زنجان، مدير کل جذب سرمايه گذاري استانداري به عنوان اعضاي هيات مديره و شهردار سلطانيه به عنوان بازرس اصلي و مدير عامل سازمان به عنوان منتخبان سهامداران در سال 96) بر قانونمندي، شفافيت و بازگرداندن پروژه به مسير اصلي و ايفاي تعهدات سنواتي به ذينفعان حقيقي، حقوقي و مهار تبعات ناشي از حواشي سال هاي گذشته است.
اين مسئول ادامه داد: در اين دوره کاري به رغم محدوديت هاي جدي نقدينگي براي تامين هزينه هاي جاري و توسعه اي پروژه، هيچ گونه فروش زمين انجام نگرفته و اين اولين گام اصلاحي مهم براي بازگرداندن پروژه به مسير اصلي منطقي بوده است.
وي با اشاره به اينکه منطقه گردشگري و تفريحي گاوازنگ زنجان فاقد زير ساخت و گاز بوده است، اضافه کرد: علاوه بر آن به لحاظ راه هاي مواصلاتي نيازمند عمليات تعريض باند و ايجاد مسيرهاي جديد دسترسي براي کنترل ترافيک به ويژه در زمان هاي خاص مانند ايام بهار و تابستان و برگزاري جشنواره ها و رويدادهاي ملي و استاني است.
اميدي افزود: متاسفانه در عمل به دليل تخصيص نيافتن رديف هاي اعتباري تا کنون و به رغم بسياري از فعاليت هاي سازمان به لحاظ تملک اراضي و اجراي مسيرهاي دسترسي، بصورت کامل حل و فصل نشده و در اين ميان جذب سرمايه گذار و شرکاي اقتصادي را با چالش جدي مواجه کرده است.
به گفته مديرعامل سازمان همياري شهرداري ‌هاي استان زنجان هم اکنون اين موضوعات با همکاري معاونت استانداري در حال بررسي و مطالعه بوده که اقدامات اجرايي از سوي دستگاه هاي مربوطه بايد انجام گيرد که بي ترديد مهمترين چالش، تامين منابع مالي است.
اميدي افزود: با توجه به تغيير سياست هاي اجرايي براي اين پروژه در طي بيش از 2 دهه به لحاظ ساخت و ساز، نابساماني هايي در اين منطقه حاکم شده و به دليل وجود جذابيت هاي تجاري در منطقه به خصوص در پنج سال گذشته، تمايل اشخاص بومي و بطور عمده غير بومي براي سودجويي براي ايجاد واحدهاي تجاري غير مجاز و غير پاسخگو به مراجع مختلف افزايش يافته است.
وي اضافه کرد: با توجه به اينکه اجرائيات اين سازمان ضابط قضايي محسوب نمي شود تاکنون احکام صادره کميسيون ماده 99(بيش از100 حکم صاده) مبني بر قلع و تخريب بناهاي غير مجاز انجام نشده است.
اين مسئول ادامه داد: ايجاد کار گروهي متشکل از دستگاه هاي مربوطه از جمله فرمانداري، نيروي انتظامي و مجموعه دستگاه هاي حقوقي و قضايي براي ساماندهي اين مجموعه ضروري بوده و در غير اينصورت تبعات اجتماعي بيشتري قابل تصور است.
** توافق با شهرداري زنجان براي واگذاري و يا مشارکت در تکميل طرح
مديرعامل سازمان همياري شهرداري ‌هاي استان زنجان ادامه داد: بازنگري در طرح گردشگري گاوازنگ با رويکرد تسهيل و تسريع در روند اجراي طرح، استفاده بهينه از ظرفيت هاي اقتصادي، گردشگري و کارآفريني با به حداقل رساندن مداخله براي تملک و فعال سازي مالکين خرد و سرمايه گذاران در راستاي تکميل طرح 2 بستر قانوني در نظر گرفته شده است.
وي اظهار داشت: رفع موانع حقوقي و قانوني موجود و هموار کردن فضا براي ادامه مسير در بستر قوانين وزارت جهاد کشاورزي و منابع طبيعي، نيازمند تصميم روشن و مشخص نهادهاي نظارتي، تسريع در صدور سند براي قطعات 14 گانه به نام سازمان، تعيين تکليف تفاهم نامه ها با افراد و همچنين زمين هاي ملي واگذار شده با اشخاص حقيقي و حقوقي است.
اميدي افزود: با توجه به تجربه مشابه موفق باراجين قزوين و ظرفيت هاي بالاي اجرايي و قانوني در محل شهرداري، انجام توافق با شهرداري زنجان براي واگذاري کل طرح به شهرداري با رعايت الزامات حقوقي، تعيين تکليف تعهدات (ازجمله زمين هاي مسکوني و تجاري فروش رفته) انتقال تمامي کارکنان مرتبط با طرح به شهرداري را شامل مي شود.
** تغيير مديريتي و قيمت ها از علل کندي اجراي پروژه گاوازنگ زنجان
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري زنجان نيز در ارتباط با موانع و مشکلات منطقه گردشگري گاوازنگ زنجان گفت: اين طرح از 2 دهه گذشته به منظور توسعه گردشگري اين استان مورد توجه قرار گرفت.
مهرداد سلطاني افزود: ابتدا استانداري در اين طرح وارد عمل شد و سپس توسعه بخش هاي مختلف گاوازنگ را به سازمان همياري شهرداري هاي زنجان واگذار کرد که براي شتاب بخشي برنامه ها بودجه هاي استاني و سازماني نيز تزريق شد.
وي اضافه کرد: نتيجه کارهاي انجام شده، به ايجاد برخي زير ساخت هاي لازم از قبيل راه هاي کوهستاني، درياچه، فضاي سبز و بخشي از امکانات تفريحي و رفاهي در اين منطقه منتهي شد.
اين مسئول ادامه داد: در اين طرح يک شهرک گردشگري در نظر گرفته شده بود که انجام اين کار نيز مستلزم جابجايي بافت غيررسمي موجود در اين منطقه بود.
وي يادآوري کرد: براي جابجايي بافت غير رسمي اين منطقه نيز تصميم بر اين گرفته شد که زمين هايي بصورت مسکوني اختصاص يابد و بافت جابجا و سپس طرح اجرايي شود.
سلطاني افزود: اين سياست 20 سال در منطقه اجرا شد که برخي از بافت ها تملک شد و برخي ديگر انجام نشد، اما در عمل بواسطه گذشت زمان و تغيير قيمت ها، تغيير سياست مديريت ها در دولت ها، آنگونه که بايد و شايد طرح به سرانجام نرسيد.
وي اظهار داشت: بر اين مبنا مي توان گفت حتي سکونتگاه هاي غير رسمي در اين منطقه نه تنها کاهش نيافت بلکه روند افزايشي يافت که در عمل نتيجه لازم محقق نشد.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري زنجان گفت: وجود مسائل مختلف اين مسير پيش رو نشان داد که رويکرد استان براي اجراي اين پروژه بايد تغيير و بازنگري شود که در اين ميان بخش هاي بزرگي از طرح که اجرا نشده بود، به دليل صرف هزينه هاي بالا، بايد سبک سازي مي شد.
وي اضافه کرد: اين کار بايد مطابق با واقعيت ها و امکانات انجام مي شد و گام ديگر اينکه سازمان همياري شهرداري ها براي اجراي کارهاي خود در اين طرح هزينه هاي زيادي را صرف کرد و از طرفي اقدامات غير تخصصي را نيز انجام داد.
سلطاني افزود: بر اين اساس با کارهاي انجام گرفته قسمتي از فعاليت ها که در تخصص شهرداري بود با رايزني ها، ساماندهي و منافع حاصل از آن به صورت يک بسته کامل از طريق شهرداري کمک گرفته شده است.
وي اظهار داشت: رويکرد ديگر استان اين است که بجاي تملک کل پروژه امکان استفاده از مالکيت قانوني زمين براي افراد و بهره برداري از آن فراهم شود و در اين راستا از ظرفيت هاي قانوني براي تغييرات کاربري مرتبط با گردشگري استفاده خواهد شد.
اين مسئول ادامه داد: اين کار به شرط آن انجام مي گيرد که با کليت طرح همخواني داشته باشد و احراز مالکيت نيز به درستي انجام گيرد، تا افراد از حقوق قانوني خود استفاده کنند.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري زنجان، گفت: واگذاري بخشي از کارها به شهرداري، بخش خصوصي و افراد و کاهش تصديگري سازمان همياري شهرداري ها از رويکردهاي مورد توجه استان است.
وي اضافه کرد: متاسفانه انباشت مشکلات گوناگون اين طرح طي سالهاي گذشته امکان شتاب بخشي به اجراي برنامه هاي مختلف را سلب کرده و در اين ميان پرونده هاي حقوقي از چالش هاي جدي اين طرح است.
سلطاني خاطرنشان کرد: ورود ارگان هاي متولي امر به ويژه دستگاه هاي نظارتي در اين طرح مي تواند به اجراي بهتر برنامه ها کمک کند و چشم انداز بهتري را براي شهروندان زنجاني فراهم کند.
9646/6085
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۱۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد

شهردار منطقه ۱۳تهران ضمن تشریح رویکرد و برنامه‌های این منطقه در سال جاری، از بوستان جنگلی سرخه‌حصار و پایانه شرق تهران به عنوان فرصت‌های آینده شرق تهران نام برد.

به گزارش ایسنا، محمد هادی علی احمدی، شهردار منطقه ۱۳ تهران، توجه به مشارکت عمومی و بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه برای تدبیر مسائل شهر را ۲ رویکرد مهم در شهرداری این منطقه برشمرد و اظهار کرد: در این میان، بافت فرسوده، امکانات رفاهی و تفریحی، بوستان‌های محلی، مناطق مسکونی فشرده در حوالی دوشان تپه و پایانه قدیم مسافربری شرق از جمله موارد دارای اهمیت در سال‌های گذشته بوده است.

وی گفت: در راستای غلبه بر برخی از مشکلات قدیمی و تحقق خدمت به شهروندان، با دستور شهردار تهران و پیگیری های مستمر شهرداری منطقه۱۳، توافق بزرگ دوشان تپه به زودی به نتیجه می رسد و با انجام این توافق، خیابان دماوند به پیروزی می رسد و بسیاری از مشکلات این محدوده در شرق تهران کاهش می یابد.

علی‌احمدی افزود: همچنین پایانه جدید شرق (پردیس مسافری شهر تهران) با دستور شهردار تهران، با محوریت سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران و پیگیری‌های مکرر منطقه ۱۳ بعد از وقفه طولانی در تکمیل، در این دوره مدیریت شهری فعال و جهت ارتقای کیفیت حمل و نقل و کاهش ترافیک در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. مجموعه سرخه حصار نیز که در محدوده شهرداری این منطقه قرار دارد، ظرفیت و فضایی مناسب برای شهروندان است و می‌تواند در توسعه گردشگری در شرق پایتخت موثر باشد.

به گفته شهردار منطقه۱۳؛ از مهم‌ترین پروژه‌های غیر مستمر احداثی شهرداری منطقه۱۳ در سال ۱۴۰۳ می‌توان به توسعه فضای تفریحی گردشگری سرخه حصار، احداث سوله چند منظوره شهید دوران، بهسازی معابر اراضی دوشان تپه، احداث رفیوژمیانی خیابان پیروزی، احداث پیاده راه افضلی، احداث اسکان کارگری نواحی دو و سه و اجرای شبکه آبیاری تحت فشار و احداث مرکز فوریت‌های امدادی در بوستان جنگلی سرخه حصار، ادامه بازسازی و تغییر کاربری ساختمان‌های اراضی ساصد اشاره کرد.

علی احمدی تصریح کرد: همچنین طرح "من شهردارم" نیز نقش تعیین کننده‌ای در بودجه ۱۴۰۳ منطقه۱۳ دارد که در این راستا ۱۲۸ پروژه در حوزه‌های خدمات شهری، ترافیک، فنی و عمرانی، اجتماعی و فرهنگی با مشارکت شهروندان اجرایی می‌شود.  علاوه بر این ۴۰ برنامه مناقصه و کمیسیون نیز در قالب انعقاد قرارداد نواحی و چاپ مناقصه پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته، فرصت‌های مستعد رشد در محلات مختلف منطقه شناسایی شده که در نظر داریم با استفاده از ظرفیت سازمان‌های دخیل، سازوکارهای لازم برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان فراهم کنیم که در این زمینه حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های منطقه۱۳ این نیازها را شناسایی و پیگیری می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • رتبه برتر سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی
  • افزایش ۳.۶ برابری سرانه بودجه شهرداری استان
  • تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت
  • بودجه شهرداری‌های زنجان ۳ برابر شد
  • تمرکز شهرداری‌ها در ارزش‌افزوده تولید و ثروت باشد