Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@23:11:28 GMT

این صفحه تلویزیون است یا میز قمار؟

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۰۱۳۹

به گزارش «تابناک» روزنامه جوان نوشت: اگر تا چند سال پیش برای قمارکردن باید به قمارخانه‌ها سر می‌زدید و قماربازی فقط مخصوص گروه‌های خاصی از جامعه بود، با فراگیرشدن مسابقات پیامکی و اپلیکیشنی که خیلی‌هایشان ساعات طولانی از برنامه‌های رسانه‌ها را در اشغال خود دارند، بسیاری از مردم وارد حوزه قمار شده و بی‌آنکه خود بدانند روز و شب پای اپلیکیشن و پیامک‌هایی نشسته‌اند که به آن‌ها وعده می‌دهد با ورود به این ساز و کارها و پیش رفتن در ساختارهای طراحی شده، می‌توانند یک شبه ره صد ساله را طی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماشین رؤیاسازی!

تغییر نگاه به سمت و سوی سیاست‌های لیبرالی را می‌توان به روشنی در سیاست‌های رسانه‌ای دنبال کرد. برنامه‌های تلویزیونی مدت‌هاست از ساز و کار اصلی خود خارج شده‌اند و به دام کمپانی‌های تبلیغاتی افتاده‌اند. همچنان که اپراتورهای تلفن همراه به عنوان رسانه‌های نوین و همیشه در دسترس به فضایی برای ایجاد عطش باور به «شانس» درآمده‌اند و درآمدشان از طریق فروش شماره تلفن و اطلاعات مخاطبان به شرکت‌های تبلیغاتی و کمپانی‌های رؤیاسازی و پیش‌بینی تأمین می‌شود.

اوج این ماجرا در مسابقات جام‌جهانی فوتبال، انواع و اقسام برنامه‌ها، نرم افزارها و اپلیکیشن‌های پیش‌بینی دیده شد اما این پایان ماجرا نبود. انگار سودهای میلیاردی این مدل برنامه‌سازی زیر دندان شرکت‌های سازنده و سازمان‌ها حسابی مزه کرده تا جایی که حالا می‌توان به جرئت ادعا کرد، ۹۰ درصد برنامه‌های رسانه ملی و درصد بالایی از پیامک‌های ناخواسته‌ای که به تلفن همراه ما ارسال می‌شود، همگی در ظاهر مسابقه‌هایی هستند که شما را وارد دور باطل رؤیای «برنده شدن» می‌کنند و اپراتورهای تلفن همراه و مسئولان صدا و سیما هم دودستی زمان و آنتن‌شان را در اختیار این قمارخانه‌ها قرار می‌دهند.

ترویج بخت آزمایی در صدا و سیما

این مسئله اعتراض علما و مراجع تقلید را در پی داشته است، به گونه‌ای که آیت الله مکارم شیرازی اینگونه توضیح می‌دهند: «بدون اینکه اسم دستگاهی را ببرم اگر یک دستگاهی پیدا شود، سؤالاتی مطرح کند و بگوید هرکس جواب بدهد ما جایزه می‌دهیم، آیا درست است یا نیست؟ سؤالات نیز باید معقولانه باشد چراکه گاهی اوقات حتی سؤالات مذهبی نامعقولی مطرح می‌کنند. فرض بگیریم سؤالات خوب، اگر پول جوایز را از خودشان بدهند اشکالی ندارد، در واقع می‌خواهند برای کار خیر و مسائل علمی و آموزشی خرج کنند، در اینجا مانعی ندارد، اما اگر پول را از شرکت‌کنندگان بگیرند کما اینکه عده زیادی به روش‌های مختلف این کار را می‌کنند و غالباً بخش اعظم پول به جیب برگزارکننده مسابقات می‌رود و درصد اندکی به شرکت‌کنندگان می‌دهند، در اینجا هر دو حرام می‌شود. بنا به تأکید این مرجع تقلید این مسئله نوعی بخت‌آزمایی و قمار است.»

رهبر معظم انقلاب نیز روز گذشته در دیدار با هزاران نفر از کارگران با تأکید بر اینکه نباید فرهنگ نشستن و انتظار ثروت بادآورده را در مردم ترویج کنیم، فرمودند: «باید فرهنگ کار، تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: صداوسیما مسابقه تلویزیونی برنده باش قمار بخت آزمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صدا و سیما» با تعداد نمونه‌ی ۱۷۱۵ نفر از شهروندان ۱۵ سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردین ماه» سال جاری، به شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است که مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی به شرح ذیل است:

تماشای شبکه‌های تلویزیونی

۴۰.۸ درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، ۳۵.۲ درصد شبکه‌ آی‌فیلم  و ۲۱ درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صدا و سیما» به ترتیب از این قرار است؛ ۵۸.۹ درصد شبکه سه،  ۵۰.۸ درصد شبکه آی‌فیلم و ۳۰.۳ درصد شبکه یک. ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صدا و سیما هستند.

تماشای برخی برنامه‌های تلویزیون


یافته‌های نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد ۳۶.۹ درصد از «ایرانیان» برنامه مردان آهنین و ۳۴.۷ درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲ درصد برنامه محفل، ۳۲.۳ درصد برنامه شب خوش، ۳۱.۸ درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷ درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵ درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵ درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳ درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸ درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲ درصد برنامه ایران دوست داشتنی، ۱۶ درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱ درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.



میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» به این ترتیب است؛ ۵۳.۳ درصد برنامه مردان آهنین و ۵۰.۱ درصد برنامه زندگی پس از زندگی را دیده‌اند، ۴۹.۴ درصد برنامه محفل، ۴۸ درصد برنامه شب خوش، ۴۶ درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹ درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳ درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴ درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷ درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲ درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸ درصد برنامه ایران دوست داشتنی، ۲۳.۱ درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵ درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

پربازدیدترین سریال‌های تلویزیونی

۴۵.۴ درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲ درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴ درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.
میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵ درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. ۳۳.۵ درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴ درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

دیگر خبرها

  • مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون
  • بازگشت برنامه «هفت» به آنتن تلویزیون
  • بهروز افخمی با «هفت» دوباره به آنتن تلویزیون می‌آید
  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • ورزش باستانی بین آحاد جامعه ترویج شود
  • اجرای نزدیک به ۳هزار عنوان برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی
  • شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟
  • واکنش مسعود ده‌نمکی به پیشنهاد وزیر شدن! |‌ ویدئو
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون