Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:16:36 GMT

بازتاب لغو معافیت خریداران نفتی ایران در مطبوعات انگلیس

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۹۱۰۲

بازتاب لغو معافیت خریداران نفتی ایران در مطبوعات انگلیس

لندن – ایرنا – رسانه‌ها و مطبوعات انگلیس روز سه‌شنبه ضمن بازتاب تصمیم واشنگتن برای تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران، به بررسی تأثیر منفی آن بر بهای نفت خام در بازارهای جهانی پرداختند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اسکای نیوز اعلام کرد باوجود پیش‌بینی تحلیلگران درباره ذخیره کافی نفت خام در بازارهای جهانی، اما بهای نفت در پی تصمیم آمریکا به بالاترین حد در 5 ماه گذشته رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این شبکه خبری با اشاره به ادعای عربستان سعودی و امارات متحده برای جبران خلأ نفت ایران افزود: هرگونه اقدام پادشاهی عربستان و متحدان این کشور در اوپک برای افزایش صادرات نفت، باوجود عدم ثبات در عرضه و تقاضای نفت و احتمال تولید نفت شیل آمریکا، باعث افزایش شدید بهای نفت خواهد شد.
در همین حال نشریه گاردین اصلی‌ترین هدف 'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهوری آمریکا برای پایان معافیت نفتی ایران را تحریک این کشور به خروج از برجام دانست و افزود: اما ایران زرنگ‌تر از آن است که در این تله بیفتد.
این رسانه انگلیسی آینده اقدام آمریکا را منوط به تصمیم مشتری‌های نفتی ایران دانست و نوشت، هند احتمالاً پس از انتخابات سراسری در این کشور خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند اما چین و ترکیه اگر بخواهد به خرید نفت از ایران ادامه بدهند راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا دارند.
گاردین ادامه داد، هر دو کشور اختلاف‌نظرهایی با آمریکا دارند که خرید نفت ایران می‌تواند به‌عنوان موضوعی برای چانه‌زنی مورداستفاده قرار گیرد.
این نشریه انگلیسی همچنین به نقل از «جرت بلنک» هماهنگ‌کننده اسبق امور اجرای برجام در وزارت خارجه آمریکا نوشت: چین این ظرفیت را دارد که تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرد. این کشور اگر بخواهد خرید نفت ایران را ادامه بدهد راه‌هایی دارد که بدون در نظر گرفتن تحریم‌های آمریکا با ایران تعامل کند.
دولت آمریکا عصر دوشنبه باوجود نگرانی جامعه جهانی از اختلال در بازار نفت، همچون گذشته در اقدامی یکجانبه و در دشمنی دیرینه با جمهوری اسلامی ایران، تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران را اعلام کرد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت: با شرکا و کشورهای خریدار عمده نفت ایران صحبت کردیم که از نفت خام ایران دور شوند. با تولیدکنندگان بزرگ نفتی مذاکره کرده‌ایم تا بازار نفت جهان کمبود نداشته باشند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی تضمین کرده‌اند که بازار نفت را جبران کنند.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: مجوز معافیت تحریم‌ها از اول ماه می پایان خواهد یافت و درنتیجه این تصمیم که از دوم ماه می اجرایی خواهد شد، هیچ مجوزی برای تمدید معافیت‌ها وجود ندارد.
بااین‌حال گاردین عنوان کرد نه پمپئو و نه مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به‌طور واضح اعلام نمی‌کنند که آیا این کشور خریداران نفت ایران را از سوم می تحریم خواهد کرد یا خیر؟
در همین حال بانک بارکلیز انگلیس امروز پیش‌بینی کرد تصمیم واشنگتن بهای نفت خام در بازار جهانی را به‌طور چشمگیری در کوتاه‌مدت تحت تأثیر قرار خواهد داد و بهای نفت برنت از میانگین بشکه‌ای 70 دلار فراتر خواهد رفت.
این بانک همچنین تصریح کرد که تصمیم آمریکا خطر درگیری در خاورمیانه ازجمله احتمال بستن تنگه هرمز را افزایش می‌دهد. البته واکنش خریداران بزرگ نفت ایران همچون چین و هند در این رابطه حائز اهمیت خواهد بود.
نشریه ایندیپندنت هم به مخالفت چین و ترکیه به عنوان یکی از اعضاء پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با تصمیم آمریکا اشاره کرد و افزود: 'نمی‌توان از ترکیه انتظار داشت که اقتصادش را به‌طور کامل روی محصولات ایرانی ببندد. چین هم که نیمی از واردات نفتی‌اش را از ایران تأمین می‌کند تصمیم آمریکا را محکوم کرده و این مساله می‌تواند چالش بزرگی را برای اعمال تحریم‌های آمریکا ایجاد کند.'
این نشریه همچنین عنوان کرد که آمریکا به‌طور واضح مشخص نکرده آیا خریداران نفت ایران را بلافاصله پس از پایان مهلت معافیت نفتی ایران تحریم خواهد کرد یا به آن‌ها فرصت می‌دهد تا معاملات خود را به پایان برسانند.
بی.بی.سی هم در گزارشی به بررسی وضعیت خریداران نفت ایران پرداخت و گزارش داد: ایران یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان نفت دهلی است. این کشور روابط فرهنگی و سیاسی عمیقی با ایران دارد و این مساله کار را برای تلاش‌های آمریکا در جهت انزوای ایران دشوار می‌کند.
این شبکه افزود: چین هم یکی دیگر از خریداران عمده نفت ایران است که تصمیم آمریکا را محکوم و اعلام کرده که تجارتش با ایران کاملاً قانونی است و آمریکا حق دخالت در این زمینه را ندارد.
به گزارش بی.بی.سی، آنکارا هم که برای تمدید معافیت نفتی ایران لابی کرده بود اینک می‌گوید شدیداً به نفت ایران محتاج است و به عنوان کشور همسایه نمی‌تواند روابطش را با ایران قطع کند. این کشور همچنین معتقد است که فشارهای آمریکا علیه ایران کارساز نیست.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه سال گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضاکننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ‌گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ارتباط با بیانیه اخیر کاخ سفید مبنی بر عدم تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران اظهار داشت: با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های موردنظر، جمهوری اسلامی ایران اصولاً ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست.
بااین‌حال، با توجه به تأثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به‌صورت مستمر با تمامی نهادهای ذی‌ربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است.
وی افزود که نتیجه این تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم‌گیری منعکس‌ شده و به‌زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.
اروپام **هـ ن**2040

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس آمريكا تحريم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۹۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتاب سیزدهمین قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در رسانه‌های جهان

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های ملی فوتسال ایران و تایلند در دیدار نهایی مسابقات جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا روز یکشنبه از ساعت ۱۴:۳۰ به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری ۴ بر یک به سود ملی پوشان کشورمان به پایان رسید تا ایران برای بار سیزدهم قهرمان آسیا شود.

قهرمانی ملی پوشان فوتسال ایران در بسیاری از رسانه‌های جهان بازتاب داشت و این رسانه‌ها به پوشش قهرمانی ایران پرداختند.

پایگاه خبری «thevocket» در خصوص قهرمانی ایران نوشت: ایران برای سیزدهمین بار عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد و به یک موفقیت شیرین رسید. شاگردان شمسایی با گلی که در دقیقه اول به ثمر رساندند هزاران هوادار تایلند را در همان ابتدای بازی ساکت کردند.

رسانه «24h» نوشت: تایلند در لحظات پایانی بازی شانسی برای به تساوی کشاندن بازی نداشت و بازی را به ایران واگذار کرد.

«okezone» نوشت: ایران با برتری برابر تایلند سیزدهمین عنوان قهرمانی خود را به دست آورد. تایلند با این شکست برای سومین بار دستش از جام قهرمانی آسیا کوتاه ماند.

رسانه «tribunnews» نوشت: ایران با برتری برتری برابر تایلند، این تیم را نابود کرد و سیزدهمین جام را به دست آورد.

«thanhnien» نوشت: تیم تایلند در فینال شکست سختی متحمل شد و ایران بر بام فوتسال آسیا ایستاد.

پایگاه خبری «Extra Time» اندونزی هم به سیزدهمین قهرمانی ایران اشاره کرد.

رسانه ویتنامی «soha» نوشت: تایلند در خانه شاهد قهرمانی حریف خود در بازی‌های جام ملت‌های آسیا بود. تیم فوتسال تایلند با وجود تلاش تا ثانیه‌های پایانی باز هم نتوانست از باخت سنگین مقابل ایران در فینال مسابقات آسیایی فرار کند.

«ithethao»نوشت: تیم فوتسال تایلند در برابر قدرت ویرانگر ایران درمانده شد و برای سومین بار جام قهرمانی را از دست داد.

رسانه «sports442» هم به سیزدهمین قهرمانی ایران در آسیا اشاره کرد.

صفحه «Futsal Profissional» هم ضمن انتشار ویدئویی از لحظه بالا بردن جام قهرمانی توسط علی اصغر حسن زاده کاپیتان تیم ملی ایران نوشت: ایران قهرمان جام ملت‌های فوتسال ۲۰۲۴ آسیا شد.

صفحه «فدراسیون فوتبال جنوب شرق آسیا» هم با انتشار پستی قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا را تبریک گفت.

کد خبر 6091301

دیگر خبرها

  • آمریکا واردات اورانیوم روسیه را ممنوع کرد
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • قدرت نفوذ رسانه در بازتاب اعتراضات آمریکا و اروپا نمایان شد
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • بازتاب قهرمانی فوتسال ایران در رسانه‌های جهان
  • حمایت دانشجویان و استادان دانشگاه میبد از ملت مظلوم غزه
  • بازتاب سیزدهمین قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در رسانه‌های جهان