Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@13:50:04 GMT

اجرای طرح پایش ماهواره‌ای انفال و منابع طبیعی

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۶۲۲۶

مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد که براساس تفاهم انجام شده با فائو، پایش ماهواره‌ای عرصه‌های منابع طبیعی و انفال در کشور با استفاده از ماهواره انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، رضا افلاطونی چهارشنبه ۴ اردیبهشت در جمع خبرنگاران در شیراز گفت: حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی تنها حفاظت فیزیکی را شامل نمی‌شود بلکه حفاظت مکانیکی و نرم‌افزاری نیز در این قالب قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حوزه حفاظت مکانیکی، ۶ هزار پروژه آبخیزداری و آبخانداری در کشور اجرایی شده است، گفت: این میزان از پروژه معادل اقدامات انجام شده در آبخیزداری و آبخانداری ۱۰ سال قبل از آن است.

افلاطونی با یادآوری اینکه اجرای طرح جنگلکاری در ۶۰ هزار هکتار عرصه جنگلی نیز در قالب حفاظت فیزیکی دیده و اجرا شده است، گفت: یکی از مصادیق حفاظت، جلوگیری از تصرف و رفع مداخلات و تخریب و تصرف‌ها است.

او با بیان اینکه از سال گذشته تغییر نگرشی برای تبدیل روش‌های نظارت سنتی به مکانیزه در دستور کار سازمان قرار گرفت، گفت: موضوع پایش ماهواره‌ای عرصه‌های مختلف منابع طبیعی در قالب تفاهمنامه ای با فائو دنبال شد و امیدواریم این مهم امسال اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد که علاوه بر آن استفاده از جی پی‌اس توسط مأموران یگان حفاظت برای پایش مناطق مختلف هم مد نظر قرار داشته است.

افلاطونی با بیان اینکه در بحث حفاظت، مردم و نوع عرصه مدنظر قرار دارد، گفت: مردم در این بحث به دو گروه تقسیم می‌شوند، آنان که نادانسته و از سر ناآگاهی به قوانین، مرتکب تصرف می‌شوند و گروهی که با سو نیت به دنبال تصرف و تخریب هستند.

او با تصریح اینکه قانونگذار تکلیف کرده که در موارد اختلافی اگر فرد نسبت به مالکیت اعتراض داشت، تعقیب کیفری با هماهنگی مقام قضائی متوقف شده و به اختلاف مالکیت رسیدگی شده و حل شود، گفت: قطعاً این سازمان و دستگاه قضائی با کسانی که عامدانه وارد عرصه‌ها شده و اقدام به تصرف و تخریب کرده باشند، قاطعانه برخورد کرده و می‌کند.

افلاطونی با یادآوری اینکه بالغ بر ۸۳ درصد از اراضی کشور، ملی یا دولتی است، گفت: نمی‌توان به دور تمام عرصه‌ها و اراضی دولتی و ملی حصار کشید، چون حصار و حد و مرزها مشخص نیست، امکان دارد افرادی خصوصاً بهره‌برداران، کشاورزان و … غیر عامدانه و به تصور اینکه مالکیت از آن آنها است، تخلف کنند، در این موارد ضمن اعلام اخطار، به دستگاه قضائی هم اطلاع رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه هر مسئول با توجه به رده مسئولیتی خود، وظایف و اختیاراتی دارد، گفت: نمی‌توان به یک نفر مسئولیت و وظیفه‌ای را محول کرد اما اختیاراتش را مشخص و قبول نکرد؛ رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز حسب قانون وظایف و اختیاراتی دارد، یکی از این اختیارات این است که برای یک بار پرونده‌ای را مختومه اعلام کند.

افلاطونی همچنین در بحث مشارکت بهره‌برداران در حفاظت از منابع طبیعی نیز گفت: این یک اقدام مبتنی بر قانون بوده و در تمام کشورها هم تجربه شده است که متأسفانه تا سال گذشته در ایران مغفول مانده بود. براساس این قانون می‌توان حفاظت از عرصه‌ها را به بهره‌برداران، تشکل‌های مردمی، شوراها و … واگذار کرد اما سازمان به نظارت عالی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۶۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست

به گزارش خبرگزاری مهر، نرجس شهمیری، با اشاره به اینکه سی و هشتمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست و چهارمین جلسه این شورا در دولت مردمی و انقلابی برگزار می‌شود، تعیین بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان، سند فرابخشی برای نجات یوزپلنگ آسیایی، ارتقای سطح حفاظتی شش منطقه، اصلاح و بازنگری و اجرای پروژه‌های ۵ منطقه، ارجاع کار سیستمی و پایش خود اظهاری در پایش آلاینده‌های واحدهای مشمول خود اظهاری و به‌روزرسانی تعرفه‌های آزمایشگاه‌ها جهت آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست را از جمله دستورات سی و هشتمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

کد خبر 6094866

دیگر خبرها

  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است
  • حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود
  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل