Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: شهر کویری بشرویه که سالهاست با بحران کم آبی و کمی بارندگی دست و پنجه نرم می‌کند در چند روز اخیر با بارندگی‌های بسیاری در طول ۲۴ ساعت روبرو شد و همین امر علاوه بر غافلگیری کشاورزان و مردم روستاهای این شهرستان موجب طغیان رودخانه‌ها، ایجاد روان آب و گرفتار شدن چندین خانه در سیلاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی شفیعی سرپرست فرمانداری شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به اخطاریه‌های هواشناسی نسبت به برگزاری چهار جلسه مدیریت بحران در شهرستان اقدام کردیم.

وی افزود: در راستای مدیریت بحران پیش از وقوع سیلاب همراه با کارشناسان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، امور آب و امور عشایر شهرستان از مناطق خطرساز و مناطقی که احتمال در آن وجود داشته بازدید کرده‌ایم.

شفیعی ادامه داد: پس از برگزاری جلسه کارشناسی نسبت به انجام اقدام لازم در مناطق خطرآفرین و دارای ریسک تصمیم‌گیری شد.

سرپرست فرمانداری شهرستان بشرویه اظهار کرد: در برخی بندسارها که احتمال خطر شکستگی و یا سرریز آن وجود داشت تقویت و رهاسازی بندسارها انجام شد.

وی از بازدید شهرداری از تمام نقاط شهری خبر داد و افزود: نقاط و مسیل های اطراف که احتمال ورود سیلاب به داخل شهر را داشت، شناسایی و بازگشایی گردید و ما خوشبختانه در داخل شهر بشرویه ورود سیلاب را نداشتیم.

بارندگی ۳۰ میلیمتری در بشرویه

شفیعی گفت: بارندگی در بشرویه ۳۰ میلیمتر بود اما ایستگاه‌های باران سنجی نیگنان و دیگر روستاهای اطراف بارندگی ۵۳ میلیمتری را ظرف مدت یک شبانه روز ثبت کرده‌اند و این یعنی حجم بارندگی و سیلاب در برخی نقاط شهرستان شدید بوده است.

وی افزود: علی رغم آمادگی لازم دستگاه‌ها و تقویت بعضی بندسارها اما بازهم دو منطقه در ارسک و بخش مرکزی دچار خسارت شد که موتورپمپ اتحاد بخش ارسک و روستای بندان نیگنان بخش مرکزی از جمله این مناطق بود.

تخریب ۲۰ واحد مسکونی

شفیعی اظهار کرد: در سیلاب اخیر تخریب کامل بیش از ۲۰ خانه در شهرستان بشرویه، آب گرفتگی برخی منازل و دامداری‌ها، تلف شدن بیش از ۲۰۰ رأس دام را داشتیم.

سرپرست فرمانداری شهرستان بشرویه همچنین از خسارت بسیاری به بزرگترین مجتمع پرورش شترمرغ این شهرستان خبر داد و افزود: براثر سیلاب اخیر ۵ دستگاه جوجه کشی، یک دستگاه راک، چهار دستگاه هچر، ۱۵۰ تعداد شترمرغ پرواری، ۳۵۰ شترمرغ یک ماهه تحویل، ۴۰۰ قطعه جوجه یک هفته، ۸۰۰ تخم داخل دستگاه و آماده هچ و چهار دستگاه کولر گازی از بین رفت.

وی ادامه داد: تلویزیون و دوربین دستگاه‌های چک تصویری، اتاق پرسنل، اتاق کنترل، خوراک اتن و ویتامین‌ها و محلول‌های خوراک و کلاً زیرساخت‌های این مجتمع ۷۵ درصد تخریب داشته و خسارتی حدود ۲ میلیارد تومان را به مجتمع پرورش شترمرغ این شهرستان داشتیم.

سرپرست فرمانداری شهرستان بشرویه بیان داشت: آب شستگی شانه خاکی راه در راه‌های رقه به ارسک، رقه به دیهوک، و غنی آباد تا نیگنان و چاه علی نیز و تخریب دو قسمت از آسفالت راه‌های بشرویه از دیگر خسارات سیلاب بود و همچنین ایل راه‌های عشایری این شهرستان نیازمند ماشین‌های سنگین برای سهولت در عبور و مرور عشایر است.

وی گفت: باغات پسته این شهرستان نیز با توجه به اینکه بارندگی در زمان تلقیح آنها بوده با شستشوی گرده‌ها به آنها خسارت وارد کرده و ما در آینده با پوکی پسته‌ها روبرو خواهیم بود.

خسارت به ۴۰ رشته قنات در شهرستان

شفیعی اظهار کرد: ۳۶ قنات نیز بالای ۹۰ درصد و ۴ قنات بالای ۶۰ درصد خسارت داشته‌اند.

وی گفت: همچنین ۳ حلقه چاه نیز بالای ۷۰ درصد و ۳ استخر هم بالای ۹۰ درصد خسارت دیده‌اند و ۲۲۰ کیلومتر از جاده‌های بین مزارع این شهرستان دچار خسارت شده‌اند.

ابوالحسن میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بازدیدها از مناطق سیل زده بشرویه انجام شده و تعدادی خانه خشت و گلی در اثر سیلاب دچار خسارت شده‌اند که به آنها توسط هلال احمر اقلام ۷۲ ساعته و ۲۴ ساعته مورد نیاز توزیع شده است.

وی افزود: اکیپ‌های برآورد خسارات در شهرستان‌های استان که دچار خسارات سیل شده‌اند اقدامات لازم را انجام داده‌اند و تسهیلات برای ساخت واحدهای تخریبی و مبالغ بلاعوضی نیز در این راستا توسط بنیاد مسکن پرداخت خواهد شد.

میرجلیلی ادامه داد: امید است در ادامه واحدهای مسکونی مستحکمی چه در برابر سیلاب و چه در برابر زلزله برای روستاییان ساخته شود.

اعتبارات برای جبران رسید

وی با اشاره به خسارات مزارع و باغات گفت: مزارع و باغات باید بیمه باشد اما قنوات و چاه‌ها و کانال‌های بین مزارع باید مشکلات آنها در اولین فرصت رفع شود.

میرجلیلی بیان داشت: با کمک بلاعوض شاید نتوانیم جبران خسارات زیادی داشته باشیم اما تسهیلات ۴ درصد به مردم خواهیم داد چرا که اعتبارات خوبی در این زمینه وارد استان شده است.

محمد رحیم شهریاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: جمعیت هلال احمر بشرویه از همان ساعت اول حادثه با حضور فعال تیم‌های امدادی در روستاها خدمت رسانی به مردم را آغاز کرد.

وی افزود: رفع آب گرفتگی و تخلیه آب منازل از مهم‌ترین اقدامات اولیه جمعیت هلال احمر بشرویه در پی سیلاب بوده است.

شهریاری گفت: در بشرویه به ۳۰۰ نفر از سیل زدگان امدادرسانی توسط جمعیت هلال احمر انجام شده و ۲۰۰ نفر نیز که خانه‌های آنها توسط سیلاب تخریب و یا در حال تخریب بوده در چادر اسکان پیدا کرده‌اند.

وی افزود: همچنین در اولین فرصت مواد غذایی و سایر اقلام و لوازم مورد نیاز نظیر چادر، پتو، موکت و ظروف در بین سیل زدگان توزیع شده است.

شهریاری همچنین از پر کردن دفترچه‌های امدادی برای خانواده‌هایی که نیاز دارند خدمات هلال احمر برای آنها ادامه پیدا کند خبر داد و افزود: خدمات هلال احمر تا زمانی که شرایط سیل زدگان به حالت عادی برگردد ادامه خواهد داشت.

کد خبر 4598894

منبع: مهر

کلیدواژه: هلال احمر خراسان جنوبی شهرستان بشرویه سیلاب فرمانداری بشرویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۷۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت خسارت‌های توفان شب گذشته خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی  سرپرست اداره‌ کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی آخرین وضعیت خسارت‌های بر جای مانده از توفان شب گذشته در شهرهای خراسان رضوی را تشریح کرد.

سیدرضا عباسی نیشابوری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شب گذشته در اکثر شهرستان‌ها وقوع توفان را داشتیم و خساراتی نیز بر جای گذاشت، افزود: عمده خسارت‌ها مربوط به سقوط چندین اصله درخت و شبکه برق شهرستان‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه حجم خسارت‌ها در شهرستان‌های بردسکن، کاشمر، سبزوار، کوهسرخ، نیشابور، فیروزه، مشهد و رشتخوار مقداری بیشتر بود و به شبکه برق این مناطق خسارت‌هایی وارد شد، عنوان کرد: همچنین توفان با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت سبزوار را در نوردید که براثر این حادثه در روستای ایزی بخش مرکزی این شهرستان حادثه ریزش سقف یک باب منزل مسکونی گزارش شد.

سرپرست اداره‌ کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: در این حادثه زن و شوهر و کودک خردسال ۲ ساله زیر آوار مانده بودند که با هماهنگی انجام شده توسط فرماندار شهرستان توسط نیروهای آتش‌نشانی نجات یافته و به بیمارستان منتقل شدند.

وی همچنین از تخریب بند خاکی در روستای بیجورد شهرستان بردسکن خبر داد و افزود: علاوه بر تخریب بند خاکی خسارت‌هایی هم به بخش کشاورزی شهرستان وارد شد که کارشناسان در حال جمع‌بندی هستند.

عباسی نیشابوری در ادامه با اشاره به سقوط ۱۲۸ اصله درخت در مشهد اذعان کرد: دیشب برق در برخی نواحی مشهد به دلیل افتادن اشیای خارجی از جمله ورق‌های فولادی ساختمان‌های نیمه‌تمام و شاخه درختان قطع شد که با حضور گروه‌های اتفاقات شرکت برق مشکل برطرف شد.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی ارقام ریالی به چند روزی زمان نیاز دارد، عنوان کرد: الان وضعیت در تمامی شهرستان پایدار بوده و مشکل خاصی نداریم.

سرپرست اداره‌ کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در ادامه با اعلام اینکه هشدارهای لازم برای شروع مجدد بارش‌ها از امشب تا ظهر جمعه صادر شده است، گفت: بنا بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی خراسان رضوی حجم بارش‌ها قابل توجه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هشدارهای لازم به فرمانداران، معاونین، دبیران بحران و دستگاه‌های اجرایی عملیاتی در شهرستان‌ها داده شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در تمامی شهرستان‌های استان از امشب بارش خواهیم داشت اما حجم اصلی بارندگی‌ها از بامداد فردا تا ظهر جمعه خواهد بود.

عباسی نیشابوری افزود: بر اساس آنچه از سوی سازمان هواشناسی اعلام شده نواحی شمالی خراسان رضوی از جمله کلات، درگز، قوچان و سبزوار، جوین، جغتای، بجستان، گناباد و چناران بالای ۳۰ میلیمتر و شهرستان‌های فریمان، صالح‌آباد، زاوه، رشتخوار، مه‌ولات، خلیل‌آباد، تربت‌جام، کاشمر و خواف نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر بارش را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه برای تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی هشدار سطح نارنجی صادر شده است، اذعان کرد: امکان دارد برای برخی مناطق بارش‌ها به گونه‌ای باشد که حتی هشدار سطح قرمز هم صادر شود.

سرپرست اداره‌ کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی از شهروندان خواست ضمن پرهیز از سفرهای غیرضروری به هیچ عنوان به مناطق کوهستانی نروند و از اتراق در بستر و حاشیه رودخانه‌ها به جد پرهیز کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت خسارت‌های توفان شب گذشته خراسان رضوی
  • زیرکوه زیر بار دو هزار میلیارد خسارت سیل/جبران با اجرای ۲۷ مصوبه
  • سیلاب پاکدشت در مسیل رودخانه هدایت شد / خسارت به اراضی کشاورزی در 3 روستا
  • ۳۰ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری بوشهر استحصال شد
  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • خسارت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی به زیربخش‌های کشاورزی
  • رفع تنش آب درجنوب سیستان وبلوچستان به مدت چهارسال
  • خسارت سیل به تاسیسات آبفای تفت یزد
  • روستا‌های بالای ۱۰ خانوار بخش مرکزی گناوه برق‌رسانی می‌شوند