Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-02@12:46:44 GMT

شناسایی عامل حملات زنجیره‌ای سریلانکا

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۴۸۸۵

روز یکشنبه اول اردیبهشت ۶ انفجار انتحاری همزمان و بعد دو انفجار دیگر در چند کلیسا و هتل لوکس در کلمبو پایتخت باعث کشته شدن بیش از ٢٩٠ نفر و زخمی شدن حدود ۵۰۰ نفر شد. یک بمب هم در فرودگاه بین‌المللی کلمبو خنثی شد. پلیس همچنین اعلام کرد که در روزهای یکشنبه و دوشنبه در کلمبو ۸۷ چاشنی بمب به‌دست آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  پلیس ٢٤ نفر مظنون به عضویت در یک گروه «افراطی» را دستگیر کرده است. غافلگیری دولت از عملیاتی چنین وسیع و هماهنگ سبب شده تا پلیس در تحقیقات خود به دنبال جواب این سوال باشد که چطور دستگاه امنیتی کشور در شناسایی چنین تهدیدی ناکام بوده است. یکی از وزرای کابینه گفت رئیس‌جمهور سریلانکا هشدار درباره چنین عملیاتی را دریافت کرده اما اقدامی نکرده بود. خبرگزاریفرانسه می‌گوید مدارکی را دیده است که نشان می‌دهد پلیس سریلانکا ۱۰ روز پیش از حملات هشدار داده بود که جماعت ملی توحید برای حمله به کلیساها و سفارت هند برنامه‌ریزی می‌کند. منبع این اطلاعات پلیس، سازمان امنیت یک کشور خارجی عنوان شده بود. اگرچه برخی از مقامات دولتی چنین ادعایی را رد می‌کنند. راجیتها سناراتنه، وزیر بهداشت و سخنگوی دولتسریلانکا از وجود تنش میان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور خبر داد. نیروهای امنیتی تحت فرماندهی رئیس‌جمهور سیریسنا هستند. شاید به همین دلیل نامه معاون پلیس به‌دست نخست‌وزیر کشور نرسیده است. سناراتنه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «این (سریلانکا) تنها کشوری است که وقتی نخست‌وزیر شورای امنیت را به تشکیل جلسه فرا می‌خواند، اعضایشورای امنیت در جلسه حاضر نمی‌شوند.»  درباره این گروه تندرو  شناخت زیادی وجود ندارد و بیشتر به تخریب مجمسه‌های بودایی مرتبط دانسته می‌شدند. در همین حال دولت سریلانکا حکومت نظامی را روز دوشنبه تمدید کرد. سریلانکا چند دهه درگیر جنگ داخلی خونین بین ببرهای تامیل و دولت بود که سرانجام در سال ٢٠٠٩ با شکست سنگین چریک‌های تامیل به پایان رسید. در سال‌های اخیر بین اکثریت سینهالی بودایی و اقلیت مسلمان درگیری‌های جدی وجود داشته و تقریبا یک سال پیش دولت مجبور شد ۱۲ روز وضعیت اضطراری اعلام کند تا بتواند جلوی شورش علیه مسلمانان را بگیرد. مسیحیان سریلانکا نیز از آزارهای بودایی‌های تندرو شکایت دارند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۴۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس و معترضان گرجستانی در تفلیس درگیر شدند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، رویترز به نقل از شاهدان نوشت، پلیس با معترضانی که تخم مرغ و بطری پرتاب می‌کردند، درگیر شد.

پلیس برای متفرق کردن معترضانی که مقابل پارلمان گرجستان تجمع کرده بودند، گاز اشک‌آور شلیک کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که پلیس از گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان استفاده کرد و آنها را مورد ضرب و جرح قرار داده و شماری از معترضان را بازداشت کرد. تاکنون آماری از تعداد بازداشتی‌ها منتشر نشده است.

این لایحه جنجالی، سال گذشته با نام «عامل نفوذ خارجی» پیشنهاد شده بود و بعدا به «شفافیت نفوذ خارجی» تغییر نام یافت. معترضان این لایحه را بازتابی از یک قانون مشابه روسی می‌دانند و در تظاهرات خود شعار می‌دادند: نه به قانون روسی.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «عامل خارجی» یک اصلاح مربوط به اتحاد جماهیر شوروی سابق است و چنین افرادی خائن یا دشمن کشور شناخته می‌شوند.

اگر این لایحه در پارلمان گرجستان تصویب شود سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، عامل یا عنصر خارجی شناخته می‌شوند.

معترضان می‌گویند که این لایحه تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند.

دیگر خبرها

  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد
  • وزیر تعاون: بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
  • رئیسی پروژه‌ای که در دولت روحانی افتتاح شده بود را دوباره افتتاح کرد!
  • پلیس و معترضان گرجستانی در تفلیس درگیر شدند
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • دستگیری شرور و عامل تیراندازی در محله بی‌سیم تهران
  • بازدید وزیر کشور از غرفه استان اردبیل در نمایشگاه اکسپو
  • دستگیری عامل تیراندازی در خفر
  • وحیدی: ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس تعریف شده است
  • تعریف قریب ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس