Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اردبيل - ايرنا - سرماي نابهنگام و بارش برف در دومين ماه از سال که درختان به شکوفه نشسته اند، موجب سرمازدگي بخش هاي وسيعي از باغات استان اردبيل شد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، خليل نيکشاد رييس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل اعلام کرد که بيش از نيمي از حدود 41 هزار هکتار باغات اين استان بر اثر سردي هوا ، سرمازدگي و بارش برف خسارت ديده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


احمد شهريار ، معاون بهبود توليدات گياهي استان اردبيل نيز در گفت و گو با ايرنا اعلام کرد که با توجه به ادامه سرما و دماي زير صفر تا صبحگاه روز شنبه در منطقه، ميزان دقيق خسارت باغات استان در پي فعاليت جبهه هواي سرد قابل ارزيابي نيست.
وي با اشاره به ادامه بررسي کارشناسان جهاد کشاورزي استان اردبيل درباره برآورد خسارت وارده به باغات استان گفت: با توجه به ادامه شرايط دمايي پايين و زير صفر تا صبح روز شنبه، برآورد درصد خسارت و نيز ميزان ريالي خسارت وارده در شرايط کنوني مقدور نيست و اوايل هفته آينده با تجميع مشاهدات کارشناسان، ميزان دقيق خسارت اعلام خواهد شد.
وي ادامه داد: با فعاليت موج هواي فعال در منطقه، باغات شهرستان خلخال و مشگين شهر دچار سرمازدگي شده به طوري که همه درختان گردوي شهرستان خلخال و بخش اعظمي از باغات انگور شهرستان مشگين شهر دچار خسارت جدي شده است.
سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل چند روز پيش از اين موج سرما، به باغداران هشدارهاي لازم را داده و توصيه هاي لازم را براي جلوگيري از خسارت شديد ارائه کرد ولي با بارش برف طي 2 روز گذشته و کاهش دماي هوا در مرکز و جنوب استان، باغداران برغم تلاش شبانه روزي در جلوگيري از سرمازدگي درختان ناکام ماندند.
در چند هفته گذشته به علت مساعد بودن هوا، اغلب درختان ميوه در استان اردبيل به گل نشسته و در مرحله رشد برگ بود، ولي سرماي نابهنگام موجب شد که شکوفه ها، جوانه سرشاخه ها و نيز غنچه هاي برخي درختان ديرگل ده نيز دچار آسيب شود.
در چند روز اخير به توصيه هواشناسي و سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل، کشاورزان و باغداران استان اقداماتي از قبيل ايجاد شعله هاي آتش و دود براي جلوگيري از خسارت سرمازدگي انجام دادند ولي به دليل شدت سرما و يخبندان تلاش آنها موثر واقع نشد.
سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل امروز چهارشنبه توصيه کرد که باغداران استان براي جلوگيري از خسارت بيشتر به خصوص براي کاهش خسارت به خود درختان، اقداماتي از قبيل کنترل دما در محدوده باغات از طريق روشن کردن آتش و ايجاد دود و بستن دريچه گلخانه ها انجام دهند.
بنا به توصيه جهاد کشاورزي استان اردبيل، با توجه به تداوم سرما و افزايش رطوبت در مزارع و باغات، باغداران استان به ايجاد پوشش بر روي نهال هاي جوان و درختان آسيب پذير اقدام کرده و از هرس درختان خودداري کنند.
سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل همچنين به زنبوردارن استان توصيه کرد که با توجه به پايين بودن دما در روزهاي آينده، نسبت به محافظت از کندوهاي زنبور عسل و انجام تغذيه کمکي اقدام کنند.
اداره کل هواشناسي استان اردبيل نيز پيش بيني کرد که طي امروز چهارشنبه و فردا پنجشنبه، به دليل وجود ناپايداري ضعيف در منطقه، آسمان شمال استان و نواحي منتهي به استان گيلان غالبا ابري و در ساير مناطق نيمه ابري خواهد بود.
بر اساس نقشه هاي هواشناسي استان، در ارتفاعات، مناطق کوهستاني، کوهپايه هاي سبلان و نواحي منتهي به استان گيلان افزايش ابر و بارش پراکنده و خفيف باران و برف پيش بيني مي شود.
بنا به گزارش هواشناسي استان اردبيل، نقشه هاي هواشناسي نشان مي دهد که از روز جمعه تا اواسط هفته آينده بارشي در سطح استان رخ نخواهد داد و دما نيز تا صبح روز شنبه هفته آينده در مناطق مرکزي و جنوبي استان به ويژه در شهرستان هاي نير، سرعين، نمين، اردبيل و خلخال همچنان سرد و زير صفر خواهد بود.
به پيش بيني اداره کل هواشناسي استان اردبيل، از روز جمعه در طول روز بتدريج شاهد افزايش نسبي دما خواهيم بود.
استان اردبيل داراي 225 هزار هکتار اراضي آبي، 515 هزار هکتار اراضي ديم و 41 هزار هکتار اراضي باغي است که سالانه بيش از 4.5 ميليون تن انواع محصولات زراعي، باغي و دامي را توليد مي کند.
بارش نابهنگام برف در استان اردبيل و خسارت باغات در سال هاي گذشته نيز اتفاق افتاده و کارشناسان، بيمه کردن باغات و کاشت درختان سازگار با شرايط دمايي منطقه را منطقي ترين راه کاهش خسارت به باغداران و کشاورزان منطقه مي دانند.
1905/6016
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۴۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید ۵۳۰ تن گوشت مرغ منجمد در استان قزوین

بهزاد غیاثوند مدیر کل پشتیبانی امور دام استان قزوین گفت: ۵۳۰ تن گوشت مرغ منجمد شیرینگ پک شده خریداری و در سردخانه‌های این شرکت ذخیره سازی شده است.

وی افزود: این طرح از اواخر سال ۱۴۰۲ تاکنون در استان آغاز شده است و همچنان  ادامه دارد.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان قزوین گفت: این طرح در راستای اجرای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی با هدف حمایت از تولید و طبق مجوز‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی و پس از هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی، تشکل‌ها و کشتارگاه‌های صنعتی انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • خرید ۵۳۰ تن گوشت مرغ منجمد در استان قزوین
  • اعزام ۷ اکیپ ارزیاب جهت بررسی خسارات حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • خسارت ۱۰۰۰ میلیاردی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی جنوب کرمان
  • لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از کم‌آبی
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل