Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@13:33:23 GMT

اذعان مقامات سریلانکا به «لغزش بزرگ اطلاعاتی»

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۶۵۵۷

اذعان مقامات سریلانکا به «لغزش بزرگ اطلاعاتی»

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، روز چهارشنبه در پارلمان این کشور گفته شد که مقام ها هشدار اطلاعاتی هند در اوایل ماه آوریل درباره برنامه حملات را به درستی به اشتراک نگذاشتند.

 

رووان ویجه‌واردن، معاون وزارت دفاع گفت: "ما باید مسئولیت آن را به عهده گیریم چون متاسفانه اگر اطلاعات امنیتی در اختیار مسئولان مرتبط توزیع می شد، فکر می کنم می شد از حملات جلوگیری کرد یا شدت آنها را به حداقل رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

 

لاکشمان کیریلا، رئیس مجلس سریلانکا، گفت که مقام های ارشد دولت اطلاعات مربوطه را پنهان کرده بودند.

 

او در پارلمان گفت: "بعضی مقام های اطلاعات امنیتی را به طور عامدانه پنهان کردند.... اطلاعات وجود داشت اما مقام های بلندپایه امنیتی تصمیم های لازم را نگرفتند."

 

او گفت که هشدار هند روز ۴ آوریل به دست مقام ها رسید اما به گزارش خبرگزاری رویترز نه رئیس جمهور و نه رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر آن را دریافت نکردند.

 

سیریسنا، وزیر دفاع این کشور به نام "هماسیری فرناندو" را جایگزین کرده و گام هایی در جهت اخراج بازرس کل پلیس، پوجیت جیاسوندارا، برداشته است.

 

هشت نفر از نه مهاجم شهروندان سریلانکا معرفی شده اند. دولت این کشور در مورد این سوال تحقیق می کند که آیا داعش در حملات علیه کلیساها و هتل های مجلل نقش داشته است یا نه.

 

معلوم شده که یکی از مهاجمان پیش از بازگشت به سریلانکا در بریتانیا و استرالیا تحصیل کرده بود.

 

به گفته آقای ویجه‌واردن بیشتر مهاجمان "تحصیل کرده" و از طبقه "متوسط یا متوسط بالا" بودند.

 

دولت سریلانکا این حملات را به گروه محلی "جماعت ملی تولید" نسبت داده است اما ویجه‌واردن گفت حملات "نمی توانسته فقط در سطح محلی سازمان یافته باشد."

 

این گروه سابقه ای در انجام حملات بزرگ ندارد اما سال پیش به خاطر صدمه زدن به مجسمه های بودایی ها مقصر شناخته شد. این گروه نگفته که در حملات یکشنبه نقش داشته است.

 

داعش در پیامی اینترنتی گفت که "شهروندان ائتلاف جنگجویان صلیبی و مسیحیان در سریلانکا را هدف گرفت."

 

این گروه اما شواهدی در حمایت از ادعای خود ارائه نکرد.

 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مسئولیت حملات تروریستی سریلانکا را برعهده داعش اعلام کرده است.

 

پمپئو در گفت‌وگویی که روز چهارشنبه ۲۴ آوریل با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس داشته است، خبر از نقش داعش در حملات سریلانکا داده است. گفته می‌شود که نسخه کامل این گفت‌وگوی تلویزیونی قرار است روز اول ماه مه پخش شود.

 

در همین حال، وقوع انفجاری جدید بامداد پنج‌شنبه در شهر پوگودا در چهل کیلومتری شرق کلمبو پایتخت سریلانکا، بار دیگر ساکنان منطقه را در هراس افکند.

 

بنا بر اعلام ریوان گاناسرکارر، سخنگوی پلیس کلمبو، این انفجار که در زمینی خالی در پشت ساختمان دادگاه شهر روی داده، تلفاتی را در پی نداشته است. این مقام رسمی گفت که این بمب، یک بمب کنترلی مانند دیگر بمب‌های منفجر شده در روزهای پیشین نبوده و پلیس در حال تحقیق دربارۀ این انفجار است.

 

شمار دستگیری‌ها افزایش یافته و به ۷۶ نفر رسیده است و بنا بر اعلام پلیس بسیاری از این افراد به ظن ارتباط با سازمان های تروریستی دستگیر شده‌اند. در میان بازداشت شدگان جدید، یک شهروند مصر و همچنین چند شهروند پاکستان نیز دیده می‌شوند. پیش از این یک شهروند سوریه نیز به ظن دست داشتن در این حملات بازداشت شده بود.

 

به گفتۀ پلیس، شهروند مصری بازداشت شده پاسپورت یا ویزای معتبر نداشته و با این وجود از هفت سال پیش در سریلانکا زندگی می‌کرده و در مدرسه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری کلمبو به تدریس زبان عربی مشغول بوده است.

 

داعش که پیش از این در روز سه‌شنبه مسئولیت حملات مرگبار سریلانکا را برعهده گرفته بود، روز پنج‌شنبه ویدئویی را در سایت اعماق منتشر کرد که درآن هشت مرد که هفت تن صورتهایشان را پوشانده بودند، دیده می‌شدند. همۀ این افراد زیر پرچم داعش ایستاده بودند و وفاداری خود را به ابوبکر بغدادی اعلام می‌کردند.

 

گفته می‌شود هویت هشتمین مرد که صورت خود را در این ویدئو نپوشانده، شناسایی شده است. او محمد ظهران نام دارد که به داشتن دیدگاه های ستیزه‌جویانه‌ و باورهای افراطی مشهور است. گفته می‌شود که احتمالا او مغز متفکر حملات اخیر بوده است.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: داعش تروریستی سریلانکا انفجار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۶۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای 5 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا در حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور، 5 سند همکاری در حوزه‌های «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکار‌ی‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» امضا کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین
  • امضای ۵ سند همکاری مشترک بین مقامات ایران و سریلانکا / جزییات
  • امضای 5 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا
  • امضای ۵ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا
  • پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است
  • (تصاویر) طوفان نارنجی آتن را بلعید!
  • فیلم| استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور
  • فیلم/ استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور
  • استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور
  • اگر سپاه نبود، ایران تاکنون صدپاره شده بود!