Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ياسوج - ايرنا - رئيس سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد گفت: برنامه ريزي لازم براي مقابله با ورود ملخ هاي صحرايي به مزارع کشاورزي استان انديشيده شده است.

به گزارش ايرنا، چند استان جنوبي کشور تحت ‌تاثير کوچ بزرگ ملخ‌ها قرار گرفته ‌و سازمان حفظ نباتات آن را سنگين‌ترين حمله ملخ هاي صحرايي در40 سال گذشته توصيف کرده که در صورت تداوم امنيت غذايي را مختل مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزي تاکنون آسيب جدي به زمين‌هاي کشاورزي وارد نشده و با مبارزه با اين آفت برنامه هاي مقابله و مهار آنها به اجرا درمي آيد.
ملخ هاي صحرايي که تعداد آنها به ميليون ها نمونه مي رسد، حضور ترسناکي در برخي استان هاي جنوبي نظير بوشهر، هرمزگان، سيستان وبلوچستان، خوزستان، کرمان و شيراز که برخي از آنها منبع تامين نيازهاي کشاورزي و باغي کشور در اين ايام (اواخر زمستان و اوايل بهار) محسوب مي شوند، داشتند.
اين حشره بعد از طي هزاران کيلومتر از عربستان به خليج ‌فارس و سپس ايران رسيدند.
سازمان خوارو بار کشاورزي ملل متحد(فائو) نيز در گزارش خود آورده است:برخي از گروه‌هاي ملخ صحرايي به سمت عربستان حرکت کرده و درماه مارس در آنجا تخم‌ گذاري کردند،سپس به سمت جنوب غرب آسيا حرکت کرده و گروه‌هاي بزرگتر تشکيل داده و گياهان زراعي، باغي و حتي علف هاي هرز را مي خورند، اين نوع ملخ قدرت پرواز بسيار زيادي دارد و در يک شبانه‎ روز مي‎ تواند تا 150 کيلومتر پرواز کند.
اين نوع از ملخ ها در مسير عبور خود با تغذيه از سبزينه هاي مختلف ازجمله جنگل ها، باغهاي ميوه، علوفه، غلات، صيفي و مراتع را از بين مي برند و با توجه به قدرت تخريبي بالايي که دارند باعث قحطي در منطقه نيز مي شوند.
همچنين ملخ صحرايي مي تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 کيلومتر در ساعت پرواز کند.
الياس تاج الديني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با برگزاري نشست‌ مختلف با فرمانداران هشت شهرستان استان مديريت هاي شهرستان آمادگي کامل براي مقابله با ورود ملخ هاي صحرايي را دارند.
وي با اشاره به بازديد کارشناسان جهاد از مزارع استانهاي همجوار تصريح کرد: ورود ملخ هاي صحرايي به استان پايش و رديابي شده است.
تاج الديني تصريح کرد: اخبار غير رسمي مبني بر هجوم ملخ هاي صحرايي به اراضي بخش ديشموک شهرستان کهگيلويه در فضاي مجازي انشار يافته که کذب است.
72 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي اين استان زير کشت گندم ديم و 22 هزار هکتار زير کشت گندم آبي رفته است.
ميزان گندم مصرفي مورد نياز براي جمعيت 713 هزار نفري کهگيلويه و بويراحمد حدود 85 هزار تن اعلام شده است.
با پيش بيني کارشناسان زراعي استان، امسال بيش از 120 هزار تن گندم و جو از مزارع اين استان برداشت خواهد شد.
سالانه 800 هزار تن انواع محصولات کشاورزي در استان 713 هزار نفري کهگيلويه و بويراحمد توليد مي‌شود.
7531/1662
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۰۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به کشاورزان ، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، مدیرمبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشورگفت: به سبب جلوگیری از کاهش عملکرد تولید گندم، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم را انجام دهند.

معین با بیان اینکه در کشور ۶ میلیون هکتارزیر سطح کشت گندم آبی و دیم است گفت: مبارزه با سن غلات در سطح کشور از بهمن ماه سال گذشته آغاز و ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به اثر آفت سن گندم در عملکرد تولید، تاکنون سطح مبارزه به یک میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار رسیده است.

مدیرمبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پورهاید مبارزه به موقع صورت بگیرد.

درسال زراعی گذشته استان‌های کردستان، کرمانشاه واصفهان بهترین نتیجه را در عدم سن زدگی داشته اند.

دراستان کردستان تاکنون ۲۳۰ هزارهکتار گندم علیه سن سمپاشی و مبارزه شده است و قراراست ۱۵۰ هزارهکتار دیگرصورت گیرد.

دیگر خبرها

  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • سطح مبارزه علیه ملخ های بومی به ۲۷ هزارهکتار رسید
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • هشدار به کشاورزان ، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس