Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@18:33:40 GMT

با وجود بارش های بی سابقه اما منابع زیرزمینی ضعیف است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۴۴۶۴

با وجود بارش های بی سابقه اما منابع زیرزمینی ضعیف است

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه بارش های فروردین ماه امسال، وضعیت بارندگی استان را به دو درصد بالاتر از حد طبیعی رساند؛ بر پیگیری مجدانه طرح های آبخیزاری و آبخوان داری به دلیل ضعیف بودن منابع زیرزمینی استان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، تورج جدیدی، مدیرکل هواشناسی استان، امروز(۲ اردیبهشت)در جلسه شورای مدیریت بحران استان با بیان اینکه بارش های فروردین ماه امسال، وضعیت بارندگی استان را به دو درصد بالاتر از حد طبیعی رساند؛ اظهار داشت: اما خشکسالی های هیدرولوژی وجود دارد و منابع آبی زیرزمینی ما خالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی بر پیگیری مجدانه طرح های آبخیزاری و آبخوان داری به دلیل ضعیف بودن منابع زیرزمینی استان و انباشت خشکسالی ها تأکید کرد و گفت: میانگین بارش استان تا قبل از فعالیت سامانه بارشی روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردین امسال، 19 درصد کاهش داشت و فقر بارشی در یک دهه و بیشتر را شاهد بودیم اما با این سامانه که بیشتر جنوب غرب و شرق استان را درگیر کرد 2.4 درصد بالاتر از نرمال بارندگی بلند مدت قرار گرفته در حالیکه در تغییرات بارش استان از ابتدای مهر 97 تا 20 فروردین 98 میزان 19.3 درصد کسر بارش وجود داشت.

 

جدیدی میانگین بارش استان کرمان بعد از بارندگی های اخیر را 122 میلیمتر اعلام کرد و با بیان اینکه میانگین کل کشور در سال زراعی جاری تاکنون 289 میلیمتر بارندگی داشته که در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است؛ بارندگی کشور در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل را دارای افزایش 156 درصدی و نسبت به بلندمدت 47 درصد عنوان کرد.

 

وی با افزودن اینکه استان کرمان 242 درصد افزایش بارندگی نسبت به سال قبل و یک و نیم درصد نسبت به بلندمدت افزایش بارندگی داشته است از پیش بینی وزش باد شدید در شرق و جنوب شرق استان در روزهای آینده و بارش رگباری خبر داد و افزود: اما مشکل ساز نخواهد بود و در شهر کرمان امشب و فردا دو تا سه میلیمتر بارندگی پیش بینی می شود.

 

 

رضا رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان هم حجم بارش ها در 10 و نیم میلیون هکتار میزان منابع طبیعی شمال استان در بارندگی سال زراعی جاری  را 22 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: 162 میلیمتر میانگین بارندگی و 10 و نیم میلیون مترمکعب حجم روان آب ها {در آبخیز مملکت} شهر کرمان را تهدید می کند.

 

 

ابراهیم علیزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان هم با اشاره به اینکه از 33 ایستگاه باران سنج 43 درصد ایستگاه ها بین 5 تا 30 درصد زیر میانگین و 57 درصد بین 5 تا 100 درصد بالای میانگین هستند؛ بارندگی در سال آبی جاری در ایستگاه های استان را 157.6 میلیمتر دانست و افزود: 238 میلیون مترمکعب ورودی به سدهای استان کرمان بوده و 73 درصد ظرفیت سدها پر است.

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: نیمه شعبان خبرگزاری شبستان جشن نیمه شعبان ارتش روز ارتش مسجد مقدس جمکران خبرگزاری امام زمان عج شبستان مدیرکل هواشناسی کرمان منابع زیرزمینی بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۴۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید شبانه استاندار از مناطق تحت تاثیر سیلاب شرق استان کرمان

ایسنا/کرمان در پی اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی و سیلابی شدن منطقه شرق استان، استاندار کرمان از چند محور در شهرستان بم و نرماشیر بازدید کرد.

محمدمهدی فداکار شامگاه ششم اردیبهشت ماه در پی اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی و سیلابی شدن شرق استان، وارد شهرستان بم شد و از محور بم-روداب بازدید کرد.

در ادامه استاندار کرمان با حضور در نظام‌شهر از محور نظام‌شهر - ارگ جدید نیز بازدید کرد.

این محور همچنان مسدود است اما هیچگونه خسارت جانی و مالی وارد نشده و آب ناشی از بارش باران در رودخانه هدایت و از منطقه مسکونی خارج شده است.

محور روداب شرقی روستای مهدی‌آباد نرماشیر مقصد بعدی استاندار کرمان بود که این روستا به دلیل بارش شدید باران دچار سیلاب شده است.

فداکار در حاشیه بازدید از این روستا گفت: در پی بارندگی در شرق استان به ویژه در منطقه بروات، سیلاب به طرف منطقه ارگ جدید، دشت مجاور آن، نظام شهر و نرماشیر هدایت شد و علی‌رغم حجم و سرعت بالای بارندگی اما خوشبختانه آسیب جدی وارد نشده است.

وی با بیان این مطلب که دو روستا تحت تاثیر بارش باران قرار گرفتند که آب در حال فروکش کردن و وضعیت آن در حال ساماندهی است، افزود: به لطف خدا، با مدیریت و آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی، خسارت خاصی اتفاق نیفتاده اما باید آمادگی لازم برای مقابله با خطرات ناشی از سیل را حفظ کرد.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در مجموع بارندگی‌های استان کرمان تلفات خاصی در منطقه حادث نشده، افزود: حدود ۱۱ روز است که استان درگیر سامانه بارشی بوده و در همه مناطق یعنی جنوب، شمال، شرق و غرب استان شاهد بارندگی بوده‌ایم و تاکنون با بیش از ۶۰ میلیمتر یعنی دو برابر میانگین بارندگی نسبت به سال گذشته بارش باران را داشته‌ایم.

وی با بیان این مطلب که با تلاش دستگاه‌های اجرایی، تدابیر قبل و حین بارندگی و بازدیدها، شاهد چالش خاصی در استان نبودیم، گفت: به غیر از یکی دو مورد خسارت به دام و جاده‌ها، خسارت قابل توجهی در استان رخ نداد است.

استاندار کرمان تصریح کرد: نزدیک به ۶۰۰ دستگاه و تجهیزات مختلف برای مقابله با خطرات احتمالی ناشی از سیل در مناطق مختلف استان مستقر شده بودند که وضعیت به خوبی کنترل شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهاران پربارش فارس
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • ادامه بارندگی ها در استان
  • بازدید شبانه استاندار از مناطق تحت تاثیر سیلاب شرق استان کرمان
  • سیلاب در شرق استان کرمان، بدون تلفات
  • فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند
  • از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • بارش باران با چاشنی رعدوبرق در کرمان