Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با انتشار پیامی به مناسبت روز زمین پاک بر ضرورت انجام مطالعات کاربردی، فرهنگسازی و اجرای بهینه طرح‌های تفکیک از مبدا و حمایت از مشارکت بخش خصوصی در عرصه مدیریت پسماند تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های‌ کشور، در پیام مهدی جمالی‌نژاد آمده است: «همه ساله در جهان در روز دوم اردیبهشت ماه، مراسمی با نام زمین پاک برگزار می‌شود که فلسفه آن پاک نگهداشتن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره زمین است. در کشور ما هم همزمان با دیگر کشورهای جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می شود و نخستین روز این هفته به نام «روز زمین پاک» نامگذاری شده است.

طی سال‌های اخیر و با توجه به اقداماتی که از سوی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی انجام شده،‌ شاهد پیشرفت‌هایی در حوزه مدیریت پسماند بوده‌ایم اما تا رسیدن به جایگاه پایدار در این عرصه فاصله داریم.

هم اکنون حجم عمده پسماندهای عادی را پسماندهای خانگی به خود اختصاص می‌دهد و جمع‌آوری و دفع آن‌ها هزینه‌های زیادی را به مدیریت شهری تحمیل کرده است و وقت بیشتری را از آن‌ها بابت مدیریت آن تا مراکز دفع و دفن می­‌گیرند و به عنوان دغدغه روزانه آن‌ها محسوب می‌شود. مطابق آمارها روزانه بیش از ۵۸ هزار تن پسماند در کشور تولید می شود و مدیریت صحیح و علمی با این مساله می‌تواند از شدت معضلات آن بکاهد.

دفن معمولی این حجم از پسماندهای تولیدی موجب بروز سالانه حدود ۴۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت زیست‌محیطی ناشی اشغال زمین برای دفن، آلودگی آب­‌های زیر زمینی ناشی از نفوذ شیرابه، تولید گازهای گلخانه­‌ای و عدم استفاده مجدد از منابع قابل بازیافت شده که این میزان به غیر از هزینه‌های درمان ناشی از بروز انواع بیماری‌ها در حوزه سلامت است.

امروزه با رشد شهرنشینی و تغییراتی که در روند زندگی شهرنشینان پدید آمده شاهد بروز تغییرات در نوع و حجم پسماندها هستیم و اگر روزگاری نه چندان دور پسماندهای خانگی که به راحتی و در مدت زمان اندک به چرخه طبیعت باز می گشتند، اما اکنون به پسماندهایی تبدیل شده است که زمانی بسیارطولانی برای بازگشت آنها به این چرخه مورد نیاز است.

ضمن آنکه در حال حاضر شهرها با مشکلاتی در زمینه مدیریت پسماندهای بیمارستانی و الکترونیک رو برو هستند و شاهدیم که روز به روز به حجم اینگونه پسماندها که عدم توجه اصولی و علمی به آن‌ها می‌تواند سلامت شهروندان را با مشکل مواجه سازد، اضافه می‌شود که در این خصوص دست اندرکاران امر از جمله در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بایستی به این حوزه‌ها همچنین تلاش برای تغییر الگوی مصرف شهروندان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط توجه کافی داشته باشند.

در این راستا سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ تاکنون در زمینه مدیریت پسماند اقدامات مختلفی را انجام داده که برخی از آنها عبارتست از:‌ پرداخت بیش از ۲۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت کمک به طرح‌های مدیریت پسماند شهری و روستایی به صورت منطقه‌ای در کشور،‌ پیگیری جهت ایجاد منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در قانون بودجه کل کشور (که تدوین و تصویب آیین نامه اجرایی آن در دستور کار قرار دارد)، تدوین شیوه‌نامه‌های مرتبط با قانون مدیریت پسماندها و آئین نامه اجرایی آن در زمینه مدیریت پسماندهای عادی، ویژه و....، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و استانداری‌ها.

حال که در روزهای ابتدایی سال ۹۸ قرار داریم از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انتظار دارم به منظور بهبود وضعیت کشور در عرصه مدیریت پسماندها به این موارد توجه لازم معطف کنند:

۱- توجه به انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی و در نظر گرفتن قانون مدیریت پسماندها و آئین نامه اجرایی آن در اجرای اقدامات و فعالیت‌های اجرایی مدیریت پسماندهای شهری و روستایی

۲- فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان در حوزه مدیریت پسماندها

۳- اجرای بهینه طرح‌های تفکیک از مبدا

۴- حمایت مالی و معنوی از مشارکت بخش خصوصی در عرصه مدیریت پسماند

امید است با تلاش پیگیرانه و مسئولانه مدیران اجرایی و شهرداران و کارکنان شهرداری‌ها و دهیاران بتوانیم وظایفمان را در زمینه ایجاد زمین پاک و محافظت ازکره خاکی به نحو احسن انجام دهیم.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روز جهانی زمین پاک سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۶۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد/کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی با ابلاغ بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی، موضوع ماده ۹۱ قانون مدیریت خدمات کشوری را در خصوص ممنوعیت رشوه، سوء استفاده از مقام اداری و دریافت هر گونه امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه متذکر شد.

به گزارش ایسنا، در این بخشنامه به علت وجود تعارض منافع جدی، دریافت هر گونه هدیه به هر شکل و تحت هر عنوان توسط کارکنان دولت در همه سطوح و در شئون مختلف اداری از جمله حوزه‌های ارزیابی عملکرد، نظارت و بازرسی، صدور مجوز، مالی و پشتیبانی در خصوص مناقصه، مزایده، عقد قرارداد و نظایر آن از افراد، سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی ممنوع اعلام شده است.

بر اساس ماده ۹۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، اخذ رشوه و سوء استفاده از مقام اداری ممنوع است و استفاده از هرگونه امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه در مقابل انجام وظایف اداری و وظایف مرتبط با شغل توسط کارمندان دستگاه‌های اجرایی در تمام سطوح از افراد حقیقی و حقوقی به جز دستگاه ذیربط خود تخلف محسوب می‌شود.

همچنین طبق این بخشنامه، بر اساس ماده ۹۰ قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که وظایف خود را با دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشاده‌رویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوطه انجام دهند و در مقابل عموم مراجعان به طور یکسان و دستگاه ذی‌ربط پاسخگو باشند.

سازمان اداری و استخدامی کشور با تاکید بر لزوم رعایت این بخشنامه و انجام مراقبت و رصد مستمر موضوع در تمامی سطوح ستادی و واحدهای تابعه، تاکید کرد که در صورت مشاهده موارد تخلف، افراد خاطی اعم از دهنده و گیرنده هدیه، باید جهت طی مراحل قانونی به بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقامات و مدیران مجاز یا هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و یا مراجع قضایی معرفی شوند.

بخشنامه صادره در پایان، مطابق ماده ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، مسئولیت نظارت و کنترل و حفظ روابط سالم کارمندان در انجام وظایف محوله را مدیران و سرپرستان بلافصل عنوان و تاکید کرده که در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند و در صورتی که این موضوع در حیطه مدیریت مسئولان مزبور مشاهده و اثبات شود، علاوه بر برخورد با کارمندان خاطی، با مدیران و سرپرستان کارمندان نیز که در جلوگیری از این موضوع اهمال کرده باشند نیز مطابق قوانین مربوط، رفتار خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901677

دیگر خبرها

  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است/ ضرورت کاهش زباله سوزی
  • انتصابات جدید در مناطق یک و چهار همچنین سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه
  • اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد/کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  •  اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت