رئیس صداوسیما: رادیو باید گفتمان رایج مردم را ترویج بدهد/جوانگرایی در دستور کار رادیوییها باشد
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۸۷۵۶
علی عسکری با بیان اینکه رادیو باید برای تعامل بیشتر با مردم تلاش کند، گفت: حفظ مرجعیت رادیو در گرو گسترش این تعامل است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا تصریح کرد: رادیو یک رسانه صمیمی و چابک و همراه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: به لحاظ فناوری به طریق برودکست، تکنولوزیهای مدرن و از طریق اینترنت به واسطه ایرانصدا بهره میبرد. به هر حال این اجلاس مفید بوده و پنلهای آموزشی آن در چرخش علم و دانش و یک کارگاه علمی تمام عیار بوده است.
علی عسکری درباره حادثه سیل، تصریح کرد: حادثه سیل فارغ از تلخی ها، برکاتی برای انسجام و وحدت ملی ایرانیان داشت. معتقدم رادیو با توجه به اهمیتی پیدا کرده کیفیت خودش را بالا ببرد. رادیو به دلیل اینکه تصویری ارائه نمیدهد از حجم کلمات پروپیمانی استفاده میکند و از حکمت ها، شعرها و موسیقی فراوان استفاده کند و باید از آنها به خوبی استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه برنامه سازان و نویسندگان از لحاظ علمی باید اندیشه ورزتر و با یک ارتقا علمی ویژهای کار تولید کنند، خاطرنشان کرد: سطح علمی جامعه بالا رفته و برنامه سازان و نویسندگان به این افزایش علمی جامعه توجه کنند. هرگاه برنامهای با سطح پایین علمی روی آنتن میرود پس لرزههای انتقادی آن به گوش ما میرسد. ما به دلیل اینکه ارتباط و تعامل با رادیو آسانتر است باید ارتباط با مردم را بهتر برقرار کنیم.
علی عسکری با بیان اینکه رادیو انقلابی شود، افزود: رادیو باید انقلابی شود هم از جهت سرعت عمل و مدیران چابک و هم در جریان انقلاب اسلامی محور باشد. اگر کیفیت خودش را در تمام جنبههای هنری و بخشها حفظ کند مرجعیت خودش را حفظ کرده است. رادیو باید گفتمان رایج ملی را به جامعه انتقال دهد. رادیو وسیلهای است برای ارتباط با مردم و مسئولان که یک تعامل روان و فعالانه بتوانیم در جهت اهداف دولتمردان و سایر قوا باشد و آنها را کمک کند.
رئیس سازمان صداوسیما از رادیو خواست جوانگرایی انجام دهد، گفت: رادیو باید جوان گرایی کند، رادیو روح جوانانهای دارد، اما برای اینکه در آینده هم بتوانیم انسانهای ارزشمند داشته باشیم باید بتوانیم جوانان نخبه و انقلابی را جذب کنیم تا به نسلهای بعدی تحویل بدهیم. رادیو باید یک قرارگاه فعال جنگ نرم باشد. امروز نهادهای بیگانه در جهت تخریب فرهنگ ما اثر میگذارند. در زمینه هویت زدایی از جوانان تلاش میکنند و بر روی جریان شیطان پرستی و زدودن فرهنگ و خانواده کار میکنند و رسانه رادیو عالمانه در جهت حفط فرهنگ و جامعه و خانواده بکوشد.
علی عسکری خاطرنشان کرد: امسال سال رونق تولید مطرح شده و ترامپ اعلام کردند تحریم زیادی را اعمال میکنیم پاسخ آن اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است. رادیو میتواند در این عرصه یک ستادی رادیوهای ملی و استانی ما تشکیل دهند و مشکلات تولید را رصد کنند و در جهت موانع آن راه حل ارائه دهند. باید دلبستگی به کالاهای ایرانی را افزایش دهد و کاهش استفاده از کالاهای خارجی را تبلیغ کند.
وی اضافه کرد: رادیو باید بستری باشد برای ارائه دانش و علم و از مشورتهای صنعتی و خدمات گوناگون و کشاورزی؛ پلت فرمهایی برای رونق تولید و رموز کارآفرینان را اطلاع رسانی کند. از کارآفرینان برای پیشرفت خودشان استفاده کنند. تولیدهای مزیت دار و از برندهای ایرانی حمایت کند.
رئیس رسانه ملی با اشاره به معرفی بهترین تولیدکنندگان توسط رادیو، عنوان کرد: رادیو ایدههای شهروندان، کالاهای خوب را به مردم معرفی و تولیدکنندگانش را حمایت کند تا تولیدکنندگان کارآمد ایرانی بدانند کالای خوبی ارائه دهند؛ رادیو حمایت میکند. رادیو میتواند با انعکاس بهتر موفقیت تولیدکنندگان را تشویق و تولیدکنندگان برتر را معرفی و رادیو باید حامیان کسب و کار را حمایت کند.
وی همچنین درباره تصمیم ترامپ درباره به صفررساندن نفت ایران عنوان کرد: آمریکاییها دستپاچه میشوند و اینقدر بد تصمیم میگیرند. آمریکاییها چند سال گذشته با کمک سعودیها داعش را راه اندازی کردند تا بر عراق و شامات مسلط کنند. داعش فجایعی را به نام اسلام به بار آورد سپس برخی کشورها از ایران کمک خواستند و سربازان و سپاه کمک کرد و آمریکاییها شکست خوردند. در این بارهها دیدید در ۱۳ آبان که تحریم را آمریکا اعلام کرد ملت ایران به پا خواستند و در ۲۲ بهمن نیز به میدان آمدند و علیه آمریکا با تظاهرات تاریخی خود اتفاقی بی نظیر را شکل دادند که سیلی محکمی بود. امریکا دو بار شکست راهبردی خورد و امروز سرگیجه گرفته است که چگونه این ملت را شکست دهد. میگوید از طریق به صفر رساندن نفت این کار را میکند که این خیال خام را ما باطل میکنیم و باز هم شکست سختی خواهد خورد و اگر امریکا بخواهد هدف شوم خود را پیاده کند حتماً با او برخورد میشود.
علی عسکری در پایان سخنانش گفت: آنکه رو به فروپاشی است آمریکا و هم پیمامانان او هستند و جمهوری اسلامی همانطور که یک ملت سربلند است امروز به یک قدرت بزرگ تبدیل میشود و اقتدار ما را برای اینده بیشتر خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: فرهنگی هنری رادیو تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۸۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تلویزیون بیخیال گربههای عیاری شد؟ بازگشت «۸۷ متر»
سال گذشته مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم عنوان کرده بود که مجموعه تلویزیونی «۸۷ متر» قرار است از طریق یکی از پلتفرمها پخش شود، اما مخاطبان در این خصوص هیچ خبری دریافت نکردند تا اینکه کارگردان سریال خودش چندروز پیش، دست به کار شد و خبر داد که این مجموعه بعد از مدتها بلاتکلیفی بالاخره بختش باز میشود و روی آنتن میرود.
به گزارش فرهیختگان، اما بحث تنها بر سر پخش یا عدم پخش سریال ۸۷ متر نیست. قضیه اینجاست که سانسور و حتی توقیف مجموعههای تلویزیونی از گذشته تاکنون ادامه داشته و در دوره مدیریت جدید براساس قولها و شنیدهها نوع دیگری از مواجهه با سازندگان، هنرمندان و سلبریتیها در دستورکار قرار گرفته بود که فاصله و شکاف پیشتر موجود میان برنامهسازان و مدیران رسانه ملی را عمیقتر جلوه میدهد.
پیمان جبلی از ابتدای حضورش در سازمان بهعنوان رئیس این رسانه ملی همواره بر استفاده از تمام امکانات سختافزاری و نرمافزاری برای جلب نظر مخاطب تاکید کرده بود. سابقه این رویکرد را میتوان در اظهارنظرهایش مورد بررسی و مداقه قرار داد و در این زمینه به راستیآزمایی قول و فاصله آن تا عمل دست زد.
از شروع دوره جدید مدیریت وی و همینطور دیگر مسئولان تلویزیون درمییابیم که این تمام ماجرا نیست و مدیران سازمان بارها با نگاهی نهچندان مثبت به مقوله حضور سلبریتیها واکنش نشان دادهاند. وقتی نسیم تغییر ساختمان شیشهای صداوسیما در جام جم را دربرگرفت، این گمان میرفت که براساس تصمیمات جدید دیگر نگاه مثبتی درخصوص سلبریتیها و مدل حضورشان در سازمان وجود نداشته باشد.
وحید جلیلی، قائممقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی از ابتدای حضورش در این جایگاه نگاه ویژهای به حضور افراد معروف در رسانه ملی نداشت و بیواهمه نگاه منفی خود در این رابطه را به سمع و نظر مخاطبان صداوسیما میرساند.
او در گفتوگو با ماهنامه سوره بیان کرده بود: «طوری حرف میزنند که یک جریان رسانهای متنوع، رنگارنگ، پررونق و پرمخاطب داشتیم و یکباره افول کرد! دلیل اینکه تحول لازم و ضروری شد این بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمانها کوتاه بیاییم و خط سبزی اداره نکنیم، تا میتوانیم به سلبریتیها میدان بدهیم که اینها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از ۲۰ سال چه شد؟ هم مخاطب بهشدت ریزش و افت کرد، هم سر بزنگاهها کسانی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند.»
حتی دیگر مدیران صداوسیما نیز کموبیش چنین دیدگاهی داشتند و مدام درخصوص حذف هرگونه سلبریتیمحوری، مجریمحوری و تهیهکنندهمحوری که غیرمنطبق با سیاستهای رسانه ملی بوده،تاکید میکردند و بهجای آن حرف از مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهرهها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیبهای گذشته میزدند و این مهم را در دستور کار خویش و مجموعه زیردستشان قرار میدادند.
آنها اینطور به مردم القا میکردند که دوره بدون میدان دادن بیبرنامه به سلبریتیها گذشته است و روال سابق در همکاری با افراد بهاصطلاح مشهور با تغییراتی جدی مواجه میشود. دیری نپایید که نگاه بهظاهر تغییرناپذیر مدیران سازمان در برخورد با مساله مهم مواجهه با سلبریتیها رنگ باخت و ریزش مخاطب رسانه ملی آنها را به این فکر انداخت که با تمام توان از همه ظرفیتهای موجود برای بازگشت چهرهها و هنرمندان مغضوب رسانه، به صداوسیما استفاده کنند تا آب رفته به جوی بازگردد و قاطبه مردم به تماشای دوباره برنامههای تلویزیون رضایت دهند.
در همین راستا علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در نشست تبیینی رسانه و سلبریتیها که در آذرماه سال ۱۴۰۲ در بیرجند برگزار شد عنوان کرد که از حضور سلبریتیهای متعهد به انقلاب استقبال میکنیم و چهرههای هنجارشکن فتنه ۱۴۰۱ به شرط پشیمانی میتوانند به رسانه ملی بازگردند. قاطبه هنرمندان و چهرههای محبوب مردمی علاقهمند نظام و انقلاب هستند و حاضرند با رسانه ملی کار کنند و ما هم از حضور این چهرهها در برنامههای مختلف صدا و سیما استقبال میکنیم.
ممکن است با برخی سلبریتیها اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما دشمن ما نیستند و آغوش صداوسیما برای تمام هنرمندانی که میخواهند برای مردم و نظام کار کنند باز است و ممنوعیتی وجود ندارد. حتی ریاست سازمان هم پس از فعل و انفعالات صورت گرفته و با لحاظ کردن نگاه منفی مخاطبان به فقدان حضور چهرههای معروف و حتی محبوب در رسانه ملی در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در آذرماه ۱۴۰۲ بهشکل تلویحی حرفهای گذشته خود و مدیرانش را پس گرفت و در رابطه با بازگشت مجدد سلبریتیها به جام جم افزود: «اگر در چند جمله بخواهم بگویم، چهرهها باید در خدمت مردم، کشور، ارزشها، اعتقادات و فرهنگ اصیل ایرانی باشند. ما دست همه چهرههایی را که در این زمینه حاضر هستند با رسانه ملی همکاری کنند به گرمی میفشاریم. درهای صداوسیما همیشه به روی آنها باز است و امیدواریم چهرهها هم در را به روی خود نبندند و از ظرفیت رسانه ملی بهخوبی استفاده کنند.»
اکنون که مدیران سازمان صداوسیما عزم خود را برای به دست آوردن دل مخاطبان جزم کردهاند یا اینطور وانمود میکنند، بد نیست به چند مورد از تغییر مواضع آنها در برخورد با سلبریتیها و هنرمندان شناختهشده نگاهی بیندازیم و بهطور مصداقی با روند دگرگونیها و قبول واقعیتهای برنامهسازی توسط مسئولان مرتبط همراه شویم.
عیاری و دردسری به اسم گربهکیانوش عیاری در بخشی از برنامه استودیو هشت شبکه رادیویی نمایش اعلام کرد که سریال تلویزیونی ۸۷ متر از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت؛ ولی سابقه اخبار مربوط به پخش یا عدم پخش این سریال را باید در گذشته جستوجو کرد. این سریال سال ۱۳۹۵ استارت خورد و پس از وقفههای مختلف و گاه و بیگاه در راه تولید، کار تصویربرداری مجموعه در زمستان سال ۱۳۹۹ پایان یافت و برای پخش از صداوسیما در اختیار این سازمان قرار گرفت. درحالیکه مخاطبان با خاطره خوشی که از تماشای مجموعه «روزگارقریب» نصیبشان شده بود انتظار پخش ۸۷ متر را میکشیدند به یکباره خبر رسید که این سریال نهتنها در مرداد سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک نخواهد رفت، بلکه احتمال واگذار شدن این سریال به پلتفرمها نیز وجود دارد.
اما این تمام ماجرا نبود و عیاری یکی از دلایل عدم پخش اثرش از سوی تلویزیون را حضور گربهها در صحنههای داخلی و خارجی سریال عنوان کرد که این مساله با واکنش صداوسیما مواجه شد. پس از این اظهارات بود که شبکه یک سیما در جواب به کارگردان ۸۷ متر عنوان کرد: «برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریالهای مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نشان دادن برخی حیوانات مانند گربه و پرندگان در آثار نمایشی محل اشکال و حذف نیست، بلکه نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنههایی از سریال برای نشان دادن رفتوآمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده و تصاویری مانند غذا دادن به گربه در سریال از سوی بازبین ایراد گرفته نشده وصرفا تصاویر مکرر، محل اشکال بوده است.»
حال اینطور بهنظر میرسد که گویا مشکل پخش سریال ۸۷ متر به دلیل آنچه مدیران تلویزیون نمایش تصاویر مکرر و غیرضروری گربه بیان میکردند، پایان یافته و این مجموعه پخش خواهد شد.
برپایی دوباره مهمونی ایرج طهماسب در خانه میزبانایرج طهماسب، برنامهساز محبوب و پرخاطره تلویزیون از سالها قبل «کلاه قرمزی» را برای این سازمان تولید میکرد و با بازخورد بسیار مثبتی هم از طرف مخاطب روبهرو شده بود اما ماه عسل طولانی طهماسب و صداوسیما در سال ۱۳۹۷ به پایان رسید و وی به تنهایی راه پر از سنگلاخ برنامهسازی برای طیف وسیع مخاطبانش از کودک تا بزرگسال را به مدد پلتفرمها در پیش گرفت و برای چند سال صداوسیما را در این مسیر تنها گذاشت. اما مدیران جدید پس از کشوقوسهای فراوان توانستند با طهماسب برای حضور دوباره در جام جم به توافق برسند و بهار روابط خودشان با این هنرمند پیشکسوت را برای بار دیگر آغاز کنند.
فرزاد حسنی و حضور مجدد در قاب تلویزیونمحسن برمهانی، معاون سیما در مصاحبهای که در آذرماه سال ۱۴۰۲ درباره حضور دوباره برندها در تلویزیون ترتیب داد، اعلام کرد تمام برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سالها موفقیت کسب کردند، جزء سرمایههای صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرفنظر نمیکند و در حال مذاکره با همه آنهاست. یکی از این برندها یا همان چهرهها فرزاد حسنی بود که معاونت سازمان با صراحت از حضور دوباره او در قاب تلویزیون خبر داد. حسنی در نوروز ۱۴۰۳ اجرای برنامه «ای نسیم سحری عید شد» را در شبکه نسیم به عهده گرفت و توانست نگاه مثبت منتقدان و مردم را نسبت به اجرای خود بهخوبی جلب کند و دل مدیران تلویزیون را نیز به دست بیاورد.
نمونهها به اینجا ختم نمیشود و میتوان این تغییر رویه در مدل برنامهسازیهای صداوسیما را بهصورت مشهود مشاهده کرد. رسانه، تنها امکانی برای انتقال پیام به دیگری نیست و بهقدری فضای فراگیری را در اختیار دستاندرکارانش قرار میدهد که اگر نتوانند از آن بهدرستی استفاده کنند، تعامل میان خود و مخاطبانشان را از دست میدهند و وقتی کار از کار بگذرد هیچ نوشدارویی برای بازگشت مخاطب نمیتواند اعتماد از بین رفته را ترمیم کند و بافتهای آسیبدیده را جوش بزند. به هر روی، اقدام مدیران سازمان در تغییر دیدگاه نسبت به استفاده از ظرفیت سلبریتیها و افراد معروف را باید به فال نیک گرفت و آنها را به تداوم این رویکرد تشویق کرد تا رسانه ملی با آسودگی خاطر بیشتری به کار تولید برنامه برای مردم بپردازد و از حواشی دستوپاگیر خلاص شود.