Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@15:22:21 GMT

از چناره تا سيکان؛ سرنوشت نامشخص سدهاي ايلام

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۳۳۳۵

از چناره تا سيکان؛ سرنوشت نامشخص سدهاي ايلام

خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا - در حاليکه طي سيلاب‌هاي اخير بخش مهمي از خسارت‌ها ناشي از عدم وجود سدهاي بزرگ براي جلوگيري از هدررفت آب و کنترل سيلاب‌ها بود، در استان ايلام سدهاي نيمه کاره زيادي وجود دارد که سرنوشت آنها نامشخص است.

به گزارش ايرنا، ايلام به عنوان يک استان کوهستاني از مناطق پربارش کشور محسوب مي‌شود که ميانگين بارش سالانه استان بيش از 400 ميلي متر است که به دليل شيب جغرافيايي، بيشتر بارندگي‌ها به استان ‌هاي اطراف و حتي کشور عراق سرازير مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هم اکنون سدهاي مهمي در استان ايلام مثل سد سيمره، کنجاچم، کنگير، دويرج در ايلام ساخته شده که تا حدودي از هدررفت آب‌هاي استان جلوگيري مي‌کند، اما سيلاب اخير نشان داد جاي سدهاي ديگر در استان همچنان خالي است.
سد چناره در شهرستان چرداول از جمله طرح‌هايي که سال‌ها از مطالعات آن مي‌گذرد ولي هم اکنون با گذشت سال‌ها اين پروژه همچنان بلاتکليف است و سرنوشتي براي آينده نيز مشخص نشده است.
در سال‌هاي اخير وعده‌هاي فراواني براي اين طرح مطرح شده حتي عنوان شد که سرمايه گذاران خارجي اين سد را مي‌سازند ولي هر بار اين وعده‌ها عملياتي نشد، اين سد از نوع سنگريزه اي با هسته رسي به طول تاج 604 متر، ارتفاع از پي 118 متر، ارتفاع از کف بستر 104 متر، حجم بدنه سد 6 ميليون متر مکعب آب است که نقش مهمي در توسعه کشاورزي، تأمين آب شرب و کنترل سيلاب‌هاي فصلي دارد.
*همچنان پيگير اجراي سد چناره هستيم
نماينده مردم ايلام در مجلس در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: در تلاش هستيم کلنگ ساخت پروژه ملي و بزرگ سد چناره در شهرستان چرداول تا پايان سال جاري به زمين زده شود، تا حصول نتيجه قطعي اين مهم کوتاه نخواهيم آمد.
سلام اميني عنوان کرد: سد چناره نقش ارزشمندي در تأمين آب آشاميدني، کشاورزي و توليد برق دارند، علاوه براين کارکردهاي بسيار مهم و حياتي، در جلوگيري از تخريب و خسارت به خانه‌هاي مردم، زير ساخت‌ها و مزارع کشاورزي در هنگام بارش‌هاي سيل آسا تأثير شگرفي دارد.
وي بيان داشت: سد چناره از مطالبات مهم و جدي مردم است و در تلاش هستيم اين مهم محقق شود، با پيگيري‌هاي صورت گرفته سال 98 مبلغ 250 ميليارد ريال براي شروع اجراي آن در کميسيون تلفيق مصوب شد.
وي با اشاره به اينکه قرار بود از طريق فاينانس اين سد اجرا شود که امکان آن فراهم نشد، تصريح کرد: ولي با رايزني‌هاي صورت گرفته قرار است اين سد از محل منابع بانکي ساخته شود.
اميني با اشاره به اينکه به دليل همجواري با عراق و شيب جغرافيايي سالانه بيش از چهار ميليارد مترمکعب آب اين استان به خاک عراق واريز مي‌شود، گفت: پروژه‌هاي سدسازي در اين استان از اهميت بالايي برخوردار هستند و توسط نمايندگان در سطح ملي پيگيري مي‌شوند.
*سرنوشت مبهم سد سيکان و زمين‌هايي که هنوز تملک نشده است
ديگر پروژه مهم سدسازي استان سد سيکان واقع در شهرستان دره شهر است، عمليات اجرايي سد مخزني سيکان سال 88 با هدف ذخيره سازي جريان‌هاي سطحي و آب چشمه‌هاي موجود و نيز مهار سيلاب‌هاي رودخانه سيکان در 130 کيلومتري جنوب شرقي مرکز استان ايلام آغاز شد ولي بعد از مدتي تعطيل شد.
با گذشت تعطيلي چند ساله پروژه، مسئولان استان با اختصاص اعتبار در سال 97 کار عمليات اجرايي پروژه را دوباره آغاز کردند، اما مشکل بزرگ بر سر راه اين سد است که مردم روستا فرهاد در کنار سد بايد جابجا شوند و به نوعي زمين‌هاي مسکوني و کشاورزي منطقه بايد خريداري و تملک شود که تاکنون اين مهم محقق نشده است.
معاون عمراني استانداري ايلام در اين ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: سد سيکان در شهرستان دره شهر از پروژه‌هاي مهم سدسازي استان است و 500 ميليارد ريال براي حل مشکلات اين در نظر گرفته شده است.
احمد کرمي عنوان کرد: سد سنگ ريزه اي با هسته رسي سيکان با حجم مخزن 21 ميليون متر مکعب و با ارتفاع 70 متر قرار است آب مورد نياز چهار هزار و 600 هکتار اراضي پايين دست سد محل سد را تأمين کند.
وي اظهار کرد: هم اکنون سد سيکان با پيشرفت فيزيکي بيش از 15 درصد در دست اجراست و علاوه بر تأمين آب کشاورزان، آب آشاميدني سه شهرستان بدره، دره شهر و آبدانان را نيز تأمين مي‌کند.
کرمي يادآور شد: مشکلات حوزه سد سيکان از جمله بحث تملک اراضي به نوبت در حال شدن است و اميدواريم اين سد در سال جديد از پيشرفت فيزيکي بهتري برخودار باشد.
*سدهاي گلال و کنجانچم امسال آبگيري مي شوند
وي با اشاره به اينکه تاکنون چهار سد بزرگ در استان ايلام به بهره‌برداري رسيده است، اضافه کرد: امسال آبگيري 2 سد مخزني گلال و کنجانچم در استان ايلام انجام مي‌شود و هم اکنون اين سدها بالاي 80 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
معاون عمراني استاندار ايلام تاکيد کرد: امسال سدهاي استان ايلام شامل دويرج، کنگير، کنجاچم به دليل بارش‌هاي بسيار خوب سرريز کرده اند.
کرمي اظهار کرد: سد ميمه با هدف تأمين آب 6 هزار هکتار از اراضي دشت دهلران با پيشرفت فيزيکي 55 درصد در حال احداث است.
وي ادامه داد: در حوزه آب و سدسازي و زهکشي و احداث شبکه‌هاي آبياري طي 40 سال گذشته بالغ بر 100 هزار ميليارد ريال در استان ايلام سرمايه گذاري شده است.
با توجه به اينکه ايلام استاني محروم است و شغل اکثر مردم کشاورزي، پروژه‌هاي سدسازي علاوه بر توسعه بخش کشاورزي در کاهش محروميت‌ها و افزيش اشتغال در استان نقش مهمي ايفا خواهند کرد.
90 درصد ظرفيت سدهاي سه گانه ايلام تکميل است
مديرعامل شرکت آب منطقه اي ايلام نيز گفت: 90 درصد ذخاير سدهاي استان در پي بارش هاي بهاره سال جاري پر شده و هم اکنون ذخاير آب سدهاي سه گانه استان ايلام 170 ميليون متر مکعب است.
علي پوراحمد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: قبل از شروع بارش ها و به منظور تنظيم ورودي و خروجي سدها با هدف جلوگيري از بروز حوادث مخرب ناشي از سيلاب 180 ميليون متر مکعب آب به صورت مديريت شده از خروجي سدها به اراضي پايين دست هدايت شد.
وي افزود: با توجه به اينکه حجم عمده اي از آب رودخانه هاي بالادست سدها که در بارش هاي اخير پر شده اند به اين مخازن مي ريزد، براي جلوگيري از سرريز شدن سدها همچنان خروجي اين ذخيره گاه هاي آبي در حال خروج آب اضافي است.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي ايلام يادآور شد: همچنين با توجه به اينکه بارش نزولات جوي ادامه دارد، خروجي سدها براي افزايش ظرفيت اين ذخيره گاه ها به منظور پذيرش آب جديد و اضافي باز است.
7177/6119
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۳۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت عجیب ستاره محبوب نکونام در یونان

به گزارش "ورزش سه"، عمرو ورده، یکی از بازیکنانی بود که در تابستان سال گذشته در لیست جواد نکونام قرار داشت و اخبار مختلفی پیرامون احتمال حضور او در استقلال مطرح شد اما در نهایت این انتقال صورت نگرفت.

اما نکته جالب اینکه این بازیکن مصری و در ۹ ماه ۵ باشگاه عوض کرده تا در شرایط بسیار عجیبی قرار بگیرد. به نظر می‌رسد عمرو ورده علاقه عجیبی به تغییر باشگاه دارد و به همین دلیل هم استاد فسخ قرارداد لقب گرفته است.

این بازیکن تنها بعد از ۴ ماه حضور در تیم پانسرایکوس یونان قراردادش را فسخ کرد و رسما از این تیم جدا شد و در حال حاضر مقصد بعدی خود را هم مشخص نکرده است.

البته ورده از نظر فنی بازیکن تاثیرگذاری است و در لیگ یونان هم در ۲۰ بازی ۵ گل به ثمر رسانده و ۴ پاس گل هم داده است اما حواشی زیاد او در بیرون از زمین فوتبال باعث شده تا مشتریان زیادی نداشته باشد.

دیگر خبرها

  • وضعیت ورزشگاه وطنی قبل از جدال سرنوشت ساز / فیلم
  • چشم تیم ملی به جمال کاپیتان جدید روشن شد
  • کلهر: سرنوشت قهرمانی دست استقلال نیست
  • پرسپولیس در نبردهای سرنوشت‌ساز ۹ امتیاز از دست داد!
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • این آخرین شانس قهرمانی تراکتور است
  • قربانی در بازی سرنوشت‌ساز در سقوط
  • سرنوشت عجیب ستاره محبوب نکونام در یونان
  • سرنوشت غزه پس از آتش بس چه خواهد بود؟