Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:24:24 GMT

پسماند روی، معضل جدی زیست محیطی زنجان

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۷۹۹۳

پسماند روی، معضل جدی زیست محیطی زنجان

زنجان - ایرنا - در جلسه کار گروه مدیریت پسماند بر تعیین تکلیف نهایی انتقال پسماندهای شهرک صنعتی روی زنجان با در نظر گرفتن پیوست سلامت، تاکید شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مسئولان پنج میلیون تن پسماند سرب و روی در شهرک تخصصی روی زنجان انبار شده است که به گفته مدیرکل محیط زیست در زمان حاضر مهمترین خطر زیست محیطی برای شهر زنجان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سال گذشته مسئولان استان به طور جدی موضوع شناسایی زمین های دارای شرایط برای برای انتقال قطعی و دائمی این پسماندها را در دستور کار قرار دادند.
سرانجام پس از مکان یابی های مختلف، منطقه مرصع از توابع دهستان بوغداکندی شهرستان زنجان برای اجرای این طرح انتخاب شد.
آنگونه که کارشناسان محیط زیست می گویند بر اساس ارزیابی های اولیه به علت بافت سنگی منطقه، انتقال پسماندها به مرصع، مشکل جدید زیست محیطی برای استان ایجاد نخواهد کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان روز چهارشنبه در کار گروه پسماند استان گفت: مقدار پسماندها تا یکماه گذشته در شهرک صنعتی روی نزدیک به 6 میلیون و 840 هزار تن بوده است.
حسین آبسالان اظهارداشت: پسماندهای ویژه جز پسماندهایی هستند که تولید کننده موظف است آن را به پسماند عادی تبدیل کند که قابل نگهداری باشد.
این مسئول ادامه داد:هم اکنون به لحاظ کارشناسی پسماندهای شهرک تخصصی روی، وضعیت نامناسبی دارد، به طوری که حتی محل دپو پسماندها دیوار کشی هم نشده است و از طرفی روزانه بین 2 تا سه هزار تن از پسماندها به این محل اضافه می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر گرد و غبار ناشی از وزش باد در محل دپو پسماندها، هنگام بارندگی نیز هرزآب هایی که دارای عناصر سنگین هستند در محیط پراکنده می شود.
آبسالان افزود: در این شرایط مهمترین پیشنهاد انتقال پسماند به محل روستای مرصع است.
به گفته مدیر کل محیط زیست استان زنجان محل جدید از شهرک صنعتی روی 37 کیلومتر، از انگوران 12 کیلومتر و از واحدهای روی دندی 35کیلومتر فاصله دارد.
آبسالان اظهار داشت: محل جدید تعیین شده برای دپو پسماند روی واجد جنبه های مناسبی همچون استفاده حداکثری از عوارض طبیعی منطقه نظیر الگوی زهکشی و توپوگرافی منطقه، و رعایت فواصل لازم از مراکز مسکونی است.

** روستای مرصع، بهترین مکانیابی برای انتقال پسماند روی
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان گفت: از سال 92 مکان یابی محل دائمی برای دفن پسماندهای سرب و روی زنجان آغاز و در سال 96 روستای مهر آباد انتخاب شد که از سوی شورای عالی محیط زیست به تایید نرسید.
محمد رضا آبی پور افزود: دی 96 با تشکیل کمیته ساماندهی ، تعیین مکان دائمی پسماند آغاز شد که حداقل 25 جلسه با مشارکت دستگاههای متولی امر برگزار شد.
وی اظهار داشت: بر این اساس 6 منطقه و سپس پنج منطقه برای این منظور مورد توجه قرار گرفت که در نهایت روستای مرصع، انتخاب شد.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون اراضی مورد نظر تحویل شده و چهار ماه طبق برنامه زمان بندی به شرکت بهین فرآور فرصت داده شده است تا اولین عملیات دفع پسماند را آغاز کنند.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان ادامه داد:مطالعات زیست محیطی در مکان جدید، توسط شورای عالی محیط زیست مورد موافقت و تایید قرار گرفته و استانداردهای لازم رعایت شده است.

** جابجایی روستا مردم را در معرض آسیب قرار می دهد
رضا عسگری، فرماندار شهرستان زنجان با بیان اینکه موضوع جابجایی روستای مرصع ارتباطی به انتقال پسماندها ندارد، گفت: دغدغه ای که وجود دارد این است که موقعیت محل دفن پسماند جابجایی مردم این روستا را در معرض آسیب قرار می دهد چرا که در مطالعات انجام گرفته مکان جدید به عنوان حریم در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه گفت: بحث مالکیت پسماندها تاثیری در ساماندهی و یا اجرای پروژه انتقال ندارد.
ناصر فغفوری افزود: تلاش شده است 2 مقوله یاد شده ارتباطی به هم نداشته باشد و در ارتباط با مالیکت ها نیز مرجع تصمیم گیری درحال رایزنی است که نتیجه نهایی خواهد شد.
وی اظهار داشت: نکته مهم این است که محل فعلی محل دپو برای انباشت کیک به هیچ وجه جوابگو نیست و این موضوع نگرانی ها را به شدت افزایش داده است چرا که با فعالیت واحدهای تولیدی طی 2 ماه آینده این معضل مضاعف تر خواهد شد.
این مسئول ابراز امیدواری کرد تا 2 ماه آینده انتقال کیک های کارخانجات روی به محل دایمی پسماندها محقق شود تا از مسائل زیست محیطی آن پیشگیری به عمل آید.
9646/3088

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي پسماند روي زيست محيطي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۷۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار مخرب دفع غیر بهداشتی پسماند‌ها به ویژه زباله‌های بیمارستانی گفت:رهاسازی مقداری از این پسماند‌ها منجر به آلودگی زیست محیطی زمین‌های کشاورزی و در نتیجه آلودگی محصولات و مواد غذایی می‌شود.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛«فاطمه محمدبیگی» سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون میزان آسیب‌زا بودن عدم بازیافت و یا معدوم‌سازی بهداشتی پسماند‌ها اظهار کرد:یکی از مهمترین مواردی که در فراکسیون محیط زیست مجلس پیگیری می‌کنیم موضوع دفع بهداشتی پسماند‌ها به ویژه پسماند‌های عفونی و بیمارستانی است.


سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخرب بودن زباله‌های بیمارستانی افزود: این نوع پسماند‌ها به دلیل شاخص آلایندگی بسیار بالای خود می‌تواند مضرات و خطرات زیادی برای بهداشت انسان، حیوان و یا محیط انباشته شده در آن داشته باشد؛ لذا، با توجه به این موضوع، آیین نامه‌ای تدوین شده که طی آن دفع پسماند‌های بیمارستانی به شکل ویژه‌ای صورت بپذیرد.


وی تصریح کرد: هر ساله سازمان نظام پزشکی کشور با قراردادی که بین مطب‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز بیمارستانی با سازمان دفع پسماند‌ها منعقد می‌سازد این چالش را مدیریت می‌کند. در حال حاضر ما نیازمند ارتقاء سطح استاندارد دفع پسماند‌ها و همچنین تفکیک آن‌ها از مبداء به ویژه زباله‌های بیمارستانی هستیم.


این عضو کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: رهاسازی مقداری از پسماند‌های بیمارستانی منجر به آلودگی زیست محیطی زمین‌های کشاورزی و سپس آلودگی مواد و محصولات غذایی می‌شود.


مشروح گفته‌های محمدبیگی را در کلیپ زیر مشاهده کنید؛

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: دفع پسماند ، پسماند مخرب ، محیط زیست ، آلودگی محیط زیست ، فاطمه محمدبیگی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TAG

دیگر خبرها

  • عرصه مناسبی برای دفع پسماند در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد
  • سگ‌های ولگرد معضل این روزهای سنندجی‌ها/زوزه‌هایی که دلهره آفرینند
  • پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بهسازی پسماند تموشل
  • رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم
  • حل مشکل آلودگی هوای اراک نیاز به حمایت صنایع دارد
  • پروژه‌های عمرانی و زیست محیطی نصف جهان در صف افتتاح
  • آرزوهای دیرینه اصفهانی‌ها در ریل افتتاح پروژه‌های عمرانی و زیست‌محیطی شهر زندگی
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست