Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@01:51:00 GMT

چه تعدادی از مردم جهان هنوز روزنامه می‌خوانند؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۳۳۲۲

چه تعدادی از مردم جهان هنوز روزنامه می‌خوانند؟

یجیتالی شدن زندگی مردم تأثیر فراوانی در این زمینه برجا گذاشته است و همین مسأله باعث شده از دهه 2000 میلادی به بعد تعداد مشترکان روزنامه‌ها کاهش یابد. این روند به‌گونه‌ای دنبال شده است که برخی روزنامه‌های بزرگ در آستانه ورشکستگی به سر می‌برند و تعداد زیادی از هفته‌ نامه‌ها نیز برای همیشه از عرصه رسانه خارج شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میثم لطفی خبرنگار

روزنامه‌ها که رقبای سرسختی چون شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری را پیش روی خود می‌بینند، بخش مهمی از چشم‌انداز رسانه‌ای جهان را در دست دارند و کارشناسان، آنها را یکی اثرگذارترین ابزارهای اطلاعاتی در عصر حاضر می‌دانند. با همه این توضیحات باید پذیرفت که دیجیتالی شدن زندگی مردم تأثیر فراوانی در این زمینه برجا گذاشته است و همین مسأله باعث شده از دهه 2000 میلادی به بعد تعداد مشترکان روزنامه‌ها کاهش یابد. این روند به‌گونه‌ای دنبال شده است که برخی روزنامه‌های بزرگ در آستانه ورشکستگی به سر می‌برند و تعداد زیادی از هفته‌ نامه‌ها نیز برای همیشه از عرصه رسانه خارج شده‌اند.
در این میان افراد زیادی وجود دارند که همچنان مایل به خواندن روزنامه‌ها هستند و ضمن دسترسی به دنیای دیجیتال، ترجیح می‌دهند آخرین اخبار را در رسانه‌های کاغذی دنبال کنند. مرکز تحقیقاتی نیلسِن بر اساس آخرین بررسی‌های خود میزان محبوبیت روزنامه نزد مخاطبان جهان را رو به کاهش می‌بیند و البته آینده چندان نگران‌ کننده‌ای را هم برای آن متصور نمی‌شود.
تیراژ رسانه‌ کاغذی
آخرین گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که در پایان سال 2018 میلادی در کشور امریکا به‌طور میانگین در طول روزهای کاری 31 میلیون نسخه و در پایان هفته 34 میلیون نسخه روزنامه به چاپ رسید که این رقم کاهش 11 درصدی را نسبت به سال قبل نشان داد. کاهش انتشار روزنامه در امریکا طی سال 2018 میلادی به بیشترین حد خود در طول تاریخ رسید و این اتفاق برای ناشران و اهالی رسانه بسیار نگران‌کننده بود. البته این روند نزولی فقط محدود به ایالات متحده نمی‌شود و در گزارش مرکز تحقیقاتی نیلسن گفته شده است تیراژ روزنامه‌های جهان بین سال‌های 2014 تا 2018 میلادی نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
طبق اطلاعات رسمی موجود، در سال 2018 میلادی به‌طور میانگین 536.6 میلیون نسخه روزنامه در سراسر جهان منتشر شد که این رقم نسبت به سال قبل از آن کاهش 700 هزار نسخه‌ای در هر روز را نشان می‌داد.
اخباری که این روزها به‌گوش می‌رسد حاکی از آن است که رسانه‌های بزرگ از جمله وال استریت ژورنال، رویترز، یونی‌ویژن، گانِت، آسوشیتد پرس، سیاتل تایمز و... از ابتدای سال 2019 میلادی تاکنون اقدام به کاهش نیروی کاری خود کرده‌اند تا بتوانند با توجه به کاهش اقبال مردم برای خرید روزنامه، جلوی ضررهای مالی بیشتر را بگیرند. با وجود این، مرکز تحقیقاتی نیلسن همچنان امیدهای فراوانی دارد و معتقد است در کنار فعالیت‌های گسترده رسانه‌های دیجیتال، تعداد افرادی که روزنامه می‌خوانند رضایت‌بخش است.
در گزارش جدیدی که این مرکز با عنوان «نیلسن اسکاربرو» منتشر کرده است مشخص شد 59 درصد مردم جهان با خرید رسانه‌های چاپی از طریق سایت‌های اینترنتی یا به کمک اپلیکیشن‌های موبایلی، هر روز اخبار را دنبال می‌کنند و بیش از نیمی از آنها برای دسترسی به اخبار مورد نظر خود حاضر به پرداخت هزینه هستند.
در این بررسی مشخص شد نسخه چاپی همچنان محبوب‌ترین ابزار رسانه‌ای برای مردم است و 81 درصد مخاطبان ترجیح می‌دهند اخبار را به این شکل مطالعه کنند. بیش از نیمی از مردمی که در این نظرسنجی شرکت کردند هم توضیح دادند که بجز نسخه چاپی سراغ هیچ رسانه دیگری نمی‌روند و روزنامه تنها منبع اطلاعاتی برای آنها محسوب می‌شود. در این میان 30 درصد مردم توضیح دادند که به منظور کسب اطلاعات کافی، نسخه دیجیتالی و کاغذی رسانه مورد نظر خود را به‌صورت روزانه دنبال می‌کنند.
عرصه پرتلاطم رسانه‌ای
حدود 20 سال قبل که اینترنت نخستین گام‌های خود را برای ورود به زندگی مردم برمی‌داشت، برای نخستین بار این بحث میان رسانه‌های بزرگ مطرح شد که چگونه می‌توانند خود را با دنیای وب سازگار کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. این فرآیند در سال‌های اخیر جدی‌تر شد و این روزها تمام روزنامه‌های بزرگ جهان سایت اینترنتی یا اپلیکیشن موبایلی خود را در اختیار مخاطبان می‌گذارند تا ارتباط بیشتری با آنها داشته باشند.
نوجوانان و جوانان که نزدیک به یک‌سوم ساکنان کره خاکی را تشکیل می‌دهند، کمترین علاقه‌مندی را به خواندن روزنامه نشان می‌دهند و بررسی‌های مرکز تحقیقاتی نیلسن مشخص کرده است که تنها 24 درصد آنها روزنامه می‌خوانند. در مجموع می‌توان گفت یک‌پنجم روزنامه خوان‌های جهان را جوانان تشکیل می‌دهند و در عوض 32 درصد مخاطبان رسانه‌های دیجیتالی، جوان هستند.
با همه این توضیحات، «انجمن جهانی روزنامه‌ها و نشریات خبری» (WAN-IFRA) چندی پیش در یک گزارش ویژه توضیح داد روزنامه‌ها در مقایسه با صنعت فیلم یا کتاب بسیار قوی‌تر عمل می‌کنند و در حال حاضر 2.7 میلیارد نفر از مردم جهان به‌صورت روزانه روزنامه مورد نظر خود را خریداری می‌کنند و همچنین 1.3 میلیارد نفر هم مطالب منتشر شده در روزنامه مورد نظرشان را روی اینترنت دنبال می‌کنند. با این توضیح می‌توان گفت 4 میلیارد نفر از مردم جهان هر روز روزنامه می‌خوانند و این اتفاق بسیار قابل ملاحظه است.
این مرکز همچنین توضیح داد 92 درصد تمام درآمدی که صنعت جهانی روزنامه‌نگاری به دست می‌آورد از روزنامه‌های کاغذی تولید می‌شود و این مسأله نشان می‌دهد که رسانه قدیمی چاپی همچنان پابرجا به حیات خود ادامه داده است. بر این اساس شاید چندان هم دور از ذهن نباشد که طی چند دهه آتی باز هم روزنامه‌ها را در دستان مردم ببینیم.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۳۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خنثی‌سازی دروغ‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها در قاب تلویزیون

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا حدود پنج ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی و در پی آن حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهر غزه می‌گذرد. در این مدت شبکه‌های مختاف معاونت برون مرزی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران از جمله شبکه پرس تی وی به خوبی در مسیر روشنگری و تبیین جنایات این رژیم علیه مردم غزه گام برداشته است.

کنش رسانه‌ای پرس تی وی به طور خاص برای رژیم صهیونیستی هزینه‌زا بوده و روایت‌های مطلوب آن را که سال‌ها با استفاده از تریبون‌های رسانه‌ای اش مطرح کرده و ترویج می‌کند، دچار خدشه نموده است.

این شبکه با نوعِ خاص کنش رسانه‌ای خود در مورد مسائل منطقه‌ای و بین المللی و البته با توجه به جامعه هدفِ گسترده در سطح جهان، حامل چالشی جدی برای جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و متحدان بین المللی آنها بوده و با تکیه بر جهان بینی و گفتمان ایرانی، پوششی متفاوت را از رویداد‌های بین المللی در دستورکار قرار داده است.

در این راستا پرس تی وی به طور خاص دو افشاگری قابل تأمل را در قالب تولید محتوای خود از کنش‌ها و سیاست‌های رژیم صهیونیستی انجام داده است.

دو حیله صهیونیست‌ها که نقش بر آب شد

اولاً، رژیم صهیونیستی سال‌هاست که با استفاده از تریبون‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی اش سعی داشته و دارد تا خود را به عنوان تنها دموکراسی حقیقی منطقه غرب آسیا به جهانیان معرفی کند. به بیان دیگر، این رژیم بر آن بوده است تا خود را به مثابه جزیره تمدن و ثبات در منطقه‌ای از جهان معرفی کند که در سال‌های اخیر شاهد بیشترین تنش‌ها و نا آرامی‌ها بوده است.

دوم این که صهیونیست‌ها همواره با پوشش رسانه‌های متحد با خود سعی داشته اند نقش کنشگری حامی صلح و ثبات را در چارچوب معادلات منطقه‌ای و بین المللی برای خودشان قائل شوند و تصویر بازیگری مصلح که تهاجمات و تجاوزات آن بایستی در قالب حقِ دفاع از خود به رسمیت شناخته شود، بازی کنند.

در این رابطه نیز شبکه پرس تی وی با تهیه و تولید برنامه‌های کارشناسی و تحلیلی همچون «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی»، تا حد زیادی به نزاع با این رویای دروغین پرداخته و ابعاد مختلف شبکه پیچیده و گسترده صهیونیست‌ها در ایجاد تنش و ناآرامی چه در داخل اراضی اشغالی و چه در سطح بین المللی را هدفِ افشاگری قرار داده است.

این در حالی است که اساساً این جنس روایت جز با پول‌های لابی‌های صهیونیستی و البته جریان‌های رسانه‌ای که از این طریق تامین و شانتاژ می‌شوند، مطرح نشده و گسترش نمی‌یابد. در این فضا، شبکه پرس تی وی در قالب برنامه‌های مختلف خود، با نگاهی کارشناسی و تحلیلی تا حد زیادی این جنس از استدلال صهیونیست‌ها را زیر سوال برده و آن را با چالش مواجه ساخته است. دستور کاری که حامل هزینه‌ها و خسارت‌های قابل توجه برای رژیم صهیونیستی بوده است.

از همه مهمتر اینکه برنامه‌های تولیدی شبکه پرس تی وی با حضور طیف قابل ملاحظه‌ای از منتقدان بین‌المللی رژیم صهیونیستی نیز همراه بوده اند و این طیف‌ها هرکدام بر جنبه‌ای خاص از کنشگری‌های نامشروع صهیونیست‌ها دست گذاشته اند و آنها را هدف افشاگری قرار داده اند. مساله‌ای که کمتر افکار عمومی عادی به آن دسترسی دارند و نتیجه پژوهش‌های گسترده افراد مذکور است.

رژیم صهیونیستی، لابی‌های متحد آن و همچنین جریان‌های رسانه‌ای متحد با این رژیم، پرس تی وی را به ویژه در بُعد زیر سوال بردن استدلال‌های رژیم اشغالگر قدس در سطح بین‌المللی و مشروعیت بخشی به روایت‌ها و سیاست‌های نامشروعش، یکی از اصلی‌ترین اهداف و دشمنان خود تصور کرده و می‌کنند.

پرس تی وی که از تابستان سال ۱۳۸۶ کار خود را آغاز کرده است در سال‌های آغازین، کارکرد بسیار عالی داشت و توانست مخاطبان زیادی به دست آورد، اما توسط غرب با محدودیت مواجه شد که همین محدود شدن شبکه توسط امریکا و اروپا نشان می‌دهد این رسانه در ۱۶ سال گذشته موفق عمل کرده است و چنانچه تاثیرگذار نبود هرگز چنین تحریم و سانسوری علیه آن اعمال نمی‌شد.

شاید در گذشته که غرب قدرت کامل را در عرصه بین‌الملل در اختیار داشت تا حدی در برخورد با رسانه‌ها مراعات می‌کرد، اما در حال حاضر که شرایط جهان تغییر یافته و غرب در حال شکست خوردن است بنابراین به اختناق رسانه‌ای دست می‌زدند و دیگر ادعای آزادی بیان برای آنها مطرح نیست.

اگر شخصی صد بار در دروغگویی موفق باشد کافیست یک بار حقیقت مشخص شود دیگر کار آن دروغگو تمام است. در عرصه رسانه هم وضعیت به همین شکل است. وقتی وارونه نمایی رسانه‌های غربی مشخص شود افکار عمومی دیگر به آنها اعتماد ندارد و غربی‌ها به همین علت است که شبکه‌های مستقل مانند پرس تی وی که تحت سلطه آنها نیستند و حقیقت را بیان می‌کنند را سانسوز و تحریم می‌کنند. رسانه می‌تواند مدیریت ادراک انجام دهد که اکنون بخش اصلی جنگ ترکیبی است.

جنگ روایت‌ها و مقابله با گفتمان‌های هالیوودی

موضوع نبرد رسانه‌ای در عرصه بین الملل این است که جهان آینده چه شکل و نظمی خواهد داشت. غرب نمی‌خواهد «پایان یافتن سلطه دلار بر اقتصاد جهانی» اطلاع رسانی شود بنابراین کنشگری پرس تی وی برای اطلاع رسانی درباره این مهم سخت است، اما باید انجام شود. از این منظر رسانه‌های برون مرزی ابزار دیپلماسی عمومی ما هستند.

درست در همین نقطه، اهمیت فعالیت و کنش رسانه‌ای شبکه پرس تی‌وی بیش از پیش آشکار می‌گردد. رسانه‌ای که به واسطه تقابل با این قبیل روایت‌ها و البته افشاگری از آنها در برهه‌های زمانی مختلف، هدف اقدامات خصمانه‌ای نیز از سوی دولت‌های غربی و متحدان آنها قرار گرفته و این دسته از کنشگران در مقام مدعیان آزادی بیان و دموکراسی دست به هر کاری زده اند تا شاید صدای این شبکه که در نوع خود به صدای بی صدایان درجهان تبدیل شده را خاموش کنند.

از این نظر شاید بتوان یکی از کارکرد‌های مهم و مفید شبکه پرس تی وی را تقابل با روایت‌ها و گفتمان‌های هالیوودی و غیرواقعی جهان غرب و متحدان بین المللی آن بدانیم. دستورکاری که پرس تی وی از نخستین سال‌های تاسیس خود تا به امروز، به نحو ویژه‌ای بر آن متمرکز بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟
  • خنثی‌سازی دروغ‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها در قاب تلویزیون
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • اینفوگرافیک| هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی