Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاچاق کالا از نمونه پدیده‌هایی است که در طول سالیان و دهه‌های گذشته، خسارات بسیاری را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

البته نباید این واقعیت را نیز نادیده انگاشت که با وجود آثار و پیامد‌های مخرب قاچاق کالا در سالیان اخیر، تلاش‌های بسیاری برای مقابله و مبارزه با قاچاق عملیاتی شده و توفیقات بسیاری نیز در این خصوص حاصل شده، اما برای جامعه و کشوری که سودای پیشرفت و توسعه اقتصادی را در سر می‌پروراند، وضع موجود (از حیث قاچاق کالا) رضایت بخش به نظر نمی‌رسد و انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، میزان قاچاق کالا در کشور، به حداقل ممکن کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاچاق، آفتی که بدنه تولیدی کشور را به نابودی می‌کشد

صادق خزائی، یکی از فعالان عرضه صنعتی و تولیدی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، در تشریح ابعاد و زوایای پیدا و پنهان پدیده شوم قاچاق برای نظام تولیدی کشور اظهار کرد: بار‌ها این واقعیت به گوش رسیده که به واسطه ورود هر کالا و محصول قاچاق در داخل کشور به همان میزان، فرصت‌های شغلی و بُنیه و توان تولیدی کشور دچار خسران و نارسایی خواهد شد.

وی افزود: واردات غیرقانونی کالا یا همان محصولات قاچاق به این معنا است که نیاز داخلی کشور و تقاضای موجود در بازار از طریق محصولات و اقلام خارجی تامین شود و بالتبع در چنین شرایطی، تولید داخلی دچار ضعف خواهد شد و تحت الشعاع اقلام و محصولات خارجی قرار خواهد گرفت.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: این یک امر طبیعی است که تامین کالا و محصول مورد نیاز جامعه در هر بخش و عرصه‌ای از محل تولید داخلی، چرخ رونق تولید داخلی را به حرکت در می‌آورد و حرکت آن را با سرعت و شتاب فزاینده تری همراه می‌سازد.

خزائی گفت: در چنین شرایطی، نیاز به نیروی انسانی برای فعالیت در عرصه تولیدی مضاعف خواهد شد و بخش قابل توجهی از متقاضیان و جویندگان کار و اشتغال قادر خواهند بود با جذب در مراکز تولیدی و صنعتی به ایفای نقش مبادرت ورزند.

وی افزود: به تعبیری دقیق تر، تحقق شعار سال و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در خصوص رونق تولیدی، مستلزم مقابله و مبارزه با قاچاق کالا خواهد بود، در غیر اینصورت با عرضه کالا‌ها و محصولات خارجی در بازار که نمونه مشابه داخلی آن وجود دارد، نظام تولیدی کشور با چالش‌های عدیده‌ای مواجه می‌شود، چالش‌هایی که قطع به یقین به مثابه آفتی برای نظام تولیدی کشور به شمار می‌رود و در چنین شرایطی، تحقق شعار سال و تامین منویات مقام معظم رهبری در این خصوص، با مانع و نارسایی مواجه خواهد شد.

اولویت برخورد با قاچاقچیانی باشد که با کانتینر به واردات غیر قانونی مبادرت می‌ورزند

چندی پیش، ناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با نقش مخرب قاچاق بر اقتصاد و لزوم مقابله حداکثری با آن، اظهارکرد: مقام معظم رهبری همواره بر موضوع جلوگیری از واردات بی رویه و همچنین مبارزه با قاچاق تاکیداتی ویژه داشته اند و در صورت اجرای سیاست‌های مقتضی در این راستا به طور قطع رونق تولید نیز به نحو شایسته‌ای محقق خواهد شد.

به زعم وی، در صورت رونق تولید، بستر برای اشتغالزایی نیز فراهم خواهد شد (و به واقع با رونق تولید، توفیقات اقتصادی متعددی در بخش‌های گوناگون حاصل می‌شود).

لارگانی می‌گوید: در این میان، اولویت گذاری در برخورد با قاچاقچیان کالا‌ها امری مهم و ضروری است و باید اقدامات سلبی و برخورد‌های مقتصی به نحوی انجام پذیرد که مقابله و مبارزه اصلی بر افراد و گروه‌هایی متمرکز شود که در اوزان سنگین و با حجم‌هایی بالا و با کانتینر به واردات کالا‌ها و محصولات خارجی بصورت غیر قانونی اقدام می‌کند.

توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، عنصری مهم در مقابله و مبارزه با قاچاق کالا

برای برخورد مطلوب و موثر با قاچاق کالا باید پیش نیاز‌ها و الزامات آن نیز تامین شود، در غیر این صورت با غفلت و کم توجهی به مولفه‌های اثرگذار در این بخش، حصول توفیق حداکثری در این امر (مقابله با قاچاق) ناممکن و یا سخت و دشوار خواهد بود.

کشور ایران از نمونه حوزه‌های جغرافیایی در جهان به شمار می‌رود که به نسبت دیگر کشورها، با شدت هر چه بیشتری با این پدیده منحوس و نامبارک مواجه است و به تعبیر صحیح‌تر در بسیاری از جوامع و کشور‌های جهان، اساسا پدیده قاچاق، محلی از اعراب ندارد.

وسعت جغرافیایی ایران با بیش از یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع باعث شده تا شاهد عرصه‌ای وسیع و فراخ در ایران، از حیث جغرافیایی باشیم و بالتبع در چنین وسعتی، تمرکز بر مبادی ورودی و شهر‌ها و مناطق مرزی از اهمیت افزون تری برخوردار است، زیرا اساسا کالا‌ها و محصولات قاچاق با عبور از مرز‌های کشور در بازار این مرز و بوم عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: صدور رأی قطعی پرونده قاچاق هزار و ۱۲۸ کانتینر کالای قاچاق/ محرومیت قاچاقچیان از هرگونه فعالیت بازرگانی و ممنوعیت خروج از کشور

افزایش سطح نظارت‌ها در مناطق و گمرکات کشور، تعبیه تجهیزات نظارتی و کنترلی همچون دستگاه‌های ایکس ری برای بالا بردن دقت نظارت و تسریع فرآیند کنترل، از دیگر ضروریاتی است که در کاهش ورودیِ کالای قاچاق و افزایش ضریب مقابله و مبارزه با این پدیده، نقشی مهم و تعیین کننده ایفا می‌کند.

پیرو اهمیت و توجه به ویژگی‌های جغرافیایی استان‌ها و شهر‌های ایران در برخورد و مقابله با قاچاق کالا، چندی پیش، عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین در جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که در استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: قزوین اگرچه در قالب استان‌های مرزی قرار نمی‌گیرد، اما از وجهی دیگر در مسیر قاچاق کالا قرار دارد.

میزان تعدد و تکثر انبار‌ها و سوله‌های مستقر در شهرستان‌ها و استان‌های کشور از دیگر مولفه‌های اثرگذار در پیچیدگی مقابله با این پدیده و افزایش یا کاهش قاچاق کالا به شمار می‌رود.

استاندار قزوین در این خصوص، در جلسه مذکور تصریح کرد: بنای ما مانع تراشی در مسیر فعالیت عادی و طبیعی انبار‌ها و بُنَکداران در سطح استان قزوین نیست، ولی باید از تعداد انبار‌ها و میزان کالا‌های موجود در استان مطلع باشیم تا در مواقع مقتضی با سرعت و شتاب هر چه بیشتری تصمیم گیری و اقدام کنیم.

غرب استان تهران نیز از نمونه حوزه‌های جغرافیایی به شمار می‌رود که تعداد سوله‌ها و انبار‌های مستقر در آن نسبتا بالا به نظر می‌رسد و به واسطه همین ویژگی، موضوع مبارزه با قاچاق کالا در این حوزه را از همیت بسزایی برخوردارکرده است.

البته برای کنترل و نظارت بر انبارها، از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، سامانه‌هایی نیز تعریف و طراحی شده اند که به واسطه آن نظارت و کنترل بر انبار‌ها و سوله ها، تسهیل می‌شود.

از لزوم همسویی دستگاه‌های ذی ربط تا فرهنگ سازی در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز

همسویی و همگرایی دستگاه‌های ذی ربط یکی دیگر از ضروریات مقابله و مبارزه با قاچاق کالا به شمار می‌رود در غیر این صورت بخش قابل توجهی از وقت، هزینه و انرژی نیرو‌ها و دستگاه‌های مربوطه را مصروف مواردی می‌سازد که تمرکز و دقت نظارت در این حوزه (مقابله با قاچاق) در حوزه مسئولیتیِ نهاد‌های ذی ربط تضعیف خواهد شد.

بدون تردید هر آنچه قوای سه گانه در این حوزه هماهنگ‌تر عمل کند، به همان میزان، توفیقات در بخش مبارزه و مقابله با قاچاق کالا افزون‌تر خواهد شد.

محمد رضا مصلحی، یکی از فعالان تولیدی و صنعتی استان البرز در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، ضمن اشاره به اهمیت تدابیر نظارتی و کنترلی در برخورد و مقابله با پدیده قاچاق اظهار کرد: مهمترین مولفه در برخورد با این پدیده شوم را باید در فرهنگ سازی و نگاه و نگرش جامعه مصرف کننده نسبت به خرید کالای ایرانی جستجو کرد.

وی افزود: هیچ تردیدی وجود ندارد که میزان واردات کالای قاچاق در کشور، معلول و تابعی از میزان تقاضای موجود در بازار است و در صورت توجه و تمرکز فزاینده‌تر جامعه مصرف کننده داخلی به کالا‌ها و محصولات داخلی، میزان تقاضا برای خرید محصولات و اقلام قاچاق کاهش می‌یابد و در چنین شرایطی حتی در صورت عبور صد‌ها هزار تن کالا و محصول قاچاق از مبادی ورودی کشور به بازار‌های داخلی، تقاضایی برای خرید و تهیه آن وجود نخواهد داشت و در چنین شرایطی، واردکننده و یا به تعبیر صحیح تر، قاچاقچیانی که بصورت غیر قانونی به واردات کالا‌های خارجی مبادرت می‌ورزند با شکست و خسارت مواجه خواهند شد و قطعا به تکرار چنین پدیده شومی اقدام نخواهند کرد.

مصلحی یادآور شد: بدون تردید، آموزش، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نقش موثری در فرهنگ سازی در راستای توجه و عنایت به کالا‌های ایرانی ایفاء می‌کند و با نگاه ملی و فراگیر عمومی جامعه به تولیدات داخلی، میزان کالای قاچاق و میزان هزینه کَرد برای مقابله و مبارزه با این پدیده شوم که رونق تولید را به چالش می‌کِشَد، به حداقل ممکن کاهش پیدا خواهد کرد.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رونق تولید رونق تولید اخبار اقتصادی کالای ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۱۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: شاهد انتخابات با شکوه خواهیم بود

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در نشست مشترک اعضای هیأت وزیران با استانداران سراسر کشور که در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع)، پرچمداری تحول در حرکت عظیم دین مبین اسلام را از نقاط برجسته حیات مبارک این امام همام عنوان و بر ضرورت بهره‌گیری همه کارگزاران نظام اسلامی از فضائل و سیره علمی و عملی اهل بیت علیهم السلام در گره‌گشایی و خدمت به مردم تاکید کرد.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر توجه و کمک گرفتن از قدرت لایزال الهی برای انجام کارها، تصریح کرد: عملیات «وعده صادق» که به ارتقای اقتدار، قدرت، عزت و امید ملت ایران انجامید و به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ زندگی این ملت از سویی نشان داد ایرانیان ملتی هستند که می‌خواهند آزاد و مستقل زندگی کنند و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران را در باشگاه قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در بالاترین رده‌ها و جزو قدرت‌های مطرح قرار داد، صرفا با اتکال به خدا انجام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز همه صاحبان قلم، بیان و سخن و هر کس که در هر حوزه‌ای تاثیرگذاری دارد باید برای امیدآفرینی و ارتقای امید جامعه تلاش کند، افزود: دشمن به دنبال یاس‌آفرینی است و ما باید برای امیدآفرینی تلاش کنیم. کارگزاران دستگاه‌های اجرایی نیز باید در عرصه عمل و با کار شبانه‌روزی امید مردم را ارتقا دهند. مردم باید این احساس را داشته باشند که دولت دارد کار می‌کند و از سوی دیگر باید ضمن گزارش کارها و اقدامات و تلاش برای گره‌گشایی از اذهان مردم، دلایل و علل ناکارآمدی‌های احتمالی را نیز به گزارش کرد، چرا که مردم صداقت را بیش از هر چیز می‌پسندند.

بانک ها در تامین مالی به موقع واحد های تولیدی کمک‌کنند

رئیس جمهور ضمن تقدیر و قدردانی از همه حافظان امنیت در کشور خاطر نشان کرد: دشمنان به دنبال موج سواری هستند تا در گوشه وکنار کشور ناامنی را ایجاد کنند. امنیت را به عنوان یک موهبت الهی و یک‌ضرورت بدانیم. همه اقدامات در گرو امنیت است‌ و ان شاءالله روز به روز ارتقا خواهد یافت.

وی با اشاره به نقش واحد های تولیدی در تحقق شعار سال بیان کرد: همه ی بخش ها برای تحقق شعار سال باید برنامه داشته باشند. هیچ بخشی از تولید اعم از کارخانه های بزرگ وکارگاه ها نباید در سال جهش تولید بی برنامه باشند، استان ها باید برای جهش تولید برنامه کلان و استانی و اقلیمی داشته باشند. بانک ها باید در زمینه تامین مالی به موقع واحد های تولیدی کمک‌ کنند.

شاهد انتخابات با شکوه در میان دوره ای مجلس خواهیم بود

رئیسی گفت: باید با عموم‌مردم سخن‌گفت، ارتباط با مردم را همواره به استانداران و مدیران تاکید کرده ام. در انتخابات قبل هم مجریان (وزیر کشور و استانداران) هم ناظران(شورای نگهبان) هم عموم‌مردم همت کردند وانتخاب با شکوهی براساس ۴ اصل مورد تاکید رهبرانقلاب برگزار شد. ان شاءالله در انتخابات میان دوره ای پیش رو با همت استانداران ۴ اصل مورد تاکید رهبری همواره در اولویت باشد تا شاهد انتخابات میان دوره ای با شکوه باشیم و مجلس شورای اسلامی در زمان خود تشکیل شود.

تشکیل کارگروه‌ویژه برای استان‌هایی که بیشترین آمار بیکاری را دارند 

رئیس جمهور در ادامه پرداخت تسهیلات برای واحد های تولیدی، پرداخت تسهیلات ازدواج، مسکن و اشتغال را از موضوعاتی دانست که دولت همواره نسبت به آن دغدغه دارد و خطاب به بانک‌مرکزی وبانک های عامل تاکید کرد: باید این‌موضوعات در اولویت قرار بگیرد .پرداخت تسهیلات برای ازدواج و اشتغال ومسکن بسیار مهم است‌.

رئیسی با تاکید بر اینکه آمار بیکاری در بسیاری از استان‌ها کاهش یافته است، بیان کرد: استان هایی که بیشترین آمار بیکاری را دارند سریعا کارگروهی را تشکیل دهند تا از این وضعیت خارج شوند. باید فکر ویژه برای این استان ها داشت و باید کار جدی در این زمینه کرد.

موانع تولید برطرف شوند

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: همه ارکان دولت برای توانمندسازی شرکت‌ها، تولیدی‌ها و کارخانجات تلاش کنند. وقتی برای رفع موانع تولید جلسه‌ای برگزار می‌شود، باید نتیجه این جلسات، رفع موانع تولید باشد.

رئیسی یکی از بخش‌های مهمی که می‌تواند در جهش تولید نقش ایفا کند، را تعاونی‌ها برشمرد و گفت: از همین امروز به تعاونی‌ها نقش داده شود.در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها می‌توانند تولید ثروت کنند. اقتصاد کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد چون می‌تواند از مهاجرت به شهرها جلوگیری کند.

اقتصاد روستا، مانع مهاجرت

وی با بیان اینکه بخش های مختلف دنبال تولید ثروت بدون فشار آمدن بر مردم باشند، گفت: مثلا دانشگاه ها در حوزه دانش بنیان می توانند تولید ثروت کنند؛ جوانان عزیز ما در شرکت های دانش بنیان با کار خودشان می توانند تولید ثروت کنند. فعال شدن معادن برای کشور ثروت ایجاد می کند؛ کشور ما در برخی بخش ها معروف به بهشت معادن است که باید این معادن فعال شوند.

رئیس جمهور بیان کرد: مسأله صرف کردن کشاورزی برای کشاورز و اقتصاد کشاورزی بسیار مهم است؛ در روستاها برق و آب و گاز و جاده و خانه بهداشت داریم اما چرا روستایی رها میکند و به شهر می آید؟ چون می‌گوید اقتصاد روستا و کشاورزی باید صرف کند و قابل پیش بینی باشد؛ تضمین شود که محصولش خریداری می شود. باید از  محصولات روستایی ها حمایت کنیم ومحصولاتشان  به موقع خریداری شود؛ این می شود اقتصاد روستا که روستایی را به ماندن در روستا امیدوار می کند.

رئیسی خاطر نشان کرد: بخش هایی هم که بالفعل نیستند و بالقوه اند و شما استانداران می توانید آنها را شناسایی کرده و بالفعل کنید؛ یکی از کارهای دولت فعلیت دادن به توانایی های بالقوه در دانشگاه ها، بازرها و سایر حوزه های اقتصادی است که زمینه فعالیت ندارند و باید زمینه را برای آنها فعال کرد.آن روز که رهبر انقلاب فرمودند که باید شرکت های دانش بنیان دو برابر شود، ۵ هزار شرکت بود که امروز به ۱۰ هزار شرکت رسیده است؛ ایشان به خوبی چیش بینی کرده اند که جوانانی هستند که در حوزه های دانش بنیان می توانند در بخش های تولیدی فعال شوند و این کار با اراده و پیگیری ایشان اتفاق افتاد الان هم در کشور زمینه برای فعالیت و رشد بسیار زیاد است.

باید میزان بهره وری را بالا ببریم

رئیس جمهور با اشاره به افزایش بهره وری تاکید کرد: به دوستان گفته ام در شورای معاونان وزارت خانه ها و استانداری ها جلسه بگذارید و بهره وری را بررسی کنند که چه کار کنیم تا بهره وری در یک کارخانه یا اداره سازمان افزایش یابد.میزان بهره وری ما پایین است باید آن را بالا ببریم؛ به نهادهای فرهنگی اشاره می کنم؛ در مسأله نهادهای فرهنگی یک سری مسائلی را که دولت خدمت رهبر انقلاب رسید، بیان کردم؛ باید در یک سری مسائل کار فرهنگی کنیم وزارت خانه های  فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش، سازمان صداوسیما، چهره ها و ... باید تلاش کنند.

رئیسی بالا رفتن انضباط اجتماعی در جامعه، جلوگیری از اسراف و تبذیر، قانون مداری و ... را از نکاتی برشمرد که باید نهادهای فرهنگی تبلیغ کنند؛ و تاکید کرد: هر چه قانون مداری را در جامعه بالا ببریم، پرونده های قضایی کمتر می شود؛ هر چه انضباط اجتماعی افزایش یابد، شاهد نظم اجتماعی و پیشرفت امور خواهید بود؛ جلوگیری از اسراف و تبذیر هم همین است؛ این الگوهای مصرفی که در جامعه باید نسبت به مصرف آب و برق و گاز و انرژی نیاز است، باید تبلیغ شود.  زمانی رهبر انقلاب در یکی از خطبه های نمازجمعه نسبت به مصرف در کشور آمار دادند که مصرف ما با برخی کشورهای پر چمعیت جهان قابل مقایسه است یا برخی اوقات حتی قابل مقایسه هم نیست؛ اینها باید فرهنگ سازی شود با بخشنامه حل نمی شوند. این کارهای فرهنگی اساسی در جامعه باید نهادینه شود.

این اجلاس، اولین نشست مشترک هیأت دولت به ریاست رئیس جمهور با استانداران در سال جاری است. سال گذشته نیز دو بار این نشست برگزار شده بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کشف محموله ۵ میلیارد ریالی قاچاق در خشکبیجار
  • هدف ستاد تعطیلی واحدهای صنفی نیست/صنوف با قوانین هماهنگ شوند
  • دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در خدمت توسعه کشور است
  • کشف یک میلیارد تومان دخانیات قاچاق در جنوب تهران
  • هشدار ستاد مبارزه با قاچاق کالا به صاحبان مالها
  • چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • رئیسی: شاهد انتخابات با شکوه خواهیم بود
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟