Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در نشست مجمع عمومی با عنوان گرامیداشت روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح به نیویورک سفر می‌کند طبق خبر‌ها شرکت در این نشست اصلی‌ترین برنامه محمدجوادظریف در سفر به نیویورک است و در عین حال مجید تخت روانچی سفیر جدید و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز همزمان با عزیمت ظریف به نیویوک عازم محل ماموریت خود می‌شود البته پیش‌بینی می‌شود وزیر خارجه در مدت زمان حضور خود در نیویورک چند مصاحبه مطبوعاتی و سخنرانی در اندیشکده‌های مستقل را نیز در برنامه خود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این نشست به پیشنهاد جنبش عدم تعهد در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شده و انتخاب نامی در ارتباط با دیپلماسی و صلح بدون هدف نبوده است.

بر اساس نوشته‌ها، کشور‌های عضو عدم تعهد در۲۶سپتامبر سال گذشته میلادی درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشستی برگزار کردند و در آن از اصل حاکمیت کشور‌ها و برابری حاکمیت ها، تمامیت ارضی و عدم دخالت در امور داخلی هر کشور یا ملتی حمایت کردند و خواستار اتخاذ اقدامات موثر برای ممانعت از اعمال تجاوز کارانه یا هر اقدامی که صلح را مخدوش کند، شدند و تاکید کردند از ترویج و تشویق حل و فصل اختلافات بین المللی با استفاده از ابزار صلح آمیز به طوری که صلح و امنیت بین المللی و عدالت در معرض خطر قرار نگیرند؛ پشتیبانی می‌کنند همچنین این کشور‌ها در بیانیه خود بر جلوگیری از تهدید یا استفاده از زور در روابط بین الملل نظیر رزمایش‌های تهاجمی و نظامی علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر دولتی که با اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد سازگار نیست، تاکید کردند.     ایجاد روابط دوستانه بر اساس احترام به اصل حقوق برابر و حق تعیین سرنوشت مردم در مبارزه علیه اشغال خارجی، دستیابی به همکاری بین المللی براساس همبستگی بین مردم و دولت‌ها در حل مسائل بین المللی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و یا بشردوستانه از جمله نکاتی بوده که در بیانیه عدم تعهد‌ی‌ها بر آن اشاره شده و ترویج و تشویق احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه بدون تبعیض نژاد، جنسیت، زبان ومذهب هم مورد تاکید قرار گرفته است. از طرفی دیگر این نشست مصادف با هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ گفته شده، در قطعنامه‌ای که مجمع عمومی سازمان ملل متحد به این منظور به تصویب رسانده ضمن تاکید بر خواسته کشور‌های جنبش عدم تعهد، آمده است؛ رویکرد چندجانبه گرایی و دیپلماسی می‌تواند سه رکن سازمان ملل متحد یعنی توسعه پایدار، صلح، امنیت و حقوق بشر را که علاوه بر چند جانبه بودن به یکدیگر نیز مرتبط هستند را با توجه به ماموریت‌ها و منشور ملل متحد تقویت کند. اعضای سازمان ملل متحد با تصویب این قطعنامه یادآور شدند که ارتقای چند جانبه گرایی و پایبندی به قوانین بین المللی و پیشرفت اهداف مشترک و پایدار سازی صلح از طریق دیپلماسی امکان پذیر است. حساسیت جامعه جهانی نسبت به یکجانبه گرایی گفته می شود که از اعضای سازمان ملل خواسته شده تا مزایای چندجانبه گرایی و دیپماسی برای صلح را با آگاهی بخشی و آموزش عمومی ترویج کنند، نکته قابل توجه در اینجاست که تصویب چنین طرحی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل نشان می‌دهد جامعه جهانی نسبت به سیاست‌های یکجانبه محور برخی کشور‌ها به خصوص آمریکا حساس شده‌است چنانچه با روی کار آمدن دونالد ترامپ و جمع شدن تندرو‌هایی همچون جان بولتون مشاور امنیت ملی وی ومایک پمپئو وزیرخارجه او در کنارهم و اعلام خروج از پیمان‌ها و نهاد‌های بین المللی، دولت‌های هم فکر این کشور را نیز به تامل واداشته تا مانع از زورگویی و بی اعتنایی کاخ سفید نشینان نسبت به قوانین و قواعد بین المللی شوند. مسئله مهمی دیگری که باید به آن اشاره کرد مربوط به تحولات رخ داده در جهان کنونی است از آمریکای لاتین گرفته تا خاومیارنه یکجانبه گرایی و رفتار‌های یکطرفه از سوی آمریکا کاملا مشهود است.

دخالت آشکار در امور داخلی کشور‌های آمریکای لاتین و تلاش برای براندازی و کودتا در این کشور‌ها دقیقا همان جای است که دهن کجی واشنگتن را نسبت به قواعد بین المللی نشان می‌دهد. ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، سوریه، لیبی و یمن، را می‌توان کشور‌های زخم خورده از یکجانبه گرایی آمریکا دانست. همچنین تصمیم دونالد ترامپ برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، شناسایی الحاق بلندی‌های جولان اشغالی تحت حاکمیت صهیونیست‌ها، تلاش برای مهار کره شمالی، اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و خروج از برجام و اقدام ضد نیرو‌های مسلح، این مهم را گوشزد می‌کند که سازمان ملل به عنوان یک نهاد مهم برای رایزنی میان ملت‌ها می‌تواند تریبونی را در اختیار مقامات کشور‌ها قرار دهد تا نگرانی‌های خود را از امور جهانی با دیگران به اشتراک بگذارند. جهان پسا غربی و آستانه مدلی برای چند جانبه گرایی این موضوع به خوبی بر همگان ثابت شده که امروزه یکجانبه گرایی مهم‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی است و کشور‌ها باید با هرگونه یکه تازی مقابله کنند اینکه کشوری برای تامین منافع ملی خود آینده کشور‌های دیگر را قربانی می‌کند زشت‌ترین تصویر تعاملات بین المللی است. تحولات جهانی به خوبی نشان می‌دهد که آمریکای کنونی دیگر نمی‌تواند هر آنچه را که می‌خواهد بر روی نقشه جهان نقاشی کند و هم ردیفانش در قدرت جهانی نیز چنین اجازه‌ای را به این کشور نخواهند داد بنابراین به قول وزیر امور خارجه کشورمان جهان وارد دوران پسا غربی شده و زمینه برای رشد و نمو دیگر قدرت‌ها فراهم شده است.   اگر برگ‌های تاریخ را ورق بزنیم ردپای پوتین سربازان آمریکایی از کوهستان‌های افغانستان تا شن‌ها طبس و ساحل دجله باقی مانده و روسای جمهوری که بر روی فرش قرمز کاخ سفید قدم می‌گذارند در حالیکه سایر دولت‌ها را با اتهامات بین الملل مجرم و عبور کننده از خطوط قرمز معرفی می‌کنند خود با بی اعتنایی و غرو تمام قواعد و قوانین بین المللی را به استهزاء می‌گیرند. در شرایط کنونی که وزیر خارجه کشورمان با هدف تشریح نقش دیپلماسی برای صلح عازم نیویورک شده باید بیش از هر زمان دیگری تز خود با عنوان جهان پسا غربی و نقش دیپلماسی برای حل مشکلات و بحران‌های جهانی و منطقه‌ای را گوشزد. شاید ظریف نشست‌های آستانه را به عنوان نمونه و مدل به صحن سازمان ملل ببرد تا به کشور‌ها نشان دهد علی رغم گفته مائو حرف حق همیشه از لوله تفنگ شنیده نمی‌شود بلکه می‌توان از پشت میز مذاکره نیز برای تلخ‌ترین داستان‌ها پایان خوشی را ترسیم کرد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی وزارت خارجه ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۱۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی برای توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان بین‌المللی کار

دبیر ستاد حقوق بشر در دیدار با مدیرکل سازمان بین‌المللی کار با یادآوری نقش ایران به‌عنوان یکی از کشورهای موسس این سازمان، اقدام‌های ایران در حوزه حمایت و ارتقای حقوق کارگران و خانواده‌های آنان را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه،  کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، در دیدار با گیلبرت. اف هونگبو مدیرکل سازمان بین‌المللی کار با اشاره به اهمیت ایران برای این سازمان و اهمیت ماهیت غیر سیاسی آن، تاکید کرد که سازمان بین‌المللی کار همچنان به رویکرد فنی و غیرسیاسی خود ادامه دهد.

وی در این دیدار با یادآوری نقش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از کشورهای موسس سازمان بین‌المللی کار، اقدام‌های ایران در حوزه حمایت و ارتقای حقوق کارگران و خانواده‌های آنان را تشریح کرد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در ادامه به تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران و همچنین تاثیر آن بر زندگی مردم و از جمله کارگران و خانواده‌های آنان اشاره کرد و خواستار توجه ویژه سازمان بین‌المللی کار به این موضوع شد.

دبیر ستاد حقوق بشر در بخش دیگری از سخنانش با محکوم کردن جنایت‌ها و کشتار مردم غزه توسط رژیم غاصب صهیونیستی، اظهار کرد: این قبیل اقدام‌های وحشیانه که منجر به شهادت مردم بی‌گناه که قشری از آن‌ها کارگران و خانواده‌های آن‌ها هستند، شده است و ورود جدی سازمان بین‌المللی کار را می‌طلبد.

غریب‌آبادی همچنین نسبت به توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان بین‌المللی کار اعلام آمادگی کرد.

مدیرکل سازمان بین المللی کار نیز در ادامه این دیدار، از اقدام‌های صورت گرفته در جمهوری اسلامی ایران و نقش حمایتی از این سازمان قدردانی کرد.

وی گفت: پیرامون وضعیت ناگوار در غزه گزارشی به سازمان بین‌المللی کار ارائه شده و گزارش سالانه نیز برای ارائه به اجلاس ویژه خرداد ماه ۱۴۰۳ در حال تدوین است.

هونگبو ضمن استقبال از توسعه روابط ایران و سازمان بین‌المللی کار، ابراز تمایل کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند.

ایران به‌عنوان یکی از تاسیس‌کنندگان سازمان بین‌المللی کار از زمان تاسیس این سازمان در سال ۱۹۱۹ عضو این سازمان بوده و از سال ۱۹۸۶ تاکنون، بی‌وقفه عضو هیئت مدیره این سازمان است؛ همچنین از ۱۹۸۶ تاکنون ۷ دوره مسئولیت هماهنگی گروه آسیا و آقیانوسیه با عضویت ۴۸ کشور را برعهده داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از سازمان‌های بین‌المللی نمی‌توان انتظاری برای بهبود وضعیت غزه داشت
  • دیده‌بان حقوق بشر خواستار تحریم اسرائیل شد
  • ناتوانی سازمان ملل چراغ سبزی برای نسل‌کشی در غزه
  • تقویت مبارزه ایران با ترانزیت موادمخدر و پولشویی
  • واکنش حماس به حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان شفا در غزه
  • «آکسفام»: اسراییل اقدامات فوری برای توقف تجاوز به غزه اتخاذ کند
  • از ابتکارات و اندیشه‌ها استقبال خواهیم کرد
  • تحریم‌های یکجانبه بر زندگی کارگران ایرانی تاثیر سوء دارد
  • از عدم تعهد نهادهای بین‌المللی به محیط‌ زیست ایران ناراضی هستیم
  • اعلام آمادگی برای توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان بین‌المللی کار