Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار سمنان گفت: بیش از ۷۰ درصد روستای حسین آباد کالپوش باید تخلیه شود و تاکنون چند منطقه برای ساخت و ساز جدید و احداث منازل مسکونی به سازمان زمین شناسی معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا آشناگر که اخیراً به لرستان سفر کرده در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی ستاد استانی بزرگداشت ارتحال ملکوتی امام‌خمینی (ره)، قیام ۱۵ خرداد و روز جهانی قدس در دفتر امام جمعه سمنان ضمن تجلیل از کمک‌های مردم استان به سیل‌زدگان اظهار کرد: استان‌های سمنان، یزد، قم و مرکزی از سوی وزارت کشور به عنوان معین استان سیل‌زده لرستان انتخاب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص مناطق سیل‌زده، افزود: متأسفانه افرادی هستند که در همه حال به تخریب و نقد غیرمنصفانه اقدامات و کمک‌های دولتی و مردمی به مردم سیل زده می‌پردازند.

استاندار سمنان که خود در معیت شماری از مدیران سمنانی اوایل این هفته در مناطق سیل‌زده حضور یافته بود با دیدنی خواندن ایثارگری‌های مردم و مسؤولان خاطرنشان کرد: مردم و مسئولین باید ایثارگری، گذشت و اقدامات ارزنده برای کمک به مردم سیل زده منطقه لرستان را از نزدیک ببینند.

وی با بیان اینکه استان سمنان خدمات بسیار خوبی به سیل‌زدگان ارائه داده افزود: سطح آسیب سیل در استان لرستان بیش از دیگر مناطق سیل زده کشور بود و از همین رو با ابلاغیه وزیر کشور استان‌های قم، سمنان، یزد و مرکزی به عنوان استان معین لرستان انتخاب شدند و لذا متعاقب آن فعالیت استان سمنان در این منطقه آغاز شد.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۱۳۰۰ نفر جوان از دانشگاهیان، کسبه، روحانیان، نیروهای اداری و اقشار مختلف مردم استان سمنان در منطقه لرستان حضور یافتند ادامه داد: پس از اعزام نیروها، بخشی از کمک‌های نقدی و غیرنقدی از سوی ستاد مدیریت بحران استان به این منطقه سیل‌زده ارسال شد.

آشناگر ادامه داد: تا به امروز جدا از ماشین آلات و کمک‌های سپاه قائم (عج) استان در منطقه سیل زده لرستان، ۹۶ دستگاه از ماشین‌آلات سنگین استان نیز برای کمک به مردم لرستان به منطقه اعزام شدند. ضمن اینکه بخش صنعت و معدن استان نیز بعد از سفر جمعی از مدیران استان به مناطق سیل زده لرستان، چند دستگاه ماشین آلات راهسازی و سنگین را برای کمک به مردم سیل زده به این منطقه ارسال کردند.

وی با بیان اینکه سپاه قائم (عج) و نیروهای امدادی و جهادی استان سمنان اولین گروهی بودند که در مناطق سیلزده مستقر شدند افزود: این نیروها بهترین خدمات را به مردم این منطقه سیل‌زده ارائه کردند که جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.

استانداری سمنان با اشاره به تخریب یکی از روستاهای استان لرستان در جریان سیل از برنامه‌ریزی استان سمنان برای بازسازی این روستا خبر داد و گفت: ما در روستای چم‌مهر به نمایندگی از مردم استان سمنان اعلام آمادگی کردیم تا این روستا را به نام مردم استان سمنان، بازسازی کنیم

استاندار سمنان از کمک‌های این استان به مناطق سیل‌زده گلستان خبر داد و گفت: استان سمنان در زمان وقوع سیل در گلستان خود با مشکل رانش زمین در کالپوش مواجه شد با این همه نیروهای امدادی و جمعی از نیروهای سپاه به یاری هم‌وطنان گلستانی شتافتند.

وی با بیان اینکه ما به طور طبیعی استان معین گلستان هستیم ادامه داد: اگرچه در سیل گلستان ما مشکلات جدی در شرق استان و منطقه کالپوش داشتیم اما علی رغم این موضوع کمک‌های امدادی، نیروهای جهادی و مسئولین سپاه استان در استان گلستان حضور یافتند و همزمان با تشکیل ستاد مدیریت بحران استان، مشکلات و موارد منطقه کالپوش نیز بررسی و تحت نظارت قرار گرفت.

آشناگر با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد روستای حسین آباد کالپوش باید تخلیه شود افزود: تاکنون چند منطقه برای ساخت و ساز جدید و احداث منازل مسکونی به سازمان زمین شناسی معرفی شده است.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان اضافه کرد: پس از تأیید سازمان زمین‌شناسی به عنوان مرجع قانونی، فرآیند حمایت از مردم آسیب‌دیده وارد فاز ساخت و ساز منازل مسکونی خواهد شد.

آشناگر تصریح کرد: کمک‌ها به مردم این روستا در قالب اعطای مصالح ساختمانی به روستاییان، اعطای تسهیلات و..انجام و ساخت و ساز منازل مسکونی در حسین‌آباد کالپوش آغاز می‌شود.

وی با اشاره به برخی کمک‌های بلاعوض و پرداخت اجاره بهای آسیب‌دیدگان این روستا گفت: بر همین اساس مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان در مرحله اول و ۳۰۰ میلیون تومان در مرحله دوم به حساب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان واریز شده تا به هر خانوار مبلغ ۳ میلیون تومان برای اجاره مسکن به مدت ۶ ماه، پرداخت شود.

این مقام ارشد اجرایی با بیان اینکه همه توان خود را برای کمک به این آسیب‌دیدگان به کار می‌گیریم اضافه کرد: در همین راستا مبلغ ۷ میلیارد تومان نیز برای بازسازی روستا و منازل مسکونی آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به پیگیری مستمر مشکلات مردم این منطقه از سوی مسؤولان استان و شهرستان اظهار کرد: فرماندار میامی و نمایندگان ستاد مدیریت بحران نیز به صورت شبانه روزی در این منطقه حضور دارند و امیدواریم به سرعت با همکاری مردم کار ساخت منازل جدید آغاز شود.

وی بر ضرورت دعوت همگان به وحدت در بزرگداشت امام راحل تاکید کرد و افزود: وقتی برنامه‌هایی برای پاسداشت اندیشه‌های امام راحل برگزار می‌شود، باید از سخنرانانی استفاده کنیم که تمایل به تحکیم وحدت و تقویت همبستگی در بین مردم دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۴۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد

فرارو- کانال‌های آب زیرزمینی که قرن‌ها آب شرب ساکنان شهر یزد ایران را تامین می‌کردند، اکنون در خدمت گردشگری هستند. این کانال‌ها که در شهر یزد واقع شده و نیاز آبی مردم محلی را تامین می‌کند، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

به گزارش فرارو، خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی نوشت: شهر یزد با قرار گرفتن در منطقه مرکزی کشور ایران و محصور در میان کویرها، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. با توجه به قرار گرفتن شهر تاریخی در میان کویر و کمبود آب در منطقه، مشکل تامین آب شرب مردم محلی همواره در دستور کار قرار دارد.

علاوه بر دشواری رساندن آب‌های زیرزمینی از مناطق اطراف به سطح، انتقال آب از محیط‌های دور بیابان به شهر بدون از بین رفتن باعث شده است تا مردم منطقه به دنبال راه حل‌های مختلف و یافتن راه حل باشند.

مردم منطقه ترجیح می‌دادند آب را از طریق تونل‌های حفر شده در زیر زمین به شهر برسانند تا اینکه آب را به سطح زمین برسانند. این کانال‌های آب زیرزمینی که در اصطلاح محلی «قنات» نامیده می‌شود، صد‌ها سال نیاز آبی مردم منطقه را تامین می‌کرد.

هنگام ورود به شهر با هواپیما، قنات‌ها توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. این اشکال که در نگاه اول قابل درک نیستند، تهویه کانال‌های آبی حفر شده در زیر زمین و گاهی به عمق ۴۰ متر را تشکیل می‌دهند.

تقریباً در هر صد متر کانال آب یک هواکش وجود دارد. این هواکش‌ها هم برای تهویه تونل و هم برای تامین فشار لازم برای جریان آب مهم هستند.

از آنجایی که کانال‌ها در زیر زمین عمیق هستند و زمین سخت‌تر است، تلفات آب در زمین‌های شنی در اینجا به حداقل می‌رسد و آب سرد می‌ماند.

تونل‌هایی که از کوه‌های تقریباً ۷۰ کیلومتری شروع می‌شوند، از شهر عبور می‌کنند. از آنجایی که آب به سطح زمین نمی‌آید، قرن‌هاست که مردم منطقه با پایین آمدن به کانال‌ها از طریق تونل‌ها و پله‌های بزرگ حفاری شده، نیاز خود را تامین می‌کنند.

آب اضافی عبوری از کانال‌ها که عمق آن از کوه‌ها به سمت شهر کاهش می‌یابد، در نواحی جنوبی به سطح زمین می‌رسد و برای تامین نیاز آبی نقاط دیگر و در برخی نقاط در کشاورزی استفاده می‌شود.

این کانال‌های آبی که در دوران معاصر با توسعه سیستم پمپاژ، لوله گذاری آب و انتقال آب از رودخانه زاینده رود اصفهان به یزد کم اهمیت شده‌اند، هرچند از تعداد آن‌ها کاسته شده است.

اکثر قنات‌ها که به اندازه گذشته مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به دلیل سیلاب‌هایی که به مرور زمان رخ داده است، با حمل خاک و پر شدن بسته شده اند.

کانال‌های آب زیرزمینی در مرکز شهر هم اکنون برای بازدید گردشگران باز نگه داشته شده اند و روزانه صد‌ها گردشگر از این کانال‌ها بازدید می‌کنند.

بازدیدکنندگان از شهر نه تنها محل برداشت مردم و محوطه انباری که آب به کانال‌های مختلف منتقل می‌شود را می‌بینند، بلکه این فرصت را دارند که در کانال طولانی با ارتفاع یک و نیم متر قدم بزنند.

ابراهیم کاظم نژند، مدیر پایگاه قنات‌های جهانی زارچ و حسن‌آباد مهریز یزد در خصوص کانال‌های آبی اظهار داشت که کانال موردنظر برای بازدید گردشگران بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه قرن هاست که مردم از آب زارچ بهره‌مند بوده اند، گفت: قنات زارچ که در آن قرار داریم ۳۰ متر زیر شهر تاریخی یزد است که این کانال ۷۲ کیلومتر طول دارد و با این ویژگی به عنوان طولانی‌ترین کانال آب زیرزمینی در جهان در یونسکو به ثبت رسیده است.

کاظم نژند با بیان اینکه زارچ از دو قسمت تشکیل شده است، گفت که زارچ ۳ سال پیش برای بازدید گردشگران ایرانی و خارجی بازگشایی شد. این کانال که قدمت آن به دوره ایلخانی می‌رسد، ۸۰۰ سال قدمت دارد و شبانه روز باز و قابل تردد است.

محمود نصیری که از استان البرز برای دیدن قنات‌های آب تاریخی به یزد آمده است، می‌گوید: برای اولین بار برای دیدن کانال‌های آب به یزد آمدم، فکر می‌کردم چگونه است، چگونه این مکان را هزار سال پیش ساخته اند. بسیار جالب بود و از دیدن آن لذت بردم. تجربه خوبی بود.

دیگر خبرها

  • لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • پیمایش چهارگانه ۲۶۲ هزار کیلومتر از سطح کشور در برنامه هفتم توسعه به روش ژئوفیزیک هوابرد
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • عرضه به هنگام زمین و تأمین اعتبارات برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است
  • عرضه به هنگام زمین و تامین اعتبارات لازم برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است
  • ۱۴ کشته بر اثر سیل و رانش زمین در اندونزی
  • حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • آغاز ساخت دو زمین ورزشی در مهدیشهر