Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@07:10:49 GMT

برنامه راهبردی هند، تداوم همکاری با ایران

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۵۷۲۰

برنامه راهبردی هند، تداوم همکاری با ایران

هند از شرکای قدیمی تجاری ایران محسوب می شود و از جمله کشورهای عمده مقصد محموله های نفتی ایران است که حتی با اعلام خبر عدم تمدید معافیتهای نفتی از سوی آمریکا مقامات هند اعلام کردند که دهلی نو بر اساس برنامه های راهبردی به همکاری با تهران ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، ایران و هند سال های متمادی است که جزو شرکای تجاری یکدیگر محسوب می شوند به طوری که براساس آمارهای گمرک در بین مقاصد صادراتی ایران در سال ۹۵ هند جایگاه ششم را به لحاظ ارزش صادرات داشته است و حجم تجارت ایران و هند در سال ۲۰۱۷  بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده که در مجموع، حجم تجارت خارجی ایران با هند در این سال، حدود یک و هشت دهم درصد از حجم کل تجارت خارجی ۷۴۰ میلیارد دلاری آن کشور را تشکیل داده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابراین گزارش پيوندهای اقتصادی و بازرگانی هند و ايران به صورت سنتی از واردات نفت خام ايران شكل گرفت. هند در خلال این سال ها به عنوان یکی از مهمترین واردکننده های نفت ایران محسوب شده است و توانسته تاکنون معافیت های خرید نفت از ایران را داشته باشد و به ادامه همکاری های نفتی خود با کشورمان بپردازد حتی حالا که امریکا اعلام کرده است که دیگر معافیتهای نفتی کشورها برای خرید نفت از ایران را تمدید نمی کند و به دنبال این است که صادرات نفتی ایران را به صفر برساند، هند بر تداوم همکاری های خود با ایران اصرار دارد و مقامات هند اعلام کرده اند که دهلی نو بر اساس برنامه های راهبردی و استقلال خود و در جهت تأمین منافع درازمدت این کشور، به همکاری ها با تهران ادامه می دهد.

 

طبق ترجمه ایرنا از روزنامه اکونومیک تایمز، مقامات این کشور افزودند: اگرچه هند قصد دارد نفت مورد نیاز خود را از منابع جایگزین تأمین کند، اما این کشور به دنبال ایجاد توازن در روابط خود با ایران و آمریکا هست.

 

یک مقام هندی گفت: تنها مسیر دسترسی هند به افغانستان، آسیای مرکزی و جنوب روسیه، از طریق چابهار ایران است. کشورهای آسیای مرکزی مانند ازبکستان و قزاقستان علاقه مند به گسترش روابط تجاری با هند و رشد اقتصادی خود هستند. بندر چابهار تنها مسیر قابل اعتماد پیش روی هند است.

 

ایران همچنین یک کشور بسیار مهم برای اتصال منطقه اوراسیا با اقیانوس هند است. دهلی نو امیدوار است از این طریق بتواند یک مسیر جایگزین در مقابل طرح «یک راه- یک کمربند» چین ایجاد کند.

 

کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب (INTC) که هم اکنون در دست بررسی است، شهر بمبئی هند را به سنت پترزبورگ روسیه متصل می کند. این امر از طریق مسیر کوتاه تر ایران میسر می شود. ایران همچنین در دراز مدت، منافع افغانستان را تأمین می کند.

 

با این حال، کارشناسان معتقدند که روابط هند با ایران می تواند عامل تنش زا در روابط دهلی نو با واشنگتن باشد.

تانوی مادان در مؤسسه بروکینگز در مقاله ای نوشت: تحریم های ایران و ونزوئلا در زمانی اجرایی می شود که مسائل دیگر در روابط هند و آمریکا رشد کرده اند. دو کشور دارای اختلافات تجاری هستند. دولت آمریکا اعلام کرده قصد دارد هند را از «نظام عمومی ترجیحات» (GSP) خارج کند. دلیل این تصمیم ادامه نگرانی های آمریکا در خصوص سیاست های تجاری هند است. مهلت شصت روزه دهلی نو در اواخر ماه مه (خرداد) به پایان می رسد.

 

بر اساس توافقنامه «نظام عمومی ترجیحات» بسیاری از کشورهای در حال‌ توسعه، فرصت می‌یابند با استفاده از مزیت تعرفه گمرکی صفر و یا ناچیز بر برخی اقلام صادراتی خود، اقتصادشان را بهبود بخشیده و از فقر خارج شوند.

 

وی افزود: از سوی دیگر، واشنگتن از روابط دفاعی هند با روسیه ناراضی است. هند با وجود تحریم ها به خرید های نظامی از روسیه ادامه داده است اما قراردادهای نظامی با آمریکا همچنان در مرحله مذاکره باقی مانده یا پیشرفتی نداشته اند. هند نیز نگران مذاکرات صلح آمریکا با طالبان و احتمال توافق این کشور برای به قدرت رسیدن طالبان با حمایت پاکستان است.

 

هند تاکنون در مورد مذاکره با طالبان و به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان مخالف بوده است.

 

بنابراین گزارش، جمهوری اسلامی ایران و هندوستان برای تعمیق سطح مناسبات مشترک ، 15 سند و تفاهمنامه همکاری در سال 96 امضا کردند. این اسناد و یادداشت تفاهم همکاری در دهلی نو و در حضور حجت الاسلام  «حسن روحانی»، رئیس جمهوری و «نارندرا دامورداس مودی»، نخست وزیر هندوستان از سوی مقامات عالی رتبه دو کشور به امضاء رسید.

 

اسناد و تفاهم نامه های امضا و مبادله شده به این شرح است:

موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف.

یادداشت تفاهم لغو روادید سیاسی.

یادداشت تفاهم چارچوب همکاریها در زمینه کشاورزی.

یادداشت تفاهم همکاری در حوزه آنتی دامپینگ.

یادداشت تفاهم مدیریت موقت فاز اول بندر اول بندر چابهار.

یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و اداره پست هند.

یادداشت تفاهم همکاری بین معاونت امور زنان ریاست جمهوری ایران و وزارت امور زنان هند.

موافقتنامه استرداد مجرمین(امور کنسولی).

موافقتنامه معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری.

یادداشت تفاهم همکاری های بهداشت، درمان و دارو بین وزارتین بهداشت دو کشور.

یادداشت تفاهم همکاری در حوزه طب سنتی بین وزارت بهداشت ایران و وزارت طی سنتی هند(آیوش).

 

 ب: فهرست اسناد؛

 یادداشت تفاهم صدور روادید الکترونیک.

یادداشت تفاهم همکاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی فیکی(ficci).

یادداشت تفاهم همکاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی آسوچم(asshocham).

یادداشت تفاهم اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی پی. اچ. دی. چمبر (phd. chamber).

 

یادآور می شود: تجارت ایران و هند در سال 16-2015 معادل 9 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده؛ این رقم در سال 17-2016 معادل 12 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده و در سال 18-2017 به 13 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است بنابراین روند تجارت این دو کشور رو به افزایش بوده است./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: قم کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان جشن نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران خسارت سیل استان بوشهر کانون مساجد هند همکاری ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۵۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم در توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با کشور‌های همسایه، دیپلماسی انرژی دولت را به عنوان راهبردی مهم در راستای تحقق آن هدف معرفی کرد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید جواد حسینی کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم اظهار کرد: در حال حاضر نگاه این دولت، افزایش تعاملات با کشور‌های همسایه و منطقه است. دولت سیزدهم در طول چند سال گذشته سعی داشته به جای دست پا زدن برای افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران با چند کشور اروپایی، روابط خود با کشور‌های همسایه را توسعه و تعمیق دهد. این دولت سعی کرده با اتخاذ چنین رویکردی منافع ملی ایران را به بهترین نحو ممکن محقق سازد.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: افزایش تعاملات ایران با کشور‌های همسایه در حوزه انرژی یقیناً منفعت بسیار زیادی را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد. تداوم دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم می‌تواند به افزایش ثبات سیاسی در منطقه و همینطور تامین منافع تمامی کشور‌های همسایه منتج شود؛ لذا، این سیاست دولت به نفع ایران و همه کشور‌های مجاور خواهد بود.


وی تاکید کرد: یکی از مهمترین ویژگی دولت سیزدهم این است که به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات، به فکر سیاست گذاری‌های فعال در راستای فروش نفت و گاز و استفاده از درآمد‌های حاصله برای رشد اقتصادی کشور است. بر اثر همین سیاست گذاری‌ها بود که ما توانستیم زمینه را برای فروش منابع نفت و گاز را فراهم کنیم و به رشد اقتصادی مطلوب سال گذشته برسیم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی و فروش نفت و گاز کشور بر اثر سیاست گذاری‌های درست و تلاش مسئولان به دست آمد. تجربه ثابت کرده است، هر جا به داشته هایمان اتکا کرده‌ایم و به توان داخلی اعتماد داشتیم، نتیجه خوبی برای اقتصاد ایران حاصل شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: نفت خام ، گاز ، صادرات نفت ، دیپلماسی انرژی ، وزارت نفت ، دولت سیزدهم لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9z

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه همکاری والیبال ایران و عمان
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون‌های والیبال ایران و عمان
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون والیبال ایران و عمان
  • چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل
  • یادداشت: پیغامی برای هاشم بیگ‌زاده!
  • تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه
  • تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و ۷ کشور خارجی
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان