Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-07@22:45:12 GMT

به لحاظ اقتصادی تحریم‌های جدید چه معنایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۳۷۳۳

جان بولتون امشب توئیت کرد که نفت بعنوان بزرگترین منبع درآمدی دولت ایران را به صفر میرسانیم. اما برخلاف آنچه ‎بولتون می‌گوید ‎نفت سالهاست بزرگترین بخش از درآمد دولت ایران نیست.

 در اینجا توضیح می‌دهم که در سال‌های اخیر نقش نفت در بودجه بشدت کم شده و منع فروش نفت برای ایران کشنده نیست بلکه قطع کانال‌های ارزی مهمه ولی اون امر جدیدی نیست و در یکسال گذشته محقق شده پس حتی قطع این معافیت‌ها در صورت اصلاحات اقتصادی قابل مدیریت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۹۶ (بدون تحریم)درآمد نفتی ایران حدود ۶۰ میلیارد $ بوده و در ۹۷ (با تحریم) حدود ۱۷ م.$ بوده. از این درآمد ۷۰٪ در اختیار دولته که میشود ۴۰ م.د در ۹۶ و ۱۲ م.د در ۹۷. با ارز دولتی متوسط ۳۰۰۰ تومانی در ۹۶ و ۴۲۰۰ در ۹۷ کل درآمد واقعی نفتی ۱۲۰ ه.م.ت در ۹۶ و ۵۰ ه.م.ت در ۹۷ است.

این یعنی در سال ۹۶ سهم واقعی نفت از بودجه عمومی دولت حدود ۳۰٪ و سهم نفت از کل بودجه (عمومی+شرکتها) حدود ۱۲٪ بوده است.

در سال ۹۷ با تشدید تحریم ها سهم نفت از بودجه عمومی به ۱۱٪ و سهمش از کل بودجه به ۴٪ رسیده!

اینها یعنی نقش درآمدهای نفتی در بودجه دولت قابل توجه نیست.

صرفا توجه کنید که یارانه پنهان بنزین سالانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و یارانه پنهان گازوئیل، گاز و برق و بنزین روی هم رفته بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی بیش از ۱۶ برابر درآمد نفتی ۹۷!

بنابراین با اصلاحات براحتی میشود بودجه را نجات داد. و البته باید بودجه را نجات داد چرا که بودجه عمود خیمه اقتصاد کشور است.

از طرف دیگر در یک اتفاق نادر صادرات غیرنفتی در ۹۷ بصورت واقعی حدود ۲میلیارد دلار بیش از واردات بود که مطابق پیش‌بینی‌ها این مقدار با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۵ تا ۹ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. اینها نشان میدهد حتی به لحاظ تجارت خارجی وابستگی جدی به دلارهای نفتی برای تامین واردات کشور نداریم.

اما بدترین ضربه تحریم‌ها در جای دیگری زده شد و آن هم کنترل شدید و بستن کانالهای ارزی کشور بود که با دقت بالایی خصوصا در یکسال گذشته در جریان بوده.

دولت باید فکر جدی برای این بخش بکند.

یعنی مازاد تراز تجاری داریم و مشکلی به لحاظ متعارف نداریم ولی مشکل دسترسی به ارزهایمان داریم!

راه‌های زیادی وجود دارد. دولت باید مبتکرانه، شجاعانه و با درایت ایران را از این مخمصه برهاند در غیر اینصورت ...

ابتدا باید نشان دهیم که اقتصاد ایران حتی بدون وجود نفت قابل مدیریت است و سپس ابتکارهای غیراقتصادی و هوشمندی در عین جسارت راهگشاست.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000DVt برچسب ها: تحریم اقتصادی ، نفت ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: تحریم اقتصادی نفت بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۳۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاآرتص: تل‌آویو نگران همه گیر شدن تحریم علیه اسرائیل است

گسترش فعالیت‌های ضد صهیونیستی و محکومیت جنایات این رژیم در سرتاسر جهان، صهیونیست‌ها را به شدت نگران کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه عبری زبان هاآرتص در گزارشی که در شماره امروز سه شنبه آن منتشر شد اعلام کرد، بعد از تحریم‌های اعمال شده توسط ترکیه علیه اسرائیل، تل‌آویو نگران کپی برداری این سیاست توسط دیگر کشورهای جهان در واکنش به اقدام صورت گرفته در نوار غزه است، امری که می‌تواند ضربات شدیدی را به اقتصاد اسرائیل وارد کند.

این رسانه پر مخاطب اسرائیل در این رابطه نوشت، این نگرانی وجود دارد که در صورت تهاجم نظامی به رفح شمار دیگری از کشورهای جهان هم از الگوی ترکیه در تحریم همکاری اقتصادی با اسرائیل تبعیت کنند.

در بخش دیگری از گزارش تاکید شده است، مراکز تصمیم گیری در تل‌آویو نگران آن هستند که تحریم اقتصادی به واکنشی همه گیر در میان طرف‌های مخالف تهاجم علیه رفح تبدیل شود.

هاآرتص همچنین خبر داد، امروز مراکز تصمیم گیری در اسرائیل این نگرانی را دارند که تحریم‌ها به شکل گسترده‌ای گریبان آنها را بگیرد، مشکلی که تل‌آویو از سال 1973 و جنگ روز کیپور دیگر آن را تجربه نکرده است.

به اعتقاد این رسانه عبری زبان چنین سیاستی می‌تواند علاوه بر ابعاد اقتصادی، ضربات روحی و روانی شدیدی به اسرائیلی‌ها وارد کند بخصوص که خطر سرایت سیاست تحریم علیه اسرائیل به کشورهای دیگر هم وجود دارد.

تحلیل رسانه عبری زبان: حماس بازی نتانیاهو را خراب کردمخمصه بزرگ نتانیاهو بعد از پاسخ مثبت حماس به آتش‌بس

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هاآرتص: تل‌آویو نگران همه گیر شدن تحریم علیه اسرائیل است
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • رشد ۲۳ درصدی درآمد کچاد در فروردین ۱۴۰۳
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است