Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@15:06:58 GMT

اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر در حوزه صنایع دستی

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۲۵۹۷

اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر در حوزه صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته 2 هزار و 345 شغل در رشته های مختلف صنایع دستی این استان ایجاد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهرداد جوادی  مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: از این تعداد یکهزار و 259 شغل براساس صدور مجوزهای صنایع دستی و یکهزار و 86 شغل از طریق پرداخت تسهیلات بانکی ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: در سال گذشته 2 هزار و 172 مجوز صنایع دستی برای متقاضیان و صنعتگران صنایع دستی چهارمحال و بختیاری صادر شد.

جوادی تصریح کرد: از این تعداد 785 فقره پروانه تولید انفرادی، 8 فقره پروانه تولید کارگاهی، 33 جواز تاسیس کارگاهی و یکهزار و 346 کارت شناسایی برای فعالان حوزه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بوده است.

وی بیان داشت: این مجوزها در راستای توسعه کارگاه های صنایع دستی، ایجاد اشتغال، ایجاد فرصت های جدید شغلی، گسترش و توسعه صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: سال گذشته تعهد ایجاد اشتغال این اداره کل یکهزار و 68 نفر بوده است.

وی عنوان داشت: این در حالی است که با تلاش های صورت گرفته این میزان تعهد با 18 درصد رشد برابر یکهزار و 259 شغل محقق شد.

جوادی اظهار کرد: در سال گذشته 95 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه صنایع دستی به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شد.

وی ادامه داد: از این مبلغ 42 میلیارد ریال در حوزه مشاغل خانگی و 53 میلیارد ریال از محل تسهیلات توسعه روستایی و عشایری بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: با پرداخت این میزان تسهیلات برای یکهزار و 86 نفر شغل ایجاد شد.

وی یادآور شد: پرداخت این تسهیلات باعث ایجاد کارگاه های تولیدی جدید در روستاها و توسعه کسب و کار در آن مناطق شده است.

جوادی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی در افزایش ماندگاری جوانان در روستاها، جلوگیری از مهاجرت به شهرها، مهاجرت معکوس و بازگشت روستائیان، توسعه صنایع دستی روستایی و ارتقای درآمد روستائیان تاثیرگذار بود.

وی اظهار داشت: بیشترین میزان اشتغال ایجاد شده حوزه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه روستایی و عشایری بوده است.

افزوده می شود، هم اینک 52 رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته های داری مانند فرش، گلیم، قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، قفل سازی، خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری و روستایی چهارمحال و بختیاری است.

هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی چهارمحال و بختیاری 12 هزار نفر هستند که از این تعداد تنها حدود سه هزار نفر فعالند.

نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد.

در حال حاضر 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی 500 نفر فعال است و سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در این استان به 2 روش سنتی و نوین تولید می شود که قابلیت افزایش تا 50 تن در سال را دارد.

امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می شود.

کارشناسان معتقدند نمد چهارمحال و بختیاری قابلیت جهانی شدن را دارد.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود

 محمد کرمی  در جلسه با مدیرکل و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: با هماهنگی های صورت گرفته در نوروز امسال، خوشبختانه این استان در سطح کشور خوش درخشید و عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد که جای قدردانی دارد.

وی افزود: در ایام نوروز کمترین چالش و کمبود را شاهد بودیم و مسافران و گردشگران نوروزی سفر خوبی را تجربه کردند که این موضوع ثمره مهمان نوازی مردمان خوب و خونگرم این دیار و تعاملات و همکاری های صورت گرفته اعضای ستاد خدمات سفر سیستان و بلوچستان بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و در زمینه گردشگری می‌تواند به رشد و توسعه آن کمک شایانی بکند و اگر گردشگری با چاشنی خلاقیت و نوآوری همراه شود تاثیر بیشتر و اثرگذاری دو چندانی خواهد داشت و باید در این بخش از همه ظرفیت ها بویژه ظرفیت نخبگانی، دانشجویی و دانش‌آموزان بهره کافی را برد.

ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان

وی تاکید کرد: گردشگری سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم و همه گروه‌های مردمی در تحول و تغییر چهره استان بسیار موثر است و با ایجاد و فعال‌سازی تعاونی های تخصصی می‌توان مشارکت مردم را در این حوزه ها بیشتر کرد و از قدرت مردمی که قدرت بسیار ارزشمندی است به بهترین نحو استفاده کرد.

کرمی افزود: ارتباط با سایر کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و عمان باید جزو اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان باشد و با برگزاری نمایشگاه های مشترک صنایع‌دستی و گردشگری و تبادل فرهنگ‌ها برای تحکیم و تقویت این ارتباطات گام برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • احداث ۱۳ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • فرش دستباف هنر مادر است
  • تمدید ۳۴ پروانه اشتغال مسافربری و باری در شهرکرد
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو