Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@19:58:37 GMT

کشاورزي فارس پس از سيل چه خواهد شد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۳۳۳۶

کشاورزي فارس پس از سيل چه خواهد شد

خبرگزاري آريا - شيراز- ايرنا- بخش اعظمي از اشتغال در استان فارس را مي توان در حوزه کشاورزي و صنايع وابسته به آن جست زيرا ظرفيت هاي مختلف در اين بخش، اين استان را از ساير استان ها متمايز کرده اما با سيلي که آمد، کشاورزي استان به چه سمتي حرکت خواهد کرد؟

به گفته زمين شناسان افزايش بارندگي رويدادي خوب براي منابع آبي زير زميني است زيرا با افزايش ميزان روان آب ها شاهد تغذيه سفره هاي زيرزميني هستيم اما کشاورزان هميشه باران را خوب نمي داند مخصوصا زماني که کم کم فصل برداشت در حال آغاز شدن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


باران به همان اندازه که منشا خير و برکت است مي تواند به همان اندازه نيز به بخش کشاورزي ضرر و زيان وارد کند البته مقصود از زيان وارد شده به بخش کشاورزي زياني است که در کوتاه مدت به کشاورزان وارد مي شود و اگر نگاهي کلان به اين موضوع وجود داشته باشد قطعا بارش باران سودمند است.
پنجم فروردين 98 بود که ميزان بارندگي در استان فارس و بخصوص شهر شيراز به گونه اي بود که سيل در اين کلان شهر جاري شد شايد شهر شيراز توليد کننده انبوه محصولات کشاورزي نباشد اما در شهرستان شيراز شاهد هستيم که زمين هاي کشاورزي و باغ هاي مختلفي وجود دارد که توان توليد زيادي در اين عرصه دارند.
سيل در شيراز و استان فارس خسارت هاي زيادي به پوشش مراتع، محصول باغ ها و زمين هاي کشاورزي زد.
خسارت هاي وارد شده تنها مختص کشاورزان نيست بلکه جامعه هم از اين خسران متضرر خواهد شد.
** جبران خسارت هاي سيل
سازمان جهاد کشاورزي در اطلاعيه اي اعلام کرد: به منظور جبران خسارات سيل مبلغ پنج هزار ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت بانکي به کشاورزاني که سيل به آنها خسارت رسانده، پرداخت خواهد شد.
در اين اطلاعيه که نسخه اي از آن در اختيار خبرگزاري ايرنا قرار گرفته است آمده است: بدهي ،معوقات و چک برگشتي مانعي براي پرداخت اين خسارات نخواهد بود و استانداري هاي ذي ربط با معرفي کشاورزان خسارت ديده به وزارت جهاد کشاورزي روند ارائه تسهيلات را رونق خواهند داد.
در اين اطلاعيه افزوده شده است: واحدهاي زراعي به ازاي هر هکتار مبلغ پنج ميليون تومان و هر هکتار از باغ هاي خسارت ديده نيز پنج ميليون تومان خسارت دريافت خواهند کرد.
درادامه پرداخت خسارت هاي ناشي از سيل در ساير بخش هاي کشاورزي نيز در اين اطلاعيه آمده است: در حوزه دام داري هرواحد کوچک عشايري و روستايي که خسارت ديده است مبلغ 10 ميليون تومان و هر کلني زنبور عسل نيز 250 هزار تومان خسارت دريافت خواهند کرد.
اين اطلاعيه درباره واحدهايي که کاملا از بين رفته اند گفته شده: پس از بررسي هاي ميداني و تصويب قرارگاه بازسازي و نوسازي نسبت به نوسازي و مرمت اين واحد ها اقدامات لازم انجام مي گيرد البته تسهيلاتي که به کشاورزان پرداخت مي شود در قالب پوشش واحد هاي خسارت ديده و با ضمانت است.
حال که ميزان و نحوه پرداخت خسارت به واحدهاي آسيب ديده مشخص شد بايد ديد که نبود اين واحدها در سال زراعي جاري چه تاثيري بر کشاورزي خواهد داشت و بارندگي هاي اخير در استان نيز چه نکات مثبتي به همراه داشته است؟
** بارندگي منجر به افزايش 30 درصدي توليدات کشاورزي مي شود
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي فارس در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت:در سال زراعي پيش رو انتظار اين است که با افزايش بارندگي هاي استان در حوزه توليدات غلات و کلزا شاهد افزايش توليد 30 درصدي در استان باشيم.
حسين پژمان اضافه کرد: مهمترين مزيتي که باران هاي سال زراعي جاري به همراه دارد اين است که کشت هاي آبي در استان فارس نزديک به 20 درصد افزايش توليد خواهند داشت و درکشت هاي ديم نيز شاهد افزايش محصولات خواهيم بود.
وي بيان کرد : بيش از 140 هزار هکتار از اراضي استان به کشت گندم ديم اختصاص يافته است و 70 هزار هکتار نيز از اراضي استان به کشت جو اختصاص يافت و اين دو کشت کاملا به باران وابسته اند و با افزايش ميزان بارندگي شاهد افزايش برداشت اين محصولات نيز خواهيم بود.
پژمان عنوان کرد: در شرايطي که استان فارس با خشکسالي مقابله مي کرد کشاورزان فارس توانسته بودند بالغ بر 900 هزار تن گندم برداشت کنند حال که شرايط آب در استان تغيير کرده انتظار اين است که در سال زراعي جديد بيش از يک ميليون و 350 هزار تن گندم در فارس برداشت شود که اين مهم يکي از مزيت هاي بارز افزايش بارندگي در فارس است.
او با بيان اينکه نزديک به دو برابر حجم سد درودزن آب در حوزه کشاورزي پس از باران صرفه جويي شده است گفت: آب بيش از 80 درصد محصولات زراعي و باغي فارس از طريق چاه تامين مي شود از اين روپس از بارندگي هاي اخير در استان شاهد صرفه جويي يک ميليارد و 400 ميليون متر مکعب آب در استان هستيم.
به عقيده معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي فارس با اين ميزان صرفه جويي در مصرف آب امکان کشت طي دو مرحله اي در استان فارس ايجاد شده است.
پژمان حفظ گونه هاي مختلف گياهي را يکي ديگر از مزيت هاي بارندگي در فارس عنوان کرد.
وي درباره خسارت هايي که بارندگي به کشاورزي در فارس زده است گفت: بيماري هاي برگي در سال هايي که ميزان بارندگي افزايش مي يابد روند صعودي دارد و علاوه بر بيماري هاي برگي شاهد برخي از بيماري ها در گندم و جو خواهيم بود.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي فارس گفت: مديريت مزارع و پايش منابع طبيعي استان بايد افزايش يابد تا شاهد از بين رفتن محصول مزارع استان نباشيم و اگر مديريت نشود خسارت هاي جبران ناپذيري ايجاد خواهد کرد.
ع.پ / 1876
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۳۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌مسیرهای زیرکوه مسدود است

ایسنا/خراسان جنوبی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل نقل خراسان جنوبی گفت: با توجه به باران زیادی که آمده در شهرستان زیرکوه سیل رخ داده و مسیرهای زیرکوه مسدود است. 

محمدفدوی، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در شهرستان زیرکوه بارندگی به شدت زیاد است و تمام مناطق سیل جاری شده و تمام ‌اکیپ‌ها نیز مشغول هستند و تعدادی اکیپ از قاین نیز اعزام شدند و مسیرهای زیرکوه مسدود است.

وی بیان کرد: همه نیروهای مستقر در زیرکوه آماده به کار و در محورها حضور دارند و از شهرستان هم ۴ اکیپ دیگر و ۲ اکیپ نیز از سرایان اعزام شدند.

محمدرضا غیرتی، فرماندار زیرکوه نیز به ایسنا گفت: میزان بارندگی روز گذشته در شهرستان زیرکوه زیاد و سیل آسا بوده و در اثر بارندگی‌های شدید خساراتی به حوزه کشاورزی، دامداری، برخی از جاده‌های مواصلاتی و زیرساخت‌های شهرستان وارد شده که در حال ارزیابی میزان این خسارت‌ها هستیم. 

وی بیان کرد:  برای جلوگیری از خسارات ناشی از این بارندگی‌ها، یگان‌های امدادی، خدماتی و ... شامل بخشداری‌، دهیاری‌ها، هلال احمر، شهرداری‌، راهداری، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در آماده باش کامل هستند.  

غیرتی با اشاره به سرریز شدن بند خاکی روستای نوده، بیان کرد: با توجه به حجم زیاد آبگیری سد ۱۲ امام روستای نوده و احتمال بروز خطر برای ساکنین روستا در پایین دست این بند خاکی، دستور تخلیه شبانه این روستا صادر شد و زمینه اسکان افراد فراهم شد و در مکان مناسب اسکان یافتند. 

فرماندار زیرکوه با اشاره به اینکه تعدادی از روستاها دچار آبگرفتگی شدند و متحمل خسارت‌های جدی شدند، اظهار کرد: در اسرع وقت خسارت‌های وارده به استان گزارش خواهد شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آبگیری کامل سد و بند‌های خاکی شهرستان گراش
  • بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به ۲۱ رشته قنات
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • آبگرفتگی ۱۰ مسکن در سوادکوه/ ۷ سردهنه در بابل آسیب دید
  • ‌مسیرهای زیرکوه مسدود است
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس