Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در دیدار با معاونین قوه قضائیه و دادستان‌های سراسر کشور با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: خداوند نعمت‌های بسیاری را برای بندگان اعطا کرده که قابل شمارش نیست، اما برخی از این نعمت‌ها ممتاز هستند و خداوند برای آن‌ها منت گذاشته است؛ مانند نعمت امامت و نعمت رسالت که آن‌ها را در قرآن کریم با منت یاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس قوه قضائیه  افزود: اگر بخواهیم بین نعمت امامت و رسالت به تعادل برسیم به ولایت دست پیدا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: نعمت وقتی بسیار بزرگ شود با منت همراه است و اگر نعمت ولایت وجود نداشت زندگی انسان مانند زندگی دیگر موجودات می‌شد.

رئیس دستگاه قضا گفت: نعمت وجود امام بزرگترین و بالاترین نعمت خداوند است که همه هستی عالم را شکل داده، در کنار این نعمت امروز بالاترین نعمت وجود نظام اسلامی در کشور است.

 آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه باید این نعمت را پاس داشت، چرا که نتیجه خون شهیدان و ایثارگری ایثارگران و صبر و تحمل آن‌ها است، اظهار کرد: امروز به برکت ۴۰ سالگی انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب باید از نظام اسلامی پاسداری کنیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: دستورالعمل گام دوم انقلاب تهیه شده است و بزودی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی مربوط به یک حزب و گروه خاص نیست، بلکه برای کل نظام است، افزود: ما اعتقاد داریم آینده‌ای روشن پیش روی ما است.

 آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه به رغم دسیسه‌های دشمن آینده در انتظار صالحین است،گفت: آینده را نه زور و نه قدرت رقم می‌زند بلکه آن را تقوا و صالحان تعیین می‌کنند و ما هیچ نگرانی از آینده نداریم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه پایداری و استحکام عالم هستی بر حق استوار شده و حکم فقط حکم خداوند است و باید آن را شناسایی کنیم، بیان کرد: در دستگاه قضایی نیز احکام باید بر اساس حکم الهی صادر شود.

 آیت الله رئیسی ادامه داد: هوای نفسانی انسان را از حکم خدا جدا می‌کند و باعث می‌شود انسان معاد را فراموش کند.

وی گفت: امروز در دستگاه نا‌عادلانه قضاوت سعودی‌ها انسان‌های بی‌گناه کشته می‌شوند که جلوه این از هوا پرستی است.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد نشان می‌دهد این افراد انسان‌های آزاده‌ای بودند که برای مقابله به ظلم و حقوق مردم تلاش می‌کردند و رژیم سعودی آن‌ها را با عنوان حقوق بشر می‌کشد و مجامع بین‌المللی هم از آن‌ها حمایت می‌کند.

 آیت الله رئیسی تاکید کرد: ما می‌خواهیم مجامع بین‌المللی در این رابطه تحقیق کنند و بگویند رژیم سعودی چه زمانی به دنبال حقوق بشر بوده است؛ چرا بیان نمی‌شود این افراد که ظالمانه کشته شده‌اند؛ چه جرمی داشتند که علنی خون آن‌ها زمین ریخته شد.

رئیس قوه قضائیه  با بیان اینکه بر اساس گام دوم انقلاب باید کاستی‌ها و نواقص در قوه قضائیه رفع شود و حرکت دستگاه قضا رو به ارتقاء باشد، افزود: همه همکاران در تمام استان‌ها در این تحول سهم دارند و باید از نیرو‌های با انگیزه و اندیشه‌های قوی برای پیدا کردن راه‌کار‌ها و سازوکار‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: نباید فقط نگاه به مرکز باشد، بلکه دادستان‌های مراکز استان‌ها می‌توانند با تشکیل جلسات اندیشه‌ورزی از فکر نیرو‌های خود استفاده کنند؛ لذا توصیه می‌کنم در جهت ایجاد تحول یک ضرورت است از نگاه و اندیشه‌های فعال و پویا بهره‌مند شویم، زیرا ما به دنبال تحول در قوه قضائیه هستیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما در دستگاه قضایی با حجم بالایی از پرونده‌ها مواجه هستیم، اما در برخی از استان‌ها به دلیل جمعیت کمتر حجم پرونده‌ها نیز کمتر است.

 آیت الله رئیسی تاکید کرد: امروز مسئله اطاله دادرسی از موارد مورد گله مردم است که طبق بررسی‌های انجام شده دارای علل درون قوه‌ای و برون قوه‌ای است.

رئیس قوه قضائیه افزود: دادستان‌ها برای رسیدگی به پرونده‌ها باید راه‌کار‌هایی پیدا کنند تا موجب رضایت‌مندی مراجعه کنندگان شود.

وی با بیان اینکه نکته مهم حفظ کرامت افراد است که شامل قضات کارکنان و مراجعه کنندگان می‌شود، اظهار کرد: حفظ کرامت قضات مورد تاکید رهبری است و باید از قاضی عادل و وظیفه شناس تقدیر شود.

 آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه کرامت شعار من نیست بلکه اعتقاد بنده است، بیان کرد: کرامت کارکنان در هر سطحی باید حفظ شود.

وی ادامه داد: باید در دستگاه قضایی برای حفظ کرامت خانواده‌های متهمان و دادن آرامش به آن‌ها تلاش کنیم برای این منظور از معاونت حقوقی قوه قضائیه درخواست کردیم تا دستورالعمل حفظ کرامت کارکنان و ارباب رجوع در تمام سطوح تهیه شود که ظرف ۲ هفته آینده این دستورالعمل تهیه و ابلاغ خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به سیل اخیر گفت: باید به حقوق عامه توجه داشته باشیم و نباید اجازه بدهیم حقی ضایع شود و بعد به دنبال حفظ حقوق عامه برویم.

 آیت الله رئیسی گفت: در سیل اخیر برخی از ویرانی‌ها ناشی از، از بین رفتن حقوق عامه بوده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد اگر دستگاه‌ها به موقع به وظایف خود عمل می‌کردند امروز شامل این میزان خسارت نبودیم.

وی تاکد کرد: و این خسارات نشان می‌دهد کار‌ها در زمان خودش به درستی انجام نشده است و دادستان‌ها باید نسبت به حقوق عامه حساس باشند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: قوه قضائیه دستگاه قضایی حقوق بشر سیل انقلاب دستگاه قضایی رئیسی گام دوم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۲۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ به شبهه قرآنی تحلیلگر اسرائیلی در توجیه غصب سرزمین فلسطین

سوءاستفاده ایدی کوهن از آیات قرآن به نفع یهودیان، واکنش‌هایی را از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در ‌پی داشت.

کوهن در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت:‌ «ما (یهودیان) به امر خدا وارد این سرزمین شدیم. ﴿ وَإِذ قالَ موسیٰ لِقَومِهِ یاقَومِ اذکُروا نِعمَةَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ جَعَلَ فیکُم أَنبِیاءَ وَجَعَلَکُم مُلوکًا وَآتاکُم ما لَم یؤتِ أَحَدًا مِنَ العالَمینَ* یاقَومِ ادخُلُوا الأَرضَ المُقَدَّسَةَ الَّتی کَتَبَ اللَّهُ لَکُم وَلا تَرتَدّوا عَلیٰ أَدبارِکُم فَتَنقَلِبوا خاسِرینَ﴾: و [یاد کن‌] زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من، نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آنگاه که در میان شما پیامبرانی قرار داد، و شما را پادشاهانی ساخت، و آنچه را که به هیچ کس از جهانیان نداده بود، به شما داد.» (سوره مائده/ ۲۰-۲۱)»

وی ادامه داد:‌ «و ما هرگز از این سرزمین خارج نخواهیم شد ... ﴿وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ﴾: ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! (سوره قصص/ ۵) ... مسلمانان! این قرآن شماست.»

در واکنش به این اقدام، کاربران شبکه‌های اجتماعی به او پاسخ داده و از او خواستند که آیات تکمیلی را نیز در ادامه آیاتی که ذکر کرده بیان کند.

کاربری به نام «عبدالله» آیات تکمیلی این آیات را در شبکه ایکس آورده و نوشته است: «آیه را تکمیل کن: قَالُوا یا مُوسَیٰ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِیهَا ۖ فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّکَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ(۲۴) قَالَ رَبِّ إِنِّی لَا أَمْلِکُ إِلَّا نَفْسِی وَأَخِی ۖ فَافْرُقْ بَینَنَا وَبَینَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ(۲۵) قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَیهِمْ ۛ أَرْبَعِینَ سَنَةً ۛ یتِیهُونَ فِی الْأَرْضِ ۚ فَلَا تَأْسَ عَلَی الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ(۲۶) : گفتند: «ای موسی، تا وقتی آنان در آن [شهر]ند ما هرگز پای در آن ننهیم. تو و پروردگارت برو[ید] و جنگ کنید که ما همین جا می‌نشینیم.»(۲۴) [موسی‌] گفت: «پروردگارا! من جز اختیار شخص خود و برادرم را ندارم؛ پس میان ما و میان این قوم نافرمان جدایی بینداز. (۲۵) خدا گفت: ورود به آن سرزمین به مدت چهل سال برایشان حرام شد و در آن بیابان سرگردان خواهند ماند. پس برای این نافرمانان اندوهگین مباش.»(۲۶)

اینک در پاسخ به این روزنامه‌نگار اسرائیلی، به تفسیر این آیات بر اساس تفاسیر شیعه می‌پردازیم:

در تفسیر نمونه ذیل آیه ۲۰ سوره مائده آمده است:

بنی‌اسرائیل و سرزمین مقدس

از این به بعد قرآن برای زنده کردن روح حق‌شناسی در یهود، و بیدار کردن وجدان آنها در برابر خطاهایی که در گذشته مرتکب شدند، تا به فکر جبران بیفتند، نخست چنین می‌گوید: به خاطر بیاورید «زمانی را که موسی به پیروان خود گفت: ای بنی‌اسرائیل نعمت‌هایی را که خدا به شما ارزانی داشته است بیاد آورید» (وَ إِذ قالَ مُوسی لِقَومِهِ یا قَومِ اذکرُوا نِعمَتَ اللّهِ عَلَیکم).
سپس به سه نعمت مهم اشاره کرده، نخست می‌گوید: «هنگامی که در میان شما پیامبرانی قرار داد» و زنجیر فرعونی را شکست (إِذ جَعَلَ فِیکم أَنبِیاءَ).
در پرتو این نعمت بود که از درّه هولناک شرک و بت‌پرستی و گوساله‌پرستی رهایی یافتند، و این بزرگترین نعمت معنوی در حق آنها بود.
سپس به بزرگترین موهبت مادی که به نوبه خود مقدمه مواهب معنوی نیز هست اشاره کرده می‌فرماید: «شما را صاحب اختیار جان و مال و زندگی خود قرار داد» (وَ جَعَلَکم مُلُوکاً).
زیرا بنی‌اسرائیل سالیان دراز در زنجیر اسارت و بردگی فرعون و فرعونیان بودند و هیچ گونه «اختیاری» از خود نداشتند، خداوند به برکت قیام موسی آنها را صاحب اختیار هستی و زندگی خود ساخت.
و در آخر آیه به‌طور کلی به نعمت‌های مهم و برجسته‌ای که در آن زمان به احدی داده نشده بود اشاره فرموده، می‌گوید: «به شما چیزهایی داده که به احدی از عالمیان نداد» (وَ آتاکم ما لَم یؤتِ أَحَداً مِنَ العالَمِینَ).

و تفسیر اطیب البیان تألیف سید عبدالحسین طیب (جلد ۶ – صفحات ۳۳۶ و ۳۳۷) در تفسیر آیه ۲۱ سوره مبارکه مائده نوشته است: 
«حضرت‌ موسی‌ فرمود ای‌ قوم‌ ‌من‌ (بنی‌ اسرائیل‌) داخل‌ شوید زمین‌ مقدس‌ ‌را ‌که‌ ‌خدا ‌برای‌ ‌شما مقرر فرموده‌ و به پشت‌ ‌بر نگیرید ‌که‌ به‌خسران‌ و زیان‌ منقلب‌ خواهید شد.»

«... ‌بعد ‌از آن‌ ‌که‌ خداوند بنی‌اسرائیل‌ ‌را ‌از چنگال‌ فرعون‌ و فرعونیان‌ نجات‌ بخشید و ‌از دریا گذشتند و فرعون‌ و فرعونیان‌ غرق‌ شدند و اموال‌ و زخارف‌ ‌آنها نصیب‌ اینها شد امریه‌ صادر شد ‌که‌ باید بروید ‌در ارض‌ مقدسه‌ ‌که‌ بیت‌المقدس‌ و فلسطین‌ و شامات‌ و طور سینا ‌باشد و تعبیر به مقدسه‌ ‌برای‌ این است‌ ‌که‌ محل‌ انبیاء و صلحاء و اتقیاء و مدفن‌ ‌آنها بوده‌ و مرکز نزول‌ وحی‌ و ملائکه‌، و ‌لو فعلاً ساکنین‌ ‌آنها اشرار و کفار هستند زمین‌ مقدس‌ ‌است‌ و اهلش‌ فاسد، چنانچه‌ مکه‌ معظمه‌ و مدینه‌ منوره‌ بسیار زمین‌ مقدّسی‌ ‌است‌ ولی‌ ‌از ‌بعد ‌از رحلت‌ حضرت‌ رسول(صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌) اهل‌ ‌آن‌ ‌از نواصب‌ ائمه‌ اطهارند ‌که‌ انجس‌ ‌از کلب‌ هستند، بنی‌اسرائیل‌ متعذّر شدند و گفتند (إِن‌َّ فِیها قَوماً جَبّارِین‌َ) و سرّ ‌این مطلب‌ این است‌ ‌که‌ حضرت‌ موسی‌ دوازده‌ نقیب‌ ‌از دوازده‌ سبط انتخاب‌ فرمود ‌که‌ ‌از اوضاع‌ داخله‌ آنجا خبر گیرند. رفتند و دیدند ‌که‌ ‌آنها بسیار ‌با قوّه‌ و قدرت‌ و عظمت‌ بودند. خبر ‌برای‌ موسی‌ آوردند حضرت‌ موسی‌ امر فرمود کتمان‌ کنند و به بنی‌اسرائیل‌ نگویند ‌که‌ ایجاد خوف‌ ‌در ‌آنها شود. دو نفر ‌آنها یوشع‌ ‌إبن‌ نون‌ و کالب‌ ‌إبن‌ یوفنا کتمان‌ کردند ولی‌ بقیه‌ افشا کردند و بنی‌اسرائیل‌ خوف‌ پیدا کردند و اطاعت‌ موسی‌ نکردند و داخل‌ نشدند و گرفتار تیه‌ شدند. لذا می‌فرماید «یا قَوم‌ِ ادخُلُوا الأَرض‌َ المُقَدَّسَةَ» بعضی‌ گفتند بیت‌المقدس،‌ بعضی‌ گفتند فلسطین،‌ بعضی‌ گفتند شام،‌ بعضی‌ گفتند طور سیناء، و مانعی‌ ندارد ‌که‌ مراد سوریا و عراق‌ ‌باشد و شامل‌ جمیع‌ ‌آن‌ حدود مثل‌ جبل‌ عامل‌ و نحو ‌آنها بشود.

«الَّتِی‌ کَتَب‌َ اللّه‌ُ لَکُم‌» کتابة به‌ معنای‌ تقدیر ‌است‌ ‌که‌ تکوینی‌ ‌باشد بلکه‌ تشریعی‌ ‌است،‌ مثل‌ «کُتِب‌َ عَلَیکُم‌ُ الصِّیام»‌ُ بقره‌ ‌آیه‌ ۱۸۳ و نحوه‌.

«وَ لا تَرتَدُّوا عَلی‌ أَدبارِکُم»‌ ‌که‌ مخالفت‌ ‌این‌ واجب‌ مهم‌ ‌را نکنید و ‌بر نگردید.
 «فَتَنقَلِبُوا خاسِرِین»‌َ خسران‌ دنیا چهل‌ سال‌ ‌در تیه‌ (سرگردانی و گمراهی) گرفتار و خسران‌ آخرت‌ معذّب‌ به عذاب‌.»

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • توافق مشترک مارس مبنای تعامل ایران و آژانس است/ آغاز تهیه پیش‌نویس برای تعاملات آینده
  • ۳۰۰ روستای لرستان از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند
  • پاسخ به شبهه قرآنی تحلیلگر اسرائیلی در توجیه غصب سرزمین فلسطین
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد
  • رئیسی: مردم در اجرا و نظارت بر انتخابات دخیل هستند
  • یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز می‌شود؛ تدارک یک میلیون رزمنده
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند
  • یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد
  • ۲۰۰۰ تاکسی برقی بزودی به ناوگان حمل و نقل تهران می‌پیوندد