Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@03:20:00 GMT

زمین لغزش در جنگل‌های لرستان

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۷۴۴۱

زمین لغزش در جنگل‌های لرستان

به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،  شیرزاد نجفی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با بیان اینکه لرستان از حیث زمین شناسی در کمربند زمین شناسی زاگرس قرار گرفته است خاطرنشان کرد: این استان به واسطه ابر بهمن سنگی جهان یا بعبارتی زمین لغزش سیمره در دنیا معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نجفی بارش‌های فروردین ماه امسال در ۲۰۰ سال اخیر را بی سابقه دانست و عنوان کرد: با وقوع این سیل، انتظار می‌رفت که در سطح استان شاهد زمین لغزش‌های متعددی باشیم.

وی اظهار داشت: برآورد اولیه نشان می‌دهد که بیش از ۸۳ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان در سالجاری درگیر زمین لغزش شده که این زمین لغزش‌ها متاسفانه با جابجایی پوشش گیاهی و خشک شدن جنگل‌ها و تخریب کامل آن‌ها همراه خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به ۲۳۸۱ مورد زمین لغزش شناسایی شده که ۱۲۷ روستا و ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی را با خطر مواجه نموده است گریزی زد و افزود: از این مناطق می‌توان به ۷۰۰ نقطه در شهرستان خرم آباد بخصوص در مناطق جنوب و جنوب شرقی، بیش از ۵۰۰ نقطه در مناطق جنوبی شهرستان الیگودرز، بیش از ۴۰۰ نقطه در شهرستان دلفان، بیش از ۲۵ نقطه در شهرستان چگنی، بخش‌هایی از مسیر آزاد راه خرم زال، شهرستان دورود و سایر نقاط استان اشاره نمود.

نجفی در ادامه تصریح کرد: در لرستان تا کنون ۲ مورد مطالعات منجر به پایدار سازی زمین لغزش در مطالعات زمین لغزش مشرف به جاده خرم آباد_پلدختر موسوم به تنگ تیر در دهه ۸۰ و زمین لغزش ۲۷۰۰ هکتاری مشرف به شهر دورود و بخشی از راه آهن شمال _ جنوب در دهه ۹۰ انجام شده است.

وی تنها راه علاج رانش‌ها را اجرای عملیات آبخیزداری دانست و یادآور شد: عملیات آبخیزداری بخصوص در مناطق جنگلی می‌تواند باعث کاهش ریسک آسیب پذیری پوشش جنگلی، کنترل رسوب، جلوگیری از ایجاد جریان‌های گِلی در مناطق پایین دست و عدم تکرار حوادثی مانند سیل پلدختر شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  لرستان در پایان با اشاره به اینکه زمین لغزش‌های اتفاق افتاده باعث ورود حجم زیادی از رسوب به رودخانه‌های اصلی و سد‌های پایین دست شده خاطرنشان کرد: مصالح ناشی از زمین لغزش‌ها باعث دفن بخش‌هایی از شهر‌های پلدختر، معمولان و روستا‌های در مسیر رودخانه کشکان در زیر بیش از ۳ متر رسوب شده است.

انتهای پیام/پ

زمین لغزش در جنگل‌های لرستان اتفاق افتاده است

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی لرستان سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۷۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان

فریبا ولی‌پور  در خصوص تامین مسکن طرح جوانی جمعیت، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت در بحث طرح جوانی جمعیت، اهدای مسکن به خانواده‌های دارای سه قلو و چندقلوست.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری لرستان گفت: در آخرین جلسه قرارگاه جمعیت و با تاکید استاندار وقت واگذاری زمین با اولویت خانواده‌های دارای سه قلو بود و در این خصوص راه و شهرسازی لرستان این مهم را نیز در اولویت قرار داد.

ولی‌پور بیان کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی در برخی از شهر‌های استان با کمبود زمین مواجه هستیم و در این راستا راه وشهرسازی لرستان قول داد که در بهار امسال این مشکل تامین زمین برای طرح جوانی جمعیت محقق شود.

وی اظهار کرد: برخی از دستگاه‌ها اجرایی دارای زمین‌هایی هستند که نیازمند تغییر کاربری بوده و چنانچه این مهم محقق شود بخشی از مشکلات تامین مسکن برای جوانی جمعیت برطرف خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری لرستان، تصریح کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی لرستان، ایجاد شهرک و یا شهرک جدید ضروری است و امیدواریم با همکاری استاندار لرستان و راه و شهرسازی استان مشکل تامین زمین برای این خانواده‌ها مرتفع شود.

وی در خصوص طرح نفس و حمایت از مادران باردار، گفت: در لرستان ۱۳۲ نفر از مادران باردار از انجام سقط انصراف دادند و تعداد تولد‌های تحت عنوان "نفس" در استان هفت مورد گزارش شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • بارش‌های سیل‌آسا در لرستان/ هشدار تخلیه روستای کمندان
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان
  • قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی است
  • جلوگیری از شهرک‌سازی در دل جنگل‌های توسکستان
  • دادستان گلستان: شهرک‌سازی در جنگل‌های توسکستان متوقف شد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود