Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@00:32:04 GMT

بورس تهران، جایگاه دوم جهانی در رشد معاملات

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۶۴۳۲

بورس تهران، جایگاه دوم جهانی در رشد معاملات

بورس تهران در سال ۲۰۱۷ با ۱۰۳ میلیارد دلار ارزش توانسته بود در رتبه ۴۴ بورس‌های دنیا قرار بگیرد و حالا در ادامه روند رو به رشد خود بنا بر اعلام فدراسیون بورس جهانی بورس تهران توانسته است عنوان دومین بورس جهان در رشد معاملات را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مجامع رسمی بین المللی ارزش بورس‌های دنیا در سال 2017 با 21 درصد رشد معادل 11هزار و 600 میلیارد دلار رشد کرد و این در حالی است که جایگاه بورس‌های ایران مطابق آمار فدراسیون جهانی بورس‌ها  2 بورس فعال ایران یعنی بورس تهران و فرابورس در میانه جدول بورس‌های دنیا قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مطابق این اطلاعات بورس تهران در سال 2017 با 103 میلیارد دلار ارزش در رتبه 44 بورس‌های دنیا قرار گرفت و فرابورس ایران که قدمت کمتری نسبت به بورس 50ساله تهران دارد در رتبه 63 قرار گرفته است. مطابق آمار فدراسیون جهانی بورس‌ها، ارزش فرابورس ایران در سال 2017 بیش از 1.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.

 

طبق داده‌های موجود ارزش بازار سهام ایران در سال 2017 بیش از 20درصد افزایش یافته است. یکی از دلایل رشد بازار‌های سهام در ایران رشد قیمت جهانی مواد خام و فلزات در سطح جهان بود، در سال 2017 بیشترین رشد ارزش به‌ترتیب مربوط به پالادیوم (۵۴درصد)، آلومینیوم (۳۴درصد)،  مس (۳۱درصد)، روی (۲۸درصد)،  نیکل (۲۶درصد)،  سرب (۲۴درصد)،  طلا (۱۴درصد)،  نفت وست تگزاس اینترمیدیت (۱۲درصد) و نقره (۶درصد) بوده است. همچنین افزایش قیمت دلار و نفت از دیگر عوامل رشد بازار سهام در ایران بوده در سال2017 ارزش هر یورو 14درصد رشد کرد.

 

بورس تهران توانسته است پس از این سال نیز مسیر رو به رشد خود را در میان بورس های جهان ادامه دهد تا جایی که بنا به گفته مدیر بورس و اوراق بهادار تهران فدراسیون جهانی بورس در سال ۲۰۱۸، از بورس تهران به عنوان دومین بورس دنیا از نظر رشد معاملات نام برده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «علی صحرائی» در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه آورده است: «سال گذشته بورس اقبال خوبی را در شاخص کل و شاخص هم وزن تجربه کرده است؛ بورس اوراق بهادار تهران در سال ۹۷ با رشد ۹۱ درصدی در شاخص هم وزن، به ۳۲ هزار و ۹۶۸ واحد رسید.»

 

وی افزود: «بورس تهران در سال ۹۷ هفت شرکت را از تابلوی خود حذف و به بازار‌هایی نظیر فرابورس منتقل کرد. درحال حاضر بورس تهران ۳۲۷ شرکت را در تابلوی معاملاتی خود قرار داده است که ۱۲۷ شرکت در بازار اول و ۱۸۹ شرکت در بازار دوم در حال انجام معامله هستند.»

 

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران رقم تامین مالی در سال ۹۷ را ۲۷۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرده و گفت: بورس تهران در ۳ گروه تامین مالی انجام داده است، ۱۲ هزار میلیارد ریال از طریق عرضه‌های اولیه، ۱۳ هزار میلیارد ریال از طریق فروش اوراق تبعی و ۲۱۷ هزار میلیارد ریال از طریق افزایش سرمایه شرکت‌ها انجام گرفته است. فدراسیون بورس جهانی رشد شاخص بورس تهران را نسبت به سال گذشته میلادی ۹۱ درصد برآورد کرده و بورس تهران را بعنوان دومین بورس جهان در رشد معاملات عنوان کرده است

 

یادآور می شود: بورس اوراق بهادار تهران در بهمن‌ماه سال 1346 بر پايه قانون مصوب ارديبهشت‌ماه 1345 تأسيس شد. دوران فعاليت بورس اوراق بهادار را مي‌توان به چهار دوره تقسيم کرد: دوره نخست (1357-1346)، دوره دوم (1367-1358)، دوره سوم (1383-1368) و دوره چهارم (از 1384 تاکنون). در طول این 4 دوره بورس تهران توانسته به پیشرفت های قابل توجهی برسد تا جایی که در سال ۱۳۹۷ از روش های مختلف شامل عرضه اولیه (۱۱ هزار میلیارد ریال)، اوراق تبعی(۸ هزار میلیارد ریال)، اوراق بدهی( ۱۳ هزار میلیارد ریال)، صندوق های قابل معامله (در حدود ۱ هزار میلیارد ریال) و افزایش سرمایه ها (۱۲۳ هزار میلیارد ریال) که در کل، تامین مالی انجام شده برابر ۱۵۶ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال قبل (۱۴۳ هزار میلیارد ریال) ۹ درصد افزایش داشته است.

 

همچنین بورس اوراق بهادار تهران در ۴ دوره فعالیت خود توانسته به رشد قابل توجهی برسد تا جایی که طبق آمار فدراسیون جهانی بورس ها در پایان نوامبر سال ۲۰۱۸ بورس و فرابورس ایران رتبه نخست بیشترین بازدهی را به ثبت رسانده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان نیمه شعبان جشن نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران خبرگزاری روز ارتش شبستان رژه روز ارتش سپاه فرابورس بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۶۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۰۶۹ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز بارشد ۱۰۶۹ واحدی به سطح دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی رسید. 

به گزارش مشرق، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه) با رشد یک هزار و ۶۹ واحدی همراه بود و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید.

اما در مقابل شاخص کل هم وزن با ۴۶۵۰ واحد رشد، رقم ۷۶۳ هزار و ۶۵۵ واحدی را ثبت کرد.

همچنین نمادهای پارسان، فولاد، فملی، کگل، شبندر، شپدیس و بوعلی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر را روی شاخص گذاشتند. نمادهای ذوب، خزامیاد، فولاد، کاما، کساپا، خودرو و فاذر پر تراکنش‌های بازار بودند.

در معاملات فرابورس نیز شاخص کل با ۱۱۶ واحد رشد به رقم ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحد رسید و نمادهای آریا، فجهان، شگویا، وسپهر، مادیرا، سپیدار و فغدیر پر تراکنش‌های بازار بودند.


دیگر خبرها

  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد
  • شاخص بورس یک‌هزار واحد رشد کرد
  • رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل بورس
  • گزارش روزانه بورس ۵ اردیبهشت؛ رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل
  • رشد ۱۰۶۹ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • شاخص بورس امروز ۵ اردیبهشت/رشد۱۰۷۱ واحدی
  • محرک جدید بورس
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبحگاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبح گاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت