Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@02:54:30 GMT

استاد دانشگاه تهران: روان شناسی بومی کشور در خطر است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۰۶۸۵

استاد دانشگاه تهران: روان شناسی بومی کشور در خطر است

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر رضا پورحسین عصر دوشنبه در آیین اهدای نهمین جایزه علمی دکتر علی محمد کاردان استاد فقید روان شناسی و نکوداشت دکتر محمود منصور استاد برجسته روان شناسی در محل فرهنگسرای ارسباران اظهارداشت: روان شناسی بومی ادامه نهضت ترجمه است که این نهضت، زمانی بسیار خوب بود.
به گفته وی اقدام دکتر کاردان برای انتقال رشته روان شناسی اجتماعی به کشور لازم بود اما اکنون با برپایی مبانی روان شناسی اجتماعی باید کار حرفه ای در این جامعه انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این استاد دانشگاه گفت: با تاسی به روش علمی استادانی همچون کاردان، منصور و بزرگان دیگر، می توان روان شناسی بومی را بازیافت.
پورحسین افزود: متاسفانه در زمانه ای زندگی می کنیم که دغدغه علم داشتن مقداری از سکه افتاده است؛ تکثیر علم و مقاله نویسی، IsIپرستی و انتقال دانش و یافته، خود را به معنای تولید علم جا می زند.
عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران اظهارداشت: بزرگان ما روش انتقال را به ما آموختند اما امروز در اسارت توصیف علمی هستیم و از تبیین و تحلیل خیلی خبری نیست.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما در روان شناسی هستیم بدون اینکه بدانیم مبنای روان شناسی بومی ما انسان شناسی است یا اینکه بدانیم قائل به انسان شناسی الهی هستیم.
این استاد روانشناسی افزود: شاید گاهی به روان شناسی حمله می کنیم که مبتنی بر انسان شناسی الهی باشد و ما با انگ غیرعلمی زدن، فضا را در این حوزه به گونه ای ایجاد می کنیم که فردی صحبت از مبانی، تحلیل و تبیین روان شناسی نکند.
پورحسین با اشاره به سخنان دکتر منصور مبنی بر اینکه «روان شناسی برای غلبه بر میدان شناخت ابتدا از هوشیاری سود جسته و سپس به سوی رفتار روی آورده و تا رسیدن به نگاهی فراتر همچنان در اسارت توصیف باقی مانده و به نیاز تبیین کمتر پاسخ داده» گفت: براساس این سخنان احساس می کنم روان شناسی در ایران به سمت روانشناسی کمتر تحلیلی و غیرمبتنی بر مبانی انسان شناسی حرکت می کند.
عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، روان شناسی امروز ایران را کلینیک محور و انفرادی دانست و اظهارداشت: امثال بنده در کلینیک حضور داریم و گویی در جامعه ای زندگی می کنیم که می تواند هر جامعه ای باشد.
وی افزود: نمونه آن شرایط در حادثه سیل است؛ جایگاه و حضور روان شناسی و مشاوره در کجاست و ما چقدر می توانیم از این حضور به جامعه بهره بدهیم؛ به عبارتی روان شناسی ما، روان شناسی اینجایی نشده است.
پورحسین گفت: دکتر منصور معتقد بود روان شناسی وارداتی است و این علم باید راه خودش را طی کند تا بتواند به علمی بومی و بعد صادراتی تبدیل شود، ما تقریبا چنین رویکردی نداریم و اگر داشته باشیم، حرکت ها جسته و گریخته و تدوین نشده است، مگر اینکه نسل نو، بتواند شاخه ای از روان شناسی که مبتنی بر ویژگی های بوم شناختی کشور با عنوان «روان شناسی ایرانی» باشد را نشان بدهد.

**بیش از 200هزار دانشجو و فارغ التحصیل روان شناسی و مشاوره
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره نیز در این آیین با ارائه گزارشی از وضعیت روان شناسی کشور اظهارداشت: با توجه به زحمات اساتید برجسته روان شناسی و مشاوره همچون دکتر علی محمد کاردان و دکتر محمود منصور امروز این حوزه نسبت به دهه 70 بسیار متفاوت است.
دکتر محمد حاتمی با اشاره به وجود بیش از 200 هزار دانشجو و فارغ التحصیل روان شناسی و مشاوره در کشور گفت: امروز بسیاری از دانشجویان رشته های مهندسی و پزشکی انصراف داده اند و در رشته روان شناسی و مشاوره تحصیل می کنند و انتخاب رتبه های اول تا دهم علوم انسانی رشته روان شناسی و مشاوره است.
وی افزود: امروزه مقالات و کتب بسیاری در حوزه روان شناسی و مشاوره منتشر شده و مراجعه به روان شناس و مشاوره برای حل مشکلات خانواده، کودکان و نوجوانان به فرهنگ تبدیل شده و نگرش مردم به این حوزه تغییر کرده است.
حاتمی با اشاره به جایگاه برجسته سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در منطقه اظهارداشت: ضمن برگزاری همایش هایی برای ترویج اندیشه های اساتید، کیفیت بخشی در حوزه روان شناسی و مشاوره را به عنوان نظام حرفه ای در سلامت کشور مدنظر قرار خواهیم داد.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: با توجه به نیاز امروز مردم به مشاوره، متاسفانه افرادی که تحصیلات روان شناسی ندارد، خود را به عنوان روان شناس و مشاور معرفی و مخاطبان بسیاری را جذب می کنند.
وی تاکید کرد: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره برای مقابله با این افراد ضمن حفاظت از نظام روان شناسی، به افراد نااهل اجازه نخواهد داد که وارد این حوزه شوند و آنها را از این رشته حذف می کنیم.
حاتمی، برگزاری آیین نکوداشت برای بزرگان روان شناسی و مشاوره و اهدای نشان به آنان، ایجاد خانه روان شناسان و مشاوران و موزه روان شناسی و مشاوره برای آشنایی دانشجویان و علاقه مندان به این حوزه و درنظر گرفتن تسهیلات برای مشاوران و روان شناسان را از برنامه ها و طرح های سازمان نظام روان شناسی عنوان کرد.
همچنین در این آیین دکتر شهلا پاکدامن عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمدعلی بشارت عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران درباره ویژگی های شخصیتی و دیدگاه علمی دکتر منصور سخن گفتند.
آیین اهدای نهمین جایزه علمی دکتر علی محمد کاردان استاد فقید روان شناسی و نکوداشت دکتر محمود منصور استاد برجسته روان شناسی عصر دوشنبه با حضور دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران و دبیر جایزه علمی استاد دکتر علی محمد کاردان، دکتر رضا داروی اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و دکترغلامرضا اعوانی استاد پیشکسوت فلسفه، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از اساتید روان شناسی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
تهرام/7245/ 1008
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 دانشجو دانشگاه تهران سیل شورای اسلامی شهر تهران کودکان و نوجوانان 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۰۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند

کمال اکبری در نشست خبری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین که در سالن جلسات دانشکده دین و رسانه قم برگزار شد از ارسال ۱۵۳ مقاله به دبیرخانه خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۰ مقاله چاپ و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشکده دین و رسانه افزود: استقبال مراکز علمی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه قم، پژوهشگاه‌های وابسته به حوزه و دانشگاه و نیز مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین بسیار عالی بود. نیازمند استفاده از ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی برای تولیدات صدا و سیما هستیم.

دبیر همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین، محور‌های این همایش را "دین، فرهنگ و نظامات رسانه‌ای"، "دین، جهانی شدن و رسانه‌های نوین"، "دین و زیبایی‌شناسی رسانه‌های نوین"، "زبان دین و زبان رسانه‌های نوین" و "دین دیجیتال و رسانه‌های نوین" اعلام و خاطرنشان کرد: "روش‌شناسی مطالعات دینی و رسانه‌های نوین"، "فرهنگ، حکمرانی و رسانه‌های نوین"، "رسانه، خرده‌فرهنگ‌ها و تفاهم فرهنگی"، "رسانه‌های نوین، خانواده و سبک زندگی"، "هویت دینی، عدالت‌طلبی و رسانه‌های نوین"، "دین و قالب‌های برنامه‌سازی در رسانه‌های نوین" از دیگر محور‌های این همایش است.

اکبری عنوان کرد: "استعاره و تمثیل در رسانه‌های نوین"، "فرصت‌ها و چالش‌های دین در رسانه‌های نوین"، "چالش‌های اخلاقی حضور دین در رسانه‌های نوین"، "چالش‌های حقوقی حضور دین در رسانه‌های نوین"، "هنر‌های رسانه‌ای و عرفی‌سازی دین"، "دین، رسانه‌های نوین و چالش‌های زیست‌محیطی"، "تنظیم‌گری رسانه‌های نوین و حکمرانی فضای مجازی"، "فرهنگ و آینده‌پژوهی رسانه‌های نوین"، "علوم شناختی، دین و رسانه‌های نوین"، "هوش مصنوعی، دین و رسانه‌های نوین"، "رسانه‌های نوین و بازآفرینی انقلاب اسلامی" و "دین و تنوع زیبایی‌شناسی‌های نوظهور" از دیگر محور‌های این همایش ملی است.

رئیس دانشکده دین و رسانه قم گفت: این همایش برای تولید ادبیات علمی و فرهنگی در مبحث رسانه‌های نوین است، بنا به تغییرات ساختاری سازمان صداوسیما در استفاده از فرصت رسانه‌ای و فضای مجازی، پژوهش علمی در این زمینه ضروری است. همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» تلاشی از سوی همه اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه برای تولید ادبیات نظری در حوزه رسانه‌های جدید است.

دبیر این همایش تصریح کرد: اولین همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» پس از برگزاری ۱۷ پیش نشست در طول ۶ ماه گذشته و برگزاری ۱۱ نشست علمی، هشتم و نهم خرداد در استان تهران و قم با معرفی مقالات برگزیده برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند
  • کمک از دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد/ انصراف از دانشگاه به دلیل رفتارهای زشت استاد
  • استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»
  • تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • ۸ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تقدیر شدند
  • تهران و قم میزبان همایش دین‌، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • واکنش دانشگاه علوم خانواده دانشگاه تهران به انتقادات از همکاری با همسر سید ابراهیم رئیسی: جمیله علم الهدی فقط برای هیات جذب اساتید دانشکده تازه تاسیس «علوم خانواده» انتخاب شده، نه کارگروه هیات جذب کل اساتید دانشگاه تهران
  • خدشه‌دار شدن استقلال دانشگاه؛ «دخالت‌ها در دانشگاه زیاد شده است»