Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@03:11:10 GMT

راز گندم

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۰۹۵۷

راز گندم

چندی پیش گزارشی از سوی برخی از شهروندان در خصوص حضور عده‌ای ناشناس که خارج از استان هستند در برخی از مناطق همانند قیدار دریافت کردیم، از قرار معلوم این افراد اقدام به پیش‌خرید گندم‌هایی می‌کنند که هنوز در مراحل اولیه رشد قرار داشته و مشخص نیست که محصولی به بار خواهد نشست یا خیر.

شیوه کار این افراد به گونه‌ای وسوسه‌برانگیز است که به گمان کمتر گندم‌کاری این پیشنهاد را رد می‌کند چرا که قیمت خرید اعلامی حدوداً 4هزار تومان یعنی حدود سه برابر نرخ مصوب از سوی دولت به میزان 1700 تومان بوده و علاوه بر آن در ابتدای انعقاد قرارداد نصف مبلغ حدودی را به صورت نقد به گندمکار پرداخت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند موضوع قاچاق و خروج اقلام ضروری و مصرفی مردم پیش از این نیز در اقلامی مانند گوشت، پیاز، محصولات لبنی و غیره نیز تکرار شده بود که همین عامل سبب افزایش قیمت‌های بیش از سه چهار برابری این محصولات شد و داد مردم را درآورد ولی این مسئله در مورد گندم که یک محصول استراتژیک که مستقیماً با سفره مردم در ارتباط است از حساسیت و اهمیت چشم‌گیری برخودار بوده و نباید کمترین اهمالی در این خصوص از سوی مسئولان صورت گیرد چرا که تبعات ناشی از نبود گندم به هیچ عنوان قابل مقایسه با دیگر اقلام مصرفی مردم نیست.
این موضوع از سوی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در صحن علنی با عنوان قاچاق محصولات کشاورزی طرح شد به طوری که سید مرتضی خاتمی در تذکر شفاهی خود به دولت و وزیر کشاورزی در مورد قیمت خرید تضمینی گندم هشدار داده و گفته که در تعیین نرخ خرید باید به بهای قیمت تمام شده این محصول نیز توجه شود چرا که هر چند این نرخ نسبت به سال گذشته افزایش داشته ولی قیمت تضمینی اعلامی 1700 تومانی گندم حتی نقطه سر به سر واقعی تولید را نیز پوشش نمی‌دهد و با توجه به گرانی‌های اخیر زندگی روستایی نیز شرایط متعادلی نداشته و با کسری‌های شدیدی مواجه هستند.
«علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد» نکته مهمی است که از سوی این نماینده مردم زنجان به آن اشاره و عنوان شده که باید واقع بین بود و حق‌الزحمه واقعی کشاورزان را پرداخت کرد چرا که قیمت جهانی این محصولات قابل تأمل بوده و همین عامل سبب قاچاق گندم و سایر محصولات کشاورزی را در آینده‌ای نزدیک می‌شود.
در سال‌های گذشته زنجان، استان خودکفا در تولید گندم بوده و علاوه بر نیاز داخلی به استان‌های خارج از زنجان نیز صادرات انجام داده است ولی با توجه به وضعیت جوی امسال، وقوع سیل در برخی از استان‌ها و زیر آب رفتن بسیاری از مزارع کشاورزی پیش‌بینی می‌شود نیاز این استان‌های سیل‌زده به محصولات تولیدی کشاورزان زنجانی از جمله گندم بیش از سال‌های گذشته خود را نشان دهد.
به گفته حسین عامری، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان، کشاورزان زنجانی مساحت بیشتری از زمین‌ها را نسبت‌ به سال‌های گذشته زیر کشت محصول گندم بردند تا جایی که طبق برآوردهای انجام شده امسال 18 هزار هکتار از زمین‌های استان زیر کشت گندم آبی و در 285 هزار هکتار نیز گندم به صورت دیم کاشت شده است و طبق پیش‌بینی انجام شده 550 هزار تن گندم امسال تولید شود در حالی که سال پیش 510 هزار تن بوده و با روند فعلی بارش‌ها در اردیبهشت ماه با افزایش 10 درصدی مواجه خواهیم بود.
محمد ایزدی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان به بالاترین میزان خرید گندم استان در سال گذشته اشاره داشته و عنوان کرد: سال گذشته 455 هزار تن گندم در استان سال گذشته خرید شده است و در حال حاضر وضعیت انبارها‌ی ذخیره گندم مطلوب بوده و به لحاظ ذخیره‌سازی برای سال آینده نیز هیچ مشکلی نداریم و در صورت خرید گندم به میزان سال گذشته نیز فضا برای نگهداری از آن وجود دارد.
وی با بیان این‌که خریدار گندم تضمینی کشور شرکت بازرگانی دولتی ایران است که ما به عنوان شرکت‌های غله این مناطق و کارگزار آن‌ها فعالیت داشته و به دستور شرکت بازرگانی دولتی ایران، گندم به استان‌های اعلامی و طبق برنامه حمل ارسال می‌کنیم، افزود: فصل زمستان سال گذشته و فروردین ماه امسال طبق برنامه اعلامی گندم به استان‌های جنوبی همچون هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و نیز استان‌های شمالی همچنون گیلان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و استان تهران و البرز صادر شده است.
این مسئول در واکنش به پیش‌خرید گندم از کشاورزان توسط دلالان و برخی از سودجویان در زنجان این‌گونه عنوان کرد: «موضوع مطرح شده در حد صحبت بوده و ما نیز چیزهایی در این مورد شنیدیم ولی ما خرید تضمینی انجام می‌دهیم و قیمت آن نیز از طریق دولت به نرخ 1799اعلام می‌شود.
سرهنگ جعفر رحمتی، رئیس پلیس آگاهی زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن اشاره به طرح پیش خرید گندم از سوی دلالان در جلسه‌ای در استانداری بین مسئولان استانی و چاره‌اندیشی در این خصوص عنوان کرد: در این جلسه تصمیم بر این شد که قطعاً با افرادی که در موعد مقرر و پس از رسیدن محصول گندم اقدام به خارج کردن آن از کشور به عنوان کالای قاچاق برخورد شده و محموله به سیلو بازگردانده می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست برای حال حاضر و جلوگیری از پیش‌خریدهای انجام شده اقدامی صورت گیرد، بیان کرد: «فعلاً نمی‌دانیم که معامله‌ای بین دلالان و گندمکاران منعقد شده یا خیر؟ ولی این را می‌دانم که شرایط خوبی برای سودجویان و سوءاستفاده‌کنندگان در پی ندارد.»
رئیس پلیس آگاهی زنجان در پاسخ به این سوال که آیا فردی در این حوزه دستگیر شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: « تاکنون هیچ فرد سودجویی در این حوزه شناسایی و دستگیر نشده است ولی شهرستان‌های هدف همانند قیدار و مناطقی که زمین‌های زیر کشت قابل توجهی دارند رصد می‌شوند ولی از آنجایی که هنوز محصول به تولید و برداشت نهایی نرسیده است نمی‌توان مبارزه‌ای با این افراد سودجو انجام داد.»

* الهام احمدی، روزنامه صدای زنجان،98،2،3.
3088

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد گندم دلال پيش خريد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۰۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان از رشد تولید محصولات کشاورزی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سیروس ابراهیمی، ظهر امروز در جلسۀ تنظیم بازار لرستان گفت: کارگروه  تنظیم بازار یکی از کارگرو‌ه‌های مهم است که مسائل بازار، تولید، عرضه، مصرف، قیمت  و نظارت در این کارگروه مطرح می‌شود.

او اضافه کرد: تولید محصولات کشاورزی در لرستان در تمام زیربخش‌ها رشد خوبی در سال گذشته داشته‌است و امیدواریم این روند امسال هم ادامه داشته باشد.

ذخیره‌سازی 1500 تن مرغ منجمد در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به افزایش تولید مرغ، تخم‌مرغ، گندم و دیگر محصولات کشاورزی در این استان، یادآور شد: تولید گوشت مرغ بیش از نیاز است و باید به دیگر استان‌ها صادر شود.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از مصوبات امروز جلسه تنظیم بازار تحویل سبوس گندم به دامداران بود، یادآور شد: سهمیه گندم کارخانجاتی که به تعهد خود برای تحویل سبوس گندم به دامداران عمل نکنند قطع می‌شود.

انتهای پیام/644/

دیگر خبرها

  • قیمت هر کیلو گندم ۱۷ هزار و پانصد تومان/ آغاز خرید از هفته آینده
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • آغاز مبارزه با آفت سن گندم در مزارع گرمسار
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • بارش باران نقاط مختلف استان زنجان را فرا می گیرد
  • ‌مداحی حاج مهدی رسولی در سالروز شهادت امام ‌صادق(ع) + فیلم
  • سامانه جدید بارشی در زنجان فعال می‌شود
  • خسارت شدید سیلاب به اراضی گندم روستاهای شهرستان دهلران
  • خریدار بیش از ۸۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی