Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@13:56:40 GMT

پیوند اقتصادی میان ایران و پاکستان باید نظامند شود

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۱۸۸۸

پیوند اقتصادی میان ایران و پاکستان باید نظامند شود

شاکری با تاکید بر ایجاد پیوند اقتصادی میان ایران و پاکستان گفت: باید این پیوند را نظام مند کنیم . تجارت و امنیت، لازم و ملزم هم هستند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، «ماشالله شاکری» شب گذشته (دوشنبه دوم اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره روند تعاملات ایران و پاکستان در سال های اخیر به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: «مجموع جمعیت ایران و پاکستان می تواند بازار مالی بسیار جذابی در منطقه ایجاد کند اما جای تأسف دارد که از این ظرفیت استفاده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

سفیر اسبق ایران در پاکستان با اشاره به اینکه نیازمند شناسایی و بهره برداری بازار منطقه‌ای میان ایران و پاکستان هستیم، گفت: «در گذشته زیر ساخت های لازم برای استفاده در حال حاضر را فراهم نیاورده ایم. نرم افزار و سخت افزار می تواند دو قطب زیرساخت های لازم را پدید می آورد.»

 

وی در ادامه از پاکستان به عنوان کشوری قوی در تولید مواد غذایی یاد کرد و گفت: «ما چند سالی است که از این تولیدات بهره مند شده ایم. صنعت نساجی از دیگر نکات حائز اهمیت پاکستان است ولی ایران رو به سوی کشورهای شرق آسیایی یا غربی دارد و باید از این ظرفیت ها استفاده لازم را برد.»

 

شاکری با بیان اینکه پاکستان توانسته با اقتصاد باز به خوبی سرمایه های خارجی را جذب کند، افزود: «این کشور رابطه بده بستان کالایی خوبی با چین و امریکا دارد. بخش عمده واردات انرژی این کشور از حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی مانند عربستان و امارات است. در این حوزه اگر بتوانیم خطوط لوله گاز را به پاکستان برسانیم می توانیم از شرکای تأمین کننده انرژی این کشور باشیم.»

 

سفیر اسبق ایران در پاکستان یادآور شد: «تأخیر در این امر دلایل سیاسی و اقتصادی فراوانی دارد و بیشتر پاکستانی ها بودند که نتوانستند به مشکلات خودشان فائق بیایند. از این بابت زیان فراوانی به مردم این کشور در حوزه انرژی و صنعت وارد می شود.»

 

شاکری همچنین به مزیت های موجود صنعت ساختمان سازی و راه سازی در پاکستان اشاره کرد و افزود: «خدمات فنی- مهندسی ازجمله خدمات قابل صادر کردن به پاکستان است

 

سفیر اسبق ایران در پاکستان با بیان اینکه روابط ما با پاکستان ریشه های تاریخی دارد، گفت: «در موضوع گردشگری ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد که می توانیم در روابط دو کشور استفاده کنیم.»

 

 وی با بیان اینکه ناامنی درمرز ایران و پاکستان، ارمغان بیگانگانی است که به منطقه وارد شدند، افزود: «نبود امنیت در افغانستان و پاکستان ما را رنج می دهد. این نیازمند نظام شبکه ای تامین امنیت است که ما باید برای آن برنامه داشته باشیم. مرزهای امن، آرامش می آورد و تجارت را رونق می دهد و امنیت مقدمه تجارت به سامان برای دو کشور است.»

 

شاکری با تاکید بر ایجاد پیوند اقتصادی میان ایران و پاکستان گفت: «باید این پیوند را نظام مند کنیم . تجارت و امنیت، لازم و ملزم هم هستند. جدای از ظرفیت های طرح های بزرگ که دولت متولی آن است بخش های خصوصی و اتاق های بازرگانی در کشور ایران و پاکستان باید در ارتباط مستمر و پیوسته و دقیق باهم باشند و ظرفیت های 2 کشور را شناسایی کنند.»

 

بنابراین گزارش، «عبدالحکیم ریگی»، رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان با بیان اینکه مدت ها معاملات ایران و پاکستان بین یک میلیارد و دویست و یک میلیارد و 300 میلیون دلار در نوسان بوده است، افزود: «این معاملات گاه به نفع ایران بوده و گاه به سود پاکستان. مزیت های صادراتی ایران به این کشور اقلامی چون سیمان، فرآورده های نفتی و پتروشیمی و گیاهان دارویی است و وارداتمان هم کالاهای اساسی چون برنج، کنجد، میوه های گرمسیری و سایر کالاهاست.»

 

وی با بیان اینکه پاکستان با توجه به پتانسیل های خوب و بکر جاده ای می تواند پل ارتباطی ایران و چین باشد، افزود: «پاکستانی ها هم در خصوص اجرایی شدن نظام تعرفه ترجیحی و برقراری تجارت آزاد با ایران تمایلاتی دارند. در شرایطی که مشکلات بانکی میان دو کشور وجود دارد، بهترین شکل تبادلات می تواند تهاتر باشد.»

 

ریگی با اشاره به اینکه انتقال پول از طریق حواله یا مبادله پایاپای با پاکستان در حال انجام است، گفت: «مردم پاکستان علاقمندند با ایران کار کنند زیرا در این زمینه منافع دارند. کوله برها پیاده نظام صادرات ما هستند و بسیاری از کالاهای ایرانی از طریق آن ها در پاکستان شناخته و بازاریابی می شوند وسپس تجارت رسمی آن کالاها را انجام می دهیم. معاملات ما باید پایاپای باشد و ایران برگشت ارز را به واردات کالا منوط کند و تجارت آزاد از راهکارهای گسترش تجارت ایران و پاکستان است.»

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان با اشاره به اینکه با پاکستان هنوز استراتژی مشخص اقتصادی نداریم، گفت: «مبادلات ما با پاکستان به حال خود رها شده است.»

 

«مراد نعمتی»، رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان نیز در تماس تلفنی با این برنامه با بیان اینکه پاکستان کشور واردات محور است، گفت: «پاکستان در خصوص بازاریابی و شناخت بازار جهانی بسیار خبره است و این امر سبب شده که حضور 21 ساله در سازمان تجارت جهانی داشته باشند و می توانند شرکای خوبی برای صادرکنندگان و تولید کنندگان ما باشند.»

 

وی با بیان اینکه سال قبل حدود 300 کد تعرفه ای به پاکستان صادر کردیم، گفت: «اگرچه ارزش پولی کمی داشته است اما به دلیل تحریم ها، بخشی از صادرات ما به پاکستان از طریق کشورهای ثالث انجام می شود و رقم واقعی بیش از چیزی است که گفته می شود.»

 

رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان از نبود روابط بانکی به عنوان اولین مشکل در راه صادرات به پاکستان یاد کرد و گفت: «توافقات کالایی میان دو کشور شکل گرفته اما طرفین در خصوص برخی کالاها همکاری نمی کنند به طور مثال نارنگی پاکستان در ایران ممنوعیت واردات دارد و در پاکستان هم سیب ایران وارد نمی شود. موافقتنامه تجارت آزاد هم میان دو کشور وجود ندارد.»

 

نعمتی با اشاره به اینکه می توانیم از ظرفیت صادرات میوه جات مانند سیب، انگور، کیوی و انار به پاکستان استفاده کنیم، گفت: «فقط در استان آذربایجان غربی بیش از یک میلیون تن ظرفیت ذخیره سازی داریم. در بخش صنعت هم پاکستان از کشورهای غربی از جمله آمریکا تخفیفات تعرفه ای می گیرد و تعرفه ورودی کالاهای صادراتی این قبیل کشورها را به سطح داخل می رسانند و همین موضوع موجب شده، شریک اول صادراتی پاکستان، آمریکاست.»

 

رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان با بیان اینکه پاکستان در سال، حدود 3 و نیم میلیارد دلار به آمریکا صادرات دارد، افزود: «انگلیس، آلمان و ژاپن از دیگر شرکای صادراتی پاکستان هستند که ظرفیت خوبی برای ما ایجاد می کند تا با پاکستانی ها به صورت سرمایه گذاری مشترک، تولید کنیم.»

 

وی ادامه داد: «پاکستان در سال حدود 55 میلیون تن شیر تولید می کند از این رو می توانیم در زمینه لبنیات با پاکستان سرمایه گذاری مشترک انجام دهیم و در زمینه کاشی و سرامیک هم می توانیم همکاری کنیم.»

 

رایزن بازرگانی سابق ایران در پاکستان با اشاره به اینکه موضوع تجارت آزاد در گام اول پیشنهاد طرف پاکستانی بود و کشورمان هم استقبال کرده استف افزود: «در این باره 3 دور مذاکرات برگزار شده است اما تا زمانی که موانع تعرفه ای میان دو کشور برداشته نشود و تجارت آزاد برقرار نشود این مشکل حل نمی شود و ناگزیریم هر چه زودتر موافقت نامه ای در این باره امضاء شود.»/

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نیمه شعبان جشن نیمه شعبان خبرگزاری شبستان مسجد مقدس جمکران روز ارتش امام زمان عج ارتش کانون مساجد رژه روز ارتش تجارت پاکستان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۱۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین

به گزارش قدس آنلاین، صمد حسن‌زاده در همایش تجاری ایران و چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: چین با حجم تجارت دوجانبه بیش از ۳۰ میلیارد دلار، اختلاف زیادی نسبت به شرکای تجاری دیگر ایران دارد و شریک نخست تجاری کشور است. همچنین این ظرفیت وجود دارد که سقف تجاری دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه ایران در گذشته اولین شریک تجاری چین در خاورمیانه بود، تصریح کرد: در حال حاضر رتبه ایران به بالاتر از پنج رسیده و بنابراین باید این رتبه را دوباره ارتقاء دهیم.

حسن زاده ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند از پتانسیل‌های بخش خصوصی برای توسعه روابط دو جانبه بهره‌برداری بیشتری کند و گفت: ظرفیت سرمایه گذاری خارجی نیز برای چینی‌ها به ویژه در مناطق آزاد فراهم شده است. همچنین شرکت‌های چینی می‌توانند از طریق ایران به بازارهای منطقه‌ای دسترسی داشته باشند.

وی افزود: بخش خصوصی ایران در بیشتر زمینه‌های صنعتی، معدنی، تجاری از جمله در محصولات پزشکی، فولاد، مصالح ساختمانی، محصولات دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، صنایع دستی، گردشگری و غیره آماده همکاری برای آشنایی بیشتر جوامع تجاری دو کشور است. اتاق بازرگانی ایران به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی و نماینده بخش خصوصی آماده همکاری در توسعه روابط است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین
  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است