Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@03:00:52 GMT

دنبال حافظان زودهنگام ولی با کیفیت پایین نباشیم

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۲۶۸۵

دنبال حافظان زودهنگام ولی با کیفیت پایین نباشیم

سه دوره حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و 14 دوره حضور در رقابت‌های قرآنی سازمان اوقاف از رسول آزمایش حافظ کل قرآن یک چهره ملی و بین‌المللی ساخته است و اکنون نه تنها او را به عنوان یکی از حافظان ممتازاستان آذربایجان‌شرقی می‌شناسند بلکه او در سال‌های مختلف نماینده قرآنی کشورمان در رقابت‌ها و عرصه‌های بین‌المللی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با رسول آزمایش که از سن چهار سالگی به صورت پیوسته حفظ قرآن را آغاز نموده و درسن 10 سالگی حافظ کل قرآن کریم شده و هم اکنون دانشجوی دکترای فیزیک است همکلام شده‌ایم تا از تجربه‌های قرآنی و زندگی به سبک قرآنی برایمان سخن بگوید.
وی صحبت‌های خود را از زمان کودکی آغاز کرد و گفت: مرحوم پدرم و مادرم خیلی دوست داشتند که من قاری قرآن باشم به همین منظور به صورت پیوسته از چهار سالگی و تحت نظارت استاد میلانی شروع به حفظ نمودم، بعد از اینکه جلسات استاد میلانی تعطیل شد در مهدقرآن استان توسط استاد وظیفه شعاع کار حفظ قرآن را ادامه دادم ودر سال ۷۹ در سن ۱۰سالگی حافظ کل قرآن کریم شدم.

مشوق اصلی من در حفظ قرآن خانواه‌ام بودند
مشوق اصلی خانواه‌ام بودند وخواهر بزرگم یکی از اساتید قرآنی درتبریز است و می‌توانم بگویم خواهرم استاد اصلی من بود، وقتی نمی‌دانستم در کدام زمینه قرآنی قدم بگذارم خواهرم با راهنمایی‌ها و آموزش‌های خوب نقش بسزایی در این زمینه ایفا کرد.
وی با اشاره به اینکه دوران حفظ قرآن او با کلاس‌های درس و مدرسه دوران دبستان و کودکی همزمان بود گفت: در دوران مدرسه نه می‌توانستم از درس بگذرم و نه از حفظ قرآن بلکه با مدیریت بهتر زمان در عین اینکه تفریحات کودکانه خود را داشتم توانستم موفق شوم ولی اولویتم با حفظ قرآن بود. خانواده، معلمان و اساتید دانشگاه نیز همیشه حامی من بوده و باعث تقویت بار علمی من شده اند.
آزمایش ادامه داد: مدیریت زمان باعث می‌شود انسان به علاقه مندی‌های خود برسد و یادگرفتن خوشنویسی یکی از هنرهایی بود که دوست داشتم یاد بگیرم و آشنایی با استاد «یونس نصیری» یکی از بزرگ ترین شانس‌های زندگی من بود و خوشنویسی را تا درجه ممتاز ادامه دادم. سال ۸۱برای ورود حرفه ای به مسابقات قرآنی زیر نظر استاد «محمدصادق زارعان» به صورت حرفه ای یادگیری فن قرائت را آغاز کردم.
مسابقات قرآنی اوقاف معتبرترین مسابقات قرآنی در کشور است که رسول آزمایش در طی ۱۷سال اخیر در ۱۴دوره به عنوان نماینده استان آذربایجان‌شرقی در مسابقات سراسری اوقاف شرکت کرده و هشت دوره حائز رتبه شده است.
کسب عناوین مختلف اول، دوم و سوم در حفظ۲۰جزء و حفظ کل، رتبه اول حفظ۲۰جزء دانشجویان کشوری وزارت علوم و مسابقات ملی دانشجویان، رتبه دوم حفظ کل دانشجویان کشوری وزارت علوم و مسابقات ملی دانشجویان از جمله موفقیت های وی به شمار می رود.

حضور در مسابقات بین‌المللی مصر، عربستان و امارات به عنوان نماینده جمهوری اسلامی
وی در مسابقات بین‌المللی مصر، عربستان و امارات نیزبه عنوان نماینده جمهوری اسلامی حضور داشت در مسابقات مصر رتبه دوم را کسب کرده و در مسابقات عربستان با وجودی که به عنوان قاری ممتاز معرفی شده بود ولی او را حائز رتبه اعلام نکردند.
سفر به کشورهای عراق، امارات، سوریه و لبنان برای اجرای برنامه قرآنی و تبلیغ دینی در کارنامه فعالیت‌های قرآنی وی به چشم می‌خورد آن چنان که می‌گوید: سفرهای تبلیغی و قرآنی یکی از فعالیت‌های حافظان کل قرآن کریم است و در مورد استقبال از برنامه‌های قرآنی و تبلیغی باید گفت استقبال از این برنامه‌ها در بین اهل تشیع در کشورهای مسلمان بیشتر است و برادران اهل سنت نیز در برنامه قرآنی شرکت ‌کرده و حضور دارند.

ایران جزو کشورهای یکه تاز در عرصه فن قرائت است
این حافظ کل قرآن در ادامه در مورد فن قرائت قاریان ایرانی در مجامع بین‌المللی گفت: از لحاظ فنی و کیفی جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای یکه تاز در عرصه فن قرائت است و شرکت کنندگان ایرانی را در مسابقات بین‌المللی به عنوان یک چهره حرفه‌ای می‌شناسند.
یکی از ویژگی‌های حفظ «رسول آزمایش» حفظ با معنا بود یعنی حفظ با تسلط بر مفاهیم قرآن کریم، همین موضوع باعث شده است وی در کلاس‌های تفسیراستاد رادبین در مهدقرآن شرکت کرده و با معارف قرآنی انس بگیرد و بعد از آن نیز تدبر در سیره ائمه را پیگیری می کند.
وی می گوید: بعد از توفیق الهی و عنایت اهل بیت عطش مضاعفی برای تدبر و فراگیری اصول و فنون قرائت در وجودم ایجاد شده بود.
آزمایش در پاسخ به این سوال که دوران طلایی یک حافظ قرآن چیست اظهار کرد: دوران طلایی از دو دیدگاه مورد بحث قرار می‌گیرد.یک حافظ اول از نظر حفظ قرآن کریم و دوم از نظر فنون قرائت دارای دوران طلایی است.
دوران طلایی یک حافظ، حافظ کل قرآن کریم شدن است به یک مقام و مرتبه بزرگی رسیدن و این به معنای کبرو غرور نیست.
از لحاظ فنون حفظ و قرائت، وقتی یک حافظ، حفظ قرآن را در اولویت قرار داده و با مرور کردن از محفوظات خود محافظت کند، زمانی که با رعایت فنون قرائت، قرآن کریم را از حفظ تلاوت می کند تاثیرخودش را در مخاطب می گذارد.هرچه تثبیت و مرور بیشتر باشد انس با قرآن بیشتر می شود. فلسفه حفظ قرآن این است که افراد بیشتر با قرآن مانوس باشند
چهره بین‌المللی قرآنی کشورمان در ادامه یکی از دغدغه‌های قرآنی خود را آموزش سطحی و غیر اصولی به قرآن آموزان اعلام کرد و گفت: در حال حاضراز لحاظ کمی کلاس‌های قرآنی روز به روز پیشرفت می‌کند واستادان زیادی در زمینه آموزش و تدریس قرآن وجود دارد ولی همیشه یک نگرانی در بین اساتید و نخبگان قرآنی وجود دارد و آن زیاد شدن روش‌های غیراصولی در حفظ قرآن کریم است که استعداد سوزی می‌کند.

دنبال حافظان زودهنگام ولی با کیفیت پایین نباشیم
ترمیم حفظ نادرست خیلی سخت تر از حفظ جدید است، امید است دوستانی که در این عرصه فعال بوده و زحمت می کشند با روش‌های اصولی به این کار اقدام کنند. به دنبال حافظان زودهنگام ولی با کیفیت پایین نباشیم.

رسول آزمایش در پایان سرمایه و اندوخته خود از حفظ قرآن کریم را پیوستگی قرآن و اهل بیت اعلام کرد و گفت: در طی این مدت ایمان آوردم به اینکه قرآن و عترت به همدیگر پیوسته هستند، هیچکدام بدون دیگری کامل نیست و این موضوع در حد اعلاء در قلبم حک شده است و هر روز برای کسب معارف اهل بیت عطش زیادی دارم.
این فعال قرآنی، حفظ قرآن کریم را یک منت الهی نامید و افزود: نوجوانان و جوانان و خانواده‌ها به این منت الهی اهمیت دهند، قرآن یک واکسیناسیون روحی است. قرآن یک پناهگاه محکم در برابر آسیب‌های روحی و اخلاقی در جامعه استو طبق فرمایش امام رضا(ع) اهل بیت شرط پناهگاه وشرط توحید واقعی است،سعی کنند به اهل بیت متوسل شوند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن فعالیت های قرآنی حافظ کل قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان به برگزاری این آزمون در دو حوزه سنندج و بانه اشاره کرد و گفت:در این آزمون قرآنی در مجموع ۲۰۰ نفر از حافظان قرآن شرکت کرده اند که ۱۱۶ نفر از این تعداد زن و ۸۴ نفر مرد بودند.
حجت الاسلام رازیانی افزود: این آزمون در سه رشته حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن برگزار شد.
وی افزود:نتایج آزمون یک ماه بعد از برگزاری اعلام خواهد شد و شرکت کنندگان در صورت کسب نمره قبولی در این مرحله به آزمون شفاهی راه خواهند یافت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزی استان مرکزی
  • فضای قرآنی در جامعه رو به گسترش است
  • ۱۲ درصد شرکت‌کنندگان قرآنی مدرک دریافت می‌کنند
  • آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم
  • (تصاویر) آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم
  • دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، منادی قرآن و معارف اهل بیت(ع)
  • آزمون‌ دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در نی ریز
  • برگزاری آزمون‌های تخصصی حافظان قرآن کریم در اهواز
  • عکس/آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن در کرمانشاه