Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@12:30:55 GMT

ايران و پاکستان، خيلي دور خيلي نزديک

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۸۳۸۶

ايران و پاکستان، خيلي دور خيلي نزديک

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- کارشناسان اقتصادي معتقدند روابط تجاري ايران و پاکستان به رغم تشابهات فرهنگي و نزديکي جغرافيايي آن‌ها به يکديگر، هنوز به حد مطلوب نرسيده است و اعداد و ارقام هم مهر تائيد به اين گزاره مي زند.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه اقتصادي ايرنا، عمران خان نخست وزير پاکستان عصر يکشنبه عازم ايران شد و مشهد را به عنوان نخستين مقصدش انتخاب کرد، چرا که معتقد بود «اگر از امام اجازه بگيرد، سفر آسان مي‌شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين نخستين سفر عمران خان به ايران بود در حاليکه او از مرداد 97 بر کرسي نخست وزيري پاکستان تکيه زده است؛ البته «رفعت مسعود»، سفير پاکستان در تهران اعلام کرده که عمران خان تمايل داشته زودتر از اين‌ها به ايران سفر کند اما ميسر نشده است.
پيش از اين هم «محمد جواد ظريف»، وزير امور خارجه ايران درست دو ماه بعد از تشکيل دولت جديد در پاکستان به رهبري عمران خان به اين کشور سفر کرده بود.
عمران خان با شعار «پاکستان جديد» روي کار آمد و به همين دليل است که در ديدار با «مسعود خوانساري»، رئيس اتاق بازرگاني تهران تاکيد کرد که «اقتصاد اين کشور تا پنج سال پيش رو بازسازي خواهد شد».
سفر عمران خان به تهران در حالي است که طي سال‌هاي اخير مسائل مرتبط با حملات تروريستي و قاچاق مواد مخدر به‌شدت روابط دو کشور را تحت تاثير قرار داده است. حوادث امنيتي در مناطق مرزي ايران و پاکستان هر از چند گاهي صداي اعتراض اين دو کشور همسايه را بلند مي‌کند، چرا که هرکدام از آن‌ها طرف مقابل را مسئول امنيت مرزها مي‌دانند. با اين حال به گفته عمران خان «دوستي ايران و پاکستان در طول سال‌هاي گذشته فراز و نشيب داشته، اما هيچگاه اين دو کشور باهم دشمن نبوده‌اند» و همين امر باعث تلاش براي افزايش روابط دوجانبه آن‌ها به خصوص در زمان تحريم ايران شده است.
کارشناسان اقتصادي معتقدند روابط تجاري ايران و پاکستان به رغم تشابهات فرهنگي و نزديکي جغرافيايي آن‌ها به يکديگر هنوز به حد مطلوب نرسيده و اعداد و ارقام هم مهر تائيد به اين گزاره مي زند؛ چنانچه بر اساس آخرين آمارهاي منتشر شده از سوي نهادهاي مرجع ايراني، ارزش تجارت دوجانبه بين ايران و پاکستان کمتر از 1.5 ميليارد دلار در سال اعلام شده است. البته مقامات ايران و پاکستان در بيستمين کميسيون مشترک اقتصادي عنوان کردند که «حجم روابط تجاري‌شان تا ظرفيت پنج ميليارد دلار قابل‌گسترش است» اما هنوز راهکار مشخصي براي عملي کردن اين حجم از تجارت تدوين نشده است.
**بازنگري در تعرفه‌ها، شرط افزايش روابط تجاري ايران و پاکستان
«عبدالحکيم ريگي ميرجاوه»، رئيس اتاق مشرک ايران و پاکستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا هدفگذاري تجارت 5 ميليارد دلاري با پاکستان را آرماني خواند و گفت: سران دو کشور اين عدد را اعلام کرده‌اند بدون اينکه واقعيت‌هاي تجارت را از بخش خصوصي سوال کنند.
وي تصريح کرد: براي دستيابي به حجم تجارت مورد نظر، اتاق‌هاي بازرگاني بايد پيشنهادها و راهکارهاي خود را به دولت ارائه دهند تا به عنوان يک استراتژي بلندمدت تدوين شود.
ريگي ضمن اشاره به مطلوب نبودن حجم روابط دو کشور عنوان کرد: موانع موجود اجازه بيشتر شدن حجم تجارت را نمي‌دهند که رفع آن‌ها به عهده دولتمردان است.
رئيس اتاق زاهدان افزايش تعرفه‌ها را اصلي‌ترين مانع تجارت دوجانبه دانست و افزود: تعرفه‌هاي تجاري بين دو کشور بالاست و هنوز تعرفه ترجيحي به‌ طور کامل برقرار نيست.
وي با پيشنهاد اينکه تعرفه‌هاي ميان دو کشور صفر شود، تاکيد کرد که براي گسترش مرزها نياز به بازنگري در تعرفه‌ها و تجارت آزاد داريم.
همواره تراز تجاري ايران و پاکستان به نفع ايران مثبت بوه و کفه صادرات ايران نسبت به وارداتش از اين کشور سنگين‌تر. چنانچه در 10 ماهه سال 97 ميزان صادرات به پاکستان 1.19 ميليارد دلار ثبت شده اما در مقابل 236 ميليون دلار از اين کشور واردات داشته است.
ريگي ميرجاوه با اعتقاد به اينکه پاکستاني‌ها از کالاهاي ايراني استقبال مي‌کنند، گفت: عرضه و تقاضا موازنه را تعيين مي‌کند. در هر صورت پاکستان کشور منعطفي است که در شرايط تحريم مي‌توان روي آن حساب کرد.
به گزارش ايرنا، ايران نخستين کشوري‌ست که استقلال پاکستان را به رسميت شناخت و اقدام به تأسيس سفارتخانه در آن کشور کرد.
از آنجا که روابط تجاري با پاکستان خصوصا در زمان تحريم اهميت دوچنداني دارد، سفر عمران خان به تهران را مي‌توان به فال نيک گرفت و نسبت به آثار تجاري و سياسي اين سفر خوشبين بود.
اقتصام** 4037**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۸۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود

عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت  ایران عراق را شریک دوم تجاری ایران معرفی کرد و افزود: عراق جزو کشور‌های اولویت‌دار ما در تجارت محسوب می‌شود؛ در سال‌های اخیر ما در تجارت با این کشور بر صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر مانند صادرات خدمات فنی و مهندسی تمرکز کردیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ششمین کمیسیون مشترک ایران و عراق در حال برگزاری است، گفت: کمیسیون مشترک با حضور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی ایران و وزیر تجارت عراق ۱۶ اردیبهشت کار خود را آغاز کرد؛ در صورت جلسه این کمیسیون بند‌های دستگاه‌هایی که در این کمیسیون نقش دارند آورده شده است.

وی نقش وزارت صمت در کمیسیون مشترک ایران و عراق را کاربردی دانست و افزود: مهم‌ترین کمیته این کمیسیون کمیته تجاری و اقتصادی است که مسئولیت آن با سازمان توسعه تجارت ایران، به‌خصوص دفتر غرب آسیا این سازمان است. در این کمیته از سازمان‌های تحت پوشش مانند سازمان زمین‌شناسی، شرکت شهرک‌های صنعتی و... بند‌هایی به عنوان بند‌های پیشنهادی قید شده است.

ربیهاوی با اشاره به مهم‌ترین بند‌های کمیسیون مشترک ایران و عراق، بیان کرد: برگزاری سومین کمیته بازرگانی ۱۴۰۳ و پیشنهاد برگزاری کمیته مشترک صنعتی در سال جاری از مهم‌ترین بند‌های پیشنهادی کمیسیون مشترک است؛ گفتنی است این دو بند مورد توافق طرف عراقی نیز قرار گرفته است. درکنار این بندها، موضوعاتی مربوط به کمیته تجاری مانند بحث توافقات اتاق‌های بازرگانی، پیگیری اختلافات بین تجار، توسعه صادرات و تسهیل در امور تجاری اتاق‌های بازرگانی در دستور بررسی قرار گرفته است.

 مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی که در عراق فعال‌ هستند با یکسری مشکلات مواجه هستند. تلاش ما رفع و رجوع این مشکلات و تسهیل ورود شرکت‌های ایرانی در بازار عراق و اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی و افتتاح حساب و... است.

وی تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق را به عنوان دیگر توافق‌ کمیسیون مشترک دو کشور دانست و افزود: نقشه راه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ج. ا ایران و جمهوری عراق به عنوان یکی از بحث‌های تسهیل تجارت هدف‌گذاری شده است. هدف بررسی روابط اقتصادی ما با عراق در این کمیسیون است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • تجارت ایران و پاکستان چقدر است؟ | جزئیات تجارت ایران و پاکستان را ببینید
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود